Korvikkeet reseptille? Puolesta vai vastaan?

  • Viestiketjun aloittaja joo
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja järki älä jätä:
Ei voi muuta kuin todeta, että missä todellisuudessa ap oikeesti elää? Käsittämätöntä ja tietämätöntä touhua.
Ei tämä taida olla ap:n ajatus eikä mielipide, vaan johdannainen toisesta ketjusta. Ap vain kysyi toisten mielipidettä tähän asiaan.
 
SauliJauhiainen
Vastaan olen. Mun mielestä on todella typerää tää hirveä imetyshössötys. Siis mä olen imettänyt lapsiani pitkään,puolitoistavuotiaiksi,mutta yhden kohdalla kävi niin että maito loppui 5kk jälkeen. Sitä ei tullut millään konstilla lisää,ei vaikka pumppailin,ei tableteilla...
Miksi korvikkeita ei siis saisi käyttää,onko parempi huudattaa nälkäistä vauvaa ja kuunnella sitten neuvolan narinaa kun painoa ei ole tarpeeksi?
Tai no sittenhän pitää varmaan siirtää hyla-maito yms "erikoistuotteet" reseptille. HALOOOO!!!
 
ymmällään
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja ymmällään:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
no ei reseptille, mutta kynnys niiden käyttämiseen pitäisi olla suurempi. imetykseen pitäisi saada helposti ja nopeasti ihan käytännön neuvoja ja tukea. ohjausta tulisi myöskin antaa enemmän jo raskausaikana.
kyllä sitä tukea saa ihan riittämiin, jos maitoa ei tule niin ei tule.. sitten annetaan korviketta ja se siitä..
eli ei todellakaan resepti tavaraksi, se on ensinnäkin jokaisen äidin oma valinta imettääkö vai ei, suurin osa päätyy siihen ratkaisuun (imettämättömyys) pakon edestä.. mie e ymmärrä tätä vouhkaamista asiasta.. hyviä ja terveitä lapsia tulee korvikkeellakin, joten se ei maailmaa kaada jos ei sitä 6kk ole täysimetyksellä
mistä sitä tukea saa riittämiin, miksi kaikki eivät saa?
nyt en puhu valinnoista ja imetyshalusta, vaan tilanteesta, jossa äiti haluaa imettää, mutta tarvitsee siihen ohjausta ja tukea. kenenkään valinnanvapautta ei ole tarkoitus riistää.
ensinnäkin jo synnärillä annetaan sitä opastusta, neuvolasta ja sitten on olemassa noita imetystuki ryhmiä, netistä sa tietoa kun vaan etsii, kysymällä saa apua, oma äiti,anoppi ym osaavat varmasti neuvoa jos on omiaan imettänyt, esim. täältä saa neuvoja vaikka mihin.. alkaen kaalinlehdistä mammateehen... omilta ystäviltä, äiti lapsi ryhmistä.. oma aktiivisuus on tietenkin tarpeellista, mutta niinhän se on kaikissa asioissa... yleensä kuitenkin imetys onnistuu niiltä joilta se onistuu ja niiltä joilla maitoa ei vaan tule niin se on ihan sama vaikka litkisi mammateetä 5litraa päivässä ja olisi 10 ihmistä vieressä opastamassa ja tukemassa..
 
hih
Alkuperäinen kirjoittaja hello:
Alkuperäinen kirjoittaja äly hoi:
siis voi herranen aika että pistettäiskö sitten vaikka ulkomaiset vihanneksetkin reseptille, jotta näin laman kynnyksellä kaikki suosisivat kalliita suomalaisia vihanneksia.
Ja myös tupakka ja alkoholi. Ja arvata vaan voi antaako lääkäri reseptiä niihin.. :D
kyllähän näihin on reseptejä annettava, jotta verorahoja saadaan kerättyä, kun kaikki naimaikäiset naiset ovat kotona imettämässä pienokaisiaan kolmivuotiaaksi - jostainhan ne kh-tuetkin on maksettava ;D
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja Täydellinen Nainen:
No reseptille tottakai, samalla valmissoseet, puurot ja koko helahoito reseptille. :D
Kertavaipat kans!!
Ehdottomasti! Ja pinnasängyn ostoonkin tarvittais tosi painavat perustelut. Perhepetiin vaan kaikki, tissi suuhun ja kestovaipat kierrätyshousuihin =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja järki älä jätä:
Ei voi muuta kuin todeta, että missä todellisuudessa ap oikeesti elää? Käsittämätöntä ja tietämätöntä touhua.
Ei tämä taida olla ap:n ajatus eikä mielipide, vaan johdannainen toisesta ketjusta. Ap vain kysyi toisten mielipidettä tähän asiaan.
Joo ei ole ap:n ajatus tämä vaan yhdessä eilisessä ketjussa tämä tuli esille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja Täydellinen Nainen:
No reseptille tottakai, samalla valmissoseet, puurot ja koko helahoito reseptille. :D
Kertavaipat kans!!
Jep! Sit alkais palsta olla täynnä aloituksia siitä kun "Olin tk:ssa ja taas joku typerä mamma vei meidän NicoLaJessiKaJanneCelta ajan, hakemalla aivan _turhaa_ korvike reseptiä, vaikka ihan selvästi siltä äidiltä tuli maitoa" :saint:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Täydellinen Nainen:
Jep! Sit alkais palsta olla täynnä aloituksia siitä kun "Olin tk:ssa ja taas joku typerä mamma vei meidän NicoLaJessiKaJanneCelta ajan, hakemalla aivan _turhaa_ korvike reseptiä, vaikka ihan selvästi siltä äidiltä tuli maitoa" :saint:
:saint: *mielikuvittelee* Mutta joo, minusta tämä ajatus mistä on avauksessa kysymys, on kyllä ihan hyvä keskustelunaihe, vaikken olekaan sitä mieltä, että niin pitäisi toimia. Hyvä ravistelemaan ajatuksia. Siitä :flower: hänelle, joka toi ajatuksensa ilmi.
 
