Korvatulehduskierre alkaa olla jo toivoton

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja valdemaria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="hoo";25865137]Meillä on 7 kk ikäinen vauva, jolla nyt neljäs antibioottikuuri korvatulehdukseen 1,5 kuukauden sisälle. TK-lääkäri väläytti että seuraavan tulehduksen tultua putkitukseen. Käytiin hakemassa varmistus vielä kahdelta yksityiseltä, toinen olis putkittanut saman tien ja toinen sanoi (korvalääkäri siis) että ei mitään paniikkia vielä, katsellaan. En nyt tiedä sitten mitä tekis. Antaisko asian olla vai yrittäiskö putkittaa vaikka yksityisellä. Miltä kuulostaa? Onko joku putkittanut yksityisellä, mitä maksaa? Jos on vakuutus (meillä pohjola) niin maksaako vakuutusyhtiö suoraan vai pitääko ensin itse maksaa ja sitten vuoden päästä anoa sitä vakuutusyhtiöstä?

Kukaan ei ole oikein edes osannut sanoa, onko koko ajan samaa tulehdusta vai tuleeko aina uusi.[/QUOTE]

Meillä putkitettu 2 kertaan yksityisellä. Vakuutusyhtiöstä ollaan haettu maksusitoumus ko. operaatiota varten eli ei itse ole tarvinnut ensin maksaa. Kannattaa selvittää omasta vakuutusyhtiöstä miten teillä onnistuu tuo maksusitoumus. Kokonaiskustannus taitaa olla joku 800-900 €.

Meilläkin nähty ja tehty. Meillä eka tulehdus tuli 5kk iässä ja 1v ikään mennessä ab-kuureja tuli jotain 15? Eli käytännössä koko ajan oli tulehdus, paitsi kesällä tais olla pari viikkoa ilman.

MUTTA meillä ei putkituskaan auttanut heti! Putkitettiin lokakuussa ja vielä noin 2kk oli useita tulehduksia. Sitten loppuivat kun yhtaikaa 1) muutettiin pois moottoritien vierestä, 2) sai estolääkityksen eli jonkun puolikkaan antibiootin, 3) jätettiin maitotuotteet pois. En tiedä mikä noista oli ratkaiseva askel kun kaikki tapahtui noin viikon sisään, mutta kuin veitsellä leikaten loppuivat korvatulehdukset.

Tsemppiä siis ap:lle ja muillekin korvaongelmien kanssa taisteleville, ja toisaalta varoitusta ettei se putkituskaan ehkä aina ole tie onneen :/

Sittemmin sama lapsi putkitettu uudelleen ja pikkusisko x2, niillä kerroilla on auttanut.

Meillä tilanne vaati myös yksityisen lääkärikäynnin, että saimme lähetteen. 1-ja 2-vuotiaat lapset pompottelivat vuorotellen tulehdusta toisilleen, minä en nukkunut (kukaan ei nukkunut !!!) yli puoleen vuoteen ja aloin jo suoraan sanottuna nähdä sen luokan aistiharhoja etten mielelläni muistele niitä aikoja...:ashamed: Pienestä tilistä minä sen rahan sain säästettyä, mutta en voisi olla nyt onnellisempi. Putkituspäätös saatiin heti.

Meillä nykyinen 13 vee sairastui korvatulehduskierteeseen puolen vuoden vanhana ja 10 kk ikäisenä sai liimakorvalapsena ajan putkitukseen. Kävin Mehiläisessä Rauli Mäkelän vastaanotolla ja hän laittoi tytön viljattomalle ja maidottomalle ruokavalioille. Liimakorvat parantuivat muutamassa kuukaudessa ja putkitusta ei tarvittu eikä myöskään enää ab-kuureja. Kolmevuotiaaksi asti tälläinen ruokavaliio.
Meillä ei ollut vakuutuksia lapsille, mutta lasten terveydestä ei olla koskaan tingitty, sekä julkisella että yksityisellä on käyty.

Jos imetät niin äidiltä maitotuotteet pois ja/tai lapselle erityiskorviketta, se toki täytyy sit hakea lääkärin kautta että reseptillä saa. Meillä lapsi oli silloin siis jo 1v2kk ja osittaisimetyksellä niin jätin itseltä maitotuotteet pois, muuta maitoa ei ollut koskaan huolinutkaan. Pikkusisko sitten oli maitoallergikko niin tuli erityiskorvikkeet tutuiksi.

ootko laittanut korviin puuduttavia korvatippoja? Saa ilman reseptiä ja vie kivun pois, vaikka tulehdusta ei parannakaan. Onpa ihme ettette saaneet lähetettä kiireellisenä, jos ei antibiootit auta. Tsemppiä!

