Kotihoidontuella elelijät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Chala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos joskus tarviin jotain ylimääräistä itselleni hankkia, niin ihan omista säästöistäni otan :) Olen laittanut vuosien varrella palkkatuloistani säästöön juuri tätä tarkoitusta varten ja väliaikaistahan tämä vain on.

Tällä palstalla pyörii kyllä niiin rasittavan vanhanaikaisia mummoja. Jokainen pitää itsestään selvänä, että se on nimenomaan äiti, joka on kodinhoidontuella ja mies töissä. Tai itseasiassa se on äiti, joka on kodinhoidontuella kotona, vaikka mies olisi työttömänä! Eikö teillä kukaan mies osaa hoitaa lapsia?

Mistä luolasta olette itsellenne nuo miehetkin löytäneet, kun on sattuneet samanlaiset kivikautiset fossiilit.

NIINPÄ! "olen x:ttä vuotta kotihoidontuella n:n lapsen kanssa ja mieskin on työtön ja vali-vali-vali- köyhiä ollaan juu niin"
MIKSI tällaiset naiset ei mee töihin???

Minä saan 791 euroa. + asumistuki+ lapsilisä
yh olen. Tai siis miehen kanssa asutaan erillään, koska hän asuu tällä hetkellä toisella paikkakunnalla.
Saan siis
791+303+543= 'Eli noin 1600 euroa tukia.
Noista maksetaan asuminen 750 euroa.
JA siis kaksi lasta

Kotihoidontuki
Kuntalisä
Lapsilisä (kaksi lasta)
Toisesta lapsesta alle 16 -vuotiaan vammaistuki

Lisäksi miehen palkka. Hyvin on pärjätty, 1,5 vuotta hoitovapaata jäljellä.

Kh-tuki, ei kuntalisää eikä hoitolisää joka on tulosidonnainen. lapsilistä tietty kuten kaikki muutkin saa.

Miehen palkka (1500€ käteen) ja minun palkka (teen satunnaista freelancetyötä ja palkka siitä 300-700/kk, joskus kuukausia ettei ole tai en ota mitään hommaa).

Tän kuun lopusta alan taas saamaan kotihoidontukea.
Saan hoitorahan sisaruskorotuksineen, 470,71€ (Kuntalisää ei ole, hoitolisää en saa.)
Lapsilisät neljästä muksusta tulee mun tilille 515,05€
(Oletan että summat on nämä, laskin pikaseen Kelan sivuilta.)

Mies saa palkkaa, ja näillä kyllä elettäisi, mutta mä haluan lisäksi tehdä töitä viikonloppuisin ja iltaisin.
Jos tuntuisi, että olisi tarve, niin menisin kyllä kokopäivätöihinkin. Tosin se tuskin olisi taloudellisesti kannattavaa, kolmen lapsen päivähoitomaksut palkasta pois vs. kht ja osa-aikatyö, käteen jää melkein sama (jos ei peräti enemmän tällä jälkimmäisellä systeemillä).

Kh-tuki, ei kuntalisää eikä hoitolisää joka on tulosidonnainen. lapsilistä tietty kuten kaikki muutkin saa.

Miehen palkka (1500€ käteen) ja minun palkka (teen satunnaista freelancetyötä ja palkka siitä 300-700/kk, joskus kuukausia ettei ole tai en ota mitään hommaa).

Niin ja korotettu vammaistuki.. joka kyllä mukavasti hupenee kaikkeen tarpeelliseen lasta varten hankittavaan (lääkkeet, ravintolisät yms)

Olen yh ja saan noin 1200€/kk yhteensä. Kotihoidontuki, siinä on joku korotus. Lapsilisä yh-korotuksella. Asumistuki, elarit. Toimeentulotukeakin saan sähkölaskun verran plus pari kymppiä niinä kuukausina kun muistan/jaksan sitä hakea.
Ihan hyvin ollaan pärjätty, vajaa 400€ jää vuokran, opintolainan lyhennyksen ja laskujen jälkeen.

[QUOTE="Anne";23265726]Olen yh ja saan noin 1200€/kk yhteensä. Kotihoidontuki, siinä on joku korotus. Lapsilisä yh-korotuksella. Asumistuki, elarit. Toimeentulotukeakin saan sähkölaskun verran plus pari kymppiä niinä kuukausina kun muistan/jaksan sitä hakea.
Ihan hyvin ollaan pärjätty, vajaa 400€ jää vuokran, opintolainan lyhennyksen ja laskujen jälkeen.[/QUOTE]

Tai siis elari, olen yhden lapsen yh.

Mä saan kotihoidontuen hoitorahan, hoitolisää n satanen ja kuntalisää saman verran ku hoitolisä eli toinen satanen. Hyvin pärjätään. Muita tukia ei siis saada. Ja mä oon sitä mieltä että osittain se, pärjääkö kotihoidontuella, on todellakin valintakysymys. Meillä esim ei tule mitään maksullisia lehtiä, syömme halpaa perusruokaa, emme matkustele ja ajamme 9v vanhalla velattomalla autolla (=ei lainalyhennyksiä). ollaan ite valittu nää asiat ja niiden ansiosta voin olla kotona. jos me haluttais nyt heti uus auto niin mun tarvis mennä töihin että saadaann siitä koituvat lyhennykset maksettua. Mutta meille lasten kotihoito on tärkeämpi asia kuin uusi auto. Valinta siis.

Yhteistyössä