Kotiäitiys ja arkivinkit


Tämä on näitä iänikuisia aiheita, mutta kun näitä on niin kiva lukea =)

Eli kertokaas taas, kaikki kotiäidit, kaikenlaisia vinkkejä ja yleishyödyllisiä juttuja arkeenne liittyen. Nythän koittaa taas paluu lomilta arkeen. Meilläkin mies on tänään ekaa päivää taas kesäloman jälkeen töissä, ja minä häslään kotona neljän lapsen (7-, 5- ja 2-vuotiaiden ja 6-kk:nen)

Mitä päiväänne mahtuu? Missä ja miten ulkoilette, miten hoidatte huushollin, ruuanlaiton ja oman mielenterveytenne? Ai niin, ja parisuhteellekin olisi taiottava aikaa...
 
No sähän olet kokenut äiti, joten tuskin täältä mitään taikatemppuja osataan jaella ;)

Hyvä päivärytmi on kaiken a ja o. Aamupäivän ulkoilu on must, sitten lounas (sen voi valmistella ennen uloslähtemistä). Lasten päikkäriaika on sitä omaa aikaa...

Astianpesukone illalla päälle ja aamulla tyhjennys. Samaten pyykit laitan illalla koneeseen ja napsautan koneen aamulla päälle ja vien pyykit narulle aamupäiväulkoilun yhteydessä tai laitan koneen päälle sillain, et kun mies tulee töistä, niin vien heti pyykit narulle
 
vieras
Meillä lapset tykkää osallistua kotitöihin, ripustetaan yhdessä pyykkejä narulle ja tyhjennetään astianpesukonetta. Kun imuroin, vanhin lapsi kerää aina lelut ja nuorin ratsastaa imurilla :) Kotityöt menevät näin siinä sivussa enkä stressiä niistä pahemmin ota.
 
En ole kotiäiti, vaan kotona töitä tekevä yrittäjä, mutta mun mielestä paras ohje on kotona lasten kanssa olevalle on: löysää pipoa :D
Kun kerran on kotona, niin ei ole niin väliä sillä mihin aikaan mennään nukkumaan ja noustaan, jos lapset on luonnostaan iltavirkkuja ja aamu-unisia, kuten meillä, omaa aikaa on aamuisin kun ne nukkuu 9-10.30 asti.
Jos taas lapset olis ilta unisia, omaa aikaa olis iltaisin, kun ne menee nukkumaan.
Mä käytän myös tuota Surinan tapaa, pyykki- ja tiskikoneet yöksi päälle. Mä laitan pyykkikoneen ylöksi päällekin -yö sähkö kun on niin kamalasti halvempaa :p
 

Konkari, pah :whistle:

Onhan tässä aina uusia vaiheita ja käänteitä, mm. nyt esikoinen aloittaa koulun ja toiseksi vanhin aloittaa kaikenlaiset terapiat ja tutkimukset, kuopus maitoallerginen jne jne...Paljon uutta järjesteltävää ja mietittävää.

Kyse ei siis ole uusavuttomuudesta tyyliin miten pääsen pissille vessaan, koska olen äiti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ilana:
Konkari, pah :whistle:

Onhan tässä aina uusia vaiheita ja käänteitä, mm. nyt esikoinen aloittaa koulun .

Mun mielestä se oli oikeasti vaikeaa, kun esikoinen aloitti koulun. Itseasiassa eskarikin oli jo turkasen hankalaa, mutta se ei ollu ihan _niin_ rajoittavaa kun koulu. Illalla oli pakko mennä nukkumaan, että aamulla jaksoi herätä kouluun ja kaikenlaiset yhtäkkiset päähänpistot jäi ja jos tuli jotain työasioita kesken päivän, oli hirveä suunnittelu iltapäivähoidosta. Sitten piti muistaa soittaa taksille ja kouluun, että ei tänään meidän lapsia taksiin ja...uh, se oli hankalaa! aamulla jos tuli yllättävä meno, taas sama show, soittaa kyydille, että muksut ei tule tänään ja järjestää ne johonkin aamuksi, kun ei enää voinu ottaa mukaan.
Meillä arvatenkin lapset sai puhelimen kouluun mennessä ja määräyksen välituntisin kattoa onko puheluita tullu!
 
vieras
päivärytmi ja koneiden laittaminen yöksi päälle jo tulivatkin (meillä tosin pyykkikone jyllää päivälläkin..) mutta yksi oleellinen minusta on ruokien suunnittelu ja ostoksilla käynti kerralla pidemmäksi aikaa. ärsyttävintä mitä tiedän on alkaa laittaa nälkäisenä ja nälkäisille ruokaa ja huomata että jokin oleellinen puuttuu...esim. äsken huomasin että kun oli tarkoitus leipoa niin mies onkin paistanut kananmunia eikä niitä nyt siis tähän hätään ole.

vaatteet on myös hyvä miettiä etukäteen niin pitkälle kuin mahdollista tai ainakin se missä sadekamppeet kullakin ovat ja onhan ne tietyt vaatteet puhtaita. ja välillä ihan tekemistä lapuille ja purkkiin ja kun itse zombie eikä muuta keksi voi katsoa jotain kivaa tekemistä lapuilta (siis ihan vaan vaikka sormiväreilyä tms.)

