korvien putkitus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mother82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

mother82

Jäsen
08.11.2006
76
0
6
Mun lapsi on menossa jo 6kk korvien putkitukseen, joka tehdään nukutuksessa. Mua jännittää ihan kamalasti, varsinkin sen takia kun vauva on vasta niin pieni, isokokoinen tosin... yksityiselle mennään koska on ollut 3 tulehdusta puolen vuoden sisään.. kohtalotovereita kaipaisin. Onko putket auttaneet, kauan ovat pysyneet ja miten on itse leikkauspäivä sujunut. Haluaisin olla lapseni rinnalla mahd. paljon operaation aikana ja/ tai ennen ja jälkeen sen.. Miten mahdollistuu? Eniten mua pelottaa se nukutus... oon ihan pelon sekainen. tietysti meinaan olla mahd rauhallinen et lapsella olis turvallinen olo mutta unettomia öitä ennen sitä. Montako lääkäriä on paikalla tms. esim jos jokin menee vikaan.

Meillä tehtiin 8kk, koska viisi ab-kuuria viiden kk sisään. Yksityisellä. Nukutus on hommassa helpointa. Se ei ole oikea nukutus vaan saa maskilla ilokaasua, voit pitää itse sylissä, kunnes simahtaa. toimenpide kesti noin 15 min minkä jälkeen vauva tuodaan suoraan sun syliin heräämöön. Itse huolehdit siellä alusta loppuun syömiset yms. vaikeinta musta koko touhussa oli 5 tunnin syömättömyys(juomattomuus) kielto! Eli toimenpide oli hieman ennen kuutta ja viimeisen kerran muksu söi 12.30...Oli hieman kitinää. Kaikki keinot oli käytössä. Nukkui onneksi yhden tunnin verran siinä. oltiin paljon kaupungilla, tykkäsi katsella ihmisiä ja oli vilinää niin nälkä ei muistunut.Auttamisesta en tiedä, kun operaatiosta vasta 2 viikkoa. Mutta tsemppiä!

nuorempikin on menossa mitä todennäköisimmin putkitukseen, tod.näk. vielä ennenkuin täyttää 5kk. Vanhemman kanssa pelkäsin juuri tuota nukutusta, joka menikin sitten lopulta ihan hyvin. Samat kokemukset muutoinkin kuin möömillä. Tietysti se nukutus mietityttää, meillä ainakin (yksityisellä) oli paikalla nukutusvaiheessa anestesialääkärin lisäksi myös operaation suorittanut lääkäri, ja hoitajia myös.

Nyt tämän nuoremman kanssa mietityttää lähinnä juuri tuo pitkä syömättömyyskielto, mutta eiköhän siitäkin selvitä. Toivottavasti teillä putket auttaa ja pääsette kierteestä. :)

:wave: Mein vauveli 6kk vanha sai putket korviin pari viikkoa sitten,söi peräti 8 ab kuuria !Polilla todettiin liimakorviksi mutta putkitus hetkellä kuulemma terveet olleet.Nyt on niin tyytyväinen mies kun ei vaivaa.Meillä ei ollut varaa yksityiselle ,aamulla mentiin sairaalaan heti ja yö meni hyvin syömättä kun ei ole sitä enää harrastanut.Mie saatoin leikkurin ovelle ja hain kun oli herännyt parin tunnin päästä.Mukaan sinne ei laskettu edes nukutukseen.pari tuntia oltiin osastolla ja sitten kotiin,mielestäni ihan iisi toimenpide ja helppohan noin pieni oli viedä kun ei asiaa ymmärtänyt,jos isomman joutuisi viemään niin vetistelisin varmasti!!Toivottavasti saatte avun....Tsemppiä tulevaan!! ;)

Mä olen ollu lapsen kanssa putkituksessa 5krt. Tuo käytäntö, saatko pitää lasta sylissä nukutuksen ajan jne. vaihtelee sairaaloittain ja sen mukaan, käyttekö yksityisellä vai julkisella. Me suositaan yksityistä kunnan maksusitoumuksen ja vakuutuksen turvin. Itse operaatio on tosiaan lyhyt, monesti se vaikein vaihe on juuri se syömättömyys, joka muuten oli ainakin yksityisellä niin että 4h ennen operaatiota piti lopettaa ruuan+maidon anto, 2h ennen veden ja mehun anto. Sekä toinen hankala kohta on se, kun lapsi herää, etenkin jos herää äkkiä toimenpiteestä, jolloin on vielä "huuruissa" ja monesti sitten huudetaan pari tuntia. Paras olisi kun lapsi aina nukkuisi pitkään operaation jälkeen. Ite olin just pari viikkoa sitte operaatiossa 7.5kuisen kanssa ja täytyy sanoa että vaikka pelkäsin syömättömyyttä, niin tämän ikäsen kans oli paljon helpompi mennä mitä vanhemmat, kokemusta on myös yli 1.5v putkituksesta. Tuon ikänen ei ite mene kaapille hakemaan ruokaa jos nälättää, eikä vielä ymmärrä jännittää tilannetta. Hyvin se reissu menee, tsemppiä teille :wave:

Yhteistyössä