Koska teillä on ruvettu konttaamaan?

Me kävimme tuossa kolme viikkoa sitten yhdeksän kuukauden neuvolassa ja neuvola täti kysyi että mites teillä mennään eteenpäin? Siihen sitten :ashamed: vähän niinku nolona että ei meillä mennä eteenpäin kuin kävelytuolilla. No siitähän sitten neuvola täti riemastui heti kävelytuoli pois ja lattialle liikkumaan.
No okei mentiin meillä siinä vaiheessa "eteenpäin" pyörimällä ja työntämällä itseään taaksepäin.
Ja sen neuvola reissun jälkeen poika on oppinut itse menemään konttaus asentoon ja vetkuttaa itseään siinä edestakas. Ja nyt ihan muutaman päivän sisällä oon huomannut että konttausasennossa liikuttaa käsiään muutaman kerran eteenpäin ja sitten leviää takapää! Varmasti tuntuu pojastakin turhauttavalta :headwall: ,mutta tiedän että ei varmaan enää kauaa kestä että konttaamalla mennään eteenpäin ja kovin!
Tässä kolmen viikon aikana on oppinut myös liikkumaan istualleen ja nousemaan makuuasennosta istumaan tosi nopeasti. Sen nousemisen on osannut jo muutaman kuukauden mutta se on ollut aika hidasta ja epävarmaa.
En oo ite ajatellut ottaa hänen liikkumisesta mitään paniikkia kun isosiskot oli molemmat vuosi ja kuukausi kun oppi kävelemään,no isoveli oli 8 kk....jokainen on luojan kiitos oma yksilönsä
Ja tässä iässä kaikki muut lapseni ovat joko syöneet itse tai ainakin yrittäneet,mutta ei hän. Hänestä on kiva vaan istua syöttärissä kun joku palvelee....yhden käden sormissa on laskettavissa kerrat kun hän on yrittänyt ottaa lusikkaa itelleen ja syödä.
Hän on muutenkin todella rauhallinen lapsi,saattaa istua toista tuntia olohuoneen matolla ja leikkiä leluillaan. Ja häntä on aina kiinnostanut ääntely,ihan vauvasta asti on matkinut melkein kaikkia äänteitä mitä ihminen vaan suustaan päästää.Ja nyt sieltä tulee jo aika liuta sanoja:ankka,kakka,kala,laiva,hei hei.....
No mutta joka tapauksessa meille tuli neuvolasta sellainen ukaasi jos ei poika kuukauden sisällä liiku jollain tavalla eteenpäin ni se on fysioterapiaan meno! Täytyy sanoa että se tuli aikamoisena yllätyksenä ja kuitenkin kun olen kolme lasta aikaisemmin saanut kävelemään.Eipä kuitenkaan kukaan lapsistani ole aukaisut sanaista arkkuaan noin varhain.
Haluaisin vaan tietää että onko yhdeksän kuukauden ikäinen poikani ainoa kuka ei liiku neuvoloiden ohjeiden mukaan eteenpäin??????
 
No eipä tosiaan ole! =) Oma poikani on kohta 9 kk ja ei liiku vielä kuin taaksepäin selällään ja mahallaan (ja sillä kävelytuolilla joka saatiin juuri päri päivää sitten). Pari kertaa on noussut konttausasentoon ja on kyllä energinen kaveri joten alkaa varmasti konttaamaan kun on siihen valmis. Meillä poika on ollut oikein sylivauva joten en ihmettele ettei vielä liiku, ei viihtynyt vielä vähän aika sitten lattialla muuta kuin selällän. Oltiin juuri 8 kk lääkäri neuvolassa ja lääkäri teki pari kysymystä fyysisestä kehityksestä, hänelle riitti kun 8, 5 kk osasi tehdä "etunojapunnerruksia". Kyllähän nuo lapset lähtee liikkeelle kun ovat siihen valmiita ja omasihan osasi jo paljon asioita! jos lapsi olisi täysin passiivinen olisi syytä huoleen. Joten äläpä välitä, menkää sinne fysioterapiaan jos lähettävät niin saat kuulla ettei lapsessa ole mitään vikaa ja tod.näk. konttaa hyvinkin pian. Luultavasti enen kuin ehditte sinne ft:aan B)
 
