En tietenkään tunne tapausta, mutta jotenkin tuli tosi ikävä fiilis siitä, miten ikävästi sinä, ap, asennoidut ystäväsi (vai liekö hän sinulle sellainen?) sanomisiin. Miksi sinun kiireidesi päivittely ja hehkuttelu olisi jotenkin oikeutetumpaa kuin kotiäidin? Entä tiedätkö, miten kiireellistä ko. äidin elämä todellisuudessa on?
Minusta se, kuinka kiireellistä lapsen/lasten kanssa on, riippuu niin monesta asiasta. Minkälainen henkilö on luonteeltaan, millaisia asioita tahtoo lastensa kanssa tehdä, kuinka monta lasta hänellä on, millaisia lapset ovat luonteeltaan, onko jollain lapsella taustalla erityisyyttä jne.
Myös se vaikuttaa, onko lapsella kahta vanhempaa tai onko äidillä/isällä riittävää tukiverkostoa. Minun ystäväpiiriini kuuluu eräs aika askeettiset tukiverkostot omaava totaaliyh, ja täytyy sanoa että kyllä se hänen elämänsä tällä hetkellä minun elämääni kiireisempää on, vaikka töissä käynkin. Töiden jälkeen on totta kai käytävä kaupassa, laitettava ruokaa, siivottava... Mutta meillä lapset ovat päivittäin pk:ssa, eikä kukaan muukaan meillä päivisin oleskele kotona. Siivottavaa on siis vähemmän. Lisäksi joku muu laittaa ruuat lapsille, hoitaa heidän ulkoilunsa ja käytännössä pitää huolta heidän kasvatuksestaan sillä aikaa, kun minä olen töissä. Itse tosin lähdin työelämään mm. siitä syystä, että pelkkä kotonaoleminen kävi minulle henkisesti raskaaksi vaikka tästä talossa on myös mies, lastemme isä, joka todellakin hoitaa lapsia, keksii tekemistä heidän kanssaan, jakaa vastuuta tasavertaisena kumppanina. Toki meilläkin joskus kiirehditään, mutta eipähän tarvitse kiirehtiä yksin, jolloin kiire esim. kahden lapsen perheessä tasapainottuu.
Tietysti jokainen voi vain teeskennellä olevansa kiireinen, mutta rehellisesti sanottuna kotoa eivät hommat tekemällä lopu, eli jos on kovinkin pedantti ihminen, niin kyllä sitä tekemistä vain riittää. Jos on pieniä lapsia, niin tarvitsevat jatkuvaa läsnäoloa ja peräänkatsomista. Toki isommatkin huomiota kaipaavat, mutta ei nyt samalla tavoin.
Ps. Esikoisellani oli koliikki, ja hänen vauva-aikanaan en todellakaan ehtinyt kunnolla syödäkään. Aina sanotaan, että lapsi ei mene rikki siitä, että hetken itkee, mutta se kipuitku... Se oli jotain sellaista, jota en todellakaan voinut ohittaa, sillä sitä kuunnellessa alkoi jo oma mielenterveyskin rakoilla.