Kotiäidit mitä järkeä on laittaa lapset päiväkotiin äiti on kotona????????????

Status
Viestiketju on suljettu.
Nykyään on muotia hoidattaa lapset muualla, kuin kotona. Väitän, että ei meillä suomessa ole niin paljon erityislapsia jotka tarvitsevat päiväkotia kehittyäkseen, kuin kotiäitien/ isien lapsia on hoidossa. Osapäiväinen hoito on riittävä tukimuoto. Mutta käytännössä monet lapset joiden jompi kumpi vanhempi on kotona, viettävät kymmenen tuntisia hoitopäiviä päiväkodissa. Lapsilla on varmasti hyvät oltavat päiväkodissakin ja kaikkeen tottuu, mutta ei siinä jää paljon aikaa olla oman lapsen kanssa. Surullista!
 
tintti
Alkuperäinen kirjoittaja Sipe:
Mielestäni lapset voi olla kotona jos on leikkikavereita ja mahdollisuus tutustua muihin lapsiin. Tiedän erään perheen missä tytöt 3 ja 5 saaneet ns. kotikasvatuksen. Naapurissa ei asu lapsia eikä isommalla tytöllä ole oikeastaan yhtään kavereita eikä edes suvussa. Isompi tyttö tuntuu olevan vähän kehityksestä jäljessä siis tarkoitan mm, puheviivästymää ja ihan tällasiä perus asioita ei osaa jakaa tavaroita pienemmän kanssa sun muuta.. Ja jos tyttö pääsee tekemisiin edes vähäksi aikaa toisten lasten kanssa niin siitä tulee ihan täysi riiviö...

eli joillakin toimii joillakin ei...
msitä päin olet? Juu just sinä sipe herätit mielenkiinnon
 
tylsis
Meillekin syntyy kolmas syksyllä ja vähän vajaa 5v jatkaa päiväkodissa osa-aikaisena kavereiden takia. Olen ollut kotiäitinä aikaisemmin 5v ja se oli itselleni maksimi. Väsyin vaan siihen elämään. Nytkin, vaikka siitä onkin jo aikaa, lähinnä ahdistaa ajatus hiekkalaatikoista, äiti-lapsikerhoista, yms... Ja siltikin, jopa minulla on oikeus haluta ja saada lapsia. Enkä tarvitse siihen kenenkään ymmärtämystä enkä hyväksyntää. :D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mameluu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ehkäpä jotkut hakevat tukea kasvatukseen. Minusta siinä ei ole mitään pahaa, jos asia on lapselle eduksi.
:attn: Eikö nykyään enää osaa kasvattaa lapsiaan ilman että tarhan tädit joutuu kädestä pitäen opettamaan kuinka lasta kasvatetaan,tähänkö on tultu uusavuttomuus jopa lastenkasvatuksessa
Tähän on tultu, vai etkö ole lukenut lehtiä tai nettiä? Jokaisesta pikkuongelmasta ollaan hakemassa apua perheneuvolasta, jopa poliisilta (esim. kun ei saada 7-v. lapsen varastelua kuriin). Ja kouluissa järjestysongelmat lisääntyvät kaiken aikaa. Kasvatuksessa ollaan ihan pihalla. Joten ei minusta ole ollenkaan hullumpaa laittaa lapsi hoitoon, jos ei koe hallitsevansa lapsen kasvatusta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tylsis:
Meillekin syntyy kolmas syksyllä ja vähän vajaa 5v jatkaa päiväkodissa osa-aikaisena kavereiden takia. Olen ollut kotiäitinä aikaisemmin 5v ja se oli itselleni maksimi. Väsyin vaan siihen elämään. Nytkin, vaikka siitä onkin jo aikaa, lähinnä ahdistaa ajatus hiekkalaatikoista, äiti-lapsikerhoista, yms... Ja siltikin, jopa minulla on oikeus haluta ja saada lapsia. Enkä tarvitse siihen kenenkään ymmärtämystä enkä hyväksyntää. :D
:flower: :flower:
 
