kondylooma

• Viestiketjun aloittaja kaisu
  • Ensimmäinen viesti
kaisu
itselläni on kondylooma ilmeisesti. (ensi viikolla gyne). Minulla on alapäässä limakalvoilla ""syyliä"" sekä punertavia ja vaaleita pieniä näppyjä. Miten teillä on...onko kondylooma pahentunut kauankin eli voiko tämä mennä vielä pahemmaksi vaiko jo kohta alkaa helpottamaan.

Miten teillä erilaiset hoidot on tehonneet? Riittääkö aldara?

hip
Niitähän on vaikka kuinka paljon eri tyyppejä, mutta itellä ainakin oli aika helppo. Ei se viikossa varmasti pahene, ja heti kun aldaran aloittaa niin ei mulla ainakaan tullut enää lisää niitä. Aldara tehosi n.kolmessa viikossa, olisi tehonnut varmasti nopeamminkin jos olisin laittanut sitä joka toinen ilta, en pystynyt kun kävi niin kipeetä.

HJ
Mulla on 14 vuotta.... onneksi se kuitenkin viimeksi gynellä käydessäni tyypitettiin ja todettiin tyypiksi, joka ei ole ärhäkkä aiheuttamaan kohdunkaulansyöpää.

Papakoe -välini voidaan nyt venyttää vuoteen kun olen tähän asti käynyt puolen vuoden välein (papa koko ajan II)

Dior
Helppo nakki ja HJ: Miten se jäädytettiin? Jos esim. menen gynelle tavalliseen tarkastukseen niin voiko se saman tien tehdä tuon toimenpiteen, eli onko niillä siihen välineet aina siellä? Ja miten toi tyypitys tehtiin, oliko se joku verikoe vai koepalan otto?
Pelkään että mulla on kondylooma tullut takaisin (oli pari vuotta sitten) ja silloin kävin vaan kunnallisessa terveyskeskuksessa eikä se terv.kesk. lääkäri mistään tyypityksistä puhunut (tiedän kyllä itse että niitä papilloomaviruksia on eri tasoisia). Seurattiin vaan papaa joka oli koholla. Olen vaan itsekseni murehtinut kovasti tämän ajan että mitäköhän jos mulla on/oli se ""pahin"" papilloomavirustyyppi... :(

HJ
Tyypitys tehtiin ottamalla näyte samalla kun papakin otettiin, ei sitä edes huomannut.

Se pitää nykyään kuulemma tyypittää, sanoi gyneni. Ainakin täällä nyt sairaala vaatii sen, että polille jatkotoimenpiteisiin lähetetään vain ne, joilla tyypitys osoittaa olevan isompi riski saada syöpä tulevaisuudessa. Ja olihan se helpottavaa kuulla itsekkin, minulla ei mitään oireita ole ollut vuosiin eikä mitään näkyviä näppyjä koskaan eli voisin kohta ""unohtaa"" sitä sairastavani. Koe oli hiukan kalliimpi kuin papa.

Helppo nakki
Mulla meni koko homma niin äkkiä, että en oikein kerinny huomaamaankaan. Gynelle menin tavalliseen tarkastukseen ja se passitti sieltä sukupuolitautien poliklinikalle. Siellä sitten typellä jäädytettiin ja käskettiin tulla jonkun ajan päästä takaisin. Kun seuraavan kerran menin, niin sanottiin, että ei siellä enää mitään ole. Ja toivottavasti ei tulekaan. Mulla tosin ei oo oireillu mitenkään, jäädytyksen jälkeen oli hetken aikaa arka, siinä kaikki.

maijatäti
Onko täällä ketään muuta mun lisäkseni joka ei suostu seksiin uuden kumppanin kanssa ilman kumia? Useimmat sukupuolitaudit voidaan hoitaa mutta entäs sitten jos saa hiv:n. Eikä toi kondyloomakaan kauhean hääviltä kuulosta.

Kortsut käyttöön, ei tarvi pelätä eikä epäillä mitä on saanut ja keneltä.

Mari
Varmaan on muita lisäksesi, mutta ei kai niitä vuosikausia kukaan jaksa käyttää vakituisessa suhteessa. Toki tilapäisissä jutuissa ok. Minullakin on kondylooma ollut iät ajat ja onhan se nyt tietysti miehelläkin. Mutta ei siitä mitään haittaa (oireita) ole, paitsi että eroon ei pääse. Ajatuksissa on kuitenkin loppuelämä yhdessä elää.

Minäkin sain sen mieheltä, jonka olin tuntenut ystävänä ja työkaverina vuosia, kuukausia seurusteltiin ennen sänkyyn menoa, käytettiin kumia ja käytiin testeissä. Kaikki näytti olevan ok, hivkin testattiin.

