Koska äippäloma alkaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hmm?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hmm?

Vieras
Tiedetään et alkaa 50-30 päivää ennen laskettua aikaa. Eli Kelan mukaan "varhennettuna" voi alkaa jo 50 päivääkin enemmin. Tarvitseeko tuohon "varhennukseen" jonkin erityisen syyn, lääkärin paperin, vai tosiaankin voi itse valita milloin sen tuolla välillä aloittaa?

Koska se aloittamisajankohta pitää tietää, vai jo sitä rahaa haettaessa?

En vielä tiedä haluaisiko jäädä jo tuon 50 päivää ennen pois töistä, riippuu tietysti vähän olosta/työtilanteestakin. Milloin työantajalle pitää viimeistään ilmoittaa se päivä et koska äippäloma oikein alkaa?

älä ota varhennettua! voit olla saikkarilla jos siltä tuntuu lopussa. se meinaan on sitten toisesta päästä pois ja se harmittaa, jos tarvii lapsi viedä hoitoon jo 8kk iässä (norm. 9kk). näin kävi miehen serkulle.
työnantajalle 2kk etukäteen, mä olen vienyt laput, kun ne olen kelasta saanut, jo rv24.

Aion näillä näkymin joka tapauksessa jäädä kotia vanhempainvapaan jälkeen, ehkä jopa niin kauan et lapsi on 3-vee, joten päikkäriin viemisestä ym ei tule ongelmaa. Sen sijaan taas töissä on sellainen ilmapiiri, että huvittaisi mitä todennäköisemmin lähteä mahd. aikaisin sieltä pois. Ja raha ei oo yhtä tärkeä kuin oma onnellisuus.

Saikkua tietty vois hakee, mut ei kai se ois kenenkään kannalta reilua...? Ja eihän sitä edes saa jos ei ole mitään kunnon syytäkään....

Pitääkö se aloittamisajankohta siis merkata jo hakiessa siihen lappuun? Ja mites noi muut kysymykset?

Pitääkö työnantajalle siis ilmoittaa asiasta tuo 50 päivää + 2kk ennen? minäkin olen kuullut et 2 kuukautta ennen pitäis ilmoittaa, mut mistä 2 kuukautta ennen?!

2 kuukautta ennen kuin jäät äitiyslomalle, eli mulla kun alkaa äitiysloma varhennettuna 5.2 2007 niin ilmoitan siitä työnantajalle 5.12.2006. Mulla myös samat fiilikset töiden suhteen ja haluan sieltä heti pois kun vaan mahollista, töissä ahdistava ja masentava selkäänpuukotushenki. Sen takia pelaan varman päälle enkä luota siihen että saisin pitkän sairasloman, mikä on kyllä hyvin todennäköistä seisomatyössä. Haluaisin kanssa tietää tarviiko siihen jonkun syyn vai voiko vaan ite päättää varhennetusta äippälomasta.

Kelan laskurilla voit laskea netissä la:n perusteella milloin ä-lomasi alkaa. Ä-loman alkamisajankohtaa ei tarvitse "tietää" ennen kuin haet Kelalta ä-rahaa, koska kelahan sen päättää. Mulla ainakin riitti kun esimies sai tietää suurin piirtein milloin lähden lomalle, toki kerroin heti kun tiesin tarkan ajankohdan.
ja siis 2 kk ennen kuin jäät ä-lomalle pitää kertoa työnantajalle, eli jos jäät varhennetulle niin 2 kk ennen sitä. Ja korjatkaa jos olen väärässä mutta olen käsittänyt, että äitysloma alkaa joko 30 tai 50 päivää ennen, eikä mitään siltä väliltä?

Hei tuohon olis hyvä saada varmuus onko se joko 30 tai 50 päivää, itse olen taas jotenkin olettanut että siltä väliltä voi valita. Nythän meneekin vaikeaksi päättää kumman valitsee (kun itsekin meinaan jäädä hoitovapaalle..)..

"Hakijan oikeus äitiysrahaan alkaa aikaisintaan 50 arkipäivää ja viimeistään 30 arkipäivää ennen laskettua synnytysaikaa. Äiti voi valita itse, milloin hän aloittaa tänä aikana äitiysrahakauden."

