Koska liikkeelle,kaupoille pienen kanssa?

Koskahan uskaltaisi mennä tonne esim.itäkeskukseen koko perheen voimalla.Uloshan saa mennä vasta talvella 2 viikkoa synnytyksestä näin talvella.Milloin olette menneet "ihmisten ilmoille"
Vaavi vasta nyt viikon vanha mutta tässä jo pohjustelen :)

En tiedä olenko itse ylitarkka, mutta meillä poika nyt 6 viikkoa 5 päivää, eikä olla vielä käyty muualla kuin kylässä mummolassa ja tädin luona. Kauppoihin en ole vielä uskaltautunut noin pientä vielä viedä, varsinkin kun nyt on menossa varsinainen räkäaika! Jokainen tavallaan, mutta kyllä sinne vielä kerkeää. Itse en ainakaan vielä tähän joulu ryysikseen lähde, sitten joulun jälkeen katsotaan..

Mä en vienyt kun vasta reilu kuukauden iässä ja muutenkin pysyteltiin enempi kotosalla. Silti sai kauheen lenssun, jonka takia oltiin juuri infektio-osastolla yö. Sieltä ohjeistivat meitä, ettei missään nimessä jouluryysiksiin nyt vauvojen kanssa saamaan uusia pöpöjä. Nyt on taas rs-virus-vuosi, joten pidä vaan kotosalla, jos ei ole pakko aina ottaa vaavia mukaan.

Niin, Onnea vaavista!!

Me saatiin kättäriltä uudet ohjeet ulosmenosta. Eli ulos saa mennä vauvan kanssa kun vauva on saavuttanut syntymäpainonsa. Kahden viikon sääntö on kuulemma sen takia, että silloin viimeistään on tuo syntymäpaino saavutettu. Tosin kauppakeskuksiin / paikkoihin jossa on paljon ihmisiä ei vauvan kanssa kantsi lähtee... vaikka vastustuskyky periaatteessa pitäisi olla, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Pienille kun nuo kuumetaudit on niin vaarallisia :ashamed: Meillä pikkuherra nyt 6pv vanha ja eilen neuvolassa jo syntymäpaino saavutettu... ainakin saa syödäkseen :LOL:

Käyttäkää vähän omaaki järkeä, ite olin heti kotiuduttua ostoskeskuksessa. Olen yh-mamma ja laskut piti maksaa, kotona ei netti toiminu. Ei tietty oltu kauaa, reilu tunti. Tyttö oli jo sairaalasta lähtiessä melkeen syntymäpainossa, eivätkä sitä kieltäneetkään kun kysyin! Jos siis ei oo kovia pakkasia ja laps on kunnossa niin kyllä mun mielestä voi mennä. Jos se pöpöistä on kiinni, niin tulee niitä muualtakii!

Me kanssa ajettiin kauppaan suoraan laitokselta. Pakkohan se oli, kun jääkaappi huusi tyhjyyttään ja viikonloppu edessä. Ihmisten ilmoilla liikkuminen me aloitettiin pojan kanssa heti kun mun omat paikat sen hyvin salli. Itäkeskuksessa seikkailtiin koko perheen voimin kun viikko tuli täyteen. Laitokseltakin sanoivat, että kun on sää hyvä niin kyllä lapsen voi vaunuissa viedä ulos ihan hyvin samoin tein. Kovilla pakkasilla tietty asia on eri, mutta senhän nyt sanoo järkikin.

Järjen käyttö tosiaan on sallittua - eli ei kannata ihan pienen kanssa turhaan käydä ihmisten ilmoilla keräilemässä pöpöjä. Vauva kun ei shoppailua kaipaa. Tästä oli lehtijuttukin vähän aikaa sitten juuri rs-virukseen liittyen, pienellä googlauksella löytyy Kalevan sivuilta:

Kotimaa 00:00 20.10.2007
Vauvojen elämä on liian hektistä
Pikkulasten syksyinen riesa, rs-virus, tekee jälleen tuloaan. Joka toinen vuosi epidemiaksi riehahtava flunssakausi alkaa yleensä marras-joulukuussa ja kestää kaksi-kolme kuukautta.

