Kotihoidontuki loppuu ja jään työttömäksi, kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Haen siis kouluun kunhan kotihoidontuki loppuu ja jään työttömäksi, kerkeän silti olla työttömänä noin 2kk (koulutuspaikka on varma, eli pääsen sinne kyllä). Olen 28v, kerkeävätköhän laittaa minut johonkin työharjoitteluun, kurssille tms tuossa muutaman kuun aikana? Kysyn siksi, ettei tarvitsisi lasta laittaa päiväkotiin, kun anoppini jää eläkkeelle samoinhin aikoihin kun minä menen kouluun ja haluaisi hoitaa lasta kotonamme.

Lisäksi haluaisin tietää, kauanko menee että saan työttömyyspäivärahaa, eli siitä päivästä lähtien kun jään työttömäksi, kauanko joudun olemaan rahatta?

[QUOTE="riina";27935320]itselleni pamahti karenssi päällle 3kk, kun ei ollut työtä johon palata saati koulua[/QUOTE]

Eikös tuo ole alle 25v joilla ei toisen asteen koulutusta ole? Tai jotain...

Jos et ole aikaisemmin täyttänyt työssäoloehtoa eikä sinulla ole ammatillista koulutusta, voit saada työmarkkinatukea vasta 5 kuukauden odotusajan jälkeen.

Eli jos sulla ei ole minkäänlaista ammatillista koulutusta/tutkintoa saat työmarkkinatuen vasta 5kk kuluttua. Näin kävi mulle ja olin silloin 27v.

[QUOTE="jippiii";27935471]Jos et ole aikaisemmin täyttänyt työssäoloehtoa eikä sinulla ole ammatillista koulutusta, voit saada työmarkkinatukea vasta 5 kuukauden odotusajan jälkeen.

Eli jos sulla ei ole minkäänlaista ammatillista koulutusta/tutkintoa saat työmarkkinatuen vasta 5kk kuluttua. Näin kävi mulle ja olin silloin 27v.[/QUOTE]

Eli tt-tuen varaan joudun? Opiskelu on työvoimakoulutus, eli opintotukea en tule samaan...

[QUOTE="vieras";27935482]Eli tt-tuen varaan joudun? Opiskelu on työvoimakoulutus, eli opintotukea en tule samaan...[/QUOTE]

MIten voit olla varma, että pääset koulutukseen. Niihin on muitakin hakijoita ja sinä et vielä ole edes työtön???

[QUOTE="vieras";27935482]Eli tt-tuen varaan joudun? Opiskelu on työvoimakoulutus, eli opintotukea en tule samaan...[/QUOTE]

Työvoimakoulutus onkin sitten ihan eri juttu ja siihen ei päde tuo 5kk juttu..

"Koulutuksen aikana työttömyyspäivärahaan tai työmarkkinatukeen ei sovelleta tarveharkintaa, omavastuuaikaa eikä odotusaikaa. Myöskään karenssit eivät ole voimassa koulutusaikana."

mol.fi

[QUOTE="vieras";27935797]MIten voit olla varma, että pääset koulutukseen. Niihin on muitakin hakijoita ja sinä et vielä ole edes työtön???[/QUOTE]

Äärettömän pieni paikka missä asun, eikä hakijoita todellakaan ole kuin muutama. Ei ole ikinä ollut. Alustavasti olen asioita kysellyt.