TilkkuTyttö
Meidän 5v on kyllä käynyt päiväkotia vaikka olenkin kotona. Tykkää ihan täysillä, siellä on myös sen paras kaveri jonka on tuntenut syntymästä asti ja ovat kuin paita ja peppu. Päiväkoti on yksityinen ja TODELLA erityisen hyvä. Täällä jokatapauksessa katottas ihan kieroon että 5v olisi ainoastaan kotona, tässä iässä kun päiväkoti on jo "koulu" ja esikoisemme opettelee nyt mm.lukemaan.
Haukkukaa vaan pystyyn, kyllä mä kestän! :xmas:
 
Sipe
Alkuperäinen kirjoittaja tintti:
Alkuperäinen kirjoittaja Sipe:
Mielestäni lapset voi olla kotona jos on leikkikavereita ja mahdollisuus tutustua muihin lapsiin. Tiedän erään perheen missä tytöt 3 ja 5 saaneet ns. kotikasvatuksen. Naapurissa ei asu lapsia eikä isommalla tytöllä ole oikeastaan yhtään kavereita eikä edes suvussa. Isompi tyttö tuntuu olevan vähän kehityksestä jäljessä siis tarkoitan mm, puheviivästymää ja ihan tällasiä perus asioita ei osaa jakaa tavaroita pienemmän kanssa sun muuta.. Ja jos tyttö pääsee tekemisiin edes vähäksi aikaa toisten lasten kanssa niin siitä tulee ihan täysi riiviö...

eli joillakin toimii joillakin ei...
msitä päin olet? Juu just sinä sipe herätit mielenkiinnon
Turusta, ja tämä tuttavaperhe oli entisiä naapureitani/ystäviäni kun asuin Tampereella.

 
vieras
Mä en kans sitä ymmärrä.Itse olen hoitanut lapset kotona 5 lapsesta 3 on ollu päivähoidossa ja minä silloin töissä.Toki kukin tyylillään mutta kyllä kans välillä tuntuu että nyky äidit on vaan niin laiskoja ja haluavat päästä lasten hoidon suhteen helpolla
 
Mun lapsi jos menis päiväkotiin tarviis sinne avustajan. On siis erityislapsi. Ja todellakaan erityislapseni ei lähde vielä vuosiin päiväkotiin. Eskariin sitten. Eli ei se erityislapseus välttämättömäksi hoidon tarvetta tee. Jos muut lapsen jaksaa hoitaa, niin miksi ei sitten oma äiti.
 
hih
Vai että puheen kehitys häiriintyy, jos ei ole päivähoidossa? Ja pa..kat. Oman tyttäreni kaverit ovat päiväkodissa päiväaikaan ja suurin osa heistä käy jos minkälaisessa terapiassa ;-D Meidän tyttö puhuu tosi hyvin ja kuopus kanssa eli taatusti ei tarvita puheterapiaa =D
 
Alkuperäinen kirjoittaja tylsis:
Meillekin syntyy kolmas syksyllä ja vähän vajaa 5v jatkaa päiväkodissa osa-aikaisena kavereiden takia. Olen ollut kotiäitinä aikaisemmin 5v ja se oli itselleni maksimi. Väsyin vaan siihen elämään. Nytkin, vaikka siitä onkin jo aikaa, lähinnä ahdistaa ajatus hiekkalaatikoista, äiti-lapsikerhoista, yms... Ja siltikin, jopa minulla on oikeus haluta ja saada lapsia. Enkä tarvitse siihen kenenkään ymmärtämystä enkä hyväksyntää. :D
:( En voi ymmärtää kuinka äiti voi väsyä kotiäitiyteen ja sanoa että ahdistaa ajatus mennä lasten kanssa hiekkalaatikolle,voi kuopus parkaa joka syntyy syksyllä kun äiti on 2 lapsen jälkeen kyllästynyt kotiäitiyteen,aiotko lempata lapsi paran päikkäriin niin pian kuin mahdolista???

minulle on ainakin suuri nautinto kun saamme mennä hiekkalaatikkolle lasten kanssa,
 
ville
ap haluaa vaan kiillottaa omaa sädekehäänsä! Vitun naurettavaa, sielläpä hoitakoon kersojansa. Ja varmasti on lessu ja niiden kuuluukin hoitaa kersansa kun niitä niin paljon puskevat.
 
