Alkuperäinen kirjoittaja mutzi81:
Alkuperäinen kirjoittaja MaalaisJuntti:
Alkuperäinen kirjoittaja mutzi81:
Myyräkuumeen itämisaika on 14 - 21 vuorokautta. Tauti alkaa äkillisellä korkealla kuumeella ilman hengitystieoireita. Seuraavina päivinä ilmenee päänsärkyä, pahoinvointia ja toisinaan oksentelua. Selkä- ja vatsakivut ovat myös tavallisia oireita. Kuume kestää noin 4-7 päivää. Kuumevaiheen loppupuolella yleensä virtsamäärät vähenevät ja paranemisen yhteydessä nähdään ohimenevää runsasvirtsaisuutta.
Tyypillisimmät oireet myyräkuumeessa ovat kuume, päänsärky, selkä- ja vatsakivut, pahoinvointi sekä oksentelu. Myyräkuumeelle tunnusomainen akuutti likinäköisyys kehittyy noin kolmasosalle potilaista. Noin viidesosalla potilaista on joko ripulia tai hengitystieoireita. Suurentunut kreatiniiniarvo todetaan yli 90 %:lla potilaista, trombosyyttien vähäisyys 50-75 %:lla ja virtsassa todetaan valkuaista 80 - 90 %:lla. Verivirtsaisuutta, anemiaa tai kohonnutta valkosolumäärää on kutakin joka toisella myyräkuumepotilaalla. Maksaentsyymiarvot ovat koholla noin kolmasosalla. Puolella potilaista CRP-arvo on suurentunut. Sokkisia potilaista on alle 5 %. Yli 90 %:lla vaikeaoireisista potilaista todetaan triadi 1) kuume, 2) selkä-, vatsa- tai pääkipu sekä 3) viitteet munuaisoireista.
Muuten säästyitkö sä jälkitaudeilta?
Mä sain niveltulehduksen sen jäleen ja nivelkivut vaikaa edelleen toisinaan.
Säästyin. Mutta keskenmenon sain ilmeisesti tuosta myyräkuumeesta johtuen..rv:lla 10.
Mä sain myyräkuumeen ilmeisesti puuliiteristä mistä hain puita, koska maata en sillon ollut myllännyt tai mitään. Oli maaliskuu.
Minulla oli näihin aikoihin pari vuotta sitten.
Sain sen ku haravoin pihaa ja raahasin niitä lehtikasoja.
Sinäänsä jännä et me koko sakki siinä touhuttiin (meillä iso perhe)
niin mä olin ainut joka sairastuin.
Ja se pääkipu oli jotain käsittämätöntä.