kotiäidit! Kertokaa päivästänne

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Eilen siivottiin 2v tytön kanssa kun pienin nukkui ja isoin oli eskarissa.:) Sitten tehtiin yhdessä ruokaa yms. Tänään pääsen kampaajalle, pienin kyllä mukana ja mies kun miehellä myös hiustenleikkausaika.:) Kaks vanhempaa lasta menee mummolaan siksi aikaa kyläilylle. Sitten käydään kaupassa ennen kuin haetaan lapset mummolasta, pääsee aika paljon helpommalla kun on vain pienin mukana.:)
 
veeras
Hmm..
Esikko kouluun 8-9,jäädää 2v kanssa tekee aamupalaa,siivoiluu (sängyn petaukset,tiskikoneen tyhjennys/täyttö.....),tyttö kattelee piirrettyjä,äiti palstailee :ashamed: ,10-11 aikaa ulostaudutaan,sitte tekee ruoka,pyykit,tyttö lepäilee,äiti palstailee :ashamed: ,esikko tulee koulusta,mies tulee töistä jne.
:D :D
 
vieras
lapset 6kk ja 2v. Herätään 06-07. 7-8 välillä puurot ja muut aamutoimet. Sitten ulos, pieni nukkuu pikku aamu-unet kun isompi telmii puistossa, tms. 11 aikaan lounas, sitten leikitään. 12-13 molemmat lapset unille. Äiti kans nukkuu päikkärit tai juo kahvia ja nettailee(omaa aikaa siis). Nukkuvat yleensä 1-3h kumpikin, riippuu päivästä. Jos pikkanen on nukkunut lyhyet päikkärti, saattaa 16 aikaan nukkua vielä pienet tirsat, muuten ei välttämättä. Ja joo, siis kun heräävät päikkäreiltä niin on välipala tietty... Iskä tulee kotiin 16-20 välillä riippuen päivästä. Jos tulee 16 aikaan niin syödään yhdessä ja ehkä lähdetään ulos tai kauppaan. Usein myös iskä laittaa äiskän lähtemään kahville/lenkille, tms. ja jää itse lasten kanssa.

Nukkumaan lapset menevät 19-20 liukuvasti.
 
äitix2
Herätään seiskalta tai jo vähän ennen joka päivä. Ja eilen ja tänään esikoisella kerho 9-12. Kerhopäivinä jäämme yleensä ulkoilemaan heti kerhon jälkeen ja sit syömään. Nuorimmainen syö päiväruuan sillä aikaa kun isompi kerhossa. Jos ei ole kerhopäivä mennään heti aamusta ulos. Ja iltaisin saan omaa aikaa kun mies on kotona ja silloin lähden yleensä salille/jumppaan, en tietenkään ihan joka ilta :)
 
Ysiltä-Kymmeneltä ylös, aamupalalle, leikkiä/touhuilua, ruoka, ulos, päiväunet, leikkiä, ruoka, yhdessä oloa kokoperheen kanssa, iltapala, nukkumaan.

Omaa aikaa on pitkin päivää kun lapsi leikkii keskenään ja _viihtyy_ :p Tuo aika menee lähinnä netissä tai neuloen/tv:tä katsellen. Kotiaskareet voi hoitaa lapsen kanssa yhdessä :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Teenlitku Taikinaterapia:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aamulla ennen kasia ylös ja sit kaaosta iltakymmeneen asti ja sit omaa aikaa ja unta ja sama alusta. Toista 365 kertaa vuodessa.
Olisko aika vaihtaa alaa, jos päivät on pelkkää kaaosta?
No kuule ei ole. Täytyykös sitä jokaiseen leukailuun puutttua? Ja joo, entiseen verrattuna on kaaosta todellakin, mut mitäpä siitä tarkemmin kertomaan, tuomio tuli jo! ;)
 
Jos ei ole esikoisen kerhopäivä, rytmit ovat suunnilleen tällaiset:

Aamulla herätään klo 6-7.30, aamutoimien jälkeen lapset yleensä katsovat Pikku Kakkosen aamuohjelmat. Laitan ennen uloslähtöä ruoan, jos eiliseltä päivältä ei sapuskaa ole jäänyt.

Ulos mennään n. klo 10 ja sisään tullaan n. klo 11.30. Lounasta naamaan ja molemmat päikkäreille. Mun oma aikani alkaa ja yleensä käytän aikani hyödyllisesti lukemalla, leipomalla, siivoamalla tai palstailemalla :)

Lapset heräävät n. klo 14.15 ja syödään välipala. Lähdetään ulos, kylään tai jäädään sisäleikkeihin loppupäiväksi. Teen erilaisia kotihommia tarpeen mukaan.

