Kotihoidontuki-jutskaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pölijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pölijä

Vieras
Eli olen kesä-heinä-elokuun hoitovapaalla. Saan palkan ja lomarahat vielä 15.6.
Syyskuussa olen jo töissä, mutta syyskuun aikana en saa tuloja mistään, seuraava palkka on 15.10. Lapsi menee hoitoon elokuun 30. päivä...

Voinko mä hakea kotihoidontukea heinä-syyskuulta, vai pitääkö mun hakea se kesä-elokuulta? Eikö sitä sitten rokoteta rajusti sitä tukea kesäkuussa, kun saan palkan? Ja syyskuussa ois kiva saada jotain rahaa, mutta taitaa tuo lapsen hoitoonmeno estää tuon syyskuun tuen hakemisen...
Auttaka nyt tyhmää =)

Kotihoidontukea voit hakea siltä ajalta kun lapsi ei ole päivähoidossa. Palkka ei vaikuta muuhun kuin hoitolisään ja mahdollisesti kuntalisään jos sellaista siellä on.

Kotihoitotukeen ei vaikuttaa mitään se, että oletko töissä ja saatko palkkaa, vaan ainoastaan se, onko lapsella kunnallinen hoitopaikka vai ei. Eli minusta pystyt hakemaan kotihoitotukea 1.6-29.8. väliselle ajalle.

Eli jos lapsesi menee kunnalliseen hoitoon elokuun 30.päivä , et voi anoa kotihoidontukea elokuulta vaan kesä & heinäkuulta.

Syyskuulta et voi anoa kun lapsesi on jo hoidossa silloin.

Kesäkuulta saat kotihoidontuen. Lomarahat vaikuttavat lisäosaan jos saat sellaista. Jos lapsi menee syyskuussa hoitoon et voi hakea kotihoidontukea. Eli haet tukea kesä - elokuulta.

Alkuperäinen kirjoittaja aaq:
Kotihoidontukea voit hakea siltä ajalta kun lapsi ei ole päivähoidossa. Palkka ei vaikuta muuhun kuin hoitolisään ja mahdollisesti kuntalisään jos sellaista siellä on.

Äh, niin tietysti, sekoilin taas tän lisän kanssa... Kiitos muistutuksesta. Ei pää toimi tähän aikaan vuodesta... =)

Mitä te ihmiset nyt sitten tekisitte... Siis minä menen töihin 30.8. ja lapsi hoitoon. Kesän olen kotona lapsen kanssa. Lapsi ei ole ennen ollut hoidossa.

Miten te muut olette hoitovapaalta palanneet töihin jos kuitenkin olette joutuneet hoitopaikan hakemaan etukäteen, millä olette eläneet ennen sitä?? Vai oletteko toivoneet parasta että joku hoitpaikka löytyy nipinnapin kun on töihinpaluun aika? Miks tehdä asiat niin vaikeiks!!

Alkuperäinen kirjoittaja kela:
Eli jos lapsesi menee kunnalliseen hoitoon elokuun 30.päivä , et voi anoa kotihoidontukea elokuulta vaan kesä & heinäkuulta.

Syyskuulta et voi anoa kun lapsesi on jo hoidossa silloin.

Voi sitä hakea elokuulta,tosin vähentävät sen yhden päivän verran tuen määrästä. Lapsihan on kotihoidossa kuitenkin 29 päivää elokuusta.....Kuukautta lyhyemmälle ajalle ei tukea myönnetä,mutta koska on kotona myös kesä- ja heinäkuun niin voi elokuullekin hakea ja saakin.

Joo, alkaen 30.8. tänä vuonna, koska lapsi ei tosiaan ole koskaan ennen ollut hoidossa, eli siis lapsi ei ole nyt "kesälomalla" hoidosta, vaan vasta menossa syksyllä hoitoon.