Kotiäidit - mitä teette lastenne kanssa iltapäivisin?

Olen useasti ihmetellyt sitä, että kun menen lapsemme (reilu 1 v.) kanssa puistoon välipalan jälkeen, ei puistossa ole käytännössä ketään meidän ikäistä. Aamupäivällä puisto on kuitenkin täynnä pieniä lapsia.

Voisitteko muut kotiäidit kertoa, kuinka monta kertaa käytte päivisin lasten kanssa ulkona? Meillä on ainakin pakko päästä kaksi kertaa päivässä ulos tai lapsi hyppii seinille. Toki yhtenä päivänä viikossa käydään iltapäivisin kaupassa, mutta sitten yritetään piipahtaa vielä illalla ennen iltapalaa ulkona.

Nyt olen alkanut miettiä, että olenko ainoa, joka kuskaa lasta näin usein ulkona. Missä te kaikki muut olette iltapäivisin???
 
Meillä aina vähän riippuu mistä roikkuu :D

Meillä aina välillä käydään iltapäivisin puistoaa,mut kuten sanoit niin harva äiti siellä lasten kans käy ja siksi tuntuu niin tyhmältä siellä istuskella. No meillä on tuossa takapiha ja sit tässä talojen omalla pihalla lasten leikkipaikka.
Eli kyllä taitaa suurin osa äiteistä kotona pysyä lasten kans sen jälkeen ku isi tullu kotii töistä.
 
Jotkut saattavat olla päiväunilla siihen aikaan. Esim meillä on päikkäriaika klo 13-15 välisenä aikana riippuen aamuheräämisestä. Sen jälkeen isi tuleekin jo pian kotiin. Tosin asutaan omakotitalossa, että eipä siellä puistossa tule muutenkaan käytyä, mutta jos ei asuttais, niin ei käytäis siltikään iltapäivisin noiden unien takia.
 
Meillä on kans rivitalon pihassa oma leikkipaikka, jossa ollaan usein aamupäivällä ennen lounasta ja joinain päivinä sitten iltapäivälläkin. Mutta monesti iltapäivisin lähdetään kaupungille, lenkille tai kyläileen. =)
Meillä ei myöskään paljoa kotona neljän seinän sisällä viihdytä, joten pakko sitä on ulkona olla!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.09.2006 klo 09:35 annukka83 kirjoitti:
Ai iltapäivä loppuu klo 15 mennessä en tiennyt :ashamed:

Meilläkin nukutaan 12-15 välillä ja sitten syödään ja kyllä se viel mulle iltapäivää on ku sen jälkeen ulos mennää.
No eihän se mihinkään lopu siihen aikaan, mutta kuten jo aikaisemmin kirjoitin mieheni tulee töistä melko pian sen jälkeen ja sitten meillä on ruoka ja isä luonnollisesti haluaa myös olla lapsensa seurassa kun päivällä ei voi. Jotenka todellakaan ei lähdetä pois kotoa just silloin. Mutta jos te lähdette niin siitä vaan...
 
Me ollaan aamupäivä puistossa, kotio joskus 11-12, syödään, neiti päikkäreille.
Herää 14-15, herätetään isukki (yötöissä), käydään kaupassa. (ei nyt ihan joka päivä)
Tehdään ruokaa ja syödään siinä klo 17 ja sen jälkeen yleensä lähdetään sukuloimaan tai sitten ollaan vaan kotona... Eli ei käydä yleensä puistossa kuin kerran päivässä..

Jos maalla ollaan niin yleensä sitten ollaankin koko päivä ulkona ja maalla ollaan usein..
 
Ap vielä jatkaa.

Muistaakseni ns. yleisesti suositellaan, että taapero ulkoilee 2 tuntia / päivä. Meillä tämä ei täyty yhdellä ulkoilulla.

Meidän päivärytmimme on suunnilleen tämä:

Ylösnousu klo 7.30
Aamiainen klo 8
Leikkiä, kotitöitä yms.
Puistossa klo 9.15-10.30
Lounas klo 11
Päiväunet klo 12-14
Välipala klo 14
Leikkiä, kotitöitä yms.
Puistossa klo 15.15-16.30
Iltaruoka klo 17.00
Kotona oleilua
Iltapala klo 19 ja siitä nukkumaan.