Päivällistä syödään n. klo 16-17.30. Mies tulee päivällisaikaan töistä ja touhuaa lasten kanssa ruoan jälkeen.

Iltapalaa syödään klo 19-20.00. Iltapesut, sadut ja lapset nukkumaan. Miehen kanssa valvotaan klo 23 asti esim. leffaa katsellen.

Kerhopäivinä esikoinen viedään kerhoilemaan klo 8.30 ja haetaan kotiin ennen lounasta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Jos ei ole esikoisen kerhopäivä, rytmit ovat suunnilleen tällaiset:

Aamulla herätään klo 6-7.30, aamutoimien jälkeen lapset yleensä katsovat Pikku Kakkosen aamuohjelmat. Laitan ennen uloslähtöä ruoan, jos eiliseltä päivältä ei sapuskaa ole jäänyt.

Ulos mennään n. klo 10 ja sisään tullaan n. klo 11.30. Lounasta naamaan ja molemmat päikkäreille. Mun oma aikani alkaa ja yleensä käytän aikani hyödyllisesti lukemalla, leipomalla, siivoamalla tai palstailemalla :)

Lapset heräävät n. klo 14.15 ja syödään välipala. Lähdetään ulos, kylään tai jäädään sisäleikkeihin loppupäiväksi. Teen erilaisia kotihommia tarpeen mukaan.

Päivällistä syödään n. klo 16-17.30. Mies tulee päivällisaikaan töistä ja touhuaa lasten kanssa ruoan jälkeen.

Iltapalaa syödään klo 19-20.00. Iltapesut, sadut ja lapset nukkumaan. Miehen kanssa valvotaan klo 23 asti esim. leffaa katsellen.

Kerhopäivinä esikoinen viedään kerhoilemaan klo 8.30 ja haetaan kotiin ennen lounasta.
Tiesinhän mä, ettei sen tarvii kokoaikakaaosta olla, vaikka en itse kotiäitinä olekaan kuin loma-aikoina :).
 
Mie
Meillä on kovin vaihtelevaiset päivät. Vedän perheliikuntaa ja se rytmittää viikkoa jonkin verran. Lapsi kulkee mukana. Tykkään tavata kavereita, joten tulee ajeltua kyläilemään usein myös. Ruokailut ja unet lapsella on aina suurinpiirtein samoihin aikoihin eli ruokailut n. 7.30, 11.30, 14, 17 ja 19 ja unet n. 9-10.30 ja n. 13.30-14.30. Poika kaipaa selkeesti vielä useimmiten kaksia lyhyempiä unia. Välillä menee yksillä (päiväruoan päälle ).

Jos ollaan kotona, aamupäivällään ulkoillaan puistossa tai käydään perhekerhossa, iltapäivä leikitään sisällä ja/tai ulkona. Kuunnellaan musiikkia, leikitään, lauletaan ja lorutellaan. Leikitään niinkin vaativaa leikkiä kuin pöö-leikkiä rappusissa =) Eli siis poika rakastaa istua rapuilla ja sieltä kaiteiden välistä huutaa pöö ja minä luonnollisesti säikähdän ja "säikytän" vuorostani hänet. Tällä hetkellä poikaa kiinnostaa kovasti kaiken levittely eli lelulaatikon sisältö, keittiön alakaapit (joihin hän saa ihan luvan kanssa mennä ) ja minä sitten useaan otteeseen päivän aikana kerään tavaroita paikoilleen, jotta hän saapi taasen levitellä =) Osaa itsekin jo auttaa keräämisessä, mutta kun se pääjuju on se levittäminen.

Oma aika on silloin kun poika nukkuu tai välillä silloinkin kun hän on hereillä. Jos viihtyy omissa leikeissä, esim. levittelemässä lelujaan tai "lukemassa" kirjaa (rakastaa sitä puuhaa ), nin tarkoituksella annan hänen olla rauhassa ja touhuan omiani. Toki olen silloinkin hänen käytettävissään eli eihän se ole sellaista täysin omaehtoista aikaa. Mies rakastaa viettää aikaa pojan kanssa eli saan omaa aikaa vaikka päivittäin, jos vain haluan. Eipä tule otettua kovin usein. Mutta pelkkä tieto siitä, että halutessani saan omaa aikaa, riittää. Omalla ajalla tapaan kavereita ilman lasta, harrastan liikuntaa, katson jonkun hyvän leffan, suunnittelen jumppia, joskus saatan pyörähtää kaupoilla.

