mulla ei sinänsä ole korkea kipukynnys ja alkuraskaudesta synnytys pelotti. Sit aloin lukemaan paljon synnytyksestä, etenkin aktiivi ja luomu synnytyksistä ja siitä miten pelko esim. vaikuttaa hormoonitoimintaan niin että synnytys koskee enemmän ja ei etene hyvin. Rentoutuminen taas helpottaa kipua ja aiheuttaa paremman avautumisen yms.
Lopulta olin innoissani melkein synnytyksestä ja otin sen haasteena enemmän kuin uhkana.
Kipua oli synnytksessä paljon, mutta oli oikeastaan aika hienoa olla niin äärirajoilla oman kehon kanssa ja yrittää selviytyä. Kannattaa ehdottomasti vaan lukea tosi paljon aiheesta, osta kirja joka puhuu aktiivi synnytyksestä ja ole mahdollisimman paljon hallinnassa omasta synnytyksestäsi, tiedä kaikki etukäteen niin että et ole vaan lääkäreiden ja muiden armoilla, se auttaa aivan mielettömästi että tietää asiasta ja voi oitse päättää niin paljon kuin mahdollista. Mieti etukäteen kans miten haluaisit synnytyksen menevän ja mitä jos kaikki ei mene niin kuin halusit. Itse kirjoitin synnytyssuunitelman, ja siihen myös mitä jos joudun käynnistykseen ja mitä jos joudun leikkaukseen. Annoin listan kätilölle, joka kiltisti noudatti toivomuksiani niin pitkälle kuin mahdollista. Kun synnytys piteni ja jouduin saamaan lääkkeitä yms joita en ollut halunnut olin kuitenkin edelleen selvillä siitä mitä oli meneillään ja en menettänyt hallintaa. Avuttomuus on varmasti yksi isoimmista pelon aiheuttajista, ja aiheuttaa lisää kipua.