Minun mielestäni kotiäiti ehtii sekä hoitaa kodin että käydä lasten kanssa kaksi kertaa ulkona, jos vaan on tehokas.

Heitänpä teille kanssaäidit haasteen: käyttekö vain kerran päivässä ulkona sen takia, että se riittää lapsellenne vai sen takia, ettette itse jaksa lähteä ulos toistamiseen?
 
Mulla on reilun vuoden ikäinen poika, nukkuu vielä kahdet päiväunet. Ulos mennään yleensä ekojen unien ja ruuan jälkeen ja sitten vielä illalla, jos ei ole illalla muuta ohjelmaa. Kerran viikossa käydään perhekerhossa ja muskarissa. Lisäksi kyläillään aika paljon tai meillä käy vieraita. Olen yh ja siksi kaipaan sosiaalista elämää. Mummolassa ravataan myös vähän väliä, asuu onneksi tässä ihan lähellä. Aika usein ollaan omalla pihalla (kerrostalo), tässä on paljon muitakin lapsia ja äidillekin välillä seuraa.

Ulkoilu on muuten hirmu suomalainen juttu. Olen ollut au pairina RAnskassa ja Italiassa, siellä lapset viettävät tosi paljon aikaa sisällä -hienoista ilmoista huolimatta. Mutta mulle ja pojalle ulkoilu on kyllä ehdoton juttu ja meidän elämä sujuu sopuisammin ulkona siis sisällä aina kiukuttaa moni juttu :)
 
täällä
Meidän päiväohjelma:

'Herätään noin klo 7, telkkarista lastenohjelmaa, aamupala ja pesut yms. Äiti laittaa pyykkiä tai siivoilee. Ulos heti yhdeksän jälkeen, sisään 11-12 riippuen onko ruoka tehtävä alusta asti vai lämmitetäänkö jotain. Pienempi nukkuu 13-15. Hetkeksi ulos omaan pihaan.Iskä tulee kotiin klo 16 ja silloin iltaruoan laitto. Noin klo 18 ulos (pikku kakkosen jälkeen). Ulkona noin klo 20 asti, iltapala ja muksut nukkuu 21.
Ulkonaoloon sisältyy kävelyitä leikkikentälle, metsään tai omassa pihassa touhuilua. Paljon ollaan ulkona. Minusta todella tärkeätä.
 
ROUVAHULDAHUOLETON
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.09.2006 klo 11:01 vieras kirjoitti:
Heitänpä teille kanssaäidit haasteen: käyttekö vain kerran päivässä ulkona sen takia, että se riittää lapsellenne vai sen takia, ettette itse jaksa lähteä ulos toistamiseen?
No nyt tulee kirosana, voitte itse kuvitella sen TÄHÄN!

Eikö riitä, että kaikesta meitä äitejä syyllistetään jatkuvasti ja joka taholta.... Miksi toisen äidin tarttee alkaa syyllistämään lisää, vieläpä niinkin älyttömästä asiasta kuin siitä, että me ulkoilaan "vain" kerran päivässä!? Vi.ttu mitä oman sädekehän kiillostusta, anteeksi vaan!

Mun ei tartte mitään selitellä, mutta kerronpa nyt kuitenkin että meillä ehdtään aamupäivällä ulkoilut ulkoilla (ja me ollaan kai sitten vaan parempia ihmisiä kuin ap, koska MEILLÄ täyttyy 2h kevyesti aamu-ulkoilulla). Mulla ei tulis mieleenkään raahata miestä pihalle jotta näkee lastaan, kun on ensin kuolemanväsyneenä raahautunut 9.13h työpäivän jälkeen kotiin. Mikä hemmetti tässä meidän kodissa on niin kamalaa, että jatkuvalla syötöllä täältä pitäisi ulos änkeä? Ja mikä siitä ulkoilusta tekee sen taivaspaikan veroista, mitä haittaa vaikka välillä meillä on päiviä että ulkona ollaan vaan 30min.

