Korkea verenpaine

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Nana"

Vieras
Synnytin 6kk sitten ja verenpaine on jäänyt koholle. Tällä hetkellä alapaine on 110 molemmin puolin ja yläpaine noin 150. En ymmärrä, mitä tämän kanssa pitäisi tehdä, lääkettä en haluaisi, niitten sivuvaikutusten kanssa on vähän kyseenalaista kumpi on pahempi...

Olen perusterve, 34v, hoikka, savuton ja alkoholiakaan en käytä juuri koskaan. Tee tässä nyt sitten niitä elämäntapamuutoksia? Aloitin juoksemisen ja kunto ei ole paras mahdollinen, mutta en tiedä onko siitä mitään hyötyä.
Äidilläni on verenpainelääkkeet, vaikka on samantyyppinen kuin minä, vain vanhempi, jotta sukurasitetta on.

Elämäntilanne ei nyt ole erityisen stressaava, niskat jumissa vauvan kantamisesta, mutta ei kummempaa.

Lähinnä kaipaisin vertaistukea. Miten olette saaneet paineet alas? Voiko synnytys, yöheräily tmv. Pitää jotenkin paineita vielä koholla, pitäisikö rauhassa katsoa vuosi synnytyksestä?

Ps. En kaipaa mitään " soita päivystykseen" panikoijia. Kohonnut verenpaine vaikuttaa pitkällä aikavälillä, vuosien kuluessa...

Onko sulla joskus ollut verenpainelääkitys vai mistä tiedät, millaisia sivuvaikutuksia niillä sun kohdalla on? Mä sain alkuvuodesta verenpainelääkityksen ja olo on niin paljon parempi. Todennäköisesti lääkitys puretaan tässä jossain vaiheessa, mutta on nyt kuitenkin vielä päällä. Mulla ei ole ollut mitään sivuvaikutuksia. Älä pelkää sitä lääkitystä, siitä on sulle vaan apua. Ja sulla on selvästi perinnöllistä taipumusta siihen, joten rohkeasti vaan lääkärille! Korkea verenpaine voi aiheuttaa muuten kaikenlaista ei niin kivaa :(.

Ei ole ollut lääkitysta, mutta äitini taistelee jatkuvasti näitten kanssa. Uskon olevani tässäkin hänenlaisensa. Yskittää, paineet syöksyy, turvottaa, oksettaa, suurin piirtein kaikki on ollut... Monta vuotta on tapellut ja vaihdellut ja säätänyt lääkitystä. Ei vaan oikein mikään tunnu sopivan...

Noin kovilla alapaineilla suosittelen lääkitystä. Sen voi sitten purkaa ajan myötä. Nykyiset verenpainelääkkeet on hyvin siedettyjä ja olo on varmasti parempi, kun saat paineet alas.

Liikuntaa, nuku hyvin ja juo tarpeeksi vettä. Aivohalvauksen riski kasvaa selvästi, kun yläpaine ylittää 120 mmHg. Sulla on alapainekin todella suuri. Korkea verenpaine on petollinen, kun se ei yleensä oireile eikä ihmiset hakeudu hoitoon. Se kuitenkin rasittaa verisuonia ja syntyy verenpainetauti eli tila kroonistuu eikä paineet enää laskekaan, kun verisuonet yrittävät sopeutua tilanteeseen.

Ehdottomasti nyt parin kuukauden teho elämäntapamuutos ja verenpaineseuranta. Lääkitys on ehdottomasti aloitettava, jos paineet ei laske.

Noin kovilla alapaineilla suosittelen lääkitystä. Sen voi sitten purkaa ajan myötä. Nykyiset verenpainelääkkeet on hyvin siedettyjä ja olo on varmasti parempi, kun saat paineet alas.

Niin no, mun olo on ihan hyvä, jopa loistava...
Ei oikeastaan mitään vaivaa.
Eikö kukaan ole saanut luomukonsteilla verenpainetta alas? Menen kyllä lääkäriin, jos ei kuukauden parin päästä ole mitään muutosta parempaan tapahtunut.