Hanskuliini
Ei varmasti ole ainoa mutta mun käsityksen mukaan nuo fysioterapiat eivät ole muuta kuin vinkkejä siitä, millä tavalla lasta voi houkutella liikkumaan. Korjatkaa jos olen väärässä mutta turhaan siitä ei kannata kauhistua jos sinne joutuu. Se ei ole panikointia vaan pelkästään vähän "tökkäystä" kehitykseen :) Meillä tehtiin samaa pitkään että mentiin konttausasentoon ja kellahdettiin naamalleen kun ei kädet ja jalat toimineet yhdessä. Mutta n. kuuakuden päästä lähdettiin uuden vuoden aattona liikkeelle ja siitä vain meno koveni :)
 
äippä-83
meillä 10,5kk poika.Ei konti vielä, takapuoli menee konttausasentoon mut käsiä ei tajua siihen vielä nostaa.menee eteenpäin sillai et nosta takapuolen konttaus asentoon ja jotenki siitä potkii itteensö eteenpäin. Neuvolasta meidät pistettiin fysioterapeutille.maanantaina ois ny eka käynti.saas nähä mites sielä sujuu. Meillä kans kävelytuoli on ykkönen, kauheeta vauhtii menee eteenpäin. Onneks viihtyy lattiallaki mut tuntuu et turhautuu ku ei pääse niin kovaa eteenpäin, mut eiköhän se tästä korjaannu.
 
Tulipeikko harmaana
Meillä kuopus oppi konttaamaan 7 kk ikäisenä. Ryöminyt hän ei ole ollenkaan vaan lähti suoraan konttaamaan, ehkä siistä syystä noin aikaisin.
Minä näen mahdollisen fysioterapiassa käymisen PÄÄSEMISENÄ, en joutumisena. Onhan hienoa, että on mahdollisuus käydä ammattilaisen luona juttelemassa lapsen kehityksestä ja miettimässä, josko jotain pitäisi/voisi tehdä. Ja sitten, jos terapeutti toteaakin, ettei mitään hätää ole, niin kivahan sekin on. Kaikki tuohan tehdään perheiden hyväksi, ei heitä kiusataksi.
 
Meillä
Meillä kaksospojat 9kk eivätkä konttaa saati ryömi :whistle:
Viihtyvät kyllä hyvin lattialla ja liikkuvat vikkelästikin mutta vain kierimällä ja pyörimällä sekä pakittamalla.
Toinen pojista nousee kontilleen sängyssä mutta ei lattialla. Istuvat kun laittaa istumaan mutta eivät nouse itse.
Meille puhuttiin jo 8kk lääkärissä fysioterapiasta viivästyneen kehityksen (liikkuminen,suojaheijasteet,varvastus) takia vaikka 10kk on mielestäni takaraja tuossa ryömimisessä?!!?
Ensiviikolla meillä on kontrollineuvola ja vissiin sitten laitetaan sinne fysioterapeutille.

Itse en osaa asiasta murhettua kun pojat ovat kuitenkin terveitä,vilkkaita ja TODELLA puheliaita jne. :D
Kyllä ne siitä sitten liikkeelle lähtevät ennemmin tai myöhemmin ja äidillä pitää kiirettä kun toinen menee toiseen ja toinen toiseen suuntaan :LOL:
 
Normaalia
Käykääpä lukaisemassa kirjoitukseni tuota taaperopuolelta, en muista olinko just samalla "nimimerkillä", mutta tyttö siis reilun viikon päästä 11kk, eikä nouse tukea vasten, ei konttaa, ei ryömi, ei nouse istumaan. Otsikko oli tuosta tukea vasten nousemisesta siellä taaperopuolella. En jaksa tähän koko sepustusta kirjoittaa.
 

Yhteistyössä