Ja mitä pahaa siinä on, jos aina ei äitiä huvita ja siksi ei mennä? Äiti ei menetä ihmisarvoaan ja ihmisoikeuksiaan silloin kun änkeen lapsen ahterista ulos. Ainakaan meillä. Lapsi on 99% ajasta se tärkein ja määrää tahdin, mutta ei myöskään kärsi jos silloin tällöin äiti saa ajatella itseäänkin.

Puuh, pahoittelut jos joku otti vuodatuksesta nokkiinsa mutta tää alituinen itsensä paremmaksijulistaminen käy jo hermoon!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.09.2006 klo 11:26 ROUVAHULDAHUOLETON kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.09.2006 klo 11:01 vieras kirjoitti:
Heitänpä teille kanssaäidit haasteen: käyttekö vain kerran päivässä ulkona sen takia, että se riittää lapsellenne vai sen takia, ettette itse jaksa lähteä ulos toistamiseen?
No nyt tulee kirosana, voitte itse kuvitella sen TÄHÄN!

Eikö riitä, että kaikesta meitä äitejä syyllistetään jatkuvasti ja joka taholta.... Miksi toisen äidin tarttee alkaa syyllistämään lisää, vieläpä niinkin älyttömästä asiasta kuin siitä, että me ulkoilaan "vain" kerran päivässä!? Vi.ttu mitä oman sädekehän kiillostusta, anteeksi vaan!

Mun ei tartte mitään selitellä, mutta kerronpa nyt kuitenkin että meillä ehdtään aamupäivällä ulkoilut ulkoilla (ja me ollaan kai sitten vaan parempia ihmisiä kuin ap, koska MEILLÄ täyttyy 2h kevyesti aamu-ulkoilulla). Mulla ei tulis mieleenkään raahata miestä pihalle jotta näkee lastaan, kun on ensin kuolemanväsyneenä raahautunut 9.13h työpäivän jälkeen kotiin. Mikä hemmetti tässä meidän kodissa on niin kamalaa, että jatkuvalla syötöllä täältä pitäisi ulos änkeä? Ja mikä siitä ulkoilusta tekee sen taivaspaikan veroista, mitä haittaa vaikka välillä meillä on päiviä että ulkona ollaan vaan 30min.

Ja mitä pahaa siinä on, jos aina ei äitiä huvita ja siksi ei mennä? Äiti ei menetä ihmisarvoaan ja ihmisoikeuksiaan silloin kun änkeen lapsen ahterista ulos. Ainakaan meillä. Lapsi on 99% ajasta se tärkein ja määrää tahdin, mutta ei myöskään kärsi jos silloin tällöin äiti saa ajatella itseäänkin.

Puuh, pahoittelut jos joku otti vuodatuksesta nokkiinsa mutta tää alituinen itsensä paremmaksijulistaminen käy jo hermoon!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Asiaa kirjoitit,vielä kun tosiaan ihmiset ymmärtäisivät jättää huomioimatta typerät paremmuusjutut.
 
Rouvahuldahuoleton

Puuh, pahoittelut jos joku otti vuodatuksesta nokkiinsa mutta tää alituinen itsensä paremmaksijulistaminen käy jo hermoon!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

[/quote]


Asiaa kirjoitit,vielä kun tosiaan ihmiset ymmärtäisivät jättää huomioimatta typerät paremmuusjutut.

[/quote]

Sehän tässä hävettääkin että annoin tällaisen suututtaa itseni :ashamed:
Tänään ei olla vielä oltu ulkona, eikä ulkoilla kellonmukaan koskaan. Onneksi on iiiiiso ja ihana kotipiha, johon voi piipahtaa vaikka 10 minuutiksi 20 kertaa päivässä. Ei siis kaivele yhtään vaikka leiksalla joku ajattelis mitä.
 
Yellow75
ROUVAHULDAHUOLETON, kiitos kun kirjoitit vastineen puolestani =)

Myönnän toki, että se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa - ei kai tämä ketju muuten olisi saanut minuakaan tuntemaan pientä syyllisyyttä/huonommuutta ja siksi näkemään punaista.