Jos sinä saat kotimittauksissa tuollaisia verenpainelukuja, niin mitähän ne on vastaanotolla? Minulla oli jonkin verran koholla oleva verenpaine muutaman vuoden ajan, mutta sitten kerran työterveyshuollossa määräaikaistarkastuksessa lukemat oli jotain ihan älytöntä, että sain lääkityksen seuraavana päivänä. Muuten lääkkeet olisi pitänyt aloittaa välittömästi, mutta silloin ei siellä ollut lääkäriä. Olo oli minullakin hyvä, ei päänsärkyjä eikä mitään muutakaan. En usko, että sinun kannattaa kovin kauaa vetkutella lääkäriin menoa.

Kokeile jättää sokeri ja valkoiset jauhot pois kokonaan (tai ainakin melkein). Lisää kasviksia. Mun mies pääsi verenpainelääkkeistä eroon vähähiilihydraattisella ruokavaliolla.

Kokeile jättää sokeri ja valkoiset jauhot pois kokonaan (tai ainakin melkein). Lisää kasviksia. Mun mies pääsi verenpainelääkkeistä eroon vähähiilihydraattisella ruokavaliolla.

Jos ihmisellä on korkea verenpaine perintönä saatuna, ei elämäntapamuutokset vie sitä pois. Toki nuo muutokset on kaikille ihan hyvä asia, mutta se ei pysty kumoamaan perinnöllisiä tekijöitä. Äläkä nyt karppaamaan suosittele, kohta ap:llä on sitten suonet tukossa korkea kolesterolin takia.

Jos ihmisellä on korkea verenpaine perintönä saatuna, ei elämäntapamuutokset vie sitä pois. Toki nuo muutokset on kaikille ihan hyvä asia, mutta se ei pysty kumoamaan perinnöllisiä tekijöitä. Äläkä nyt karppaamaan suosittele, kohta ap:llä on sitten suonet tukossa korkea kolesterolin takia.
Sokerin syöminenkö sitten auttaa? Mun mielestä kenenkään ei ole hyvä syödä sokeria ja valkoisia vehnäjauhoja sellaisia määriä mitä nykypäivänä syödään. Miten sokerien ja valkoisten jauhojen poisjättäminen lisäisi sydänsairuksien uhkaa tai nostaisi kolesterolia. Karppaamisesta en puhunut mitään, mutta toki jotkut saattavat pitää jo pelkästään sokerien ja valkoisten jauhojen karsimista karppaamisena. Sokerin ja valkoisten jauhojen jättäminen ruokavaliosta on täysin riskitöntä ja terveellistä.

Munkin mielestä sulla on huolestuttavat lukemat eli kannattaa mennä lääkäriin. Mulla on verenpainelääkitys eikä mitään sivuoireita. Lääkäri varmaan neuvoo, onko mitään elämäntapamuutosta tehtävissä, mutta kuulostaa siltä, ettei kauheasti ole. Kaikenlaisia (järkeviä) ruokavalioita voi toki kokeilla. Ainakin imetyksen päätyttyä.

Koti-/luontaishoitoja ovat mm. jooga (kts. esim. Joka naisen joogakirja, jos et pääse ohjatuille tunneille), kahvin ja suolan käytön lopettaminen, e-epan ja magnesiumin käytön aloittaminen, siis nappeina, kasvisten lisääminen ruokavalioon ja muutenkin yleiset terveet elämäntavat. Sun luvut on kyllä niin suuret, että muiden tavoin kuitenkin suosittelisin lääkitystä. Ellet sitten ala kuukauden tehokuuria em. asioilla ja katso, alenevatko paineet yhtään.

