Kotihoidontuella elelijät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Chala
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kotihoidontuki n.250€ puhtaana käteen! Jee!!
Lapsilisät lapsen tilille, joten en saanu niitä.. :(
Ei muita yhteiskunnan lahjuksia.
Mies töissä, mut nekään rahat ei tuu mun tilille. Eli köyhä kotiäiti mä oon.. :D

Nopeasti laskiessani yh vois kevyesti saada parin lapsen kanssa aika reippaasti käteen sopivassa kunnassa, jos mietitään että sais hoitorahan ja -lisän, vaikka parinsadan kuntalisä, lapsilisät korotuksin, elarit, vuokrakämppä johon täysi asumistuki, jääkös sitä nyt loppujen lopuksi kovin paljon itselle maksettavaa ja euroja tippuu kuukaudessa tilille reilusti toista tonnia. Näin ideaalitilanteessa, todellisuuteen emme sitten ota kantaa ;)

mulla jäis käteen noilla tuilla ja tällä vuokrakämpällä noin 350e kuussa pelkän vuokranmaksun jälkeen. ja mulla ei ole autoa, ei tule lehtiä jne. elätä sillä sitten itsensä ja lapsi...

Me saadaan tosiaan kuntalisää mutta vaikka ei saataisi, niin ei oltaisi siltikään toimeentulotuen asiakkaita, eikä saatais asumistukeakaan. Ja koen kuitenkin että pärjäisimme vaikka saisimmekin sen kuntalisän verran vähemmän rahaa.

Eli kyllä mun mielestäni miehen palkalla + kh-tuella pärjää. Tai riippuu toki miehen palkasta.

Jos mies tienaa 1000€ kuussa käteen, niin ei pärjättäis...mutta siinä kohtaa saisimme jo sitten sitä asumistukea ja toimeentulotukeakin.

Tämä aloitus on sikäli nyt vähän hassu, sillä vetoat siihen että ihmiset saavat sitä, tätä ja tota tukea.

Jos äiti saa kotihoidontukea ja miehen palkka on 2000€, ei perhe saa muita tukia.
Jos äiti saa kotihoidontukea ja miehen palkka on 1500€, saa perhe asumistukea, joten rahallisestihan lopputulos on about sama.
Tai perhe jossa mies on työtön...he puolestaan saavat kotihoidontukea, työttömyyspäivärahaa, asumistukea ja toimeentulotukea, jolloin hekin kyllä pärjäävät ja lopputulos hipoo kuitenkin taas samoja summia.

Toki perhekoko vaikuttaa, mutta tuo on varmaan aika lähellä 2-lapsisen perheen tilannetta?!

Vai oliko kyse siitä, ettei toimeentulotukea nosteta?

Kyse oli siitä että jos mietitään kuinka paljon on eri variaatioita tilanteista, pitäisi tyhmemmänkin ymmärtää ettei kaikilla ole ne tasan samat lähtökohdat kuin sillä kirjoittajalla joka suureen ääneen huutaa että kyllä kaikkien pitää tulla toimeen koska hekin tulevat.

Jos mies tienaa tarpeeksi, on homma selkiö, ei paljon tarvita ylimääräisiä.

Jos perhe asuu edullisella seudulla, halvassa vuokrakämpässä ja saa siihen lisäksi täydet asumistuet koska mies tienaa juuri sen kolme senttiä alle rajan, helpottaa se aika suunnattoman paljon elämää, kun taas vaihtoehtoisesti voi asua vähän kalliimmalla seudulla ja maksaa lainaa asunnosta jonka on virheellisesti mennyt ostamaan kun siihen ei sitten asumistukia saada.

Lasten lukumäärä tietenkin sinänsä muuttaa tilannetta aika paljon, että jos miettii perheessä olevan vaikka kaksi lasta joista saa sen 210e lapsilisää, mutta vaativat yleensä sen verran tilaa että kolmiossa vähintään asutaan, on se suhteessa paljon kalliimpaa kuin asua vaikka neliössä neljän lapsen kanssa joista saakin sitten jo enemmän lapsilisää kuin mitä on erotus asuntojen vuokrissa, ainakin jos oman kunnan vuokratasoa mietin. Neliöhinnat tippuu mitä isommaksi kämpät menee. Ja kyllä, tottakai useampi lapsi kuluttaa enemmän, mutta jos asumisesta maksaa vähemmän ja enemmän saa käteen niin enemmän plussaahan se on siinä mielessä.

