Kotiäiti, valitatko miehellesi työpäivän jälkeen kuinka raskasta sinulla on ollut?

• Viestiketjun aloittaja hyvin harmaa
  • Ensimmäinen viesti
Joo valitan, enkä muutenkaan ehkä ihan täytä noita englantilaisia kriteereitä :LOL: . Tosin lapset ei juokse kuin päättömät kanat, ne osaa käyttäytyä ... ja saattaa olla että äiti on levänny sen vartin kun lapsetkin on nukkunu ja äidin kampaus on sen mukanen.

kyllä
joskus. No en valittanut kun oli yksi pieni päiväunet nukkuva lapsi, silloin kämppä kiilsi ja itsekin olin laiha, aikaa liikkua rattaiden kanssa aikaa harrastaa ja aikaa huomata mies.

Mutta kuten monella muullakin (avioerotilastojen mukaan) toisen lapsen jälkeen on alkanut lastenhoito tuntua työltä ja raskaalta sellaiselta.

Ja eikös tutkimus todennut, että kotiäiti tekee työtä aika monen palkkatyöläisen edestä, oliko se kahden?

Alkuperäinen kirjoittaja No jaa:
Kotiäiti tekee työtä kahden palkkalaisen edestä? Onko omien lasten ja kodin hoito työtä? Mun mielestä se on lähinnä kotona olemista ja rentoutumista.
Lukaisepa ajankuluksi tuolta eka sivulta mun vastaus. Kyllä siitä arjen pyörittämisestä oikeasti on rentoutuminen usein hyvinkin kaukana, etenkin jos perheeseen sattuu syntymään lapsi joka on muutaman asteen vaativampi tapaus kuin ns. normi lapsi.... eli ei nuku, eikä oikein kunnolla syökään, itkee, kiukuttelee ja vaatii huomiota 24/7. Huoh. Kaikki ei mene aina saman kaavan mukaan.

Ps. Kyllä mullakin oli ekan lapsen aikaan oikein rentouttavaa olla kotiäitinä, kun oli vain se yksi lapsi, kiltti kuin mikä ja helppo muutenkin kaikinpuolin.

En. Jos on aihetta mä valitan jo työpäivän aikana. Tiedätkö: kun mukulat huutaa kuorossa pää punaisena, otetaan puhelu Rakkaalle ja kaiutin päälle. Sitä kutsutaan yhdessä jakamiseksi, ja siitä koko parisuhteessa on kyse, joten se on paitsi oikeutettua, myös kaikin puolin hyväksi. :saint:

Miten mä voisin kun mies menee heti ruoan jälkeen nukkumaan?Niin ja ruoka on valmiina kun mies tulee töistä =)

Ei mua haittaa vaikka onkin välillä raskasta, mä nautin kun saan olla lasten kanssa kotona ja nähdä kun ne kasva ja kehittyy.

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Ei sentään, minä toimin näin.....niin joo, enhän minä olekaan kotiäiti..

Oi voi niitä aikoja

Vuonna 1955 englantilainen Housekeeping Monthly -lehti neuvoi rouvia, jotka valmistautuivat vastaanottamaan töistä palaavaan puolisonsa.
-Lepää vartin verran ennen miehesi saapusmista, jotta virkistyt. Korjaa meikki ja laita hiuksiin nauha, niin näytät raikkaalta.

-Ole hilpeä ja kiinnostava. Puolisollasi on ehkä ollut tylsä päivä, ja velvollisuutesi on piristää häntä.

-Pidä huolta siitä, ettei mikään kodinkone hurise miehesi saapuessa kotiin. Koeta saada myös lapset pysymään hiljaa.

-Kuuntele miestäsi. Sinulla on ehkä tärkeitä asioita kerrottavana, mutta kotiintulohetki ei ole sopiva aika siihen. Anna hänen puhua ensin ja muista, että hänen puheenaiheensa ovat tärkeämpiä kuin sinun.

-Ilta on puolisosi omaa aikaa. Älä koskaan valita, jos hän tulee kotiin myöhään tai menee ulos syömään tai jonnekin muualle ilman sinua. Koeta sen sijaan ymmärtää hänen paineitaan ja vaikeuksiaan.

-Pöyhi hänen tyynynsä kuohkeaksi ja tarjoudu riisumaan kengät hänen jalastaan. Puhu hiljaisella, rauhoittavalla ja miellyttävällä äänellä.

-Älä kyseenalaista miehesi päätöksiä. Muista, että hän on perheen pää ja toimii sen vuoksi aina reilusti ja rehellisesti. Sinulla ei ole oikeutta vaatia häntä tilille tekemisistään.

Lähde: ValitutPalat 3/2007, s.43

Olen onnistunut ainakin tässä yhdessä kohdassa. On ihan sama, mitä sanon ja millä äänensävyllä, kun se repeilee päin naamaa jokatapauksessa. Hyvä minä. :D :flower:

höh
Kotiäiti tekee työtä kahden palkkalaisen edestä? Onko omien lasten ja kodin hoito työtä? Mun mielestä se on lähinnä kotona olemista ja rentoutumista.
Niin, siis kotiäiti tekee samaa kuin pph, mutta lisäksi kotiäidiltä moni palstalainenkin odottaa lisäksi kaikenlaista ylimääräistä touhuilua, kuten siivousta ja pyykkiä tekevän päivän aikana. Kyllähän se kovaa työtä on ja aliarvostettua.
Kyllä täällä näkyy usein miehiä "töissä" . Kunnan miehet tulevat aukaisemaan tietä tai laittamaan jotain kaapelia, 10 miestä seisoo henkisenä tukena, yksi tekee. Kyllä ne perinteiset naisten työt ovat raskaampia kuin miesten työt nykyään. ja moni mies ei jaksaisi lastenhoitoa kotona. (Eikä kaikki naisetkaan)
Yksi lapsi menee toki kaikilta, miehiltä, isovanhemmilta, kummeilta, mutta kahden kanssa pitäisi jo monesti olla useampi silmäpari, useammat kädet ja jalat.

Onko omien lasten ja kodin hoito työtä? .
Ei kai. Eihän siitä saa edes palkkaa. Toisaalta taas, jos palkkaat jonkun hoitamaan lapsiasi, siivoamaan kodin, laittamaan ruuat, käymään kaupassa, pesemään pyykit yms puuhastelua, saat maksaa mansikoita työläiselle.

aivan
Alkuperäinen kirjoittaja Leija:
Onko omien lasten ja kodin hoito työtä? .
Ei kai. Eihän siitä saa edes palkkaa. Toisaalta taas, jos palkkaat jonkun hoitamaan lapsiasi, siivoamaan kodin, laittamaan ruuat, käymään kaupassa, pesemään pyykit yms puuhastelua, saat maksaa mansikoita työläiselle.
Näinpä. Ei taida pari tonnia kuussa riittää, jos palkkaisi jonkun joka päivä tulemaan siivoamaan pariksi tuntia (helposti lapsiperheessää jossa joka aterialla kaatuu maitolasi tai pari, lapset koko päivän kotona aina, tarvitaan siivousta joka päivä), tulemaan hoitamaan lapset, ja harva lastenhoitaja suostuisi lisäksi laittamaan alusta loppuun saakka ruoan joka päivä 3 kertaa ja lisäksi hakemaan sieltä kaupast lasten kanssa ne tarvikkeet. Kyllä jos palkkaisi jonkun tekemään kaiken, menisi monta tonnia.

Yhteistyössä