Korvikkeet, vellit ym.?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysyjä

Vieras
Meillä on tähän asti (3 kk) syöty pelkää rintamaitoa, joka tuntuu hyvin riittävän lapselle. En siis tiedä mitään korvikeista ynnä muista. Miten on, voiko pelkkää rintamaitoa syödä n. 6 kk vanhaksi, jos lapsi sillä kasvaa ja on tyytyväinen? Onko tämä yleistä? Toivoisin vastauksia etenkin niiltä, jotka ovat melko pitkään täysimettäneet, sillä luulen, että se saattaa meilläkin onnistua ja itse sitä toivoisin. Mitä ja missä vaiheessa täysimettäneet ovat ottaneet rintamaidon rinnalle?

Kyllä pelkkää rintamaitoa voi syöttää vauvalle puolivuotiaaksi, ja tapauksesta riippuen ylikin. Itse täysimetin vajaa 8kk. Siitä aloitin soseet pikkuhiljaa ja oli helppoa kun kaikkea sai jo tarjota. Nyt lapsi kohta vuoden, eikä ole korviketta tarvinnut ostaa, vaan maidon saa aina vaan tissistä, ja kohta aloitetaan antamaan tavallista "aikuisten" maitoa.
Kavereistani, joilla on lapsia, on 3 täysimettänyt tuonne puoleen vuoteen, ja kaksi 3-4 kuukautta. Eli ei se ihan tavatonta ole.

Mä kanssa täysimetin sen 6kk ja nyt on kolmatta viikkoa maisteltu soseita...mutta aikaa taitaa mennä ennen kuin tuota sosemaistelua voi syömiseksi sanoa! Joten pääsääntöisen ravinnon saa vielä äidinmaidosta...

Lapsukainen nyt 10 kk, eikä ole ensimmäisten viikkojen maitovajeen jälkeen korvikkeisin koskenut. Eli maitopuoli (juotava) edelleen pelkästään imetyksen varassa. Kuvittelin kylläkin noin kolmikuiselle vauvalle antavani korviketta pullosta ja lähteväni muutamaksi tunniksi pois kotoa...vaan toisin kävi. Pullo ei enää kelvannut eikä ole sen koommin suostunut juomaan muuta kuin omaa maitoa, eikä pullosta sitäkään. Mutta hyvin on pärjätty! Rintamaito on riittänyt. Kiinteää lisäravintoa aloin kuitenkin maistattelemaan heti neljän kuukauden iässä. Pitkään kylläkin vain teelusikallisen, pari päivässä(yli viisikuiseksi). Olin kuullut, että kiinteän nieleminen voi olla hankalampaa opetella myöhemmin, joten en halunnut ottaa riskiä, koska tuo pullottelu oli jo jäänyt pois. Siispä perunavelli omaan maitoon oli eka lisäherkku :)

Minä ainakin aion jatkaa täysimetystä 6 kk:n asti, ellei mitään mullistavaa tapahdu. Vauva on melkein 4 kk ja syömistavat ovat pysyneet melko muuttumattomina. Mikäs kiire tässä olisi. 6 kk:n täysimetys on WHO:n suositus.

No suositus onkin SUOSITUS! Mulla on niin iso pojan möllikkä että ei oma rintamaito tosiaankaan riitä vaikka maitoa tulee rinnoista todella hyvin. Maidon energia määrä ei vain 3,5kk "pikku"miehelle enää riitä. Joten perunaa on opeteltu syömään täälläkin.

Ap:n kysymyksestä sain sen käsityksen, että maito riittää ja vauva on tyytyväinen. Itselläni ei rintamaito riittänyt kuin reilut 3kk, mutta mielipiteeni on, että rintamaitoa vaan ehdottomasti, ellei mitään ongelmia ole, niin ainakin sinne 1/2 vuoden ikään.
Itse en välttämättä olisi täysimetyksen kannalla, vaan ottaisin soseet mukaan 4kk:n jälkeen, mutta tästä nyt on monia mielipiteitä. Meillä vaan oli soseiden aloitukselle herkkä kausi juuri tuossa 4-5kk:n tienoilla, niin oli helppo aloittaa ne silloin.
Tämä vain minun mielipiteeni =)

Juu, mutta ei nyt taas tehdä sotaa tästä tyyliin 'korvike vs rintamaito'.
Alkuperäinen kysyi 'voiko pelkkää rintamaitoa syödä 6kk asti, jos näyttäis maito riittävän ja vauva kasvavan, niin silloinhan vastaus on, että ilman muuta voi. On ihan eri asia jos maitoa ei tule tms. Joten ollaan nyt kaikki rauhallisin mielin, eikä jälleen kerran aleta kinastelemaan samasta aiheesta.

Joo, alkuperäinenkin kysyjä toivoisi rauhanomaisia kokemuksia (joissa toki on pysyttykin). Olen nyttemin ymmärtänyt, että jotkut täysimettävät yli puoli vuottakin. Onkanhan se hienoa, että ihmislapsi saattaa niinkin kauan tulla toimeen "emon antimilla". Kiitos vastauksista. Kokemuksia täysimetyksestä luen mielelläni lisääkin.

Meillä tyttö nyt 4,5kk ja rintamaidolla mennään. Soseiden aloittamista olen miettinyt reilut pari viikkoa, mutta en raaksi aloittaa. Imetys on jotekin niin läheistä ja tärkeää minulle.

Vauva kasvaa hyvin, mutta öisin syödään parin tunnin välein. Haluan siitä huolimatta vielä imettää. Koen sen kuitenkin jotenkin helpoksi.

Käytännön syistä olen kuitenkin päättänyt aloittaa soseet parin viikon päästä tytön täyttäessä 5kk. Tämä koska elokuun loppupuolella tulee kausi, jolloin en voi vauvaa imettää muutamiin tunteihin, Meidän tyttöö ei ole korviketta saanut eikä oikein osaa juoda pullosta lypsettyä maitoakaan.