Kotihoidontuen verotus.. tuleeko mätkyjä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyhmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyhmä

Vieras
Siis jos veroprosentti on 20 ja tuloina pelkästään kotihoidontuki (292e/kk) niin tuleeko silloin mätkyjä? Muita tuloja ei ole.

Mä en ymmärrä näistä verotusasioista mitään. Miksi joillekin tulee mätkyjä, vaikka maksaa sosiaalietuudesta veroa 20 % ja toisille ei tule mätkyjä..

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä:
Siis jos veroprosentti on 20 ja tuloina pelkästään kotihoidontuki (292e/kk) niin tuleeko silloin mätkyjä? Muita tuloja ei ole.

Mä en ymmärrä näistä verotusasioista mitään. Miksi joillekin tulee mätkyjä, vaikka maksaa sosiaalietuudesta veroa 20 % ja toisille ei tule mätkyjä..

Ei todellakaan tule, eli mitään muita tuloja tosiaan ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Calypso:

okei, kiitti. Tätä tietoa kaipasin.

Niin vähennyksiä on eli asuntolaina. Korot yhteensä mun osalta varmaan 2400 euroa/vuosi. Noistahan tulee palautusta, mutta mietin vaan että tulisko ilman noita korkovähennyksiä mätkyjä.

Kannattaa käydä ens vuodelle muuttamassa tuo verokortti sosiaalietuuden verokortiksi johon lasketaan just prikulleen oikein veroprossa, jos sulla ei ole lainoja tai muita tuloja se on varmasti paljon pienempi kuin tuon palkkakortin 20%.
Esim. mulla samassa tilanteessa on 15%.

Alkuperäinen kirjoittaja pillipulla:
Kannattaa tuista maksaa riittävästi veroa ennemmin se kun mätkyt. Jokainen tykkää kun joululahjan saa verottajalta.

Ei mun mielestä. Mieluummin saan joka kuukausi vähän enemmän rahaa käteen, jonka laitan korkeakorkoiselle tilille (korko siis korkeampi kuin mitä valtio maksaa palautuksille). Vuoden lopussa mulla onkin enemmän rahaa kuin tulisi palautuksina sitten yli vuoden päästä..

ei piä paikkansa.

mulle tullu joka vuosi mätkyjä kotihoidontuella,veroja oon maksanu 22% ja muita tuloja ei oo ollu.
tänä vuonna ei tullu mätkyjä kun on nyt asuntolaina,sain ihan kivasti takas
=)

Alkuperäinen kirjoittaja hulipumpsis:
mulle tullu joka vuosi mätkyjä kotihoidontuella,veroja oon maksanu 22% ja muita tuloja ei oo ollu.
=)

Miten voi olla mahdollista? Kun se 20%:han on juuri laskettu vain noille "tuloille", eikä niitä nyt alakanttiinkaan ole laskettu... Eikä niiden kanssa myöskään oleteta olevan asuntolainaa. Joten en ymmärrä.

=)

Miten voi olla mahdollista? Kun se 20%:han on juuri laskettu vain noille "tuloille", eikä niitä nyt alakanttiinkaan ole laskettu... Eikä niiden kanssa myöskään oleteta olevan asuntolainaa. Joten en ymmärrä.

