Kotiäiti, jolla lapset pk:ssa puolustautuu.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näin meillä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ap ja muut, anteeksi etten lukenut ketjua, enkà edes ap:n aloitusta loppuun. Miksi ihmeessà pitàà puolustautua?
joo sanotte varmaan ettà maassa maan tavalla kun kerron etten tunne ketààn lasta meidàn aluaeella (ja niità on paljon !!!! ) jotka eivàt olisi aloittaneet tarhaa 3 vuotiaina.

kaikki ovat tyytyvàisià ja vielà euroopan yhteisò ei ole puuttunut italian systeemiin.

Itse 5-vuotiaan äitinä ymmärrän oikein hyvin, että ap:n 4- ja 6-vuotiaat viihtyvät hyvin muutaman päivän viikossa päiväkodissa. Kuulostaa oikein hyvältä ratkaisulta!

Mun puolesta jokainen saa viedä jälkikasvunsa alle vuotisina päiväkotiin kymmenen tunnin päiviksi tai olla kotona vauvan kanssa kun muut perheen lapset on päiväkodissa.

Enkä ihan purematta niele sitä, että "normaaleissa" kotioloissa lapset tulisivat hulluiksi? Siis omassa kodissaan, oman perheen kanssa?
Aika huolestuttavaa jos näin on....

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Ymmärrän ap:n pointin. Mutta subjektiivisen päivähoito-oikeuden myötä kavereita ei enää saakaan juuri muualta kuin päiväkodista. Ennen subjektiivista päivähoito-oikeutta kavereita löytyi naapurista, leikkipuistoista jne. Jos siis subjektiivinen päivähoito-oikeus poistuisi, isommat lapsetkin hoidettaisiin kotona - jos siis äiti/isä on kotona pienemmän sisaruksen kanssa - ja kavereita ei tarvitsisi lähteä hakemaan päiväkodista. Mä luulen, että tämä helpottaisi myös niiden kotona olevien äitien yksinäisyyttä, kun isompien lastensa myötä tutustuisi näiden lasten kavereiden äiteihin.

Komppaan. Meilläpäin kunnan maksama lisä on sidottu nykyään siihen, hoidetaanko kaikki lapset kotona vai ei. Kummasti on alkanut lapsia näkymään päiväkotien ulkopuolella.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Mutta tuon ikäisten päivän saa helposti ilman ohjattuja harrastuksiakin täyttymään mm. ulkoilulla, askartelulla, leipomisella, ruoanlaitolla jne.

Minua kiinnostaisi tietää että leipääkö täydelliset kotiäidit leipovat päivittäin, vai kenties makeita leivonnaisia? Aina tuo leipominen muistetaan mainita, mutta jonkunhan ne leipomuksetkin pitää syödä. Eikö se näy lasten ja äidin painossakin?

Heh :)

Jos nyt tuosta leipomisesta puhutaan, niin leipoahan voi niin leipää, sämpylöitä, makoisia herkkuja kuin vaikka muovailuvahapulliakin. Lista on loputon.

Tuossa kuitenkin BKM luettelin pitkän listan muutakin lasten kanssa puuhattavaa, että ei nyt kannata alkaa lasten ja äitien painosta huolestumaan pelkästään sen takia, että se leipominenkin satutaan mainitsemaan...

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
En nyt ihan usko tähän:

"Kolmas vaihtoehto olisi olla kotona äidin ja pikkuveljen kanssa, erakoitua ja tulla hulluksi nuorella iällä."

Mutta mulle on ihan sama kenen lapset siellä päiväkodissa ovat. Mutta eivät ne lapset erakoidu ja tule hulluksi, se on väärää tietoa.

Tämä on totta. Mä tiedän paljonkin lapsia, jotka ovat olleet kotona ilman mitään kerhoja ja sen kummempia harrastuksia esikouluun asti, ja aivan normaaleja lapsia heistä on tullut. Tuskinpa perustuu mihinkään tutkimustietoon, että kotona olleet lapset erakoituvat ja tulevat hulluiksi. Jos näin on, on kodissa jokin vika.

hih. Nyt päiväkotia ei tarvita kun ap:n lapset siitä pitävät. jos taas joku olisi kotona yli-ikäisen lapsensa kanssa (eikä pienempiä lapsia kotona), hänet tuomittaisiin. ja hänen lapsensa olisi ongelmalapsi, liian arka ym.

Hyvä ap, että kerroit omasta ratkaisustasi, jonka ymmärrän oikein hyvin. Itse todennäköisesti haen esikoiselle osa-aikaista tarhapaikkaa, kun muutamme paikkakunnalle, missä ei ole kerhoja. Esikoinen on 5-vuotias, ollut kotona muuten, mutta käynyt kerhossa. Nyt kun muutamme, kerho jää siis pois ja hän on jo tosi onneton asiasta. Pienempi sisarus on vasta alle 2-vuotias, joten heille on hiukan vaikeaa keksiä yhteistä tekemistä. Uudesta naapurustosta ei ole mitään tietoa, että onko siinä lähellä yhtään samanikäistä leikkikaveria.

Olen huomannut, että viime aikoina kaverit ovat käyneet tosi tärkeiksi. Toki pikkusisaruskin on tärkeä, mutta hänen leikkinsä ovat kuitenkin aika eri tasolla, kun toinen haaveilee koulusta ym. jo.

Itse olen viettänyt lapsuuteni kotihoidossa, tai siis mummon hoivissa, ja täytyy sanoa että olen siitä hiukan katkera. Pelkäsin hirveästi muita lapsia (olen siis ainoa lapsi) enkä oikein uskaltanut tutustua kehenkään. Koulussa olin sitten ihan pihalla, että miten sitä oikein leikitään ja tehdään tuttavuutta. Edelleen olen aika ujo, ja ehkä osittain tämänkin takia en osaa keksiä omille lapsilleni tekemistä. Olen kasvanut aikuisten seurassa ja oppinut viihtymään itsekseni ja keksimään omia leikkejä, nyt kun esikoiseni kaipaa koko ajan jotain tekemistä eikä ole siinä kovin oma-aloitteinen, olenkin ihan ihmeissäni.

Yhteistyössä