Koskan huolestua tarvis?

mulle sanoi terkkari, että jos ei 2v neuvolassa tule 20 sanaa niin sitten aletaan katsomaan tilannetta tarkemmin. jos poikasi on 1v9kk niin hänellä on siis hyvinkin aikaa oppia sanomaan 20 sanaa. Ne kun tulee yleensä kerralla. Meillä esikoinen sanoi 1v9kk perässä sanoja yksittäisinä. 1v10kk yhdisti 2 sanaa toisiinsa. 1v11kk sanoi 3:n sanan lauseita ja 2v puhui pitkiä lauseita....

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jos puhuu "väärillä" sanoilla niin pitäisi olla ymmärtämättä mitä lapsi tarkoittaa. jos ymmärtää aina niin lapsella ei ole tarvetta opetella oikein niitä sanoja sanomaan. tiedän ettet tätä kysynyt mutta ajattelin kuitenkin kertoa jos et vaikka itse ole tullut ajatelleeksi. muuten en valitettavasti osaa auttaa.

Mun mielestä taasen, jos lapsi yrittää jotain sanoa, se pitäisi yrittää ymmärtää ja kannustaa lasta jatkamaan puheella (vaikka epäselvällä) selittämään asiansa
:whistle:

Onko ap:n lapselta tarkistettu onko liian tiukka kielijänne? Miten muu suun motoriikka, nouseeko kieli ylös nenälle tai alas leualle jne.? Muuten ei mun mielestä mitään hälyttävää kerta ymmärtää puheen.

Kyllä on ihan kielimiehiä... :laugh: Ei oo siellä mitään häikkää.

Tiettyyn rajaan ymmärrän, mutta sitten kun se suu menee kiinni ja puhe jää huulien taa, niin yritän muistuttaa, et puhuttas kumminkin ihan sillai kun kuuluukin. :) Kun sen kumminkin osaa.

meijän poika 2v neuvolassa ei suostunu sanomaan niitä muutamaa sanaa jotka sillon sano ja neuvolatätskän sijainen sanoi että puhe katsotaan sitten 2,5vuotiaana uudelleen. ja pas*at.nyt puhuu paljon enemmän ja selvemmin niin en ees vie neuvolaan uudestaan.näin meni keskimmäiselläkin lapsella puhe ja nyt juttelee 5vuotiaana ihan hyvin.eli välillä vähä turhaa hössötystä neuvolan puolelta vaikka ne hyvää tarkottaakin mutta kun niillä on ne hemmetin käyrät joitten mukaan pitäs kaikkien osata kaikki.

Alkuperäinen kirjoittaja annika:
meijän poika 2v neuvolassa ei suostunu sanomaan niitä muutamaa sanaa jotka sillon sano ja neuvolatätskän sijainen sanoi että puhe katsotaan sitten 2,5vuotiaana uudelleen. ja pas*at.nyt puhuu paljon enemmän ja selvemmin niin en ees vie neuvolaan uudestaan.näin meni keskimmäiselläkin lapsella puhe ja nyt juttelee 5vuotiaana ihan hyvin.eli välillä vähä turhaa hössötystä neuvolan puolelta vaikka ne hyvää tarkottaakin mutta kun niillä on ne hemmetin käyrät joitten mukaan pitäs kaikkien osata kaikki.

Entäpä jos ei puhuisikaan tuota muutamaa sanaa enemmän? Silloin manaisit täällä täällä, kun mitään ei tehdä! Meiltä löytyy lapsi, jolla meni kehitys ihan samoin kuin teillä, neuvolantäti käski ottaa yhteyttä, jos ei ala puhumaan 2½ vuotiaaksi mennessä, eipä ollut tarvetta ottaa yhteyttä. Mutta löytyypä meillä lapsi, joka ei alkanutkaan puhumaan eikä varmaan tule 5 vuotiaanakaan vielä juttelemaan täysin ymmärrettävästi puheterapiasta huolimatta. Edessä on pitkä kuntoutus. Turha valittaa neuvolan käyristä, niiden avulla moni saa tarvitsemansa avun.

Yhteistyössä