korvikkeen käyttöön otto

tyttövauva07

Uusi jäsen
08.10.2007
15
0
1
saisikos mielipiteitä ja kokemuksia seuraavaan: ollaan lähdossä mökkeilemään ekaa kertaa vauvan kanssa ja tietysti mieli tekisi siellä sitten iltaa istuessa ottaa vaikka pari-kolme siideriä. Tyttömme on 4kk ja on ollut tähän asti vain täysimetyksellä. voi kun olisi asia niin helppo että pumppaisin varastoon sitä mökkireissun yötä varten,mutta kun ei mun maito siihen riitä..siispä kysynkin nyt miten annan korviketta? eli siis tarviskos mun täällä kotona ollessa ensin antaa pikku hiljaa totutellen ja kuinka paljon?

kannataa tosiaan kokeilla ottaako sun lapsi edes pullosta, ja vähän kerrallaan. nan on meille käyny hyvin mut tutteli ei käyny.
et kyllä kannattaa eka kokeilla ennenku meet ottaan juomaa. Ettei käy niin et lapsi ei ota pullosta ja huutaa nälkä.

mouks.. oho... tulipa jotenki ilkeen sävysesti tuo alku :o
ei ollu siis tarkotus =)
mut joo kokeile niin sit tietää varmasti onnistuuko pullosta. eikä tuu yllätyksiä reissussa

meillä aloiteltiin korvikkeen käyttöä niin, että pumppasin omaa maitoa kylmään ja sitten kun nälkä tuli tein sekotuksen jossa osa omaa ja osa korviketta, molemmat kylmästä ja lämmitys mikrossa. näin totuteltiin korvikkeeseen sillon kun mulla maitoa viellä vähän tuli. sitten jossain vaiheessa siirryttiin korvikkeeseen kokonaan. meilläkin käytössä nan.

kannattaa totutella vauvan masua hiljalleen siihen korvikkeeseen, on kuitenkin niin eri tavaraa.

sen verran oon saanu itseltäni pumpattua et annoin (ne kaikki hurjat 40ml mikä vuorokauden aikana herus) pullolla ja kyllähän tuo hyvin kelpas.

Mikäs olisi se totuttelu määrä? kaveri sano et 10ml päivässä kasvavin annoksin,mut oon vähän nuuka et sittenhän menis äkkiä korviketta hukkaan kun ei saa säilyttää avatuna kuin vuorokauden..

Tiesithän, että imettää voi turvallisesti yhtä kauan, kun on kykeneväinen (=tarpeeksi selvä) turvallisesti käsittelemään vauvaa. Pari-kolme siideriä voit siis aivan hyvin juoda illan aikana ja yhä imettää. Jos ajattelit ottaa enemmän, on siis paikalla oltava vähintään yksi selvä aikuinen, joka vauvaa ruokkii, myös pullosta.

Tutkimuksissa on todettu alkoholia päätyvän äidinmaitoon häviävän pieniä määriä (ei edes mitattavissa). Suurempi riski vauvalle on se, että aikuinen holtittomalla käsittelyllään vahingoittaa tätä.

Siispä mökille vaan mars! Muutama siideri mukaan ja imettelemään ihan kaikessa rauhassa.

Alkuperäinen kirjoittaja elovaavi:
sen verran oon saanu itseltäni pumpattua et annoin (ne kaikki hurjat 40ml mikä vuorokauden aikana herus) pullolla ja kyllähän tuo hyvin kelpas.

Mikäs olisi se totuttelu määrä? kaveri sano et 10ml päivässä kasvavin annoksin,mut oon vähän nuuka et sittenhän menis äkkiä korviketta hukkaan kun ei saa säilyttää avatuna kuin vuorokauden..

mutta ei sitä niin paljon mee hukkaan. muutama sentti hinnasta =)

Minäkin olen kuullut tuosta vauvan totuttamisesta korvikkeeseen. Lastenlääkäriltä kysyin asiaa ja hän oli sitä mieltä että ei tarvitse mitenkään totuttaa. Alotettiin sit suoraan korvike joskin alkuun määrä oli n. 20 ml kun ei tissin jälkeen enempää uponnu (poitsu silloin 1 kk). Meillä tuo meni helposti mut kyllä varmaan kannattaa kotona ensin kokeilla ennen kuin reissuun lähtee. Niin ja parhaillaan vietän "laatuaikaa" siiderilasi kädessä koneella :p

luulenpa että kokeilen hieman sitä korviketta,kun eihän mun kannata sitä siideriä juoda laisin jos tunnen siitä huonoa omaa tuntoa. :/
on aika kakspiippunen juttu. kun haluais sitten samaan aikaan yhtä ja toista! taidan tehdä tässä nyt kärpäsestä härkäsen.

Alkoholia on maidossa saman verran kuin veressä, eli jos vaikka veressä on 0,5 promillea alkoholia, niin sitä on saman verran maidossa. Jos vauva juo kerralla esim. desin maitoa, on alkoholin määrä tosi pieni! Ihan hyvin voi imettää jos on pari ottanut. Sen enempää ei kyllä mielestäni kannata ottaa, ellei sitten ole tosiaan jotain selvää hoitajaa mukana.

Itse olen esim. lasin viiniä juonut ja imettänyt ihan hyvällä omallatunnolla.

Meilläkin suoraan annettu korviketta ilman totutteluja ja maha kestää. Minäkin saatan sen yhden siiderin ottaa vaikka imetän, muutenkaan en enempää ota kerralla ja vauva hoituu täysin kuitenkin.
Mutta jos susta elovaavi itsestäs tuntuu että et ollenkaan halua ottaa ja imettää niin sitten vaan korvikepulloa kokeilemaan. Meillä kelpaa avent-pullo parhaiten.

Peesaan edellisiä siinä, että voit kyllä imettää parin siiderin jälkeen ihan hyvin. Imetystä suurempi riski on se, että otat kunnon kumarat ja et pysty huolehtimaan lapsesta. Pientä lasta ei voi käsitellä humalassa ja et sitten välttämättä edes heräisi yöllä lapsen itkuun. No joo, mutta koska otan vaan pari, ei ole mitään ongelmaa! Hauskaa mökki reissua! :wave:

Yhteistyössä