Korvissa asti "kiehuu" helvetin äijä

• Viestiketjun aloittaja potkisin munille jos voisin
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="nadja";25297289]joku jo väitti ettei alkoholismi ole sairaus,kyllä muuten on!!! Ota selvää!!
Ja ei nyt ukkoa jättää tarvii, kovan puhuttelun pitäisin!!! Ei todellakaan kivasti tehty![/QUOTE]

Alkoholismi on itsekurin puutetta ja välinpitämättömyyttä. Jos jokin aine on addiktoivaa, onko se joku sairaus sitten, että sitä ainetta haluaa ottaa?

"vieras"
Jos ihmsillä ei olisi koskaan vapaata töistä, "mä joka päivä töitä teen", niin alkoholiongelma olisi huomattavasti nykyistä pienempi ja kansa terveempää sekä perheet onnellisempia.

Ensi vuonna joulupyhää on viikon verran ja parilla pekkaspäivällä kaks viikkoa: siinä sitä on sit aikaa ryypiskellä.

alkoholistin läheinen
[QUOTE="vieras";25296305]En allekirjoita tuota alkoholismi on sairaus -fraasia. Kyllä ihminen itse voi päättää juoko vai ei. Ei voi sairauteen vedota omasta valinnasta. Ihminen juo, koska haluaa juoda.[/QUOTE]

Alkoholi on erittäin voimakasta riippuvuutta aiheuttava aine. Ihmisen geeniperimästä on kiinni, kuinka voimakasta riippuvuutta se kullekin aiheuttaa. Kerrasta kukaan ei ole koukussa, mutta on todellakin ihmisiä, jotka eivät enää kykene päättämään juovatko vaiko eivät. He tarvitsevat päivittäisen alkoholiannoksensa - ja heillä vierotusoireet ovat myös todella vahvoja, kestävät jopa viikon verran, ja niihin oireisiin voi jopa kuolla. Alkoholi vaikuttaa myös aivojen kemialliseen toimintaan ja eri aineiden aineen vaihduntaan. Moni masentunut käyttää alkoholia myös itsehoitona masennuslääkkeenä.

Hyvin harva alkoholisti koskaan toipuu sairaudestaan.

Minulla on kaksi kokemusta alkoholistista, eksäni joka jo nuoruudessa seurustellessamme suuttui, kun häneltä otettiin viinipullo pois - ja mies oli siinä vaiheessa jo sellaisessa kunnossa ettei kyennyt enää edes kävelemään. Itse taas en ole ikinä juonut itseäni tuollaiseen kuntoon, voin juoda reilustikin ja silti omat rajani tuntien.

Nykyinen mieheni on omien sanojensa mukaan toipuva alkoholisti, hän on ollut raittiini nyt jo 12 vuotta. Tänä aikana olen hänet tavannut. Hän ei pysty ottamaan pisaraakaan alkoholia tai aine vie hänet. Kuulostaako tuollainen kuvaus sinusta siltä, että hän pystyy itse päättämään juoko vaiko ei? Hän pystyy päättämään nyt ettei ota, mutta jos jostain syystä ottaa sen yhdenkin pisaran, hallinta on mennyt.

Meidän tavallisten tallaajien, joilla ei ole alkoholin kanssa ongelmia, on todella vaikea käsittää tätä. Mutta jollakin tasolla vierestä seuranneena olen todella sitä mieltä, että alkoholismi on sairaus!

• Tykkää
Reactions: Pee83
"poikia3"
[QUOTE="vieras";25300164]Jos ihmsillä ei olisi koskaan vapaata töistä, "mä joka päivä töitä teen", niin alkoholiongelma olisi huomattavasti nykyistä pienempi ja kansa terveempää sekä perheet onnellisempia.

Ensi vuonna joulupyhää on viikon verran ja parilla pekkaspäivällä kaks viikkoa: siinä sitä on sit aikaa ryypiskellä.[/QUOTE]

Eipä pidä tämäkään paikkaansa. Suomessa on valtava määrä alkoholisteja, joilla on hyvä työpaikka, jotka kykenevät hoitamaan työnsä ja silti juovat alkoholia päivittäin suurkulutuksen ylittävät määrät.
Alkoholisteja on niin lääkäreissä, insinööreissä, opettajissa kuin tavisduunareissakin. He pystyvät hoitamaan työnsä moitteetta useiden vuosien ajan ennen kuin työssä edes huomataan mitään.

alkoholistin läheinen
Alkoholismi on itsekurin puutetta ja välinpitämättömyyttä. Jos jokin aine on addiktoivaa, onko se joku sairaus sitten, että sitä ainetta haluaa ottaa?
Heitetäänkö sinulle ensin se geeniperimä joka altistaa alkoholismille. Sitten juot alkoholia vuoden verran päivittäin tyyliin kossupullon päivässä. Saat ne viikon vieroitusoireet, joiden aikana meinaat kuolla, katsotaan sitten mitä mieltä ole.