Rs-virukseen ei ole rokotetta. Se on yksi tavallisimmista hengitystieinfektion aiheuttajista.

Terveelle lapselle rs-virus on ohimenevä riesa, mutta pienillä vauvoilla ja etenkin keskosilla tauti voi olla niin ärhäkkä, ettei siitä selvitä ilman sairaalahoitoa.

"Rs-epidemian alkaessa suosittelen vauvaperheille vanhanaikaista elämäntapaa, jossa alle kolmen kuukauden ikäisen vauvan kanssa ollaan kaikessa rauhassa kotona. Vauvat eivät kaipaa shoppailua jouluruuhkissa eivätkä kauneimpia joululaulutilaisuuksia tai laajoja sukulaisvierailuja", professori Matti Korppi Tampereen yliopistollisesta sairaalasta totesi tiedotustilaisuudessa perjantaina.

RS-virustautia hoidetaan kotona kuten flunssaa. Tukkoiseen pikku nenään voi tiputtaa nenätippoja, höyryhengityksestä voi olla apua, ja lastenkamari on hyvä pitää sopivan viileänä eli 18--20 asteessa. Kuume- ja kipulääkettä voi antaa tarvittaessa.

Alle kolmen kuukauden ikäinen kuumeinen vauva on syytä viedä lääkäriin.

"Virus paranee omalla vastustuskyvyllään, ja sillä aikaa huolehditaan lapsen hengityksestä ja ravinnosta. Rs-virus on helpompi sairastaa, kun sen saa vähän vanhempana. Vauvamuskareita ja äititapaamisia ei kannata aloittaa, kun vauva on alle kolmen kuukauden ikäinen", apulaisylilääkäri Eeva Salo Hyksin lasten ja nuorten sairaalasta kertoi.

Rs-infektiota ehkäistään kotona pesemällä kädet ennen vauvan koskettamista ja välttämällä vauvan suukottamista, jos itsellä on nuhaa tai kuumetta. Nuhaisten sisarusten pitäminen loitommalla vauvasta voi olla vaikeaa, mutta sitä voi yrittää.

Riskiryhmiin kuuluville pikku keskosille ja synnynnäistä sydänvikaa tai vaikeaa keuhkosairautta poteville vauvoille voidaan antaa monoklonaalista vasta-ainetta rs-viruksen ennaltaehkäisyyn. Pistos annetaan poliklinikalla kerran kuukaudessa koko infektiokauden ajan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiltu07:
Käyttäkää vähän omaaki järkeä, ite olin heti kotiuduttua ostoskeskuksessa. Olen yh-mamma ja laskut piti maksaa, kotona ei netti toiminu. Ei tietty oltu kauaa, reilu tunti. Tyttö oli jo sairaalasta lähtiessä melkeen syntymäpainossa, eivätkä sitä kieltäneetkään kun kysyin! Jos siis ei oo kovia pakkasia ja laps on kunnossa niin kyllä mun mielestä voi mennä. Jos se pöpöistä on kiinni, niin tulee niitä muualtakii!
ymmärrän tietty ton jos ei ole muuta mahdollisuutta kun mennä ihmispaljouteen mutta meillä vauveli syntymässä tammikuussa ja en tosiaan vie sitä jumboon viikon ikäisenä....sen sanoo mun järki.
pienen vauvan paikka on mun mielestä kotona jos on mahdollisuus välttää ihmispaljoutta ja joku muu voi asiat hoitaa.
mä kyl tuota rs-virusta haluan välttää viimeiseen asti.

Uskon, että yksi syy pöpö-herkkyyteen on ylivarovaisuus. Jos lasta ei viedä mihinkään ja hössötetään hullun lailla, ei lapsi saa mitään vastustuskykyä. Itse olen aikoinaan saanut vanhan maalaistalon huuruisilla lattioilla kontata, kulkea mukana vauvasta lähtien enkä ole sairastanut tai saanut allergioita. Sama pätee omiin lapsiinkin. Lapsi kulkee alusta asti mukana (äidin jaksamisen mukaan), ei sitä tarvitse vieraiden naamalle työntää vaan vaunuissa tai liinassa on hyvä olla.

