Kotiäitiys ei ole työtä eikä kotiäiti ole mikään arjensankari...

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
:)
Teillä kummallakin ilmeisesti kokemusta pitkästä kotiäitiydestä?

Minulla ei ole ja osin ehkä siksikin minä kyllä näen kotiäidit eräänlaisina arjen sankareina. Oma kapasiteettini ei riitä pitämään itseäni virkeänä ja innostuneena pelkästään niillä impulsseilla joita kotoa ja kotiin liittyvistä puuhista saa .
Ihailen siis kovin niitä, jotka pystyvät moiseen: aitoja asialleen omistautuneita kotiäitejä, jotka ovat kyllin itseriittoisia selvitäksen arjestaan passivoitumatta ja kitkeröitymättä.
Hatunnosto moisille.
:)
Juurikin näin, itse olen työelämään aina palannut heti vanhempainvapaan jälkeen eli kun lapsi on ollut noin 9kk ja rapiat..Mutta arvostan kotiäityttä kovasti
 
"niin"
Jos on ns. terve ja lapset täysin terveitä niin mikäs siinä. Mutta kun lisää siihen lasten ruokintaan lattian pesuun vielä lasten lääkäreissä menot, omat lääkärit, ja ikinä et tiedä seuraavasta päivästä miehenkään työn puolesta ja pitää olla monestikin valmis lähtemään pvaikana lapset kyytiin ja menoksi. Niin siinä alkaa se rankkuus sitten.
 
"vieras"
Se vaan et miksi saa palkkaa siitä et hoitaa vieraan lapsia ja vie omansa jollekin muulle hoidettavaksi? Aika typerää kaikkien kannalta.

Ja tuo kotona oleminen. Riippuu kyllä ihan täysin siitä kuinka monta lasta ja minkäikäisiä et kuinka lomaa se kotona olo oikeasti on. Plus vielä et kuinka paljon se mies ottaa osaa kodin ja lasten hoitoon. Työssäkäyvät äidit puhuu jatkuvasti et he yksin hoitaa illalla kaiken mitä kotiäidit päivisin. Missä se mies on? Ja tuskin se kotiäidilläkään vuoro loppuu siihen kun mies töistä tulee..
 
popparit esille
Kaikenlaisia murheita sitä ihmisillä voi olla...huoh. Mutta jokaisen oma mielipide kuultakoon, onhan tämä vapaa maa.

Eiköhän sitä jokainen isä ja äiti ole se arjen sankari. Oli töissä tai ei. Niitä kun on vähän eri asia verrata keskenään....mutta jos jollekin se tuottaa vaikeuksia, niin tuottakoon.
 
"vieras"
Onko perhepäivähoitajan työ lomaa? Vai työtä? Oletettavasti kaikki vastaavat, että työtä se on. Ja että palkkakin on aika huono.

Jos kotona on 3-4 alle kouluikäistä äidin/isän kanssa kotona, niin onko näiden lapsien hoito jotenkin vähemmän työtä? Jos siis kotona on "täysi pph-ryhmä", mutta lapset omia. Voi silti olla pieni ikäero ja esim. yhdet kaksoset. Siinä teille perspektiiviä.

Onko kotihoidon tuki ap:n mielestä liian iso ja jotenkin sinulta pois, jos joku sillä rahalla haluaa kotona olla?
 
[QUOTE="vieras";23262048]Mitään mitalia olla vailla. Toin vaan esiin, ettei se välttämättä niin helppoa ole. Teettekö tekin miehesi kanssa vuorotyötä?[/QUOTE]

Emme tee. Minä tekisin, jos olisin töissä. MUTTA! Olen nähnyt, että sen saa myös toimimaan.

Missä teidän miehenne ovat, naiset? Sanotte, että teette kaiken yksin, ja muka saman määrän olitte töissä tai kotona. Silloin kyllä joku mättää, jotain ette vaan osaa.
 