Mutta. Mutta. Kondy tuli. Sitä ei testata eikä siitä ollut miehellä mitään oireita. Oli ihan ällikällä lyöty, mulle tuli aikamoiset kutinat heti parin viikon päästä.

Apple
Hei ""maijatäti"", kondylooma tarttuu myös iholta, esim. käsistä sukupuolielimiä kosketeltaessa, joten suosittelen sinulle myös kumihanskojen käyttöä. Herpes on samanlainen herkästi tarttuva tauti. Eli kokokumipuku käyttöön ! ; )

Itse olen elävä esimerkki tunnollisesta kortsunkäyttäjästä, joka sai kukkakaalimaisen kondylooman kuitenkin. Onneksi parani, kun puoli vuotta penslasin. Olen lähemmäs 40-vuotias ja minulla on ollut ""peräti"" neljä seksikumppania eläissäni, joten ei voi sanoa sitäkään, että olisin saanut tautini liiallisen kumppanimäärän takia.

Aidsin pystyt ehkäisemään kumilla, kondya ja herpestä et, valitettavasti !!!

kokenut
minä jouduin käymään leikkauksessa, hoidettiin päiväpolilla nukutuksessa joten pääsin jo iltapäivällä pois sairaalasta ja 2 vuotta pitää käydä puolenvuoden välein papassa, toistaiseksi ainakin on pysynyt poissa :)

Tuike
Kohdunkaulaan iskenyt kondyloomani hoidettiin laserilla ja loop- eli sähkösilmukkahoidolla. Alueelta poistettiin vaurioitunutta solukkoa, joka toimitettiin patologille tutkittavaksi. Etukäteen toimenpide ja varsinkin tieto puudutuspiikistä pelotti, mutta ei lopulta sattunutkaan yhtään. Kohdunkaula on täysin tunnoton alue, joten siihen kohdistuvia toimenpiteitä ei kannata jännittää. Minun kohdallani kondylooma oli aiheuttanut syövän esiasteeseen viittaavia solumuutoksia, mutta yhden hoitokerran jälkeen se ei enää ole uusinut. Pikaista paranemista kaikille samasta vaivasta kärsiville!

tyhmä
Mä oon vähän sekaisin noista eri tyypeistä ja viruksen pysyvyydestä elimistössä... Mulla oli reilu kymmenen vuotta sitten kondylooma. Mulla oli niitä kukkakaalimaisia syyliä ulkosynnyttimissä ja se hoidettiin penslaamalla. Papa-kokeet on melkein vuosittain otettu ja ne ovat olleet aina ok. Oireita ei ole sen koomin ollut.

Siis se virus on nyt parkeerannut itsensä mun elimistöön koko loppu elämäkseni, eli voi uusia koska tahansa? Mä olin silloin 17-vuotias ja peloissani ekaa kertaa gynellä, enkä osannut kysellä oikeita asioita. Mutta eipä se gynekään mua oma-aloitteisesti valistanut. Myöhemmin olen lukenut, että se virus jäisi elimistöön ja voisi uusia koska tahansa... Eli voinko nyt sitten tartuttaa kumppanini myös?

nti-nen
Voisko joku kertoa miten kondylooma oikein diagnosoidaan jos ei ole niitä selkeästi näkyviä kukkakaalimaisia muutoksia? Siis voidaanko esim. PAPA:sta sanoa, että luokkamuutokset johtuvat juuri kondyloomasta? Virushan ei itse näy mikroskoopissa, värjätäänkö sitä vasta-aineilla tms?

Jostakin olen lukenut, ettei kondylooma aina aiheuta silmin nähtäviä muutoksia. Mistäs se sitten tiedetään, että se on kondylooma?

-aappa-
Hei! Lukekaapas täältä vähän ajantasaista tietoa kondyloomasta ennen kuin alatte pelotella toisia tai jaella moraalisaarnoja: http://www.yths.fi/netcomm/viewarticle.asp?path=8,21,2476,2507&article=1862&index=A&page=1

- aappa vielä -
Ja jos joku ei jaksa koko pätkää lukea, niin tärkeimmät pointit:
- Sen voi saada käsien kautta, joskus jopa saunan laiteilta
- uusimman tiedon mukaan 80 % ihmisistä saa tartunnan, joskin suurin osa ei siitä koskaan saa tietää.
- Näkyviä syyliä aiheuttavat virustyypit eivät aiheuta kohdunkaulasyöpää
- 80-90 % tartunnan saaneista paranee täysin, eikä tartuta sitä enää eteenpäin.
Ja ymmärtääkseni YTHS:n sivuilla julkaistuun tietoon voi luottaa.