No en mä nyt sitä tarkoitakaan että koko perheen tulot on pelkkä kth, vaan sitä että jos väitetään että (naisen) tuloiksi riittää kth ja sillä selviää ihan loistavasti kun vähän miettii kaupassakäyntejä ja jättää ne etelänmatkat väliin, niin kuinkakohan moni näistä todellisuudessa saa juuri esim. asumistukea ja sitä kautta tiputtaa vuokraa ihan kivasti ym. tukiaisia mitä ei ääneen tietenkään sanota koska on puhe vain kotihoidontuesta. Omistusasujathan saa usein parjaukset siitä että lainaa pitäisi lyhentää, siihen kun ei tukia noin vain saada.

Olis varmaan pitänyt lisänä kysyä aloituksessa että missä päin Suomea asut, mikä on vuokra-/lainataso, sehän vaikuttaa myös ihan kiitettävästi.

Meillä kun mies oli lasten kanssa hoitovapaalla, niin tuloina oli minun palkka n. 1800e netto, lapsilisät kahdesta sekä kh-tuki ja siihen siäruslisä n. 350e/kk. Lisäksi mies teki satunnaisesti työkeikkaa iltaisin. Hyvin pärjäsimme, jos tiukkaa teki niin käytettiin säästöjä. Eli on se hyvin mahdollista, kun talous on muuten kunnossa.

Ja asumme pk-seutula, okt talossa, lainaa n. 150te

[QUOTE="-p-";23264154]mulla jäis käteen noilla tuilla ja tällä vuokrakämpällä noin 350e kuussa pelkän vuokranmaksun jälkeen. ja mulla ei ole autoa, ei tule lehtiä jne. elätä sillä sitten itsensä ja lapsi...[/QUOTE]

Tilanteet on yksilöllisiä. Sanon vaan etten ihmettele miten jotkut sanoo yh:na elävänsä vähintään yhtä "leveästi" kuin kth:lla kotona oleva parisuhteellinen. Kuten sanottu, tosi paljon asuinpaikasta kiinni, ja tietty lasten lukumäärästä.

Kyse oli siitä että jos mietitään kuinka paljon on eri variaatioita tilanteista, pitäisi tyhmemmänkin ymmärtää ettei kaikilla ole ne tasan samat lähtökohdat kuin sillä kirjoittajalla joka suureen ääneen huutaa että kyllä kaikkien pitää tulla toimeen koska hekin tulevat.

Jos mies tienaa tarpeeksi, on homma selkiö, ei paljon tarvita ylimääräisiä.

Jos perhe asuu edullisella seudulla, halvassa vuokrakämpässä ja saa siihen lisäksi täydet asumistuet koska mies tienaa juuri sen kolme senttiä alle rajan, helpottaa se aika suunnattoman paljon elämää, kun taas vaihtoehtoisesti voi asua vähän kalliimmalla seudulla ja maksaa lainaa asunnosta jonka on virheellisesti mennyt ostamaan kun siihen ei sitten asumistukia saada.

Lasten lukumäärä tietenkin sinänsä muuttaa tilannetta aika paljon, että jos miettii perheessä olevan vaikka kaksi lasta joista saa sen 210e lapsilisää, mutta vaativat yleensä sen verran tilaa että kolmiossa vähintään asutaan, on se suhteessa paljon kalliimpaa kuin asua vaikka neliössä neljän lapsen kanssa joista saakin sitten jo enemmän lapsilisää kuin mitä on erotus asuntojen vuokrissa, ainakin jos oman kunnan vuokratasoa mietin. Neliöhinnat tippuu mitä isommaksi kämpät menee. Ja kyllä, tottakai useampi lapsi kuluttaa enemmän, mutta jos asumisesta maksaa vähemmän ja enemmän saa käteen niin enemmän plussaahan se on siinä mielessä.

Ihanan yksityiskohtaisesti pohdit :D :D

Mutta joops, onhan se niin että tilanteita on erilaisia jns. Mutta mä kyllä kuulun niihin joiden mielestä jokainen kyllä tulee täällä suomenmaassa toimeen. Myös siis silloin, kun elellään kh-tuella. Ja tämän siis nimenomaan mahdollistaa toimeentulotuki, jota kaikki ne saavat joilla on tulot alle minimin.

Näin olen siis mieltä niillä tiedoilla jotka mulla on.

Tuosta omistusasumisesta en niin tiedä, kun siitä mulla ei ole kokemusta.
Se vähä mitä tiedän on se, että toimeentulotukea ei voi saada laina-osuuteen, kuin ei myöskään asumistukea. Ja tiukan tullen pankki joustaa jotta voidaan maksaa pelkkiä korkoja. Lähipiirissä jäi mies työttömäksi ja perhe maksoi siltä ajalta vain lainan korkoja...onnistunee samoin vaikka sen puoli vuotta, kun perhe haluaa hoitaa pientä lasta kotona äippäloman päätyttyä?