Sanoisin, että miehelläni on varmasti enemmän itsekuria kuin sinulla, hän kun on kyennyt olemaan 12 vuotta ilman pisaraakaan alkoholia, missään tilanteessa. Näitä tilanteitahan tulee, töissä juhlistetaan jotain asiaa ja kuohuviinilasi lykätään jokaiselle, tai toimittaja tarjoaa lätkämatsin ja tietysti sitä katsotaan kosteissa merkeissä, entäs kaikki pikkujoulut, firman juhlat, häät, erilaiset juhlat. Tailanteita on todella usein. Mutta jos joku vaikka lykkää hänelle glögi-lasin kertomatta, että siinä on alkoholia, putki aukeaa.

Alkuperäinen kirjoittaja alkoholistin läheinen;25300326:
Heitetäänkö sinulle ensin se geeniperimä joka altistaa alkoholismille. Sitten juot alkoholia vuoden verran päivittäin tyyliin kossupullon päivässä. Saat ne viikon vieroitusoireet, joiden aikana meinaat kuolla, katsotaan sitten mitä mieltä ole.

Sanoisin, että miehelläni on varmasti enemmän itsekuria kuin sinulla, hän kun on kyennyt olemaan 12 vuotta ilman pisaraakaan alkoholia, missään tilanteessa. Näitä tilanteitahan tulee, töissä juhlistetaan jotain asiaa ja kuohuviinilasi lykätään jokaiselle, tai toimittaja tarjoaa lätkämatsin ja tietysti sitä katsotaan kosteissa merkeissä, entäs kaikki pikkujoulut, firman juhlat, häät, erilaiset juhlat. Tailanteita on todella usein. Mutta jos joku vaikka lykkää hänelle glögi-lasin kertomatta, että siinä on alkoholia, putki aukeaa.
Pysyykö sairaus poissa itsekurilla?

Boldattu kohta: MIKSI joisin?

[QUOTE="nadja";25297289]joku jo väitti ettei alkoholismi ole sairaus,kyllä muuten on!!! Ota selvää!!
Ja ei nyt ukkoa jättää tarvii, kovan puhuttelun pitäisin!!! Ei todellakaan kivasti tehty![/QUOTE]

Jos alkoholismi on sairaus (kuten mielestäni on), niin miten se puhuttelulla muka paranee?

Ristiriitaista.

Keittiönoita
Voisko joku jo kertoa montako ukkoa on "heittänyt pihalle", ja eikö ne ukot ole yhtään pistäneet hanttiin? Onko onnistunut ilman asetta ulos heitto?
Mä olen heittänyt kolme. Mut joo, en omin pikku kätösin vaan yksinkertaisesti vain ukon ollessa jossain olen tilannut lukkosepän ja sarjoittanut lukot uudelleen. En tosin ole ollut naimisissa ja kämpät ovat olleet mun, joten ei ole ollut sen suhteen ongelmia. Kyllähän ne vähän jälkikäteen leukojaan louskuttivat, mutta voi voi.

"argh"
tokihan sitä pitää itse apua hakea, mutta kyllä siihen avun hakemiseen voi läheiset vaikuttaa monella tavalla!
Eikä voi. Voidaan tukea ja kannustaa ja etsiä paikkoja, josta saa apua. Mutta jos ihminen itse ei halua apua tai ei koe tarvitsevansa sitä tai kokee saamansa avun ihan p*skaksi, niin siinähän ollaan. Väkisinkään ei Suomessa alkoholistia hoitoon saa, jos ihminen ei ole vaaraksi itselleen tai muille.

Todella naurettavaa syyttää aina naista kaikista miesten ongelmista. Jos mies on alkoholistipaska, hän on alkoholistipaska eikä siinä ole naisella osaa eikä arpaa. Tuskinpa kenelläkään riittää sympatiaa alkoholistinaiselle, mutta aina riittää teetä ja sympatiaa miehelle, vaikka mies olisi kyllästetty itsekkyydellä ja muilla kaksplusmammojen ihailemilla ominaisuuksilla.

Yhteistyössä