Sokerin syöminenkö sitten auttaa? Mun mielestä kenenkään ei ole hyvä syödä sokeria ja valkoisia vehnäjauhoja sellaisia määriä mitä nykypäivänä syödään. Miten sokerien ja valkoisten jauhojen poisjättäminen lisäisi sydänsairuksien uhkaa tai nostaisi kolesterolia. Karppaamisesta en puhunut mitään, mutta toki jotkut saattavat pitää jo pelkästään sokerien ja valkoisten jauhojen karsimista karppaamisena. Sokerin ja valkoisten jauhojen jättäminen ruokavaliosta on täysin riskitöntä ja terveellistä.

Sulla ei toi sisälukutaito ole vissiin hallussa... Sanoin, että ruokaremontit ja elämäntapamuutokset ovat yleisesti ihan hyväksi kelle tahansa, mutta perinnöllistä kohonnutta verenpainetta se ei poista. Ja sitähän sä alunperin ehdotit, että jättää sokerin ja valkoiset jauhot pois ja vertenpainelääkitys on tarpeeton. Aika usein sokerien ja valkoisten jauhojen poisjättö on monille sama asia kuin karppaus, toki tuossa on vasta osa hiilihydraateista ja karppaushan tarkoittaa kaikenlaisten hiilihydraattien minimiin vetämistä. Ja usein ne sitten korvataan eläinrasvoilla, ainakin lukemani mukaan karppaamisesta aiheutunut ruokavaliomuutos (kun se on muuttunut eläinrasvoihin päin) saattaa aiheuttaa kolesterolin nousua.

Enivei, pointti oli siinä, että ap:n verenpaine tuskin laskee sokerin ja valkoisten jauhojen poisjättämisellä, jos/kun kyse on perinnöllisestä verenpaineesta.

Itse olen myös kova urheilemaan,syön terveellisesti,vähän alipainoinen ja koskaan en ole polttanut enkä juonut ja nyt ollu lääkitys reilun 2vuotta.
Mitään sivuvaikutuksia ei ole ja olo on todella loistava.
Loppui ne kamalat päänsäryt ja huimaukset jne...

Sulla ei toi sisälukutaito ole vissiin hallussa... Sanoin, että ruokaremontit ja elämäntapamuutokset ovat yleisesti ihan hyväksi kelle tahansa, mutta perinnöllistä kohonnutta verenpainetta se ei poista. Ja sitähän sä alunperin ehdotit, että jättää sokerin ja valkoiset jauhot pois ja vertenpainelääkitys on tarpeeton. Aika usein sokerien ja valkoisten jauhojen poisjättö on monille sama asia kuin karppaus, toki tuossa on vasta osa hiilihydraateista ja karppaushan tarkoittaa kaikenlaisten hiilihydraattien minimiin vetämistä. Ja usein ne sitten korvataan eläinrasvoilla, ainakin lukemani mukaan karppaamisesta aiheutunut ruokavaliomuutos (kun se on muuttunut eläinrasvoihin päin) saattaa aiheuttaa kolesterolin nousua.

Enivei, pointti oli siinä, että ap:n verenpaine tuskin laskee sokerin ja valkoisten jauhojen poisjättämisellä, jos/kun kyse on perinnöllisestä verenpaineesta.
Ei ole sisälukutaito sinullakaan hallussa, kun laitat sanomakseni sellaista mitä en ole sanonut. En ole missään vaiheessa sanonut, ettei verenpainelääkitystä tarvitse, jos ei syö sokeria eikä valkoisia jauhoja. Verenpaine ratkaisee lääkityksen tarpeen. Jos ihmisellä (kuten miehelläni nykyisin) on normaali verenpaine, niin silloin ei tarvitse lääkitystä.

En ymmärrä, miksi sokeria pidetään niin pyhänä, ettei sitä saa jättää ruokavaliosta pois ilman että aletaan vaahdota epäterveellisestä ruokavaliosta ja kolesterolin noususta.

En ole missään vaiheessa sanonut, ettei verenpainelääkitystä tarvitse, jos ei syö sokeria eikä valkoisia jauhoja.