voi luoja
Alkuperäinen kirjoittaja mameluu:
Alkuperäinen kirjoittaja tylsis:
Meillekin syntyy kolmas syksyllä ja vähän vajaa 5v jatkaa päiväkodissa osa-aikaisena kavereiden takia. Olen ollut kotiäitinä aikaisemmin 5v ja se oli itselleni maksimi. Väsyin vaan siihen elämään. Nytkin, vaikka siitä onkin jo aikaa, lähinnä ahdistaa ajatus hiekkalaatikoista, äiti-lapsikerhoista, yms... Ja siltikin, jopa minulla on oikeus haluta ja saada lapsia. Enkä tarvitse siihen kenenkään ymmärtämystä enkä hyväksyntää. :D
:( En voi ymmärtää kuinka äiti voi väsyä kotiäitiyteen ja sanoa että ahdistaa ajatus mennä lasten kanssa hiekkalaatikolle, minulle on ainakin suuri nautinto kun saamme mennä hiekkalaatikkolle lasten kanssa.
Tervemenoa vaan. Itse nukun päivät kotona ja lapset pvkodissa. En siis joudu niitä ulkoiluttamaan. vituttais istua jossain puiston penkillä ja katella lessuja. Ei kiitos
 
vieras22
Onkohan asia aina ihan nuin mustavalkoinen?
Joskus on lapselle eduksi että hän on päiväkodissa. Jotkut lapset voivat käydä siellä ihan kuntouttavasta syystä. Tiesitkö?

Miksi minun lapseni NYT on väliaikasesti päiväkodissa niin syy on se että voin itse hoitaa itseäni.Ja muuta ratkaisua tähän asiaan ei keksitty kuin se että lapset on kahtena päivänä viikossa hoidossa että saan itseni kuntoon. Kunta ei ollut valmis antamaan kotiapua joten näin mennään.
Ja voin sanoa ihan rehellisesti ja hyvällä omallatunnolla, et myös minä olen kotiäiti ja hyvä äiti lapsille. ja osaan kasvattaa heidät.
 
vieras22
Alkuperäinen kirjoittaja mameluu:
Alkuperäinen kirjoittaja tylsis:
Meillekin syntyy kolmas syksyllä ja vähän vajaa 5v jatkaa päiväkodissa osa-aikaisena kavereiden takia. Olen ollut kotiäitinä aikaisemmin 5v ja se oli itselleni maksimi. Väsyin vaan siihen elämään. Nytkin, vaikka siitä onkin jo aikaa, lähinnä ahdistaa ajatus hiekkalaatikoista, äiti-lapsikerhoista, yms... Ja siltikin, jopa minulla on oikeus haluta ja saada lapsia. Enkä tarvitse siihen kenenkään ymmärtämystä enkä hyväksyntää. :D
:( En voi ymmärtää kuinka äiti voi väsyä kotiäitiyteen ja sanoa että ahdistaa ajatus mennä lasten kanssa hiekkalaatikolle,voi kuopus parkaa joka syntyy syksyllä kun äiti on 2 lapsen jälkeen kyllästynyt kotiäitiyteen,aiotko lempata lapsi paran päikkäriin niin pian kuin mahdolista???

minulle on ainakin suuri nautinto kun saamme mennä hiekkalaatikkolle lasten kanssa,
No se mikä sopii sinulle niin ei välttämättä sovi kaikille. Kaikki eivät ymmärrä sitä että miten joku haluaa vain koton lasten kans. Ja toinen ei ymmärrä sitä et haluaa ehdottomasti jotain toista asiaa.
 
tavatonta
Onhan se mukavaa mennä shoppailemaan kun lapset hoidetaan veronmaksajien rahoilla. Joskus tuntuu että lapsia tehdään samaan tapaan kuin otettaisiin kesäkissa vailla vastuuta ja sitoutuneisuutta. Pidetään sen aikaa kotona kun intoa riittää ja heitetään pois kun kyllästyy. Lapsesta vaan ei pääse eroon yhtä helposti kuin kissasta... Jos lapsi on ns normaali terve eikä aikuisellakaan ole mitään fyysistä tai psyykkistä vikaa niin en näe muuta syytä kuin laiskuus etteikö sitä voisi itse hoitaa.
 