Kelan sivuilta: Hakijan oikeus äitiysrahaan alkaa aikaisintaan 50 arkipäivää ja viimeistään 30 arkipäivää ennen laskettua synnytysaikaa. Äiti voi valita itse, milloin hän aloittaa tänä aikana äitiysrahakauden.

Eli ei ole mitenkään joko-tai juttu, vaan itse voi valita koska aloittaa tuolla välillä. Vaikka 38 päivää ennen laskettua aikaa ;o)

Mut siis missä ja miten se alkaminen ilmoitetaan...?! Vai ilmoitan työnantajalle raskaudesta 50pv+2kk ennen laskettua aikaa, että voin jäädä milloin vaan tuolla 50-30pv ennen laskettua aikaa? Ja voinko sit vaan jossain välissä kun nuo päivät on menossa, sanoakin etten tuukaan huomenna töihin?!

Itse et voi sitä päättää pidätkö pidemmän vai et. Jos olet ravintolassa tai jossain tosi raskaissa hommissa äippäloma alkaa aikasemmin, tai odotat useempaa ku yhtä lasta. Muuten se alkaa sen 30 pvää ennen laskettua ja 2kk aikasemmin on ilmotettava pomolle. Samoin jos meinaa jäädä hoitovapaalle, tarvii siitä ilmottaa työnantajalle 2 kk ennen äippäloman loppumista.

Edelliselle: Nyt puhut eri asiasta. Tuo 50-30pv koskee kaikkia. On olemassa vielä erikseen mahdollisuus jossa pääsee vieläkin aikaisemmin äippälomalle töiden luonteen/vaarallisuuden vuoksi. Nämä siis kaksi eri asiaa

Kyseessä on siis erityisäitiysraha noille ravintolahenkilökunnalle jne.

Me puhumme nyt tavallisesta äippärahasta, jonka voi itse halutessaan aloittaa varhennettuna, eli 20 päivää ennen kuin sille on "pakko" jäädä.

Hmm:lle. Sinun pitää ilmoittaa työnantajalle 2 kk ennen kuin jäät kotiin. Eli pitää etukäteen päättää päivämäärä milloin aikoo jäädä. Ja muista että päivämäärä valitaan 30-50 ARKIpäivää ennen la:ta. Lauantait ovat arkipäiviä, sunnuntai ja muut pyhäpäivät eivät ole.

Millon se päivä tuolta väliltä pitää päättää...? Kysytäänkö sitä lomakkeessa, eli kiinnostaako Kelaa etukäteen se? Vai sovitaanko se siis vaan työnantajan kanssa, ja jos niin missä vaiheessa? Työnantaja ei kuitenkaan voi ilmeisesti pakottaa jäämään missään vaiheessa äippälomalle, vaikka olisikin paljon sairaslomia ennen tuota jne? Voiko työnantaja laittaa vastaan jos vaikka haluaakin jäädä jo tuon 50 päivää ennen pois?

Kyllä se päivämäärä juuri siihen Kelan lomakkeeseen pitää laittaa ja käsittääkseni työnantaja ei päätä sitä aloittamisajankohtaa vaan äiti. Tympeää kun pitää niin hyvissä ajoin päättää milloin jää pois. Minunkin mielestäni olisi paljon kivempi että voisi aloittaa äitiysloman fiiliksen mukaan. Ei sitä voi kahta tai kolmea kuukautta etukäteen tietää missä kunnossa sitä on raskausviikoilla 32-36. Jotkut ovat ihan tööt ja jotkut porskuttavat vielä täyttä vauhtia eteenpäin.

Itse jäin pari viikkoa aikaisemmin kuin olisi viimeistään ollut pakko, eli noin 40 päivää ennen. Olen ihan tyytyväinen että jäin vähän aikaisemmin, mutta monet "säästelee" tuota äitiyslomalle jäämistä ja on sitten mielummin sairaslomalla. Monihan joutuukin sairaslomalle vaihtelevista syistä ennen äitiysloman alkua.

Yhteistyössä