Ehdottomasti vastaan.

Kyllä se ainakin itselleni oli ihan tarpeeksi vaikeaa ostaa korviketta ihan kaupastakin, vauva ei suostunut syömään rinnasta, kun oli jo laitoksella oppinut, että pullosta saa maidon helpommin. Ja kyllä minä mieluummin sitten annoin suosiolla korviketta kuin huudatin lasta nälissään tuntikausia. Viisi viikkoa jaksoin pumpata vauvalle maitoa, kun ajattelin, että pienikin määrä äidinmaitoa on varmaan parempi kuin ei yhtään, mutta viiden viikon iässä loppui maidontulo kokonaan, kun oltiin mahaportin ahtauman takia sairaalassa.

Minulle on ollut tosi vaikea asia se, että en sitten pystynytkään imettämään. Olin niin kovasti pitkän imettämisen kannalla ja aivan varmasti olisin halunnut imettää niin pitkään kuin mahdollista. Todennäköisesti minustakin olisi tullut jonkinnäköinen imetysfanaatikko jos olisin itse imetyksessä onnistunut.

Kyllä sitä on ihan tarpeeksi huonoksi itsensä kokenut näiden vajaan viiden kuukauden aikana.
 
juuh
Miettikää miten hintakin siinä nousisi kun saaminen tehdään vaikeaksi. Pikkasen eri katteilla pyörii apteekit ku normaalit kaupat.

Aivan sairas ajatus, jos tulee hätä ni tosissaan päivystyksen kauttaa...?

Kukahan tässä muistaa enää lapsen parasta kun tällasta ehdottaa.

Ja juu-u, imetän ja puhun imetyksen puolesta mutta ei se nyt ihan sairaaksi saa mennä...
 
vieras
Ja lihaville suklaat kans reseptitavaraksi. Mitäs siitä laihdutuksesta tulee jos herkkuja on kaupan hyllyt pullollaan. Kop kop vaan,päätä seinään. Ja itse olen ylipainoinen,että ei tämä kettuiluna lihaville.
 
juuh
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja lihaville suklaat kans reseptitavaraksi. Mitäs siitä laihdutuksesta tulee jos herkkuja on kaupan hyllyt pullollaan. Kop kop vaan,päätä seinään. Ja itse olen ylipainoinen,että ei tämä kettuiluna lihaville.
Joo, BMI 26+ ni ei saa sokeria kaupasta ilman reseptiä!! Ihan oikeesti, minäkin varmaan laihtuisin.

:attn:

Eikös tää ois järkevämpää, sillai kansantaloudellisesti ku me lihavathan kuormitetaan taloutta!!

Ja viina ja rööki kanssa!! Oiskin kiva tietää millä perusteella röökiä sais reseptillä!!

:LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lady DoMiNa:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Vähän aiheen vierestä, mutta mitä muuten korvike suomessa maksaa? Siis yksi tetra (vai mitä nimeä siitä käytetään).
meil on sempperiä ollu ja se 2dl on maksanu 42senttiä
Jos oikein muistan niin meillä silloin 3v sitten tetra maksoi 7.90 ruotsin kruunua, täytyykin tänään kaupassa käydessä tarkastaa tämän hetkinen hinta. Mutta muistelinkin että korvikkeet on suomessa huomattavasti edullisempia.
 

Yhteistyössä