Meille nyt kuitenkin yksi ulkoilukerta on tuntunut sopivalta ja toisen puoliskan päivästä käytämme käymällä tyttöjen kanssa erilaisissa äiti-lapsi-tapaamisissa tai muskarissa tai luetaan/piirretään tai muuten vain ollaan puuhastelevinamme jotain kotona.

Ihan vain mielenkiinnosta kysäisen, että ap:llä on siis vain yksi lapsi ja poikako? Ja hiekkalaatikkoa kahdesti päivässä takana nyt puolisen vuotta? Mukavaa, että teille on löytynyt hyvä rytmi, ja jos sopivalta tuntuu, senkun jatkatte vaan, ei kai siihen muiden lupaa, seuraa tai ylistystä tarvita ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.09.2006 klo 11:44 Rouvahuldahuoleton kirjoitti:
Puuh, pahoittelut jos joku otti vuodatuksesta nokkiinsa mutta tää alituinen itsensä paremmaksijulistaminen käy jo hermoon!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Asiaa kirjoitit,vielä kun tosiaan ihmiset ymmärtäisivät jättää huomioimatta typerät paremmuusjutut.

[/quote]

Sehän tässä hävettääkin että annoin tällaisen suututtaa itseni :ashamed:
Tänään ei olla vielä oltu ulkona, eikä ulkoilla kellonmukaan koskaan. Onneksi on iiiiiso ja ihana kotipiha, johon voi piipahtaa vaikka 10 minuutiksi 20 kertaa päivässä. Ei siis kaivele yhtään vaikka leiksalla joku ajattelis mitä.


[/quote]


Joo,mutta nyt en sinua tarkoittanut =)
Yleensäkin vain kannattaisi jättää omaan arvoonsa toisten arvostelut.
Mieltänsä ei kannata pahoittaa sillä että joku luulee tietävänsä/osaavansa paremmin.Vinkkejä voi antaa/vastaanottaa,mutta tyyli jolla ne annetaan kertoo enemmän neuvojasta kuin saajasta.
Lapsesta näkee jos tyytyväinen ja se riittää.
=) <br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.09.2006 klo 11:01 vieras kirjoitti:
Ap vielä jatkaa.


Heitänpä teille kanssaäidit haasteen: käyttekö vain kerran päivässä ulkona sen takia, että se riittää lapsellenne vai sen takia, ettette itse jaksa lähteä ulos toistamiseen?

Meillä alkaa jo lapset itse päättää mitä haluavat. Eli ihan lasten oman pään mukaa... Ja tietysti sään mukaa.
 
Mikä sopii toiselle,ei sovi toiselle.Jokainen ulkoilee omia tahtejaan ja miten ite kullekkin kuvioihin passaa.

Minulla on yksi lapsi ja käydään kahesti tai useammin päivässä ulkoilemassa.

Parina aamuna on kerhopäivät joten ne menee sisäleikeissä mutta säännöllisyyshän se on lapselle hirveän hyvä asia ja rytmit.
Niillä pärjää jo pienen lapsen kanssa tosi hyvin ku on päivässä rytmi ja ulkoilu/ruokailu ja päikkärit ku on ajallaan niin eipä oo hättää.

Kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia asioita!

Toivottavasti jokaisella lapsella on maailman paras äiti :heart:
 
Kyllä meillä ulkoillaan kahdesti päivässä. Aamupäivällä aina ja toisen kerran yleensä menemme koko porukka isä mukaan lukien päivällisen jälkeen. Meillä ainakin 1,4v hyppii seinille jos ollaan vain kotona.
 
Meillä ulkoillaan yleensä aamupäivästä (jos ei käydä kaupassa tai olla avoimessa päiväkodissa) noin tunnin verran ja illalla iltaruuan jälkeen n. 2 tuntia. Viikonloput onkin sitten erikseen, silloin ollaan ulkona koko päivä (jos on hyvä ilma), käydään vain syömässä ja nukkumassa sisällä.