"aaa"
Joo se on kyllä hauskaa, että kotiäidit jatkuvasti valittavat, että kotona oleminen on silkkaa työtä,eikä vain omaa aikaa ja vapaata. Eikö työssäkäyvien vanhempien pitäisi sitten saada tuplapalkkaa, kun sen lisäksi että päivällä tekevät ns. oikeita töitä, tekevät vielä illalla toisen työvuoron siivoten, pyykäten, tiskaten ja lapsia hoitaen.
 
||
[QUOTE="aaa";23262081]Joo se on kyllä hauskaa, että kotiäidit jatkuvasti valittavat, että kotona oleminen on silkkaa työtä,eikä vain omaa aikaa ja vapaata. Eikö työssäkäyvien vanhempien pitäisi sitten saada tuplapalkkaa, kun sen lisäksi että päivällä tekevät ns. oikeita töitä, tekevät vielä illalla toisen työvuoron siivoten, pyykäten, tiskaten ja lapsia hoitaen.[/QUOTE]

Voi kuule se toinen palkka menee sille mukavalle tarhantädille, joka suostuu hoitamaan sun lapsosta.
 
||
[QUOTE="aaa";23262081]Joo se on kyllä hauskaa, että kotiäidit jatkuvasti valittavat, että kotona oleminen on silkkaa työtä,eikä vain omaa aikaa ja vapaata. Eikö työssäkäyvien vanhempien pitäisi sitten saada tuplapalkkaa, kun sen lisäksi että päivällä tekevät ns. oikeita töitä, tekevät vielä illalla toisen työvuoron siivoten, pyykäten, tiskaten ja lapsia hoitaen.[/QUOTE]


Ja en ole kyllä vielä tähän päivään mennessä saanut PALKKAA kotiäitiydestä.
 
"niin"
[QUOTE="aaa";23262081]Joo se on kyllä hauskaa, että kotiäidit jatkuvasti valittavat, että kotona oleminen on silkkaa työtä,eikä vain omaa aikaa ja vapaata. Eikö työssäkäyvien vanhempien pitäisi sitten saada tuplapalkkaa, kun sen lisäksi että päivällä tekevät ns. oikeita töitä, tekevät vielä illalla toisen työvuoron siivoten, pyykäten, tiskaten ja lapsia hoitaen.[/QUOTE]

Pitäisi. Ja moni muuten hankkii siivojankin kotiin mennessään töihin että ehtii muutakin. Tilanteita ei voi yleistää. On niin monta erilaista tilanetta kuin perhettäkin. Ja he kaikki yksiöitä ja kokevat asiat eritavalla eri arvot jne. Elämässä on monia asioita kun hankaloittaa ns. perussettiä ja pidempään kestäneenä syö mehut vallansa.
 
"vieras"
Olen hoitovapaalla ja tunnen kyllä tekeväni arvokasta työtä.
Olen vastuussa lasteni varhaiskasvatuksesta, ikätasoon sopivista virikkeistä, ulkoilusta, terveellisestä ruokailusta ja tapakasvatuksesta. Teen samaa työtä päivisin kuin työssäkäyvien lasten hoitotädit. Hoidokkini vain ovat omia ja niitä on vain 2/hoitaja(äiti). Pidän työstäni tässä meidän perheen yksilöllisessä luksus-päivähoitopaikassa. En näe tätä lomana, vaan olen kotona töissä. Järjestän lapsille mukavaa ja kehittävää tekemistä ja pidän huolta, että lapset myös oppivat samoja asioita kuin päiväkodissa. En vain löhöä sohvalla enkä vain tee kotitöitä. Minä hoidan ja kasvatan lapsiani, hyvänen aika!
Otan kotihoidontuen iloisesti vastaan, mutta toki mielestäni sisaruksista pitäisi maksaa enemmän kuin nyt.
Ettekö arvosta teidän omien lastenne hoitajiakaan?
 
"vieras"
Totta. Mutta mun mielestä on hienoa,että lasten kotihoitoa tuetaan maksamalla kotihoidontukea,ettei tosiaan tarvitse viedä hoitoon niitä ihan pienimpiä. Ilman kotihoidon tukea minun ei olisi mahdollista olla kotona vuoden ikäisen ja nelivuotiaan kanssa.

Teen viikonloppuisin keikkatyötä,silloin kun sitä sattuu olemaan tarjolla,mutta arvostan myös niitä vapaita viikonloppuja jolloin molemmat vanhemmat voivat olla yhtäaikaa kotona. En usko että monilla aloilla on mahdollisuus tehdä keikkatyötä silloin kun huvittaa,olen hoitoalan työntekijänä siinä onnellisessa asemassa että vapaat työntekijät revitään käsistä.