Parisuhteen yhteinen aika rajoittuu iltoihin, kun poju nukkuu. Hoitajia on eli saatais mennä kaksin, mutta ei olla vielä pahemmin menty. Viihdytään sen verran hyvin kolmistaan.
 
Herätään 6-8 välillä, riippuen miten tyttöä nukuttaa. Siinä sitten tyttö katselee lastenohjelmia ja saa omalla nojatuolillaan napostella aamupalaa. Minä siinä sivussa laitan esim. pyykit pyörimään ja kuorin perunat valmiiksi tms. pikku puuhaa.
Yhdeksältä ulos, ollaan siellä 1- 1,5 tuntia. Sisälle tultua laitetaan ruokaa yhdessä ja sitten tyttö lähteekin kirjan lukemisen jälkeen unille. Päiväunien aikana minä teen mitä huvittaa, katson tallennukselta ohjelmia tai surffaan netissä. Kun tyttö herää, syödään pientä välipalaa ja esim. imuroidaan yhdessä ja sitten lähdetään vielä ulos n. tunniksi. Mies tulee sitten töistä ja yleensä on käynyt kaupassa, tuo ostokset ja lähtee raksalle. Me tehdään ruokaa, leikitään tms. sitten taas tytön kanssa ja katsotaan Pikku Kakkonen. Sitten tehdään jotain erityistä, väritellään tai tanssitaan tai ylipäätään kujeillaan. Isukki palailee sitten seiskan maissa tontilta ellei ole joku myöhäinen juttu siellä ja syödään ja isä ja tyttö riekkuvat yhdessä. Jompi kumpi käy tytön kanssa kylvyssä ja suihkussa, sitten luetaan lapsen kanssa iltasatuja ja jompi kumpi nukuttaa yöunille.
Illalla sitten miehen kanssa saadaan rupatella ja olla yhdessä.
Yleensä tähtään kaupungissa asioimiset sellaiseen päivään että tyttö on hoidossa, asutaan maalla, joten kaupunkireissuilla aikaa vierähtää reilusti kun pitää hoitaa paljon asioita. Jos kuitenkin on esim. neuvola tms. käyntiä, niin sitten lähdetään heti aamusta liikkeelle että ehditään kotiin ennen kuin päiväuniaika venyy liian myöhäiseksi.

Niin, ja lisään että tyttö on parina päivänä viikossa 5 tuntia hoidossa.
 
Jaa eilen...
- heräsin klo 6
- tyttö koulubussiin 7:30, söin aamupalan
- hörhöilin koneella, kävin suihkussa...
- tein ruokaa klo 12
- laittelin harrastusvälineitä valmiiksi iltaa varten
- tyttö tuli kotiin klo 15, ilmoitti ettei jaksa lähteä luistelukouluun, söi, teki läksyt
- laittelin itseni lähtöön, lähdin tanssitunneille klo 17
- tulin kotiin klo 20, söin
- tyttö nukkumaan klo 20:30 kera iltasadun johon nukahdin itsekin
 
Herään aamuisin viimeistään klo 6.45
Ensimmäisenä avaan tietokoneen ja facebookin sekä suomi24 sivut.
Keitän kahvit,herätän pojat kouluun.
Laitan iltatiskit likoamaan.
Petaan sängyt,avaan tuuletusluukut ja imuroin kämpän sekä moppaan jos on tarvis.
Tiskaan iltatiskit pois.
Pyykkikone päälle ja kämpän järjestelyä.
Ruokin kalat.
Teen ruokaa.
Istun netissä tässä välissä vähän väliä.
Kun pojat tulee koulusta,syödään,autan läksyissä jos tarvii.
Tiskaan,teen iltapalaa,leivon,mitä milloinkin.
Eilen leivoin kaksi kinkkupiirakkaa.
Katon telkkarista rexin ja salkkarit,menen kauppaan ja käyn suihkussa.
Ysiltä pojat petiin ja telkkarin viereen itse.
Siinä kuluu rattoisasti ilta yöhön asti,välillä teen ristikoita ja luen tai teen neuletta josei telkkarista tule mitään mielenkiintoista.
Eli siis varsin riehakasta yh-äidin elämää
 
Tänään on aika paljon kuskausta. Aamulla herättiin ysin maissa, syötiin aamupala ja siivosin keittiön ja laitoin tiskikoneen päälle. Sit petasin sängyt ja laitoin pyykkikoneen päälle. Tunnin päästä syödään eilistä nakkikeittoa ja 12.30 vien kerhoon kaks. Sit kauppaan nuorimman ja vanhimman kans ja 14.30 haen kerholaiset.
Sit kiireellä ruokaa laittamaan ja klo 17 kuoroon vien vanhimman. 17.30 kerhoon taas kaks keskimmäistä ja klo18 kuorolaisen haku. Sit vielä klo19 haen kerholaiset kotiin. Ja kun on vähän eri suunnalla nuo kerhot ja kuorot niin saa ajella ees taas, sinne sun tänne.
Iltapala kasin maissa ja lapset nukkuu ysiin mennessä. Sit on omaa aikaa ja ite nukkumaan puolenyön maissa.