Tarkennus
Niin, eli tuolla YTHS:n sivuilla mainittiin, että joskus harvoin voi saunan lauteilta tulla ulkosynnyttimiin syyliä. Kuten aappakin totesi, tämä syyliä aiheuttava HPV-muoto on eri kuin se, joka aiheuttaa kohdunkaulalla solumuutoksia. Tutkimukset ovat osoittaneet, että sadoista papilloomavirustyypeistä HPV 16 ja 18 ovat ne, joilla on yhteys kohdunkaulansyöpään. Ja nuo virustyypit tarttuvat kyllä ihan sukupuolikontaktissa, joko yhdynnässä tai ehkä sormien välityksellä. Niitä ei saunan lauteilta saa.

HJ
Kondylooma ei tosiaankaan aina aiheuta mitään silmin näkyviä tai sormin tunnusteltavia näppyjä. Sitä on myös ns. litteää kondyloomaa, jolloin syylät ovat täysin litteinä limakalvolla. Minulla ainakin oireena oli kova kutina, ei meinannut voida töissä istua tuolilla paikallaan, hiivaksi luulin.

Lääkärikään ei sitä millään "vempaimella" näe. Ainoat tavat varmistaa sen olemassaolo on tehdä etikkavärjäys tai kolposkopia eli ottaa koepaloja limakalvolta. Etikkavärjäyksessä limakalvolle laitetaan laimennettua etikkaa, annetaan vaikuttaa ja katsotaan. Syylät, jos niitä on, näkyvät vaaleampina läiskinä limakalvolla. Tuo diagnoosi saatetaan sitten vielä kolposkopialla varmistaa. Siinä napsitaan emättimen seinämistä ja suulta sekä kohdunkaulalta koepaloja. Minulle on kolposkopiakin tehty kaksi kertaa, ei se kovin paha juttu ole.

yks
hei! Näkyykö papassa kondyloomavirus?? Mullakin on jotain syyliä jotka todettiin raskausaikana mut papa oli silti puhdas?? Nyt miehelle tullut sellaista ihme rykelmää sukupuolielimiin. Eikö pitäisi siis näkyä papassa??

Ei aina näy
Papa-koetta käytetään seulomaan tulehduksia ja solumuutoksia. Näyte otetaan yleensä herkimmästä paikasta eli kohdunsuulta. Jos muutoksia esiintyy muualla emättimessä tai häpyhuulissa, ne eivät rutiinikokeessa heti ilmene.
Jos papa alkaa näyttää jatkuvaa tulehdusta (3 näytettä puolen vuoden välein) niin yleensä tehdään kolposkopia (emättimen tähystys) ja otetaan koepaloja. Näillä keinoin kondyloomaepäily vahvistuu kondyloomaksi.

Kukkakaalimaisia syyliä aiheuttavat muodot ovat helpompia todeta, mutta ne eivät ole yhtä hankalia kuin litteä kondylooma. Nykytietämyksen mukaan on neljä papilloomavirusta, jotka ovat yhteydessä kohdunkaulan syöpään ja ne ovat litteitä. Silti kukkakaalimaisetkin syylät kannattaa hoitaa pois ja toisaalta samalla on voinut tarttua useampikin virus.

Kehoittaisin teitä molempia hakeutumaan tutkimuksiin.

Pelokas
Lukiessani tarinoita kondyloomasta ja sen hoidosta tulee väkisinkin mieleen millaisen diagnoosin mahdan itse saada..Ens torstaina lekurille(että hyvää joulua vaan sitten niin)Pelottaa iha sikana,ja mielessä juoksee miljoonia ajatuksia.Oikean puoleinen häpyhuuli enemmän huolestuttavaa(toki molemmat) ryyhelmän vuoksi.Voiko siis kondyloomaa olla enemmän toisella kun toisella puolella?Pitäkää kanssasisaret peukkuja et kaikki olis suht ok,ettei koko elämä meni ns.ohi..

elämä ei yhteen virukseen kaadu
Alkuperäinen kirjoittaja Pelokas:
Lukiessani tarinoita kondyloomasta ja sen hoidosta tulee väkisinkin mieleen millaisen diagnoosin mahdan itse saada..Ens torstaina lekurille(että hyvää joulua vaan sitten niin)Pelottaa iha sikana,ja mielessä juoksee miljoonia ajatuksia.Oikean puoleinen häpyhuuli enemmän huolestuttavaa(toki molemmat) ryyhelmän vuoksi.Voiko siis kondyloomaa olla enemmän toisella kun toisella puolella?Pitäkää kanssasisaret peukkuja et kaikki olis suht ok,ettei koko elämä meni ns.ohi..

Kondyloomaa voi olla epätasaisesti eri puolilla kehoa. Sinulla ilmeisesti on kukkakaalimaista kondyloomaa. Se on yleensä harmitonta, joskin ikävän näköistä. Litteässä kondyloomassa, joka ei paljaalla silmällä näy, on ne vakavammat virustyypit.

Kondylooma on niin uskomattoman monella ihmisellä ja yleensä se katoaa itsekseen tai tukitoimilla.

Rohkeutta.

Yhteistyössä