Oli sitten kotiäiti tai insinööri,niin mun mielestä jokaisella on oikeus olla ylpeä tekemisistään,oli se sitten kaksosvauvojen ja uhmaikäisen päivärytmin yhteensovittaminen tai hyvin onnistunut työpäivä. Kannatatko siis että kaikki vauvat hoitoon ja äidit töihin tienaamaan? Eikö se sodi vastaan tuota ajatustasi,että se joka lapset on tehnyt,se lapset hoitakoon?

Entä jos keikkatyö sattuu olemaan arkipäivisin 8-16? Minne lapset?

Otathan huomioon myös sen,että jokainen kotonahoidettu lapsi maksaa yhteiskunnalle vähemmän,kuin kokopäiväisen hoitopaikan tarvitseva.
 
"vieras"
Emme tee. Minä tekisin, jos olisin töissä. MUTTA! Olen nähnyt, että sen saa myös toimimaan.
Enhän mä missään sanonut, ettei se toimisi. Sanoin, että se on rankkaa. Ja onhan se, kun pahimmassa tapauksessa menee monta päivää ennen kuin näet puolisoa, kun vuorot menee ristiin. Lomat on aina eri aikaan, että lapsille tulisi mahdollisimman pitkä vapaa hoidosta. Ja joutuuhan siinä itsekseen hoitelemaan kotiasiat, kun toinen on töissä. Vastaavasti mies hoitelee asiat silloin kun itse olen töissä.

Helppoahan se olisi, jos edes toisella olisi päivätyö.
 
[QUOTE="aaa";23262081]Joo se on kyllä hauskaa, että kotiäidit jatkuvasti valittavat, että kotona oleminen on silkkaa työtä,eikä vain omaa aikaa ja vapaata. Eikö työssäkäyvien vanhempien pitäisi sitten saada tuplapalkkaa, kun sen lisäksi että päivällä tekevät ns. oikeita töitä, tekevät vielä illalla toisen työvuoron siivoten, pyykäten, tiskaten ja lapsia hoitaen.[/QUOTE]

Ontuvaa logiikkaa. Miksi työssäkäyvän pitäisi saada palkkaa kotitöistä, jos kotona oleva ei saa saada? Molemmat on valintoja, voit toki vapaasti jättäytyä pois töistä jos harmittaa.
 
"vieras"
[QUOTE="jaa";23261513]Samalla tavalla työäiti tekee ruokaa, siivoaa ja pyykkää sen TYÖpäivän jälkeen kotona.[/QUOTE]

Onko täällä jotenkin väheksytty työssäkäyvän äidin työpanosta? Kotiäitiyden sekä uran ja perheen yhdistäneenä tiedän,että tottakai niillä työssäkäyvillä on enemmän hommaa ja vähemmän aikaa. Mutta en silti lyttää myöskään kotiäitejä. Rakastan olla lasten kanssa kotona enkä valita,miksi pitäisikään valittaa omista lapsista? Mutta kyllä joskus illalla sänkyyn kaatuessani ajattelen,että kyllähän tämä työstäkin käy :) Töissä meillä sentään oli lakisääteiset lounastauot =)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23262160]Enhän mä missään sanonut, ettei se toimisi. Sanoin, että se on rankkaa. Ja onhan se, kun pahimmassa tapauksessa menee monta päivää ennen kuin näet puolisoa, kun vuorot menee ristiin. Lomat on aina eri aikaan, että lapsille tulisi mahdollisimman pitkä vapaa hoidosta. Ja joutuuhan siinä itsekseen hoitelemaan kotiasiat, kun toinen on töissä. Vastaavasti mies hoitelee asiat silloin kun itse olen töissä.

Helppoahan se olisi, jos edes toisella olisi päivätyö.[/QUOTE]

Hmm.. Mikset sitten jää kotiin, jos niin kadehdit kotivanhempia? Tai hanki jotain päivätyötä? Jos niin kamalaa on?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23262175]Hmm.. Mikset sitten jää kotiin, jos niin kadehdit kotivanhempia? Tai hanki jotain päivätyötä? Jos niin kamalaa on?[/QUOTE]

EN KADEHDI kotivanhempia. Sanoin aiemmin, ettei mun pää olisi kestänyt pelkkää kotona hengailua. Vastasin vaan tuolle Phoebsille, ettei se työssäkäynti vuorotyöläisenä mitään helppoa kuin heinänteko ole.

Jos vaihtaisin päivätyöhön, joutuisin vaihtamaan ammattia. Sitä en halua.
 
