Kondylooma, maailmanloppu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

anona

Vieras
Auttakaa mua :(. Mulla ei tosiaan ole ollut elämässäni paljon seksisuhteita. Lasten isän kaa erosin 3 vuotta sitten ( oltiin yhdessä 13 vuotta ). Sen jälkeen olin vuoden ihan yksin ja sitten rupesin seurustelemaan miehen kanssa, jonka kanssa oltiin yhdessa reilu vuosi. Hänestä erottua mulla oli yksi lyhyt suhde, noin 1, 5 kk. Nyt olen ollut ilman seksiä 9 kk. Viime vkolla olin ekaa kertaa yhdynnässä miehen kanssa jonka tapasin kesällä. Niin eikös papakokeesta tullut tieto että mulla on kondyloomavirus :O Juuri kun mulla alkoi uusi suhde. Mitä mä teen?? Tuntuu et tää on tosiaan maailmanloppu. Kävin yksityisellä tänään ja lääkäri koitti rauhoitella, ei ole näkyvää kondyloomaa ja papa puolen vuoden päästä. Mutta on niin likainen olo ..ja mitähän mä teen uuden suhteen kanssa. Olisin kiitollinen jos asiattomat kommentit jätettäisiin pois, olen muutenkin aika rikki nyt

Ei ole maailmanloppu. Itse sain kondylooman kun olin raskaana, lapsen isältä.

Sain lääkkeet ja sen jälkeen ei ole ole kondylomasta tietoakaan. Siitä on 13v aikaa.

80% ihmisistä kantaa kondyloomaa joten olisi ennemminkin ihme jos sulla ei tätä virusta olis. Sehän paranee itsekseen kun on virustauti, mutta jää elämään elimistöön loppuelämäksi. Käyt vaan usein papassa niin ei pääse kohdunkaulansyöpä yllättämään. Mutta ei ole siis mikään maailmanloppu!

Itse olen aina kertonut petikumppanille, että papassa näkynyt kerran kondylooma, sen jälkeen ei koskaan mitään (tästä aikaa jo 15vuotta). Siis kertonut ennen kuin ollaan oltu paljaalla, myös lasteni isälle jonka kanssa pidetty yhtä viitisen vuotta.

Muakin on pelottanut aina juuri tuo kondylooma, ei syöpäpelon takia vaan koska se on ikuinen, säilyy elimistössä vaikka paraneekin. En pelkää klamydiaa, kuppaa, tippuria tai mitään mikä paranee antibioottikuurilla. Mutta eipä se ol maailmanloppu.

Sinulla on siis todennäköisesti korkean syöpäriskin HPV-virus, koska ei ole ulkosynnyttimissä näkyviä muutoksia. Otettiinko sinulta siis myös hpv-testi vai pelkkä papa?

Minulla todettiin n. 15 v sitten kondylooma. Ei ollut näkyviä muutoksia, vaan papassa jäin kiinni. Tarttui ilmeisestikin oireettomalta poikaystävältäni, jonka exällä oli ollut kondylooma. Poikaystävä vakuutti olevansa terve, mutta ilmeisesti tietämättään oli kantaja tai ei ymmärtänyt, että siinä näkymättömässä muodossa ei muutokset näy silmin.

Tätä tyyppiä ei voi ulkoisesti hoitaa. Papoja seurataan ja jos eivät laske normaaleiksi, niin sitten hoidetaan sisäisesti. Minulta papa muuttui itsestään jo vuoden päästä normaaliksi eli oma immuunipuolustukseni kukisti hpv-viruksen. Kahtena viime vuonna minulle on tehty hpv-testi (korkean syöpäriskin virustyypeistä) ja kummallakin kerralla testi on ollut negatiivinen. Eli minulta virus hävisi itsekseen omia aikojaan elimistöstä.

[QUOTE="vieras";29060830]no mulla se on ollut noin 19vuotta ja alussa oireili aika runsaastikin.
Nyt ei ole näkynyt niitä ainakaan yli 10 vuoteen..[/QUOTE]

Sinä puhut nyt ilmeisestikin siitä näkyvästä muodosta, jossa ulkosynnyttimiin tulee syylämäisiä näppyjä. Aapeella on eri muoto eli se jossa ei tule ulkoisia muutoksia.

Näille kondylooman eri tyypeille pitäisi antaa omat nimensä, koska ihmiset sekoittavat ne toisiinsa. Esim. hoidot on ihan erilaiset. Näkyvässä muodossa tarvitaan aina hoitoa, koska 'syylät' eivät lähde itsekseen pois. Näkymättömässä muodossa taas elimistö voi tuhota viruksen itsekseen ilman, että se ehtii muuttumaan syöväksi. Tästä syystä papa-seulontoja tihennetään, jotta tarvittaessa voidaan ryhtyä toimenpiteisiin eli jäädyttämiseen, polttamiseen, kolposkopiaan tms.

Jep, jep,relax, kondylooma on tosiaan tooodella yleinen. Itsellänikään ei mitenkään kovin monta seksikumppani ollut ollut kun sain sen joskus 10vuotta sitten. Jäin siis kiinni papa-kokeessa ja silloin pelästyin ihan tosi paljon, ennen kuin lääkäri selitti etten ole kuolemansairas ja voin saada vielä lapsiakin. :) Mulla se hoidettiin laserhoidollal ja sen jälkeen vain puhtaita papa-kokeita. Kaksi raskauttakin välissä eikä ole uusinut..