Meillä mentiin kans suoraan sairaalasta kauppaan ja meen neiti synty 4vkoa etuajassa ja oli tosi pieni ja syntymäpainostaki puuttu melkein 300g ku sairaalasta päästiin. Sit parin pvän päästä käytiin neuvolassa punnituksessa ja siellä sanottiin et oman jaksamisen mukaan saa mennä ulos kun ei kerran pakkasta ole ja missään vaiheessa ei ole neuvolassa kielletty ulkoilua tai kaupungilla käyntiä ja ollaan ihan normaalisti liikuttu. Täällä meillä on myös ollu siskon pojat hoidossa (7v., 5v. ja 3v.) sekä miehen 5v. poika ja kaikki on hoidossa niin varmasti taudit sitäki kautta tänne tulis vaikka ei kaupungilla/kaupassa käytäs. Ja meillä ollaan vaunuissa kaupungilla niin ei sinne kukaan tuu vaunuihin räkii jne.. Ja meen neiti on nyt 7vkoa vanha..

Mut kukin tyylillään. Jos haluu ottaa varman päälle niin sitte toki kotona mut mä ainakin haluun elää ihan normaalia elämää.. Enkä siis tuomitse kenenkään tapaa omaa lastaan hoitaa, mut meillä mennään tähän tyyliin.

Hyvää joulun odotusta kaikille!

Itse lähdin vauvan kanssa ulos heti eli vauva oli vajaan kahden viikon
ikäinen. Ei minulle kukaan sanonut etten voisi lähteä suureen ostoskeskukseen. Monet ovat vaan niin tautikammoisia ja ylivarovaisia.
Vajaan kolmen viikon ikäisenä käytiin jo maallakin tervehtimässä äidin siskoa ja veljeä ja siellä kaiken lisäksi on vielä kotieläimiä.
Eli kuuluisan maalaisjärjen käyttö on sallittua kaikissa asioissa.

:saint: :saint: :saint: :saint: :saint: :saint: :LOL:

Nimenomaan maalaisjärjellä ajateltuna.. kuka haluaa riskeerata pienen vastasyntyneen jonka vastustuskyky ei ole vielä valmis, viemällä ostoskeskukseen flunssakautena jos ei ole pakko??
Voihan sinne ostarille mennä ilman vauvaakin. Usein ne vastasyntyneet vauvat on ostareilla ihan kaukaloissa eikä vaunuissa.
Jokainen tyylillään mutta vastuu on vanhemmilla.

Teillä taitaa nyt osittain mennä ulkona olemiset ja kauppojen ihmismassoissa pyörimiset sekaisin.. Ulos voi varmasti viedä ihan oman järjen mukaan, mutta isoissa kauppakeskusksissa olevien pöpöjen määrä on kaikille vauvoille sama. Meillä ei ainakaan vielä nukuta niin pitkiä öitä että haluaisin lähteä tieten tahtoen hakemaan kaupoilta öitä valvottavaa tautia vauvalleni. Toki pöpöt tarttuvat aina jossain vaiheessa, mutta oman kodin bakteerikannassa on mielestäni muutaman viikon ikäiselle vauvalle tarpeeksi sulateltavaa, ja tällä tarkoitan nimenomaan esim. kotimme kaltaisen vanhan omakotitalon ja siellä asuvien ihmisten ja kotieläinten omaa bakteerikantaa, eli ylihygieenisyydestä ei ainakaan meillä maalla ole kyse:) Jokainen tehköön tavallaan, ja jos ei pieniä kauppoja löydy eikä ketään muuta pakollisia ostoksia tekemään, niin lähdettävähän se sitten kai on, vauvan kanssa ulkoileminen ja ihmismassoissa pyöriminen ovat silti kaksi aivan eri asiaa.