"aaa"
Ontuvaa logiikkaa. Miksi työssäkäyvän pitäisi saada palkkaa kotitöistä, jos kotona oleva ei saa saada? Molemmat on valintoja, voit toki vapaasti jättäytyä pois töistä jos harmittaa.
Luitkohan nyt jotenkin väärin. Minähän juuri kirjoitin, että jos kerran kotonaoleminen käy työstä, niin siitä pitäisi maksaa myös "iltavuorolaisille". Eli jos kotonaoleminen on työtä, niin siitä pitäisi maksaa tasapuolisesti kaikille.

Itseasiassa työssäkäyvät vanhemmat tekevät ne kotityöt huomattavasti lyhyemmässä ajassa kuin päivät pitkät kotona lorvivat, sillä ihan samat siivous, pyykkäys yms. hommat ne joka kodissa on, joten itseasiassa työssäkäyville pitäisi maksaa enemmän ns. "hyvän miehen lisänä".
 
crow
On teillä ongelmat. Jos lapsi laitetaan pienenä päiväkotiin, ollaan huonoja vanhempia jotka ei välitä lapsestaan ja ihmetellään miksi on edes tehnyt lapsen jos häntä ei itse edes hoida.
Jos hoidat lasta kotona, olet työtä vieroksuva lusmu jonka ei olisi kannattanut lasta tehdäkään.

Siinä olen samaa mieltä ettei kotiäitiys ole työtä; vaan lapsen ja kodin hoitamista.
Itse olen yli 9 vuotta putkeen tehnyt 3-vuorotyötä, jossa harvemmin taukoja ehti pitää ja olit yksin vastuussa monesta ihmisestä.
Niin kyllä nyt äitiyslomalla oleminen on henkisesti ja fyysisesti tietyllä tavalla helpompaa, tässä olet vastuussa yhdestä ihmisestä mutta sitäkin tärkeämmästä. Töistä pääsi pois kun työaika loppui, tässä olet passissa 24/7. Mutta koen että tässä "teen työtä" itselleni ja omaa tulevaisuutta myös silmälläpitäen.

Valintojahan nämä kaikki on mutta se on täysin älytöntä arvostella ihmisiä tällaisessa asiassa. Totuus kuitenkin on että jonkun niitä lapsia on tehtävä että yhteiskunta pyörii ja tulevaisuudessa on ihmisiä jotka niitä verorahoja tuovat valtiolle. Niin eikö se ole yks ja sama kerta ne lapset on hoidettava että millä tavalla ne hoitaa. Muiden äitien kotona tai töissä oleminen ei ole minulta millään muotoa pois eikä kummassakaan tapauksessa kukaan saa minulta kirkkaampaa kruunua.
 
Kotiäitiys ei ole ansiotyötä eikä sitä varmasti sellaisena pidä nähdäkkään. Kotihoidontuki on korvaus siitä että ei kuluteta yhteiskunnalle kallista kunnallista päivähoitoa. Hoitolisä minun puolestani voi olla tulo ja perhekoko sidonnainen.
 
"vieras"
Siis kyllä minä ainakin kotona teen paljon muutakin kuin siivoan ja pyykkään ja teen ruokaa ym.

Minä leikin, laulan, luen, kiellän, komennan, kehun, liimaan, leikkaan, piirrän, katson, juoksen, keksin, ymmärrän, kuuntelen, halaan, sylittelen, pussaan, silitän, ajattelen, tutkin, autan, pissatan, pyyhin, niistän, puen, riisun, vaipatan, kokoan, kerään, kerron, selitän, kyselen, vastaan, ohjaan, leikitän, soitan, runoilen, rakastan...

Ja sitä paitsi, sitä ruuanlaittoakin ja siivoustakin on enemmän kuin työäideillä, koska syömme kotona ja lapset sotkee tietenkin enemmän.

Kuitenkin työn ja perheen yhdistäminen on minusta haastavaa ja arvostan kaikkia äitejä.
 
"kotiäiskä"
Huomioikaas se, että kun on vanhemmat töissä ja lapset hoidossa ei tarvii:

-tehdä niin montaa ruokaa päivässä
-tiskata
-pestä nassuja
-siivota leluja
-pyyhkiä pyllyjä/vaihtaa vaippoja
-pukea vaatteita-riisua ulkoilua varten

Toki koti pölyyntyy myös kun ketään ei ole kotona. Mut mun pointtini on et kyllä sitä tekemistä on vähemmän päivän aikana jos kukaan ei ole siellä sotkemassa!
 

Yhteistyössä