Mitä sä sitten mahdoit tällä tarkoittaa? Niin, sun miehesi teki elämäntaparemontin ja alkoi noudattaa vähähiilihydraattista ruokavaliota. Ja pääsi eroon lääkkeistä. Eli mun nähdäkseni ihan sama asia kuin yllä lainatussa. Sitähän sä ap:llekin tarkoitit: koita jättää sokerit ja jauhot pois, et välttämättä tarvitse lääkkeitä ollenkaan. Ero on nyt siinä, että sun miehellä oli jo lääkitys. Sitten hän teki remontin eikä tarvitse enää. Siis samankaltainen tilanne kuin mullakin on. Mutta jos sun miehellä olisi ollut korkea verenpaine perinnöllisesti, hän tuskin olisi päässyt lääkkeistä eroon vaikka olisi tehnyt minkälaisen remontin. Mä tunnen parikin ihmistä, jotka ovat saaneet lääkityksen nuorehkona, vaikka elämätavat oli kaikin puolin mallillaan. Ruokavalio, liikunta, ihan kaikki. Perintötekijöille kun ei oikeasti mitään voi.

[QUOTE="Nana";28590189]Ei ole ollut lääkitysta, mutta äitini taistelee jatkuvasti näitten kanssa. Uskon olevani tässäkin hänenlaisensa. Yskittää, paineet syöksyy, turvottaa, oksettaa, suurin piirtein kaikki on ollut... Monta vuotta on tapellut ja vaihdellut ja säätänyt lääkitystä. Ei vaan oikein mikään tunnu sopivan...[/QUOTE]

Sinä et ole äitisi. Lisäksi pienet turvotukset ja pahoinvoinnit on kuitenkin ehkä parempia juttuja kuin aivoverenvuoto tai sydänkohtaus?

Joten kaikissa ei ole nuita sivuvaikutuksia.
Jos sä porskutat nyt vain menemään korkeilla arvoilla sun sisäelimet vaurioituvat ajanoloon ja tulee muitakin sairauksia. Se on kova rasitus elimistölle olla jatkuvasti ylikierroksilla! Mene ja hanki lääkitys, sen kanssa on elettävä.

En jaksa lukea muita vastauksia, joten pahoittelen, jos tulee toistoa. Mulla on kanssa sukurasitteena korkea verenpaine. Lääkitystä ei ehkä täysin voi välttää, mutta voi sen aloittamista yrittää siirtää. Liikunnalla on todellakin merkitystä, liian vähäinen liikunta on yksi verenpainetta kohottavista tekijöistä. Itse olen ryhtynyt liikkumaan enemmän (ihan kulkemaan töihin pyörällä, kävelemään portaita, käymään kävelyllä jne.) ja vähentänyt suolan määrää ruoassani. Esim. aamupuuro ei tartte suolaa eikä perunat. Vähäsuolaiseen myös tottuu aika pian.

Verenpainetta kannattaa kuitenkin ehdottomasti seurata, vaikka elintapojasi korjailisitkin. Käy juttelemassa aiheesta terkkarin kanssa!

Mä en välittänyt, kun puolitoista vuotta sitten mulla todettiin korkeat verenpaineet. Ajattelin, että ei siitä nyt mitään oikeaa vaaraa ole. Viime joulukuussa mulla sitten repesi munuaisvaltimo ja voin kertoa, että jos olisin sellaisen osannut ennakoida, niin aivan takuulla olisin huolehtinut verenpaineeni alas. Kopioin sulle tähän pienen pätkän blogini postauksesta, ihan vain kertoakseni, että korkea verenpaine ei ole leikin asia.