Mä aloin juottaa pastöroimatonta vuohenmaitoa niin parani korvakierre kuin taikaiskusta. Ei kestänyt korviketta tai luomumaitoa korvat. Tavallista ei kestänyt pyllyn ihokaan. Söi kyllä hapanmaitotuotteita kumminkin. Ne ei kai jää mätänemään nenänielun syövereihin kun eivät ole niin veteliä...
Sen jälkeen ei ole ollut edes yhtään kuumetta puoleentoista vuoteen. Ennen tuota oli takuuvarmana korvatulehdus kun nähtiin ykskin ihminen jonka nokka vuoti. Ja aina kuume 39,7 eikä laskenut panadolilla eikä pronaxenilla ennenkuin soitin aina lastenlääkäriltä lupaa antaa yliannostus.

Ei ehditty putkittaa onneksi.

Niin ja tuosta maidon määrästä... Eihän sitä periaatteessa tartte ollenkaan jos syö jogurttia, viiliä, piimää tai juustoa. Kokeilee vaikka alkuun lievempää keinoa ennenkuin jättää kaikki pois jos ei vähempi tehoa.

Mä juotan mun 11kk vaan piimää kun lopetin imetyksen ja se ei ole pätkääkään innostunut mistään korvikkeista, niin mitä sitä väkisin toiselle maitoa juottamaan jos ei halua. Eikä tälle toiselle ole tullut yhtään korvatulehdustakaan, joskaan en tiedä onko hänen korvansa rakenne samanlainen kuin esikoisella. Korvalääkäri sanoi että yleensä rakenne parantuu johonkin olisko ollut parin vuoden ikään mennessä.

Viimeksi muokattu:
Tuntuu vähän syyllistävältä, vaikka ei varmasti sitä tarkoituksella ole. Siis se, että "lapsi on sen verran tärkeä, että menisin kyllä yksityiselle". No lapsi on mullekkin tärkein, mutta ne ei yksityisellä tee hyväntekeväisyyttä ja putkita ilman valuuttaa. Maksuja ei oteta myöskään luonnossa. En ala selvittämään tulojani ja menojani, mutta kun rahaksi en muutu, niin sille ei mitään voi. Parhaani yritän silti ja tutkin tätä maidottomuusasiaa.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja korvakierrelapsen äiti;25865751:
ootko laittanut korviin puuduttavia korvatippoja? Saa ilman reseptiä ja vie kivun pois, vaikka tulehdusta ei parannakaan. Onpa ihme ettette saaneet lähetettä kiireellisenä, jos ei antibiootit auta. Tsemppiä!

Kiitos vinkistä. Lähetettä kirjoitettaessa tilanne ei ollut vielä näin paha, siksi kai ei oltu kiireellisiä. Toivon tilanteen muuttuvan nyt, kun olen jonohoitajalle ja polille tästä soitellut.

Tuo korvatulehduskierre on ikävä vaiva, meilläkin siitä vuosi sitten kärsittiin. Oletko käynyt jo korvalääkärin vastaanotolla? He tekevät putkituksia ja nähtyään lapsesi hei pystyvät putkittamaan nopeimmillaan jo 1-2 viikon kuluttua heillä käynnistä. Meilläkin yleislääkärit vain pitkittivät putkituksen tarvetta mutta sitten varasin ajan korvalääkärille joka putkitti lapsen korvat 10pv:n päästä käynnistä. Korvatulehduskierrekkin loppui onneksi siihen :)

Tsemppiä putkien odotukseen ja kannatta varmasti varata aika yksityiselle korvalääkärille jonne pääsee nopeasti ja hoitojonot ovat lyhyet.

Olen elänyt 24 vuotta kärsien jatkuvista korvatulehduksista.

Tulehduskierre on kaiketi alkanut kun terkkarilääkäri on joskus tavan mukaan puhkonut tulehtuneen tärykalvon ja tästä aiheutunut pahat tulehdukset, arpikudosta, liimakorvaa jne. Tämän jälkeen minut on viety yksityiselle joka määräsi putkitukset, leikkaukset ym. ja hoito on kuulemma ollut asiallista.

Ala-asteikäisenä tulehduksia oli vähän. Yläasteikäisenä ne taas alkoivat niin että vuosittain siitä asti noin 1-3 antibioottikuuria vuodessa. Nykyisin olen jo useamman kertaa kieltäytynyt kuurista ja odotellut toisinaan lievän tulehduksen menevän itsestään ohi.