vieras22
Alkuperäinen kirjoittaja hih:
Vai että puheen kehitys häiriintyy, jos ei ole päivähoidossa? Ja pa..kat. Oman tyttäreni kaverit ovat päiväkodissa päiväaikaan ja suurin osa heistä käy jos minkälaisessa terapiassa ;-D Meidän tyttö puhuu tosi hyvin ja kuopus kanssa eli taatusti ei tarvita puheterapiaa =D
just, Näillä esimerkeillä ei paljon vertailla.
 
vieras22
Alkuperäinen kirjoittaja :
Nykyään on muotia hoidattaa lapset muualla, kuin kotona. Väitän, että ei meillä suomessa ole niin paljon erityislapsia jotka tarvitsevat päiväkotia kehittyäkseen, kuin kotiäitien/ isien lapsia on hoidossa. Osapäiväinen hoito on riittävä tukimuoto. Mutta käytännössä monet lapset joiden jompi kumpi vanhempi on kotona, viettävät kymmenen tuntisia hoitopäiviä päiväkodissa. Lapsilla on varmasti hyvät oltavat päiväkodissakin ja kaikkeen tottuu, mutta ei siinä jää paljon aikaa olla oman lapsen kanssa. Surullista!
Tiesitkö että ennen oli kotiapulaiset ja piiat lähes joka talossa joten ei tämä uus ilmiö ole.
 
Sivusta seuraaja
Mä luulen että ap:n kannattaisi harkita töihin menoa. On selvästi ollut liian kauan kotona kun ei osaa ajatella asioita kuin kapeakatseisesti omasta vinkkelistään. Muitten aikuisten seura tekisi ap:lle hyvää, oppisi vähän suvaitsevuutta ja ehkä jopa sosiaalisia taitoja.
 
hellsbells
Mä en ymmärrä jos isommat lapset on pitkää päivää hoidossa ja äiti vauvan kanssa kotona. Laitan ihan laiskuuden piikkiin! Ymmärrän lyhyet hoitopäivät tai jonkun kerhon mutta en tälläästä;
Esim. Tutullani on 4 lasta, vanhin on ekaluokkalainen, sitten on 6 ja 3 ja pari kk ikäiset. Nää nykyään ekaluokkalainen ja 2 nuorempaa on "aina" ollu hoidossa, siis alle 2 vuotiaasta, ja äitinsä on vaan maannu kotona työttömänä / sillosen vauvan kanssa.
Lapset siis hoidossa 5pv/viikossa aamusta iltapäivään ja melkein joka viikonloppu jostain pyydellään hoitajaa että voivat viettää työttömän miehensä kanssa laatuaikaa. Voi helevetti sentäs sanon minä, sitten saa semmoset jotka Oikeesti Tarvii hoitopaikkaa lapselleen, odottaa.
 
hr
ennen vanhaan kotosalla köpötteli useampia sukupolvia ja oli enempi lapsia.. nykyään samankaltaista tukiverkostoa ei ole joten tarvitaan sekä kasvatuksellisesti että toverisyistä päiväkotia ja se on ihan ok. pääasiahan on et lapsella on hyvä olla.

Ja kyllä joillekin erityislapsille se hoitopaikka antaa aivan toisenlaisia apuja elämään kuin pelkkä äidin kanssa kotona oleminen ja toiset ovat toisella tavalla erityislapsia ja heidän ehdoton paikkansa on kotona.

Lisäksi tiedän parikin perhettä joiden kannattaisi laitta lapsensa päiväkotiin kuin pitää kotona, kun ei mitään säännöllisyyttä kuria ja rytmiä ole kotona.

Miksi tästä pitää syyllistää äitejä? Kukin taaplaa omalle perheelleen sopivalla tavalla. Ja kyllä olen kotiäiti.
 
Status
Viestiketju on suljettu.

Yhteistyössä