kotiäidin työn arvostus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maatuska75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voitko joskus jättää lapsesi viikonlopuksi miehellesi ja lähteä itse reissuun. Se tekisi hyvää molemille. Miehesikin ehkä alkaisi ymmärtämään miten siellä kotona aika kuluu.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.09.2006 klo 11:11 my selene kirjoitti:
jos ymmärsin maatuskan pointtia niin hän varmaan tykkää kuitenkin olla lasten kaa kotona ja varmaan tykkäis vielä enemmän jos joskus sais tehä jotain yksin. jos on kotona ja lasten kaa 24/7 niin onko se teiän mielesä liikaa vaadittu et ois jotain omaakin aikaa. ei oo mu mielestä hirvee iso pyntö! mlla lapset 4v, 3v ja nuorin 3 kk joten en pääse vielä mihinkään mutta mun mielesä mulla on silti jossain vaiheessa oikeus siihen. onhan miehelläkin omt juttunsa. miks ihmise unohtaa etä kotiäidit ei oo aan äitejä vaan myös naisia joilla on samalla tavalla kin miehillä omat tarpeensa.

maatuska; hemmottele ittees ennen kuin iskee burn outtia ja unohda muitten mielipiteet. ja puhu miehesi kaa, ehkä se ymmärtää kun oikein selität. tsemppiä!

ihmiset unohtaa helposti et kotiäitiyskin on työ. se ei vaan ala tasan klo 7 eikä lopu klo 16 kuten muut työt.

---

Joka sitä ei ole tehnyt, ei sitä ymmärrä. Ja joillakin kotiäideillä mies "ymmärtää" ja "päästää", toisilla taas ap kaltaiset kölliäiset. Ihan työssäkäyvänä normaalit äitiys- ja vanhempainvapaat pitäneenä tiedän ja ymmärrän, että niin 100% kotiäiti kuin työssäkäyväkin tarvitsevat sitä omaa aikaa ilman lapsia ladatakseen akkunsa. Säännöllisesti. Eri ihmisllä eri jutut. Itselle liikunta tärkeä apu jaksamisessa. ja huom. liikuntaa en koe olevan rattaiden lykkäämisen, varsinkaan jos lapsi ei ole vauva, joka ei vielä liiku/halua itse liikkua. Tarkoitin "kunnon" liikuntaa, uintia, aerobiciä ja salia tms.

Joo, olen omaltakin mieheltä kuullut, että hän ei tarvitse lainkaan "omaa aikaa", mutta hän onkin muualla töissä ja vain vkl kanssamme...

Meillä mies oli pojan kanssa kotona, kun lähdin töihin pojan ollessa 6kk. Mies oli kotona 3kk täysin ja 3kk välillä töissä ja välillä kotona. Minullakin oli vuorotyö joten, jos yön töissä, niin päivällä hoisin poikaa ja seuraavaksi yöksi taas töihin. En ymmärrä miten jaksoin.. Sai kuitenkin ladattua akkuja töissä, kun pääsi pois kotoa :) Jos halusin itse lähteä töiden lisäksi jonnekin yksin, niin oli ja on edelleen useasti pyydettävä jotakuta hoitamaan. Onneksi on sukulaiset lähellä ja useita.

Meillä mies ennen kuin oli itse kotona oli sitä mieltä, että kotona ei muuta olekaan kuin aikaa olla :D Kun oli itse ollut muutaman viikon kotona, niin totesi minulle, että haluaisi sitä omaakin aikaa joskus ja pitää koko ajan olla vahtimassa poikaa, jos ei muuta ole eli ei sitä omaa aikaa =) Hymyilin tuossa tilanteessa vain nätistä ja ajattelin, että oppi taisi mennä perille ;)

Kotiäideillekin kuuluu oma aika siinä missä muillekin, joten toivon miehesi ymmärtävän miten tärkeää myös sinulle kotiäitinä olisi oma aika. Iloista syksyä :flower:

Itse olen ratkaissut asian niin, että on pari lapsenlikkaa jotka ovat meillä viikolla iltaisin tunnista puoleentoista, että itse pääsen lenkille tai muuhun liikunta harrastukseen. Huomasin etten jaksa jos olen ainoastaan 24 h lasten kanssa kotona. Meillä isä viikot reissutöissä ja viikonloppuisinkin näkyy vain, kun omilta hommiltaan ja harrastuksiltaan näyttäytyy. Arvostuksen laita on vähän niin ja näin, kun mittarina on usein raha ja äitihän ei sitä perheeseen tuo, kun on kotihoidontuella. Usein myös tuntuu, ettei huomata kuin ne tekemättömät työ, kaikkea ei aina mitenkään ehdi/pysty lasten kassa tekemään. Toisaalta huomautetaan, ettei kodin tarvise olla mikään esittelyhuusholli,tarkoittaako tuo sitten sitä että pitää siisteyden tasoa laskea ? Mutta muuten itse olen ainaskin kokenut, että kotona olo on paljon muuta kuin netissä surffailua ja lehtien lukua. Mutta niinhän me ihmiset olemme erinlaisia, kuka katsoo minkäkin tarpeelliseksi.

Yhteistyössä