Ja vaikka se kaukaiselta tuntuukin, niin faktaa on myös se, että asunnon voi aina myydä pois. Tätä ratkaisua entinen työkaverini pohti pitkään, kun heillä oli mies ollut jo pidempään työttömänä ja perheessä oli 2 lastakin elätettävänä, eli hamaan loppuun ei voitu mennä äidin palkalla.

En väitä että aina ja joka kerta on mahdollisuus valita, mutta hyvin usein näin kuitenkin on.

Me emme misään nimessä osta omaa ennen kuin lapset on tehty ja nuorin on vähintään 3v. Ei uskalleta ottaa sitä riskiä että joskus ollaan leipäjonossa kun on vedetty liian tiukille ja mies jääkin yhtäkkiä työttömäksi vakiduunistaan.

[QUOTE="alma";23264038]En kyllä usko, että kukaan tulee toimeen kotihoidontuella, vaikka miten kituuttaisi. Myös minä usein ihmettelen näitä "ihan hyvin pärjää, valintakysymys- lätinöitä". Uskon, että sitä jauhavat ne, jotka pärjäävät miehen palkalla, ja toisaalta taas kaikkein köyhimmät, jotka saavat suunnilleen saman rahan tukien muodossa, kun mitä saisivat palkkaa. Mutta keskipalkkaisilla on kyllä aika mahdotonta, ellei sitten asu velattomassa kämpässä.
Itsellä hyvätuloinen mies, joten pärjätään ihan hyvin.[/QUOTE]

Paskan jauhantaa! Miehen nettopalkka 1350 euroa, mukavasti pärjättiin ja itse asiassa vieläkin elellään aika samoilla tuloilla.

Meillä miehen nettotulot n 2200e/kk+auto ja siihen päälle mulla kht+Espoo lisä+sisaruslisä+lapsilisät kahdesta lapsesta. Asuntolainaan ja vastikkeeseen menee n 1000e/kk, ihan hyvin pärjäillään pk-seudulla. Enemmän rahaakin voisi olla käytettävissä, mutta asiaa auttaa se, että mies saa myös n kerran vuodessa osinkoja (yleensä 1000-3000e netto), sillä sitten tehdään isompia hankintoja tai matkustellaan. Emme saa asumistukea, hoitolisää tai muitakaan ns ylimääräisiä etuuksia.

Tällä palstalla pyörii kyllä niiin rasittavan vanhanaikaisia mummoja. Jokainen pitää itsestään selvänä, että se on nimenomaan äiti, joka on kodinhoidontuella ja mies töissä. Tai itseasiassa se on äiti, joka on kodinhoidontuella kotona, vaikka mies olisi työttömänä! Eikö teillä kukaan mies osaa hoitaa lapsia?

Mistä luolasta olette itsellenne nuo miehetkin löytäneet, kun on sattuneet samanlaiset kivikautiset fossiilit.

Niin ja siis nuo palkan lisäksi tulevat tulot (kht, espoo-lisä, sisaruslisä ja lapsilisät) ovat nettona yhteensä n 680e eli nettotulot meidän perheessä n 2880e/kk+auto. Siitä kun vähennetään asumiseen menevät kulut 1000e/kk niin elämiseen jää 1880 mikä riittää ihan ok nelihenkiselle perheelle pk-seudulla.

Ei eletä kotihoidontuella vaikka se perusosa tilille aina tipahtaakin, ei saada kuntalisää eikä hoitolisääkään. Molemmat käy töissä ja lapsi 1,5v. hoidetaan kotona :) järjestelykysymys :) Ei kaikki kotihoidontuen saajat ole sillä eläjiä!

Tällä palstalla pyörii kyllä niiin rasittavan vanhanaikaisia mummoja. Jokainen pitää itsestään selvänä, että se on nimenomaan äiti, joka on kodinhoidontuella ja mies töissä. Tai itseasiassa se on äiti, joka on kodinhoidontuella kotona, vaikka mies olisi työttömänä! Eikö teillä kukaan mies osaa hoitaa lapsia?

Mistä luolasta olette itsellenne nuo miehetkin löytäneet, kun on sattuneet samanlaiset kivikautiset fossiilit.