Sellasta olisin kysynyt, et miten te voitte mennä esim. neuvolaan vauvan kanssa jos minnekään muuallekaan ei voi mennä missä ihmisiä? Siellä neuvolan odotustiloissa on yleensä muitakin ja on myös niitä sairaita lapsia ja jos menee auton kanssa niin vauva on varmaan ihan kaukalossa siellä ja toinen lapsi voi helpolla tulla kaukalon viereen ja pärskiä vauvan päällen jne..

Tai jos sinne neuvolaan pitää bussilla mennä? Eikös niissäkin ole paljon ihmisiä ja varmasti ruuhkabussissa ainaki on melkosen tiivis tunnelma, paljon tiiviimpi kun jossai isossa kauppakeskuksessa.

Entä jos perheessä muitakin lapsia? Eivätkö he saa tulla lähellekään vauvaa? Jos ovat hoidossa/koulussa niin sieltä varmaan tulee pöpöt myös kotiin? Tai mies kun käy töissä ja saa sieltä jonku taudin? Tai ku ite menet yksin jonneki ja saat taudin niin jääkö mies pois töistä hoitaa vauvaa kun ei ite sit varmaan vauvaan voi koskea yms kun on kipee? Ehkä hieman kärjistettyjä esimerkkejä mut kuitenkin..

Ja lähikaupassa käy ne sairaat ihmiset kun eivät jaksa isoon kauppaan lähtee niin käyvät äkkii pikkukaupasta hakee tarvitsemansa.. Ja mä en ainakaan edes vaunujen kanssa pääse tonne meen lähikauppaan kun muutama ovi ja pieni tuulikaappi. Oli vaikeeta päästä sinne vaikka sai apujakin ovien kanssa.

Meen neiti on reilu 2kk terve pikku-prinsessa ja huomenna mennään alennusmyynteihin.. Ja vastuu on juu vanhemmilla..

No mielestäni kenenkään vastuuntuntoisen vanhemman ei kuulu viedä sairasta lasta neuvolaan vaan lääkäriin.
Ja ensimmäiseen neuvolaanhan ei tarvitse mennä ollenkaan vaan th voi tulla tarvittaessa kotikäynnille jos hankala mennä.
Ja joku jo aiemmin puhuikin tässä ketjussa että pienellä on totuteltavaa jo kodin bakteerikannassa joka käsittää perheenjäsenet..
Kärjistettyjä asioita kyllä, kysehän oli alunperin ostarille viemisestä jossa on huomattavan paljon enemmän ihmisiä kuin kotona, neuvolassa tai lähikaupassa. Ja sinne viemisen riskeitä.. mutta tosiaankin jokainen tyylillään.
Kyllä voisin itsekin lähteä terveen 2 kk ikäisen kanssa alennusmyynteihin kun ei nyt taida enää olla pahemmin flunssa-aaltoa.
Mutta alle 1 kk ikäisen kanssa en menisi.

"No mielestäni kenenkään vastuuntuntoisen vanhemman ei kuulu viedä sairasta lasta neuvolaan vaan lääkäriin."

meilläpäin neuvolan ja terveydenhoitajan ja lääkärin ovet vierekkäin ja samoilla tuoleilla ja penkeillä odotetaan vuoroa. eiköhän ne samat pöpöt ole myös siellä lähikaupassa kuin ostoskeskuksessakin. meillä tyttö viety parin viikon ikäisenä kauppakeskukseen ja nyt ensimmäinen nuha ja ikää on 4kk. en usko että liittyy mitenkään syyskuisiin kauppareissuihin.

Mentiin kauppaan ku tyttö oli 9 vrk ikäinen. Ihan tuohon lähikauppaamme, Itäkeskuksen Citymarketiin =) Aiemminkin olisin mennyt, mutta tuo meidän neiti oli niin kultakurkku ettei paljoa tehnyt mieli mennä katsomaan muiden tuijotusta ja pahansuopia katseita.

Yhteistyössä