"Munuaisvaltimon repeämässä ei ole mitään mukavaa. Se on kuin synnytys ilman kivunlievitystä potenssiin kymmenen. Pahinta on, että voi kestää toista vuorokautta ennen kuin selviää, mistä on kyse ja ennen kuin lääkärit voivat antaa kipulääkettä. Potilaan kipu kun kertoo lääkäreille paljon potilaan kokonaistilanteesta ja sen vuoksi kipua ei aina lääkitä. Jossain vaiheessa kipu muuttuu niin kovaksi, että menettää tajuntansa. Tosin vain vähäksi aikaa, sillä samainen kipu herättää jälleen. Sinä aikana sinuun pumpataan verta ja erilaisia nesteitä suoraan suoneen. Nesteitä, jotka valuvat samasta repeämästä vatsaonteloosi lisäten siellä olevan ylimääräisen veren, keittosuolaliuoksen ja eriasteisten verihyytymien määrää. Ja mitä enemmän vatsaonteloosi valuu ylimääräistä, sitä valtavammaksi palloksi vatsasi kasvaa ja sitä kivuliaampaa elämäsi on. Kun verihyytymä tukkii virtsakatetrin, myös rakkosi täyttyy verisestä nesteestä ja on halkeamispisteessä. Uskokaa huviksenne: kipu on sietämätön."

Kiitän vastauksista. En usko karppauksen auttavan, koska olen normaalipainoinen ja pikemminkin normaalin painoindeksin alarajalla. Karppaushan laihduttaa ja sitä kautta parantaa verenpainetta monilla.

Vielä kysyn, että voisikohan tuo jännitysniska aiheuttaa verenpainetta? Onko kokemusta tästä? Kun verenpaineen säätelyhän tapahtuu kaulavaltimoissa ja mulla on tuo niska ja kaula tosiaan aika herkästi jumiva paikka, aiheuttaa usein myös jännityspäänsäryn.

Jännityspäänsärky on niin yleistä, että jos korkea verenpaine johtuisi siitä, olisi kolmella neljästä verenpaine koholla. Mä lämpimästi suosittelen menemään lääkäriin. Se lääkitys ei oikeasti ole mikään kuolemantuomio, päinvastoin. Sulla saattaa tällä hetkellä olla sellaisia oireita joita et edes huomaa, ennen kuin ne ovat poissa. Ja toisaalta, onko sun päänsärky varmasti jännityspäänsärkyä vai voisko johtua paineista?

Ja tarkennuksena. Välitän ja olen huolissani tästä. En vain heti halua rynnätä lääkäriin, ennenkuin olen itse tehnyt voitavani. Hieronta niskoille ja kaula/kallonpohjan lihaksille on ylihuomenna ja pyrin niitä nyt rentouttamaan. Ja menen toki lääkäriin, jos tilanne ei parane.

Mitä sä sitten mahdoit tällä tarkoittaa? Niin, sun miehesi teki elämäntaparemontin ja alkoi noudattaa vähähiilihydraattista ruokavaliota. Ja pääsi eroon lääkkeistä. Eli mun nähdäkseni ihan sama asia kuin yllä lainatussa. Sitähän sä ap:llekin tarkoitit: koita jättää sokerit ja jauhot pois, et välttämättä tarvitse lääkkeitä ollenkaan. Ero on nyt siinä, että sun miehellä oli jo lääkitys. Sitten hän teki remontin eikä tarvitse enää. Siis samankaltainen tilanne kuin mullakin on. Mutta jos sun miehellä olisi ollut korkea verenpaine perinnöllisesti, hän tuskin olisi päässyt lääkkeistä eroon vaikka olisi tehnyt minkälaisen remontin. Mä tunnen parikin ihmistä, jotka ovat saaneet lääkityksen nuorehkona, vaikka elämätavat oli kaikin puolin mallillaan. Ruokavalio, liikunta, ihan kaikki. Perintötekijöille kun ei oikeasti mitään voi.
Olen samaa mieltä kuin muutkin täällä, että ap:n lukemat ovat niin korkeat, että lääkitys on paikallaan. Mutta ap nimenomaan kysyi, miten olette saaneet verenpaineen alenemaan. Siksi ehdotin kokeilua, jossa jättää sokerin ja valkoisten jauhot pois ja lisää kasvikisia. Sitä en tiedä, onko siitä apua vai ei, mutta ei siitä haittaakaan ole. Vaikka olisi verenpainelääkitys, niin sokerit ja valkoiset jauhot voi jättää pois siinäkin tapauksessa. Molempi parempi.