Korkea verenpaine??

edellisestä raskaudesta on jo hetkiaikaa ja silloinkin paineet oli enemmän alakanttiin.

Yhdellä kerralla oli hieman koholla normaali tasoon verrattuna, mutta terkka sanoi ettei vielä olisi huolissaan.
Mutta, soitappa semmoiselle joka tietää asiasta paljon, neuvolaan tai sinne synnärille tai äitipolille.
 
Verenpaine
Mitataan jokaisella neuvolakäynnillä. Sen tason tulisi olla raskauden aikana alle 140/90 mmHg. Kohonneita verenpainearvoja esiintyy raskauden viimeisellä kolmanneksella ja sen vuoksi neuvolatarkastuksia tihennetään lähestyttäessä laskettua aikaa.

Terveydenhoitaja Marja-Leena Randen, Kotkan kaupunki

http://www.nettineuvo.fi/index.asp
 
umayyaMulla oli aamulla 141\88 verenpaine ja aivan kamala pääkipu ollut koko päivän...
äivällä oli vähän laskenut paine... Kuinka helposti käynnistetään jos äiti ja isä haluaa huonon voinnin takia?

Nyt viikkoja 38+2
 
Ei kai huonon voinnin takia sitä käynnistetä? Ensisijainen hoito lienee verenpainelääkitys.. Sit jos on päänsärkyä, näköhäiriöitä ja etenki proteiinia pissassa ni sen jälkeen vasta kaiketi otetaan osastolle kenties ja mietitään jatkoa. Hoito perustuu muutenkin odottajan tilaan, sikiön vointiin sekä raskausvkojen suuruuteen yms. Ei huono olo ole peruste käynnistykselle.. Tai ainaki jos ois ni mun korvaan se kuulostais kyllä todella kummalle..

Mulla oli viimeks 132/93 ku toisen kerran mittas. Sano et tarkkaillaan ja kenties aloitetaan verenpainelääkitys jos ei lähde laskemaan.
 
ei ne ihan hirveen helposti käynnistä, seuraavat aika pitkälle sun vointia ja tietenkin vauvan.. se että pääkipu ei hellitä niin kannattaa ehkä ottaa suoraan polille yhteyttä, tai heti aamusta neuvolaan? itsellä oli viime raskaudessa loppupuolella pää kipeä monen monta päivää, useamman viikon siis, loppujen lopuksi tilanne saatiin laukeamaan synnärillä tipalla ja lääkityksellä niin että pystyin sinnittelemään vielä viikon verran ennen käynnistystä.
(mulla on molemmat aiemmat raskaudet käynnistetty 38 viikoilla RM epäilyn vuoksi, mutta loppujenlopuksi ei ole ollut sitä vaan ilmeisesti mun perussairaudesta johtuvaa.)
oletko ottanut pääkipuun särkylääkettä? panadoliahan saa ottaa 3g vuorokaudessa. vaikka itse en usko panadolin vaikutukseen mitenkään
:whistle:
toivottavasti sun olo helpottaa :hug:
 
mä kotiuduin just äitiyspolilta kun epäillään raskausmyrkytystä. paineet n. 150/100 (neuvolassa alettiin seurata tarkemmin kun oli140/90 => sitte ku nousi 150/100 lähete polille) ja toksemialabroissa arvot koholla. jos pahenee, niin ensin tarkkailuun osastolle ja/tai verenpainelääkkeet. käynnistys vain jos useampi oire pahasti päällä, esim. kovat verenpaineet + pissassa proteiinia + veriarvot sekasin. mullaki viikkoja jo 37+5 eikä käynnistetä jollei tilanne pahene. joka toinen päivä käyn nyt seurannassa kun tilanne voi muuttua nopeasti. ootko soittanu äitiyspolin päivystykseen ja kysyny asiasta?
 
Kiitos... Mulla neuvolassa seurataan ja kotona pitää mitata usein paineita... Mulla sama juttu viime raskaudessa mut tuli jo paljon aikaisemmin eikä verenpaine lääkkeet auttanut kun lisäks on niin kamala pääkipu et siihen ei auta mikään :(

No odottelen taas et neuvolan täti soittaa jos pitää mennä synnärille...
 
Minulla (32 viikkoa takana) on verenpaineet 145/99 ja pulssi 109. Normaalisti paineet ovat olleet ennen raskautta 120/70. Olen 26 vuotias. Lääkärin mielestä "normaalia". Pää tuntuu räjähtävän enkä voi kuvitellakaan olla pää alaspäin. Painoa on tullut 7 kiloa ja olen edelleen mahaa lukuunottamatta hoikka eli ylipainosta ei ole kyse.

Onko tämä todellakin normaalia. Olen parhaillaan sairaalassa, koska en saa nukuttua.

Onko tämä kaikki tosiaan normaalia?
 
Minusta ei kuulosta normaalilta.. Onko pissasta katsottu valkuaiset? Pyydä että katsovat, se on helppo kattoa tikulla eikä pissan tarvitse olla rakossa pitkään. Noin korkea verenpaine ei ole hyväksi olenkaan. Mulla on seurattu ahkerasti neuvolassa arvoja heti kun verenpaineet alkoi nousta yli 120/80.
 

Yhteistyössä