Koti-inssi

• Viestiketjun aloittaja anatomia hukassa
  • Ensimmäinen viesti
anatomia hukassa
Olemme pitkään yrittäneet tuloksetta vauvaa. Mitään syytä tälle ei kuitenkaan ole löytynyt.
Nyt tuntuu, että molemmilla on ihan liikaa jo paineita ovulaatioaikaani. Luin jostain netistä, että jotkut parit olivat siirtyneet ovulaation ajaksi koti-inssiin mm. juuri tällaisten paineitten takia.

Tämä on nyt tosi typerä ja "nolo" kysymys, mutta en oikeasti tajua anatomiaani. Kaikkialla sanotaan, että ruisku viedään kohdunsuulle. Kuukupin käyttäjänä olen huomannut, että tuo kohdunnapukan paikka vaihtelee kuukautiskierron myötä ihan miten sattuu... välillä alhaalla ja välillä ylhäällä. Minulla tuo kohdunnapukka on ovisaikoihin aika alhaalla. Laitetaanko sperma sillä ruiskulla sitten siihen alas, missä napukka on, eikä yritetäkään laittaa minnekään syvemmälle? En oikein ylipäätänsäkään hahmota, että yhdynnässähän sperma menee varmaan tosi syvälle, että jos mun kohdunnapukka on ovisaikaan alhaalla, niin miten se hedelmöitys voisi yhdynnässä onnistuakaan...?

Minkälainen ruisku apteekista pitäisi ostaa tähän tarkoitukseen?

yhden äiti
Hei!
Voisitko vastauksessasi kommentoida muutenkin tuota koti-inssiä. Myös meillä joudutaan sitä toisinaan käyttämään, koska mies ei paineiden vuoksi kykene ovulaatioaikaan aina yhdyntään. Onko raskauden todella mahdollista alkaa viemällä spermaa emättimeen ruiskulla?

"Liina"
Käyn lueskelemassa täältä muiden kysymyksiä ja vastauksia, koska nämä aiheet myös ajankohtaisia meille. Oletteko käyneet perhesuunnittelun kotisivuilla? Koti inseminaatiosta on kerrottu aika tarkasti sivuilla: http://metku.net/~pesu/koti-inseminaatio.php

Kokeiltu on
Me olemme jossain vaiheessa koti-inssiä kokeilleet, tuloksetta. Mutta samaan aikaan (viitisen vuotta sitten) yhdellä palstalla kirjoitellut nainen tuli juurikin koti-inssillä raskaaksi, heillä oli jokin elimellinen vika miehellä, ettei oikein onnistunut yhdyntä. Lapsettomuuspolilla minä tuosta menetelmästä aikanaan juttelin (meillä miehellä masislääkitys ja siksi erektio-ongelmia, mutta käsipelillä onnistuu useimmiten), niin siellä ei kauheasti menetelmälle lupailtu. Siinä kuitenkin tuhoutuu siittiöitä, kun niitä sinne ruiskuun yrittää saada. Mutta tokihan se parempi keino on, kuin ei ollenkaan! Meillä miehen siittiöt eivät kuitenkaan muutenkaan ole niin hyvälaatuisia, että sekin voi sitten vaikeuttaa asiaa. Kannattaa sitä kuitenkin kokeilla!

"vierailija"
Meillä oli 2kokeilu kertaa, kun tärppäsi :)) Maailman ihanin tyttö syntyi. Me jouduimme suuren stressin ja paineen takia myös siihen kokeiluun siirtymään. Ovis testit kun otettiin mukaan niin heti siitä kierrosta tärppäs. kannattaa kokeilla ;))

anatomia hukassa
Ihanaa kuulla, että joillakin on tärpännyt näin.

Olen kyllä ennen jo lukenut tuon PESU:n ohjeen ja muualtakin. Silti minulla on edelleen tämä kysymys.

En vaan hahmota... Pitääkö se sperma sitten laittaa joko kuukautiskerääjällä tai ruiskulla aika alas emättimessä, sillä kohdunnapukkani on ovulaation aikaan alhaalla?

En ylipäätänsäkään ymmärrä, miten se muutama millilitra sitä spermaa nousisi sieltä monta milliä vetävän kupin pohjalta kohdunsuulle...?