ja itse käytän joka välissä lappuja...yhdellä listalla ovat tekemättömät työni eli tällä hetkellä täkkien pesu, vadelmien ja mustikoiden poiminta ja pakastus, kuiva-ainekaapin siivous jne. toisella listalla pidän ostoslistaa ja kolmannella suunnittelulistaa (sisustukseen, vaatteisiin tms. liittyen)

omaan muistiini kun en enää kotona olemisen aikana ole uskaltanut pelkästään luottaa, riittää että selviydyn ja päivät sujuvat kivasti kaikkien kannalta.

ps. itse luotan myös pitkälti muumikekseihin. varsinkin pienemmät antavat hetken tehdä hommia kiukkunsa ohella jos mutustavat keksiä:)
 
ei-uusavuton kuitenkaan
Tuota ihmettelen kun ihmiset laittaa illalla pyykkikoneen päälle, nousetteko yöllä ottaamaan ne sieltä koneesta sit pois?
Ite oon älyttömän tarkka siitä ettei ne seiso siellä, koska rypistyvät ja alkavat haista tunkkaiselle!
Ps. Konetta huollan tyhjäpesuilla 90astetta, joten se haju ei voi johtua siitä kyllä!!!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ei-uusavuton kuitenkaan:
Tuota ihmettelen kun ihmiset laittaa illalla pyykkikoneen päälle, nousetteko yöllä ottaamaan ne sieltä koneesta sit pois?
Ite oon älyttömän tarkka siitä ettei ne seiso siellä, koska rypistyvät ja alkavat haista tunkkaiselle!
Ps. Konetta huollan tyhjäpesuilla 90astetta, joten se haju ei voi johtua siitä kyllä!!!
Täällä sama homma, laitan pyykit heti narulle kun kone on lopettanut pesun. ne tosiaan rypistyvät jos seisovat siellä koneessa ja mä inhoan silittämistä!
 
vieras
meillä äänimerkki kun kone pessyt, havahdun siihen ja yölläkin käyn laittamassa pyykit koneesta kuivausrumpuun ja mahdollisesti uudet pyykit pesuun tai jos pestään vain 1 koneellinen yöllä niin sitten käytämme ajastinta siten että koneellinen peseytyy klo 7 mäksi...

pienin syö yöllä vielä pari kertaa eli yöt ovat meillä aika elämää...
 
en ole kotiäiti mutta tässä yleishyödyllisiä vinkkejä

-unohda joskus työt ja koti ja lähde lasten kanssa vaikka yhstävälle kahville

-jos joka päivä ei kerkee ulkoilla, se ei maata kaada

-koita tehdä niistä kotitöistä kuitenkin suurin osa miehesi työpaivän aikana, niin sitten teille jää illalla perheen yhteistä aikaa

 
Minä lähtisin lasten hoidon lisäksi tietenkin siitä, että pidetään parisuhde kunnossa. Joka päivä jokin pieni hetki edes miehen kainalossa tai jutustelutuokio ettei pakkaannu asioita liikaa ja muutenkin, että säilyy se yhteenkuuluvuuden tunne. Ja sitten vasta muut.

Mulla on kotitöihin "sääntönä" varsinkin jos on paaaljon tekemistä, että alkaa vaan tekemään ja ajattelee, että se roskapussien tyhjennyskin on eteenpäin vaikkei se välttämättä missään vielä näy. Mahtuu taas uudet roskat pöydiltä jne. Tekee vaan ne hommat kaiken muun lomassa pikkuhiljaa. Ja muutenkin ulkoilut yms. niin ottaa rennosti ja menee siihen tahtiin kuin ehtii ja voi.
 
Meillä melkein samanikäiset lapset, mutta en mä mitään sen kummallisempaa tiedä :eek: .

Ruoka-ajat meillä on joista pidetään kiinni, jo ihan tuon kakkosen takia, kun muutoin vetää ihan heikoksi ja saa hepulin sekä nukkumaanmenoajat, mutta muuten aika rennosti mennään...

Sit mulla on pyykkipäivä (maanantaisin), siivouspäivät ja kauppapäivät (ma-ke ja perjantai kunnon viikkosiivous) :whistle: .

Ja välillä pitää järjestää yllätyksiä lapsille :D . Viime syksynä naapurit katsoi vähän pitkään kun mentiin keskellä lokakuuta (kerrostalon) pihalle piknikille :LOL: tai kun joulukuussa rullaluisteltiin :whistle: noku ei lunta kerran ollut, ni mitä väliä :ashamed: .

Me ei oikeastaan ulkoilla leikkipuistossa, kun tuo lähipuisto on lähinnä rapajuoppojen kokoontumispaikkana ja omassa pihassa on vain keinu ja kuppanen hiekkalaatikko, joten sitten keksitään tossa pihassa kaikkea muuta kivaa... Ja jos puistoon mennään, niin sitten pitää lähteä kauemmaksi kunnolliseen leikkipuistoon ja sitä ei kyllä kovin usein jaksa :ashamed: .

Parisuhteen hoitoaika on sitten vkonloppuisin kun mies tulee kotiin.
 

Yhteistyössä