Syy, miksi me emme lähde rynnimään ulos päikkäreiden ja välipalan jälkeen n. klo 15 on yksinkertaisesti se, että sillon pitää jo alkaa laittamaan iltaruokaa. Iskä tulee kotiin neljältä jonka jälkeen syömme. Tietysti jos joskus on uuniruokaa joka ei hirveästi laittamista tarvi, ulkoilemme myös ennen iskän tuloa.

Mutta on meillä joskus päiviäkin että äti on hieman laiska :ashamed: (suokoon se meille kotiäideille joskus :) ) ja silloin ei liikuta aamupäivällä minneen. Onneksi iskä on kova ulkoilemaan pojan kanssa ja hoitaa sitten ulkoilut ilalla!
 
Onneksi asumme omakotitalossa niin ei tarvitse väkisin lähteä mihinkään puistoon kaksi kertaa päivässä, että tulee tarpeeksi ulkoiltua. Omalla pihalla riittää tilaa ja sinne voi mennä koska tahansa. Emme katso kellosta koska on ulkoiluaika tai kuinka pitkään kerrallaan pihalla olemme. Joinakin päivinä ei todellakaan ulkoilla kahta kertaa, eikä minusta ole mikään ongelma. Illalla saatetaan olla pihalla vähän pitempään sitten. Ja lisäksi lapsi voi nukkua päiväunet pihalla. Siinäkin saa raitista ilmaa toisin kun lasitetulla parvekkeella.
 
Mä en ainakaan ulkoile joka päivä kahta kertaa! B) Kun en jaksa!!!! B) :attn:
Siis, todella puuduttavaa, turha sitä on kiistää, kökkiä yksin hiekkalaatikolla kolmatta vuotta putkeen ja jos sen on vielä tehnyt jo aamulla. Eikä kuule ole yhtään huono omatunto siitä.

Joskus ollaan iltapäivisin päikkäreiden jälkeen kotona, katotaan piirrettyjä, maalaillaan, leikitään, luetaan, tehdään isislle ruokaa.

Joskus taas omalla pihalla vähän haravoidaan tai kastellaan kukkia tms. Isin kanssa ehkä lähdetään ulkoilemaan, mutta harvemmin puistoon, koska itse haluan jotain muuta, esim. ajaa Seurasaareen ja kävellä siellä perheen kesken ja katsella lintuja ja oravia. Omat puistot on niin koluttuja, että ei vaan nappaa... ;) Jotain vaihtelua siis...
Kaupassakin tulee käytyä heti alkuillasta...
 
Aleksin 1v 11kk äiti
Riippuu paljon päivästä...

Yleensä: Aamupala,kotityöt,sään salliessa ulkoilu joko omassa pihassa tai rattailla lenkki,välipala,sisällä puuhastelua (esim. piirtäminen tms.),päiväruoka,päiväunet...

illalla: Iltaruoka,sään salliessa ulkoilu pihassa tai rattailla koko perheen voimin,sisällä puuhastelua (esim. saunominen),kirjojen lukeminen yms.,iltapala,iltatoimet,nukkumaan...

Mutta esim. tänään tuli ystäväni kylään lastensa kanssa joten kaikki lapset puuhastelivat päivän sisällä ja me mammat (yritimme) kahvitella ja vaihtaa kuulumisia! Ja nyt isukki otti pojan matkaansa ja lähtivät kauppaan ja ulkoilemaan...

Eli ei sitä aina tuu säännöllisesti ulkoiltua mutta ei siitä kannata "ressiä" ottaa!! Kyllä sen näkee (ja kuulee) jos lapsi ei ole tyytyväinen...
;)
 
hyvis
Meidä mukelo ulkoilee koti-iskänsä kanssa jo aamuisin sen maagisen 2 tuntia. Kun itse palaan töistä lähden lapsen kanssa ulos jos jaksan. Jos iltapäivälle on muskaria tai kyläilyä jää ulkoilut sit väliin.
Ei pidä kangistua johonkin orjuuttavaan pakkoon. Tottakai lapsi leikkii ulkona, mutta päättäköön jokainen vanhempi erikseen miten paljon ja milloin.
 

Yhteistyössä