Kerrot kumppanillesi että tällainen löytyi papassa. Ei todellakaan mikään maailmanloppu, mutta kumppanille/kumppaneille tulee antaa mahdollisuus ennaltaehkäistä tartuntaa.

Kyllä tuntuu niin raskaalta, tai sitten mä vaan ylireagoin :/ . Tosiaan uusi suhde nyt kyseessä, tulee mieleen että hyvän kuvan annan itsestäni, mulla on joku sukupuolitauti. Tällä hetkellä tuntuu että voiko tässä mitään parisuhdetta koskaan edes yrittää :/

[QUOTE="Henna";29060882]Sinä puhut nyt ilmeisestikin siitä näkyvästä muodosta, jossa ulkosynnyttimiin tulee syylämäisiä näppyjä. Aapeella on eri muoto eli se jossa ei tule ulkoisia muutoksia.

Näille kondylooman eri tyypeille pitäisi antaa omat nimensä, koska ihmiset sekoittavat ne toisiinsa. Esim. hoidot on ihan erilaiset. Näkyvässä muodossa tarvitaan aina hoitoa, koska 'syylät' eivät lähde itsekseen pois. Näkymättömässä muodossa taas elimistö voi tuhota viruksen itsekseen ilman, että se ehtii muuttumaan syöväksi. Tästä syystä papa-seulontoja tihennetään, jotta tarvittaessa voidaan ryhtyä toimenpiteisiin eli jäädyttämiseen, polttamiseen, kolposkopiaan tms.[/QUOTE]

Miten niin näkyvässä muodossa tarvitaan aina hoitoa?
Kyllähän sekin paranee yleensä itsestään ajan kuluessa? Jos kuitenkin haluaa heti eroon ulkoisista muutoksista, voidaan ne poistaa.

[QUOTE="Mari";29060662]80% ihmisistä kantaa kondyloomaa joten olisi ennemminkin ihme jos sulla ei tätä virusta olis. [/QUOTE]

Älä nyt Mari hyvä puhu paskaa ja levittele perättömää tietoa oikeana tietona. 70-80% suomalaisista totta tosiaan kantaa papilloomavirusta jossain elämän vaiheessa, mutta se ei todellakaan tarkoita, että 70-80% ihmisistä sairastaisi kondylooman. Kondylooma ja papilloomavirukset on ihan eri asia. Kondylooman eli visvasyylän ulkosynnyttimiin aiheuttama virus on yksi papilloomaviruksista, mutta vain tietty tyyppi ja suinkaan kaikki papilloomavirukset eivät aiheuta kondyloomia eli niitä visvaisia syyliä ulkosynnyttimiin.

Osa papilloomaviruksista aiheuttaa kohdunkaulan solumuutoksia (ap:lla ilmeisesti tällainen, eikä suinkaan kondylooma-tyypin virus koska kondylooma-papilloomavirus aiheuttaa nimen omaan näkyviä muutoksia ulkosynnyttimiin eikä näitä havaita papalla). Ja suurin osa papilloomaviruksista on täysin oireettomia.

Joten ap, sinulla ei ole kondylooma eli visvasyylä ulkosynnyttimissä. Koska näitä ei havaita papakokeessa. Papa-koe on kohdunkaulan irtosolunäyte kun taas kondyloomat ovat tyypillisesti ulkosynnyttimissä. Ap:lla siis on papilloomaviruksen aiheuttama solumuutos kohdunkaulalla, koska se havaittiin nimen omaan papassa.

Minulla jotain kokemusta asiasta ja voin sanoo, että suhde kyllä kärsii tästä nyt jotenkin...valitettavasti :/
Eli minä sain kondylooman joskus nuoruudessa ydeltä kumppaniltani. Hoidin sen silloin penslaamalla pois ja papa ollut sen jälkeen ok. Nykyisen mieheni kanssa alettiin olemaan yhdessä kolmisen vuotta sitten. Ei ollut pienessä mielessäkään enää oma kondylooma, joka siis oli ollut 8 vuotta sitten ja parantunut. No 1,5v. kerettiin seurustelemaan, kun huomasin itselläni yhden rykelmän toosassa :( Ja voi sitä helvettiä, kun sitten toki heti miehelle asiasta asiallisesti kerroin. Että se nyt on sillä ja ollaan kyllä oltu ilman kumia, joten häneen se viirus on tullu jos on tullu.

No itse sitten sen penslasin taas pois. Oli tiukassa, ei siis meinannut hävitä millaan. 9kk meni, että sain sen hiton yhden pahkuran pois. Nyt sit tilanne se, että miehelläni on niitä. Ne ilmesty sitten häenlle sen jälkeen, kun itse sain tuon hoidettua. Mies on nolona koko asiasta EIKÄ suostu menemään lääkäriin :((( Ei vaikka kuinka koitan sanoa, hän vain repii niitä isteltään pois ja kiroaa, kun niitä vain tulee lisää. No, se viirus on hänellä ja niitä tulee kyllä ennen kuin se sitten esim.itsestään kuolee häneltä. Hänellä varmaan niitä nyt ollut jo puolisen vuotta näkyvillä.. mutta ei suostu tekemään asialle mitään. Itselläni niitä ei ole tullut ja seksiä on ilman ehkäisyä kuitenkin. Tämä on todella rasite nyt suhteessa ja minua inhottaa koko juttu. Ja itseäni syytän kaikesta, koska minulta hän ne sai. Miksi, oi miksi sen viruksen piti tulla minuun takas, kun kerrankin sain suhteen joka on muuten täydellinen??? :((

Yhteistyössä