Kun täytin 20v, niin tulehdukset olivat jälleen tosi pahoja ja hankkiuduin lääkärille. Tämä määräsi heti lähetteen suu-ja korvalääkärille joka totesi vakavan tilanteen olevan lähellä. Kuulo vaarassa ja paha liimakorva. Putket laitettiin jälleen n. puoleksi vuodeksi ja muutaman lääkekuuri päälle. Nyt pariin vuoteen ei ollut mitään ongelmia, mutta taas on alkanut vaivaamaan.

Esimerkiksi nukkuminen tietyssä asennossa on mahdotonta, koska korva särkee erittäin helposti.

Ja kaikki tämä johtuu terkkarilääkärin toiminnasta 20-23 vuotta sitten, sekä siitä että korvista nieluun johtavat tiehyet ovat liian ahtaita sopivan tuulettumisen aikaansaamiseksi.

Arviot tulevaisuudesta: Kuulo heikkenee ajan kuluessa normaalia enemmän ja tulehdukset voivat jatkua kymmeniä vuosia.

Olen elänyt 24 vuotta kärsien jatkuvista korvatulehduksista.

Tulehduskierre on kaiketi alkanut kun terkkarilääkäri on joskus tavan mukaan puhkonut tulehtuneen tärykalvon ja tästä aiheutunut pahat tulehdukset, arpikudosta, liimakorvaa jne.
....
Niin ja lisäksi lentokoneen paineistettu kabiini on todella hankala tilanne varsinkin laskeutuessa paineen muuttuessa.

Laitesukeltaminen tai sukeltaminen yleensäkin metriä syvemmälle ei tule koskaan kyseeseen.

Kova musiikki tai meteli aiheuttaa helposti tulehduksen, kun tärykalvo ärsyyntyy.

Tässä jo muutaman kerran olen todennut, että yksityiseen putkitukseen ei ole varaa. Ei ole vieläkään.
Toivon tosiaan, että asia nopeentuisi nyt kun sinne olen soitellut ja selitäänyt näitä aloituksessa mainittuja asioita. .

Tässä jo muutaman kerran olen todennut, että yksityiseen putkitukseen ei ole varaa. Ei ole vieläkään.
Toivon tosiaan, että asia nopeentuisi nyt kun sinne olen soitellut ja selitäänyt näitä aloituksessa mainittuja asioita. .

Kyllähän nyt vakuutukset korvaavat aika tehokkaasti noita lääkärikäyntejä ja toimenpiteitä yksityisellä puolella. Esim. yleensä joku 150€ omavastuu ja lopun korvaa vakuutus.

Usein onnistuu vakuutusyhtiön antamalla maksusitoumuksella jne.

150€ oman lapsen terveyden puolesta ei ole iso summa.

[QUOTE="zip";25866131]Kyllähän nyt vakuutukset korvaavat aika tehokkaasti noita lääkärikäyntejä ja toimenpiteitä yksityisellä puolella. Esim. yleensä joku 150€ omavastuu ja lopun korvaa vakuutus.

150€ oman lapsen terveyden puolesta ei ole iso summa.[/QUOTE]

Mutta kun AP:llä EI OLE VAKUUTUSTA!!!!

Mun mielestä kenelläkään ei pitäisikään olla tarvetta käydä yksityisellä hoidattamassa asioita joita pitäisi hoitaa muualla. Tietty kiva jos jollain on varaa mutta ei kellään pitäisi tarvita olla. Ärsyttää ettei yhteiskunta hoida hommia mitkä sille kuuluu kun tiedetään että ihmiset hilppasee kyllä yksityiselle pakon edessä kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja äly hoi;25866154:
Mutta kun AP:llä EI OLE VAKUUTUSTA!!!!

Eipä taida paljon kiinnostaa lasten terveyskään? Lapsen korvatulehduksetkin olis kiva saada loppumaan vaan sen takia ettei tarvi jatkuvasti kuunnella itkua ja ravata lääkärissä??

[QUOTE="zip";25866131]Kyllähän nyt vakuutukset korvaavat aika tehokkaasti noita lääkärikäyntejä ja toimenpiteitä yksityisellä puolella. Esim. yleensä joku 150€ omavastuu ja lopun korvaa vakuutus.

Ilmatteeksko sä sen vakuutuksen sait? Meillä olis tullut jo halvemmaksi hoitaa pojan kaikki lääkärikäynnit ja vaikka putkituksetkin yksityisellä omalla käteisellä kuin vakuutusmaksuilla ja omavastuilla.

Ei ole iso summa sulle, mutta tiedätkö ap:n rahatilanteen niin tarkasti että voit noin sanoa?!

Yhteistyössä