Kotiäidin sairasloma ja lapsen sairastuminen yhtä aikaa, isä hoitaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lokakuinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lokakuinen

Vieras
Ihan tässä ajattelin tiedostella miten muiden isien typaikalla on vastaavassa tilanteessa suhtauduttu: Kotiäidin sairasloma ja lapsen sairastuminen yhtä aikaa, onko isä saanut jäädä hoitamaan lasta tilpäisesti palkallisena?

Meidän tilanne: Olen ollut kotona hoitamassa 2 vuotiasta lastani ja nyt odotan toista lasta syntyväksi ja olin vasta sairaalassa vuodelevossa ja olen lääkärinmääräyksestä jatkanut sairaalasta päästyäni vuodelepoa kotona eli olen sairaslomalla nyt ja esikoisemme oli perhepäivähoitjalla ja nyt sairastu äkillisesti nuhakuumeeseen, minä en kotona pysty oman sairaslomani takia hoitamaan ja mies on ansiotyöstään ottanut tilapäistä sairaan lapsen hoito lomaa, mutta ei saa nyt sitten sitä palkallisena koskapa minä olen kotona. Jos olisin ansiotyössä oleva äiti niin mieheni voisi jäädä palkallisena katsomaan lastamme, mutta ikävä kyllä en ole. =(

Tiedustelepa kodinhoitajan saamista perheeseesi kunnan sosiaalivirastosta.Maksu peritään tulojen mukaan,jos olet kodinhoitajan saamiseen oikeutettu.Yritä levätä

Kyllä miehen pitäisi saada palkallista lomaa max 3 päivää, sen jälkeen sitten kodonhoitaja. Miehesi pitää viedä työpaikalle sekä sinun, että lapsesi lääkärintodistus. Kannattaa soitta luottamusmiehelle ja tiedustella.

Meillä kävi niin, että nyrjäytin koipeni ja minun piti olla pari päivää vuodelevossa. Lapsi on kotihoidossa ja lapsi ei siis ollut kipeä. Lääkäri kirjoitti minulle sairaslomatodistuksen, johon laittoi, että "ei kykene hoitamaan lasta yksin", jolloin mies sai kolme päivää palkallista lomaa vietyään todistuksen töihin.
Meillä tyttö oli 10kk. Kodinhoitajalla ei olisi tehnyt tuon taivaallista. Enpä oikein usko että neiti olisi suostunut ventovieraan hoiudettavaksi, kun minä makaan sängyssä, kuitenkin lähettyvillä.

Tämä on kyllä lääkärintodistuksista huolimatta täysin kiinni miehen työnantajan hyvästä tahdosta. Mikään pakko eí ole antaa palkallista tai palkatonta vapaata.
Sama tilannehan on jos vaikka mummo hoitaa lasta kotona, ja mummo (ei siis lapsi) sairastuu. Ei saa äiti jäädä kotiin, eikä isä.
Samoin, jos lapsi sairastelee pitkään, ne työnantajan maksamat kolme päivää on tarkoitettu sairaan lapsen hoidon järjestämiseen. Ei siis sairaslomalappu tai mikään lääkärintodistus auta, vaan tämän jälkeen on mentävä töihin tai haettava palkaton virkavapaa. Toinen juttu on, antaisiko, mistään hinnasta, sairasta lapsiraukkaansa vieraalle hoidettavaksi..

Siis 3 pv palkallista ei tietääkseni ole mikään lakisääteinen. Sen sijaan työehtosopimuksessa voi olla määritetty vapaan saaminen palkallisena. Riippuu siis työehtosopimuksesta tai myös työnantajan/yrityksen säännöistä.

Saat omalta lääkäriltäsi myös miehellesi lääkärintodistuksen, jolla hän voi olla lääkärin sinulle määräämän sairasloma-ajan pois töistä. Voi olla että teidän molempien tulee olla vastaanotolla kun asiasta kirjoitetaan todistus, riippuu lääkäristä.
Kodinhoitajan palkkaaminen ei välttämättä tässä tapauksessa ole tarpeellista, koska yleensä kunta ei anna perhetyöntekijöitä ellei kyseessä ole pidempiaikainen sairasloma. Viikoksi tai pidemmäksi aikaa se kannattaakin sitten jo. Kysykää kunnalta, jos lääkärinne on sairasloman kestosta sitä mieltä että on oltava pidempään.
Työnantajan suostumuksia tms ei todellakaan tarvitse kysellä. Kyseessä on lähiomaisen hoitoa vaativa tilanne, jonka työehtosopimukset kyllä luokittelevat luvalliseksi, palkalliseksi poissaoloksi. Tämän asian yksityiskohdat voitte tarkistaa omasta liitostanne.

Jaksamista teille!

Alkuperäinen kirjoittaja työehtosopimus...:
Siis 3 pv palkallista ei tietääkseni ole mikään lakisääteinen. Sen sijaan työehtosopimuksessa voi olla määritetty vapaan saaminen palkallisena. Riippuu siis työehtosopimuksesta tai myös työnantajan/yrityksen säännöistä.

Kyllähän työnantajan ON NOUDATETTAVA työehtosopimusta. Vai minkä takia ajattelit että ne sopimukset tehdään??

Suosittelen soittamaan liittoon tai luottamusmiehelle. Ainakin pamin ja metalliliiton työehtosopimuksessa on määritelty kohta palkallinen poissaolo perhesyiden vuoksi.

Yhteistyössä