Jaha, illan ensimmäinen mies tuli palstalle..Alkuperäinen kirjoittaja No jaa:Kotiäiti tekee työtä kahden palkkalaisen edestä? Onko omien lasten ja kodin hoito työtä? Mun mielestä se on lähinnä kotona olemista ja rentoutumista.
Alkuperäinen kirjoittaja No jaa:Kotiäiti tekee työtä kahden palkkalaisen edestä? Onko omien lasten ja kodin hoito työtä? Mun mielestä se on lähinnä kotona olemista ja rentoutumista.
Lukaisepa ajankuluksi tuolta eka sivulta mun vastaus. Kyllä siitä arjen pyörittämisestä oikeasti on rentoutuminen usein hyvinkin kaukana, etenkin jos perheeseen sattuu syntymään lapsi joka on muutaman asteen vaativampi tapaus kuin ns. normi lapsi.... eli ei nuku, eikä oikein kunnolla syökään, itkee, kiukuttelee ja vaatii huomiota 24/7. Huoh. Kaikki ei mene aina saman kaavan mukaan.Alkuperäinen kirjoittaja No jaa:Kotiäiti tekee työtä kahden palkkalaisen edestä? Onko omien lasten ja kodin hoito työtä? Mun mielestä se on lähinnä kotona olemista ja rentoutumista.
Jos jätät ton rentoutumisen pois, voisi vastaanotto olla hieman parempi. :hug:Alkuperäinen kirjoittaja No jaa:Kotiäiti tekee työtä kahden palkkalaisen edestä? Onko omien lasten ja kodin hoito työtä? Mun mielestä se on lähinnä kotona olemista ja rentoutumista.
On tullut kotiäitiaikana tuotakin tehtyä. Töissä pääsee helpommalla. TAvallaan.Alkuperäinen kirjoittaja hyvin harmaa:Ja kämppä siivoamatta, mukulat juoksee kuin päättömät kanat ja kun ukko astuu sisälle ovesta niin alat valittamaan kuinka raskasta on ollut..
Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:Ei sentään, minä toimin näin.....niin joo, enhän minä olekaan kotiäiti..
Oi voi niitä aikoja
Vuonna 1955 englantilainen Housekeeping Monthly -lehti neuvoi rouvia, jotka valmistautuivat vastaanottamaan töistä palaavaan puolisonsa.
-Lepää vartin verran ennen miehesi saapusmista, jotta virkistyt. Korjaa meikki ja laita hiuksiin nauha, niin näytät raikkaalta.
-Ole hilpeä ja kiinnostava. Puolisollasi on ehkä ollut tylsä päivä, ja velvollisuutesi on piristää häntä.
-Pidä huolta siitä, ettei mikään kodinkone hurise miehesi saapuessa kotiin. Koeta saada myös lapset pysymään hiljaa.
-Kuuntele miestäsi. Sinulla on ehkä tärkeitä asioita kerrottavana, mutta kotiintulohetki ei ole sopiva aika siihen. Anna hänen puhua ensin ja muista, että hänen puheenaiheensa ovat tärkeämpiä kuin sinun.
-Ilta on puolisosi omaa aikaa. Älä koskaan valita, jos hän tulee kotiin myöhään tai menee ulos syömään tai jonnekin muualle ilman sinua. Koeta sen sijaan ymmärtää hänen paineitaan ja vaikeuksiaan.
-Pöyhi hänen tyynynsä kuohkeaksi ja tarjoudu riisumaan kengät hänen jalastaan. Puhu hiljaisella, rauhoittavalla ja miellyttävällä äänellä.
-Älä kyseenalaista miehesi päätöksiä. Muista, että hän on perheen pää ja toimii sen vuoksi aina reilusti ja rehellisesti. Sinulla ei ole oikeutta vaatia häntä tilille tekemisistään.
Lähde: ValitutPalat 3/2007, s.43
Niin, siis kotiäiti tekee samaa kuin pph, mutta lisäksi kotiäidiltä moni palstalainenkin odottaa lisäksi kaikenlaista ylimääräistä touhuilua, kuten siivousta ja pyykkiä tekevän päivän aikana. Kyllähän se kovaa työtä on ja aliarvostettua.Alkuperäinen kirjoittaja No jaa:Kotiäiti tekee työtä kahden palkkalaisen edestä? Onko omien lasten ja kodin hoito työtä? Mun mielestä se on lähinnä kotona olemista ja rentoutumista.
Ei kai. Eihän siitä saa edes palkkaa. Toisaalta taas, jos palkkaat jonkun hoitamaan lapsiasi, siivoamaan kodin, laittamaan ruuat, käymään kaupassa, pesemään pyykit yms puuhastelua, saat maksaa mansikoita työläiselle.Alkuperäinen kirjoittaja No jaa:Onko omien lasten ja kodin hoito työtä? .
Näinpä. Ei taida pari tonnia kuussa riittää, jos palkkaisi jonkun joka päivä tulemaan siivoamaan pariksi tuntia (helposti lapsiperheessää jossa joka aterialla kaatuu maitolasi tai pari, lapset koko päivän kotona aina, tarvitaan siivousta joka päivä), tulemaan hoitamaan lapset, ja harva lastenhoitaja suostuisi lisäksi laittamaan alusta loppuun saakka ruoan joka päivä 3 kertaa ja lisäksi hakemaan sieltä kaupast lasten kanssa ne tarvikkeet. Kyllä jos palkkaisi jonkun tekemään kaiken, menisi monta tonnia.Alkuperäinen kirjoittaja Leija:Ei kai. Eihän siitä saa edes palkkaa. Toisaalta taas, jos palkkaat jonkun hoitamaan lapsiasi, siivoamaan kodin, laittamaan ruuat, käymään kaupassa, pesemään pyykit yms puuhastelua, saat maksaa mansikoita työläiselle.Alkuperäinen kirjoittaja No jaa:Onko omien lasten ja kodin hoito työtä? .
Kuin myös jos tarvetta on. Harvoin kyllä kotitöistä, vaan lähinnä jos lapset ovat olleet hankalia. Ei se kyllä ikinä mitään kuuntele eikä pääse mun valituksista rasittumaan.Alkuperäinen kirjoittaja Pinki:joskus