Koska viimeksi ostit musiikkia? Missä muodossa ja mistä?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Nyt kun on taas tekijänoikeuksista ja laittomasta lataamisesta puhuttu paljon, niin ryhdyin miettimään miten omakin musiikinkulutus on muuttunut todella paljon.

Mites teillä? Ostatteko usein musiikkia? Kaupasta cd:n? Netistä lataamalla maksullisista palveluista?
Mistä?

Onko teidän musiikinkulutus muuttunut verrattuna esim. 10 vuoden takaiseen?

"vieras"
Ostan CD:itä kaupasta. Sen verran on muuttunut musiikinkulutus, että nykyään tulee harvemmin asioitua levykaupoissa, useasti tulee ostettua Stockalta. Viimeksi ostin lokakuussa Anttilasta Richie Samboran uuden albumin.

Aries 78
ZZ-Top Afterburner vinyylin ostin viimeviikolla. Ite kyllä netistä "katson" musiikkia ja jos sellainen kappale mistä tykkään niin ostan sen levyn missä kyseinen kappale on, en ala mitään yksittäisiä kappaleita ostamaan netistä. Eli jos en olisi netin kautta kuullut jotain tiettyä kappaletta niin en edes ostaisi kyseistä levyä millä kappale on.

Professional Griefer
Viimeksi oon ostanut kaupasta Nigtwishin Imaginaerumin.
Kyllä, lataan suurimman osan. Mutta myös sitä kautta menen keikoille jne. josta nykyisin artistit ne tienestinsä saavat.

Professional Griefer
[QUOTE="vieras";27588691]Latausta voi tehdä myös laillisesti, mutta viestistäsi päättelen, että sitä et harrasta. Ei se sitä hyväksyttäväksi tee, että käyt keikoilla.[/QUOTE]

Oot oikeessa. Mulla ei ole esim. Spotifya joka on laillinen, koska käytän MP3-soitinta puhelimen ja netin sijaan esim. töissä.
Mut toisaalta kuuntelen myös sellaisia artisteja, jotka on ensisijaisesti laittanut tuotantonsa YouTubeen ja ilmaiseen jakoon. Heidän kautta sitten on löytänyt yhtä sun toista..

"rrr"
Kulutus on muuttunut hurjasti kyllä. Ei määrällisesti (joskin kierrossa on jatkuvasti enemmän bändejä ja artisteja kuin kymmenen vuotta sitten) mutta valtaosan musiikistani kulutan kyllä Spotifyn kautta nykyisin.

Mut tänään ostin viimeksi Bandcampista yhden levyn. :) Mp3-muodossa siis.

"Sirkkeli"
Kuuntelen kotona youtubesta musiikin, ja lenkillä kuuntelen radiota. En juurikaan osta levyjä. Lapselle joskus lahjaksi, mutta meillä isä ja siskopuoli hoitaa tämän homman yleensä.

Itse ostan cd-levyjä huuto.netistä. Jonkinlaista kierrätystä :) Spotifya käyttelen myös, vitonen kuussa ei ole paha.

Viimeisin levy minkä ostin tais olla Leevi and the leavingsin Suuteleminen kielletty.

Viimeksi muokattu:
Piti oikein miettiä, että koska olisin ostanu viimeks musiikki cd:n.. Mut joo viime jouluna ostin anopille Elviksen joululevyn. Mutta jos itselle, niin en edes muista, en taida ees omistaa yhtään cd:tä.. Ei meillä oo ees mitään masiinaa jolla niitä soittais levyjä(ellei nyt tietokonetta tai ps3 tms lasketa), paitsi autossa, mutta sitäkään ei oo ku kerran kokeiltu jollain miehen 90-luvun hittibuumi-levyllä :D

Netistäkään en ole levyjä ladannut koskaan, ~10v sitten tuli kuunneltua paljon ulkomaalaisia oman silloisen suosikkigenren nettiradioita, spotifyä oon käyttänyt alusta asti, kun sain kutsun ja nykyään taitaa saada operaattorin kylkiäisenä, ainakin jossain vaiheessa mainokset lakkas, en oo ihan varma kun ukon kanssa nykyään yhteinen spotifytili, että josko se sen maksaa.. Mut en itse siitäkään mitään maksais, kun mulle riittää radion kuuntelukin ja kai musta on tullu vanha kun ennen odotti että se lätinä loppuis ja tulis musaa ja nykyään kiinnostaa enemmän just nuo jutut, kuin musiikki..

Eli ei ole 10vuodessa muuttunut mihinkään, paitsi että ilmeisesti nykyään sentään meidän huushollissa maksetaan spotifystä ja ei kiinnosta musiikki sitäkään vertaa kuin ennen.. :D

Just ostin viime viikonloppuna Vain Elämää cd:n, sitte pari viikkoa takasin ostin JEsse Kaikurannan levyn, eikä oo ku kuukausi, kun ostin Robinin uusimman levyn ja yhden Juha Tapion kokoelmalevyn.

Mä ostan paljon levyjä, koska mulle itelleni on jotenkin tärkeetä, että mulla on ne levyt alkuperäsiä ja aitoja, kun niitä autossa kuuntelen. Musiikkia latailen jonkin verran ja siirrän sitten puhelimeen, mutta nekin lataukset teen youtubesta, eli ihan laillisesti latailen :)

"vieras"
Kyllä varmaan kerran kuussa käyn levykaupassa ja ostan levyn tai pari. En harrasta laitonta latausta. Lisäksi pidän levykokonaisuuksista enkä mistään yksittäisistä biiseistä, joten kuuntelen niitä nimenomaan levyinä enkä esim. sullo iPodia täyteen jotain yksittäisiä suosikkibiisejä. Lisäksi haluan, että levyn mukana ovat oikea kotelo ja kansivihko.

Yhteistyössä