Kotihoidonlisä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tyhmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tyhmä

Vieras
Hei!

Mulle tuli Kelasta lappu että tarkistavat Hoitolisän (vuositarkastus). Laitoin sitten miehen palkkakuitin ja nyt tuli lappu että pitää vuoden ajalta olla palkkakuitit kun kiehen tulot nousseet 10%.

Mitä tää tarkoittaa? Tarkastaako ne nyt sen kotihoidontuen vai kotihoidonlisän? Onhan ne kaksi eri asioita?

Ja välttämättä sitä ei tarvi maksaa kokonaan takaisin jos osaa hyvin perustella. (jos esm perheessä on sairasteltu jne). Mä sain kerran ylimääräistä hoitolisää yht. 160 e, niin tarvi maksa vain puolet takas kun osasin "runoilla" meidän perheen tilanteesta niin hyvin.

Höh, minä jouduin ensimmäisellä kerralla maksamaan, vaikka kuinka runoilin. :(

toisella kertaa luopuivat perinnästä, koska kyse oli Kelan virheestä. Olivat unohtaneet ensimmäisessä päätöksessä lisätä lomarahat miehen tuloihin.

Miehellä vaihtuu nuo tulot vähän, kun jossain kuussa enemmän ylitöitä kun toisessa kuussa niin mistä tuota osaa ennustaa etukäteen paljon kuukaudessa palkkaa tulee. Jossain kuussa saa enemmän kilometrikorvauksia kuin toisessa. Ja siltikö pitäisi sinne maksaa takaisin? En kai mä voi joka kuukausi raportoida paljon se nyt on saanut, mutta näkeepä ne sitten niistä palkkakuiteista sen, että vaihtelee..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Miehellä vaihtuu nuo tulot vähän, kun jossain kuussa enemmän ylitöitä kun toisessa kuussa niin mistä tuota osaa ennustaa etukäteen paljon kuukaudessa palkkaa tulee. Jossain kuussa saa enemmän kilometrikorvauksia kuin toisessa. Ja siltikö pitäisi sinne maksaa takaisin? En kai mä voi joka kuukausi raportoida paljon se nyt on saanut, mutta näkeepä ne sitten niistä palkkakuiteista sen, että vaihtelee..

Jos tulot ovat kovin vaihtelevat, yksi mahdollisuus kuulemma on hakea hoitolisä jälkeenpäin. Eli kiikuttaa parin kuukauden välein palkkalaskelmat kelaan.

Mutta jos tosiaan tuo muutos ei ole pysyvä, vaan olet vain vienyt hyväpalkkaisen kuun laput kelaan, ei perintää välttämättä tule. Laskevat jotenkin keskiarvon, ja jos se ei ole noussut kymmenellä prosentilla entisestä, eivät peri takaisin.

Vaikea selittää, mutta ehkä tuosta jotain käsittää. Tai sitten ei. :)

Kun ne muuttuu joka kuukausi. Nyt on syksyllä ollut enemmän töitä (maatalouslomittaja) ja ylitöitä ym. ollut enemmän kuin kesällä. Kesällä saattoi olla 200 euroa huonompi palkka. Mutta kun toimitan ne vuoden palkkalaskelmat sinne, siinä ne näkee sen vaihtuvuuden itse ja laskekoon niistä sitten jonkun keskiarvon.

Yhteistyössä