Koska lapsi tajuaa mitä hyvää isäpuoli on tehnyt hänen vuoksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Perjantain ajatuksia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Perjantain ajatuksia

Vieras
En voi sille mitään mutta suorastaan vituttaa lapsen asenne isäpuolta kohtaan. Tiedän että lapsi on lapsi ja bla bla bla.
Lapsen biologinen isä lähti kuvioista kun lapsi oli kahden ikäinen. Isäpuoli tuli mukaan vuosi sen jälkeen. Bio-isä ei edes halunnut pitää yhteyttä moneen vuoteen. Kun lapsi kasvoi hän halusikin olla mukana ja tuli aina kun huvitti hakemaan lasta.
Kaikenlaisia temppuja olemme kestäneet hänen ansiosta,ex mies mm avasi puhelinliittymän minun nimiin ja jätti laskut maksamatta. Ilmoitti lastenvalvojalle että mieheni pahoinpitelee lasta ja minä juon (olen absolutisti ja mies myös). Unohti hakea lapsen hoidosta ja sosiaalityöntekijä toi lapsen kotiin kun ketään ei saatu puhelimitse kiinni.
Huippu oli kuitenkin kun exä jutteli uimarannalla jonkun naisen kanssa ja lapsi melkein hukkui,toinen paikalla ollut isä elvytti hänet. Exä ei vaivaudu viemään lasta lääkäriin vaikka lapsi huutaa korvasärkyä jne hänen luona vaan kertoo parin päivän päästä minulle kun tuo lapsen kotiin että hän on ollut huonolla tuulella.

Jos minusta olisi kiinni en ollenkaan antaisi miehen tavata lasta mutta sosiaaliviranomaiset eivät nähneet syytä kieltää tapaamiset. Viime aikoina on toki mennyt paremmin kun lapsi on jo iso.

Samaan aikaan kun exä törttöili pitkin kaupunkia isäpuoli on kasvattanut ja rakastanut lasta kuin omaansa. Hän hoiti sairasta kotona palkatta,vei lääkäriin,maksoi harrastukset ja muun elämisen ja on aina ollut aivan ihana lapselle ja minulle. Oikea unelmien mies. Silti lapsi ihailee isäänsä eikä edes noteeraa isäpuolta. Tai tottakai kohtelee isäpuolta kotona kuin isää mutta puheista huomaa että isä on se parempi tyyppi. Hänen luona on hauskempaa ja siellä saa valvoa pitkään jne ja siellä on aina eri nainen laittamassa aamupalaa.

Kauhulla katson eteenpäin ajassa ja näen kuinka lapsi haistattaa isäpuolelle "sä et oo mun faija" ja lähtee ovet paukkuen oikean isän luokse ryyppäämään. Huoh,onneksi isäpuoli onkin minua parempi ihminen ja ymmärtää lapsia. Itsellä ei aina pää tahdo kestää bio-isän temppuja.

No minä olen nyt 22-vuotias, kohta kahden lapsen äiti ja olen tajunnut vasta hiljattain että mikä sen isän oikein tekee... ja vieläkin riipii ettei meillä ole kunnollista suhdetta bioisän kanssa, mitä jaksan myös ihmetellä, koska tyyppi on täys ääliö! Sen sijaan isä"puolta" arvostan ihan hemmetisti tänä päivänä.

Kieltämättä kurja tilanne. Mutta uskon että kyllä lapsi vielä tulee arvostamaan isäpuolensa huolenpitoa! Mä oon itse miettinyt viimeaikoina että milloinkohan nuo meidän teinit tajuaa että rajat on rakkautta, ja hyväksi heille.

Mie ymmärsin vasta aikuisena tai oikeastaan vasta sitten kun omat lapset syntyivät :/ Mut nyt arvostan senkin edestä ja isäpuoleni on maailman rakkain ja ihanin isä ja pappa :)

Lapset on (niin vaikea kun sitä joskus on käsittääkin) lojaaleita vanhemmilleen, vaikka ne olis mimmosia tomppeleita hyvänsä.
Harmittaa varmaan, kun lapsi tuli tehtyä idiootin eikä tän unelmamiehen kanssa (joksi nykystäs kuvaat), mutta niin se vaan meni ja nyt on elettävä sen mukaan. Lapsella on oikeus isäänsä.

Ja varmaan ymmärtää myös isäpuolen "arvon" jossain kohtaa, aikuisena viimeistään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oikeesti, lapsi melkein hukkui??? :hug: Olet ansainnut.

Kyllä. Kaikenlaista on tapahtunut kun lapsi oli pienempi. Poliisin luona ravaaminen ja sairaalassakin tuli tutuksi. Sen takia minun on vaikea luottaa vaikka nyt meneekin paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammu - The Valionauta:
Lapset on (niin vaikea kun sitä joskus on käsittääkin) lojaaleita vanhemmilleen, vaikka ne olis mimmosia tomppeleita hyvänsä.
Harmittaa varmaan, kun lapsi tuli tehtyä idiootin eikä tän unelmamiehen kanssa (joksi nykystäs kuvaat), mutta niin se vaan meni ja nyt on elettävä sen mukaan. Lapsella on oikeus isäänsä.

Noinhan se menee. Vaikka on kyllä tullut hakattua päätä seinään että milloin se oikeus loppuu ja missä kunnossa lapsen on oltava että muutkin sen tajuavat mikä lapselle on hyväksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Ammu - The Valionauta:

Noinhan se menee. Vaikka on kyllä tullut hakattua päätä seinään että milloin se oikeus loppuu ja missä kunnossa lapsen on oltava että muutkin sen tajuavat mikä lapselle on hyväksi.

Luulen että lapsi tajuaa sen itekin jossain vaiheessa ja "äänestää jaloillaan"

Saattaa olla, että lapsi suhtautuu isäpuoleensa välinpitämättömän oloisesti juuri siksi, että voi luottaa tämän rakkauteen eikä koe, että se pitää jotenkin ansaita. Oikeaa isää taas pitää ihailla, koska ei uskalla olla varma, mitä isä tekee, kauanko se on kiinnostunut ja rakastaako se sittenkään oikeasti.

Haleja sinulle!

Alkuperäinen kirjoittaja Öö:
Saattaa olla, että lapsi suhtautuu isäpuoleensa välinpitämättömän oloisesti juuri siksi, että voi luottaa tämän rakkauteen eikä koe, että se pitää jotenkin ansaita. Oikeaa isää taas pitää ihailla, koska ei uskalla olla varma, mitä isä tekee, kauanko se on kiinnostunut ja rakastaako se sittenkään oikeasti.

Haleja sinulle!

Fiksusti ajateltu,ei ole tullut mieleen. Täytyy oikein lukea ajatuksella ja näyttää miehelle myöhemmin.

Yhteistyössä