Eiköhän sekin ole ihan perheen oma valinta, ei yksittäisen palstamamman. Meillä ei sattuneesta syystä esim. ole mahdollista ainakaan tällä hetkellä miehen jäädä kotiin ja lapsia kun ei hoitoon haluta laittaa niin mä sitten olen heidän kanssaan himassa. Jatkossakaan se ei näillä näkymin tule olemaan meidän perheen valinta, mutta se ei liene sinulta pois :)

Vähän säälittävän kivikautista ajatella että se hoitaa yksin lapset joka on kotona, tai jos mies on työttömänä ja nainen kotihoidontuella niin silti se on nainen yksin joka hoitaa lapset. Ei kaikkien miehet ole niin vässyköitä etteivätkö osaisi omia lapsiaan hoitaa ihan siinä missä äitikin ;)

Työkkäri ei muuten katso kovin hyvällä sitä jos mies hoitaa lapset samalla kun on työttömänä kotona, että ellei se ole perheen oma valinta vaihtaa sitä työssäkäyvää, ei miehen todellakaan siksi aikaa kannata töihin mennä kun mies etsii töitä, koska mites sitten kun sitä duunia löytyykin?

Kivikautista ja kapeakatseista fossiilitouhua olla tajuamatta yhtään laajempaa kuin se oma näkökulma :D

Mitä muita tukia saat kotihoidontuen lisäksi? Ei tarvitse summia listata mutta jospa luettelet saatko asumistukea, toimeentulotukea, onko mies palkkatöissä, saatteko sossun maksamaan lasten hankintoja jne. Niin ja tuleeko kotihoidontukea pelkkä hoitoraha vaiko kenties kuntalisä päälle, hoitolisä, sisaruskorotuksia..?

Tuli tuosta toisesta keskustelusta mieleen miten monet moralisoivat kovaan ääneen sitä miten kotihoidontuella tulee kyllä loistavasti toimeen, on vain järjestelykysymys, rikkaat yrittää porskuttaa omissa asunnoissa kun vuokralla pääsisi halvemmalla(?) ja elämä on vain valintoja.

Mutta riittääkö se pelkkä kotihoidontuki tosiaan?

Kht ja aikuiskoulutustuki, opiskelen samalla, ku hoidan lapsia. Hyvä keino olla kotona pidempään. Mies on töissä ja minäkin menen elokuussa.

[QUOTE="-p-";23264015]haluaisinkin tietää, että miten yh esimerkiksi tulee toimeen pelkällä kotihoidontuella? ja vaikka siihen saisi päälle asumistuen, elatustuen ja asumistuen, niin ei tuo siltikään riitä itsen ja lapsen elättämiseen.[/QUOTE]

itse yh..tulee sillä toimeen
kotihoidontuki
elatustuki
lapsinlisä
asumistuki,joka menee suoraan vuokranantajalle ja lopun vuokrasta avustaa sosiaalitoimisto.
n.600 -700 jää elämiseen sähkölaskujen ym jälkeen

[QUOTE="-p-";23264015]haluaisinkin tietää, että miten yh esimerkiksi tulee toimeen pelkällä kotihoidontuella? ja vaikka siihen saisi päälle asumistuen, elatustuen ja asumistuen, niin ei tuo siltikään riitä itsen ja lapsen elättämiseen.[/QUOTE]

No sossu maksaa kyllä vielä toimeentulotukea...

Itse saan kotihoidontukea 791 euroa ennen veroja. Ei muita tukia. Mies on palkka työssä.

yh:n sain
kht 612e miinus verot,
lapsilisä 100e
elarit 129e
palkka 1700e miinus verot
yht 2541e /kk

avioliitossa
kht 370e miinus verot
ansiosidonnainen 990 miinus verot
lapsilisä 210e
elarit 210e
yht 1780e/kk

Eli yh:na tulin todella hyvin toimeen, nyt tekee vähän tiukempaa pelkällä kht:llä en kyllä onnistuis millään pärjäämään kuukautta vaan menis jo viikossa ruokakauppaan

Minusta kotihoidontuen ei pidäkään vastata palkkatuloa, mutta se mahdollistaa edes joitakin erilaisia valintoja kuin mallin olla töissä 8-16 tai että lapset joutuvat olemaan päivähoidossa todellapitkiä päiviä. Tietyissä tilanteissa yksinhuoltajat ovat tässä valintakysymyksessä varmasti huonommassa asemassa kuin ne ydinperheessä elävät jotka tekevät päätöksen hoitoratkaisuista yhdessä. Lähtökohtaisesti minusta pitää kuitenkin tukea sitä yhteistä vanhemmuutta eli molempien vanhempien sekä taloudellista että kasvatuksellista vastuuta ja osallistumista lastenhoidossa.

Kotihoidontuen saan, lapsilisät kahdesta ja mies tienaa sen noin 1500 kuussa. Eli suunnilleen 2000 € kuussa on perheen yhteenlasketut tulot. Näillä tuloilla elämme mielestäni oikein hyvin omakotitalossa, onnistumme maksamaan lainamme pois ja ruoka riittää. Meillä on ainakin kyse vaan valinnoista, että mistä ostamme vaatteet ja mitä laitamme ruuaksi.

Yhteistyössä