juu en mäkään ymmärrä mut 200-400? tullu aina mätkyjä

:/

Mulle tuli mätkyjä, vaikka maksoin veroja sen 20%. Olin laskettanut kortin verotoimistossa ja kertonut kaikki tiedot ihan oikein. Asuntolainan takia olisi pitänyt tulla palautusta koska korko oli noussut, mutta tulikin sitten mätkyjä! Kun aloin selvittää asiaa, niin selvisi että se verovirkailija oli tehnyt mokan, ja jättänyt laittamatta ohjelmaan tiedon siitä, etten maksa ammattiliiton jäsenmaksua, vaikka olin sanonut hänelle etten tarvitse niitä äitiysloman ja hoitovapaan aikaan maksaa.
Eikä niillä ole mitään vastuuta jos tekevät virheen, asiakas maksaa :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja Siksakkia:
Mulle tuli mätkyjä, vaikka maksoin veroja sen 20%. Olin laskettanut kortin verotoimistossa ja kertonut kaikki tiedot ihan oikein. Asuntolainan takia olisi pitänyt tulla palautusta koska korko oli noussut, mutta tulikin sitten mätkyjä! Kun aloin selvittää asiaa, niin selvisi että se verovirkailija oli tehnyt mokan, ja jättänyt laittamatta ohjelmaan tiedon siitä, etten maksa ammattiliiton jäsenmaksua, vaikka olin sanonut hänelle etten tarvitse niitä äitiysloman ja hoitovapaan aikaan maksaa.
Eikä niillä ole mitään vastuuta jos tekevät virheen, asiakas maksaa :kieh:

Sait mukaasi kaksi paperi. Toisessa veroprosentti ja toisessa selvitys niistä tiedoista, millä perusteella prosentti on laskettu. Selvitysosa pitää tarkistaa itse ja jos siinä on virheellisiä vähennyksiä tai tuloja, pitää hakea uutta muutosverokorttia. Oma vikasi, jos et tutki saamiasia lappuja tarkkaan. Niissä taitaa peräti lukeakin, että tarkista tiedot.

Tuo on kyllä niiiiin naurettavaa että kotihoidontuella kun on, niin siitäkin vähästä menee kovasti veroa. Kova on yhteiskunnan tuki lapsiperheille. Ei mitään arvostusta että jotkut hoitaa lapsiaan kotona vaikka päiväkodit pullistelevat.

=)

Se 20% prosenttia on sellainen, mitä Kela käyttää, jos sinne ei toimita muutosverokorttia sosiaalietuutta varten. Eli jos asiakas ei tee itse mitään, niin Kelaan menee palkkatulon verokortti sähköisesti. Sosiaalietuudesta ja palkkatulosta ei saa samoja vähennyksiä. Näin ollen sosiaalietuudesta joutuu maksamaan isommalla prosentilla veroja. Kelan automaattisesti käyttämä 20 % (tai jos palkan prosentti on yli 20 --> siihen lisätään 2% päälle) ei välttämättä riitä, joten kannattaa tosiaan hakea se muutosverokortti.

Alkuperäinen kirjoittaja kyrsii:
Tuo on kyllä niiiiin naurettavaa että kotihoidontuella kun on, niin siitäkin vähästä menee kovasti veroa. Kova on yhteiskunnan tuki lapsiperheille. Ei mitään arvostusta että jotkut hoitaa lapsiaan kotona vaikka päiväkodit pullistelevat.

No, tän palstan mukaan aika moni kotiäiti vie lapsensa päiväkotiin, vaikka olisi itse kotona hoitamassa pienempiä sisaruksia. Ihan oikein, että pidätetään kunnolla veroja, jos kerran palvelujakin käyttää. Eihän se naurettavan pieni päiväkotimaksu kata läheskään kaikkia lapsen hoitokuluja.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sait mukaasi kaksi paperi. Toisessa veroprosentti ja toisessa selvitys niistä tiedoista, millä perusteella prosentti on laskettu. Selvitysosa pitää tarkistaa itse ja jos siinä on virheellisiä vähennyksiä tai tuloja, pitää hakea uutta muutosverokorttia. Oma vikasi, jos et tutki saamiasia lappuja tarkkaan. Niissä taitaa peräti lukeakin, että tarkista tiedot.

Vaan kun en saanut, en edes sitä yhtä koska lähetti sen suoraan sähköisesti Kelalle. Mistähän sinä sen tiedät mitä sain mukaani, kun et varmaankaan ollut se henkilö joka mulle verokortin laski? :headwall:
Tarkistan kyllä aina saamani paperit ja säilytän ne, tietenkin!

Yhteistyössä