Omaa aikaa on myös usein päivällä, kun lapset leikkii keskenään ja kun tekee aamulla tehokkaasti kotihommia, niin joutaa vaikka ompelemaan tai neulomaan.
 
vieras
kuudelta ylös yhdessä kuopuksen kanssa. Aamupala, lapsi potalle, pyykkikone pyöriin, lapselle vaatetus. Isommat herää, niille aamupala. Sit monesti piipahdan heti aamulla koneella. Muuten en tee mitään ihmeellistä, lapset leikkii, minä harrastan ruoanlaiton ja mahdollisen pienen siivoilun ohessa käsitöitä. Iltapäivällä, kun mies tulee kotiin, käyn kaupassa ja lenkillä.
 
Arkena tyypillinen päivä:

-ylös klo:8. Aamupalat ym toimet muksujen kanssa ja lähden ehkä saattamaan esikkoa kouluun koiran ja puikkusiskon kera. Kaupan kautta kotio.
-sitten puistoon tai kotiin
-nettiä
-lounaan kokkausta
-siivousta(lelujen keruuta, pyykkihuoltoa, astioita, ehkä imppaus jne.
-kun poika tulee koulusta niin välipala ja läksyjen tarkistusta ja mahd ohjausta
-nukuttamaan pikkusiskoa päikylle ja saatan ottaa tirsat itekkin
-päivällisen kokkausta, pyykkiä yleensä taas, tiskiä jne vakiota.
-koiran vienti ulos ellei mies vie kun tulee töistä.
-ehkä ulos lasten kanssa, ehkä ei.
-telkkua, oleskelua
-iltapalaa, seuraavan päivän vaatteet valmiiksi, ehkä muksuille iltakylpy ja samal ite suihkuun.
-koiran vienti ellei mies vie
-lasten unille panoa ja pikkusiskon nukutusta(vaikeahko tapaus nukuttaa välillä).
-nettiin ja sit yöunille.

Tyypillistä tuo aikalailla :wave:
 
osasto 629
Meillä poika 8kk :)
Herätään 9-9.30.Saa pullon maitoa jonka jälkeen äiti keittää kahvit ja hakee lehden ;) Toi on sit mun aamupala.

Syö n.11 aamupuuron.Sen jälkeen unille.Sit lounas,pihalle tai muihin menoihin.

Syö pvn mittaan toisen ruoan ja välipalan.(klo 17,19 ja 21 on vakiot melkeen)Unille menee 22.

Nukkuu kovin huonosti päikkyjä mutt on kiltti ja rauhallinen joten ei välii.
 
Tyypillinen päivä lasten kanssa touhuillen, heräillään klo 8 aikaan, itse joskus aiemmin jos ollaan esim. lähdössä johonkin aamupäivällä, siis muuallekin kun puistoon. Leikit, kokkailut, ulkoilut.

Tänään oli hieman erilainen päivä, kun kuopuksen päiväunien alkaessa lähdin kaupoille ja lastenhoitaja oli parisen tuntia lapsia katsomassa ja itse kävin kaupoilla rauhassa sillä aikaa, jonka jälkeen tulin ystävän kanssa kotiin touhuilemaan lasten kanssa iltapalaan saakka.

Omaa aikaa mulla on kuitenkin joka ikinen ilta tuntikausia ja silloin kun lapset ovat isällään, eli pulaa siitä ei suinkaan ole.
 
mä voin kertoa tän päivän ohjelman
- herätys klo 5.30
- leikkimistä
-aamupala 6.30
- ekat unet 7.05- 9.00
- ulos9.30
-perhekerhossa 10.00-12.00
- 12.30 lounas
- päiväunet 12.45- 14.45
- välipala
- leikkimistä klo 16.45 asti.
- sitten minä menin omaan menoon tulin klo 19.20 kotiin ja lapsi söi iltapalan 19.30
- nukkumaan 19.45
omaa aikaa on päiväuni ajat ja illat+ joskus olevat omat menot plus ystävien tapaamiset n 10 kertaa vuodessa. ilman lapsia
 

Yhteistyössä