Koska kutsu sikiön kokoarvioon?

Tarkoitat ilmeisesti sitä 36+ viikolla tehtävää arviota, jota jossain kutsutaan synnytystapa-arvioksi. Meillä pitää itse siihen varata aika, mutta neuvolassa kyllä siitä sanotaan kun sen aika on.
 
Meillä neuvlatäti tosiaan sanoi että kohta pitäis tulla paperit kotiin, mutta kohta on mennyt jo moneen kertaan. Mulla kun pitäis ennen rv 37 saada selvyys tilanteeseen ja päästä ultraan minkä kokoinen heppu oikein onkaan että voi päättää käynnistetäänkö vai mitä. Ei kai auta kuin ootella vaan :)
 
Synnytystapa-arvio oli 38+1, jolloin kokoarvio oli 3,4kg ja todettiin, että mahtuu, mahtuu... Yliaikaiskontrolli oli 41+5 ja todettiin, ettei mahdukaan, kokoarvio 4,5kg. Sektio tehtiin seuraavana päivänä ja poju painoi 4530g. Pointti siis se, että arvio voi olla melko myöhäänkin, koska kasvu voi olla hurjaa juuri loppumetreillä.
 
Uudelleen synnyttäjälle ei kutsua tuohon ns. synnytystapa-arvioon (sisältään myös sen vauvan kokoarvion) tule välttämättä ollenkaan. Synnytystapa-arvioon pääsy vaatii neuvolalääkäriltä (joissakin tapauksissa ilmeisesti neuvolan th voi sen myös tehdä) lähetteen jos hän epäilee vauvan olevan suuri kokoinen tai jos vauva/äidin teveydentilassa epäillään olevan jotain joka vaikuttaisi synnytystapaan.

Eli jos ap:n raskaus on sujunut ongelmitta ja vauva neuvolalääkärin/th:n arvioin mukaan on saman kokoinen kuin esikoinen, ei tuota synnytystapa-arviota tehdä välttämättä ollenkaan.


Lisäys: Itselleni on äitipolilta tullut aina kutsu rv 36+ synnytystapa-arvioon, sillä minulla on ollut tapana kasvattaa vauvat isoiksi. :) Tämän vuoksi viimeisimmät synnytykset on sitten käynnistetty jo rv 37+1 ja rv rv 38+3.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Oonavain:
Pitäisikö ensisynnyttäjille sitten aina tehdä tuollainen arvio ? Olen viikoilla 36 + 5 eikä asiasta ole ollut mitään puhetta neuvolassa, viimeinen neuvolalääkäriaikakin on jo takanapäin.

Hei! Kirjoittelin tuossa aikaisemmassa viestissäni vähän epäselvästi/puutteellisesti. Pahoittelen! Synnytystapa-arvion tarpeen päättää aina neuvolalääkäri (niin ensi- kuin uudelleensynnyttäjien kohdalla) ja hän laittaa lähetteen ä-polille. Jos neuvolalääkäri on sitä mieltä että vauva ei ole esim. iso kokoinen äidin lantion kokoon nähden, niin silloin tarkempia tutkimuksia ei tarvita. Mutta jos näyttää että vauva on suhteettoman iso/ äidin lantio (sisätutkimuksessa) pienehkö / jokin muu syy, niin silloin neuvolalääkäri yleensä laittaa lähetteen ä-polille, jossa voidaan asiaa tutkia tarkemmin (mm. vauvan koko arvioidaan ultralla tarkemmin, lääkäri tutkii äidin lantion koon tarkemmin, tarvittaessa lantio kuvataan magneettikuvaus/röntgen jne.) Synnytystapa-arvion tarkoitushan on selvittää mahtuuko vauva syntymään alakautta lasketun ajan tietämillä.

 
Mulla toinen lapsi oli yli nelikiloinen syntyessään ja nyt sen takia pitäisi päästä kokoarvioultraan, muuten on esikoisen kohdalla röntgenit otettu. Esikoisesta tehtiin mun pienen koon vuoksi lähete kokoarvioon,kun epäiltiin ahdasta lantiota.
Mulla on nyt ilmeisesti 2 vaihtoehtoa synnytyksen suhteen: käynnistys 37 vkon paikkeilla tai sektio ja asiaa pitäis päästä varmistelemaan jo lähiviikkojen aikana mitä tehdään. Alkaa olla vain hieman malttamaton olo, kun ei mistään mitään kuulu ja neuvolatäti on niin hömppä että on voinut unohtaakin koko asian :attn:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Joni Makkuusäkki:
Mulla toinen lapsi oli yli nelikiloinen syntyessään ja nyt sen takia pitäisi päästä kokoarvioultraan, muuten on esikoisen kohdalla röntgenit otettu. Esikoisesta tehtiin mun pienen koon vuoksi lähete kokoarvioon,kun epäiltiin ahdasta lantiota.
Mulla on nyt ilmeisesti 2 vaihtoehtoa synnytyksen suhteen: käynnistys 37 vkon paikkeilla tai sektio ja asiaa pitäis päästä varmistelemaan jo lähiviikkojen aikana mitä tehdään. Alkaa olla vain hieman malttamaton olo, kun ei mistään mitään kuulu ja neuvolatäti on niin hömppä että on voinut unohtaakin koko asian :attn:

Jos sinua vähänkin epäilyttää että onko th edes vienyt asiaa eteenpäin, niin soita ihmeessä ä-polille ja kysy ovatko he edes saaneet lähetettä. Jos ä-polilla on lähete, niin he todennäköisesti jo tietävät myös ajan jolloin sinulle on tuo synnytystapa-arvioitu tehtäväksi.

Yleinen käytäntö muuten on että tuo arvio tehdään vasta rv 38, mutta poikkeustapauksissa se voidaan tehdä jo rv 36. Mutta siitä lähettävän lääkärin on mainittava lähetteessään.


 

Yhteistyössä