Ja edelleen ihmettelen, että voinko sitten normaalissa yhdynnässä tullakaan raskaaksi, jos mies ejakuloi jonnekin syvemmälle...?

Olemme siis käyneett lapsettomuustutkimuksissa yksityisellä, meistä ei löydetty vikaa ja näin ollen, emme jääneet hoitoihin. En silloin vielä osannut koti-inseminaatiosta kysyä.

Zed
Minä olen ainakin sen ruiskun niin syvälle laittanut, kuin se menee. Eihän se siitä napukasta läpi mene. Siis että eihän sitä kotikonstein kohdun sisälle millään värkillä pääse! Yhdynnässä ne siittiöt saavat nopeamman lähdön, kun lähteehän se sperma melkoisella nopeudella liikenteeseen.

Hei vaan!

Kiitos kysymyksestäsi.

Koti-inseminaatiota tosiaan joskus käytetään, mutta en nyt kyllä osaa sanoa miten yleisesti, varmasti suurimmasta osasta ei meillä ole tietoakaan. Periaatteessa sillä on tosiaankin mahdollisuus onnistua, arvailisin, että jotakuinkin samoilla mahdollisuuksilla kun normaali yhdynnässä.
Koti-inseminaatiossa voi käyttää jotain pientä tavallista ruiskua, esim. 1-5 ml ruiskua, jolla siemenneste viedään mahdollisimman syvälle emättimeen, niin lähelle kohdun napukkaa kuin mahdollista. Sen tarkemmmin ei tarvitse miettiä paikkaa, siittiöt kyllä löytävät tiensä emättimeen. Siemenneste kannattaa kuitenkin ruiskuttaa sisälle hitaasti ja levätä hetki laiton jälkeen.
Onnea yritykselle!

"vierailija"
Asiantuntija ei kylläkään nyt vastannut alkuperäiseen kysymykseen Jos vastaus on: "siemenneste viedään mahdollisimman syvälle emättimeen, niin lähelle kohdun napukkaa kuin mahdollista", niin miten se auttaa tässä tapauksessa, kun kerran alkuperäisen kysyjän kohdunnapukka on ovulaation aikaan nimenomaan alhaalla? Eli viedäänkö sperma syvälle emättimeen VAI lähelle kohdunnapukkaa, jos nämä kerran ovat toisensa poissulkevat vaihtoehdot? Minuakin kiinnostaisi tietää!

kokeiltu on
Ei kai sitä ruiskus nyt siitä napukasta läpikään saa laitettua. Eli se laitetaan niin pitkälle kuin se ruisku vaan menee ja sitten hitaasti ruiskutetaan ne simpat sinne.

Hei vielä!

Yritän vielä selventää vastaustani, pahoittelen, jos vastasin jotenkin epäselvästi.

Eli kun siemenneste viedään emättimeen mahdollisimman lähelle kohdun napukkaa, kannattaa se siis ruiskuttaa silloin sinne alas missä alkuperäisen kysyjän mukaan hänen kohdunnapukkansa sijaitsee ovulaation aikaan. Kohdun napukkahan sijaitsee yleensä syvällä emättimen pohjukassa ja siittiöt löytävät sitten kyllä tiensä sieltä kohdunkaulakanavan kautta kohtuun. Toisinaan voi olla myös vaikea löytää kohdun napukkaa, joten riittäneee kunhan siemennesteen ruiskuttaa mahdollisimman syvälle, vaikeahan se on normaali yhdynnässäkään tietää mihin siemenneste kulkeutuu.

Hei. Mulla olisi kysymys koti inssistä. Monista paikosta olen lukenut tosta 1ml ruiskesta ja kuinka lähelle nuppua sitä pitäisi viedä. Mutta itselläni tollaset varusteet kuin noissa kuvissa. Mutta en oo löytänyt mistään että joku olisi tehnyt tollasella ruiskella jonka se pää menee ihaan siihen nupukkaan sisälle. Eli onko se ihan huono juttua tehdä tollasella ruiskulla mikä menee ihaan sisään asti? Ja kukaan ei oo kirjoittanut mitään tollasesta gynen avaus jutustakaan??

Yhteistyössä