Kommentit kolmannen ja sitä useamman lapsen odottajille...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Missähän onnittelut ;)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Missähän onnittelut ;):
No joo, nyt se sitten osui omalle kohdalle, mistä tältä palstalta on aina välillä lukenut ikävämpiäkin kokemuksia... On se kumma, millaisia (ainakin osan) ihmisten reaktiot on, kun kerrot odottavasi sitä kolmatta, neljättä tai n:nettä lasta. Kerroin tänään äidille, kaverille ja siskolle, että meille on tulossa kolmas lapsi, ja vastaukset oli: EI KAI! (äiti), Ai jaa. No, mihin mä jäinkään... (sisko), No sä sitten jaksat (kaveri).

Jep jep. Ilmeisesti se on niin, että kaksi lasta on se normi, ja kaikki sen yli/alle epänormaalia tai ei ainakaan enää niin "onniteltavaa".

taisin jäädä suu auki ja hyvä etten kysynyt miksi :shamed:
Mulla ainakin liittyi siihen että mä en osasi kuvitella tilannetta miksi me haluttais kolmas, ja siksi järkytyin. Hävettää vieläkin miten reagoin, lähinnä siis vaan siltä kannalta miltä itsestäni tuntuisi jos kolmas nyt tulisi. Onnittelin kyllä, ja nyt kyselen aina vointia, tms ja tarjouduin apuun jos raskautensa ja kahden pienen lapsensa kanssa sitä tarvii.

Onnea koko perheelle!!
ihan samat jutut ollu mulla, ne läheisimmätkin ihmiset kommentoi tökerösti kolmatta - joka sitten menehtyi alkuraskaudessa - nyt kun odotan neljättä lasta en ole kertonut edes kuin muutamalla kavaerille, sukulaiset on lähes uutispimennossa juuri vastaavan takia.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaksi itellä:
Onhan nuo kommentit kieltämättä vähän loukkaavia ja yleensä vauvan odotus on positiivinen asia, jos siis kyetään ja jaksetaan kaikista huolta pitämään. Mutta ootteko ajatelleet, että kun niitä lapsia sitten välillä hoitoon viette, kun pitäähän sitä omaa aikaakin joskus saada, niin onhan se tietysti se oma äiti tai anoppi, joka niitä eniten hoitaa...ja onhan esim. neljässä jo aikamoinen työmäärä, jos heillä itsellään on "vain" kaksi lasta, eikä ole eläissään tottunut tai tarvinut hoitaa neljää kerralla. Että sikäli näkisin, että nuo ehkäisyvihjailut ovat ihan oikeutettuja. Saattehan te kuitenkin tehdä itse niin monta kuin tykkäätte. Tähän toivoisin kommentteja?

Ainakin minun äiti on sanonut että meidän viidestä lapsesta on paljon vähemmän vaivaa kun niistä kahdesta ensimmäisestä oli. Kun me lähdetään miehen kanssa jonnekin niin neljä lapsista katoaa yläkertaan leikkimään keskenään ja pieni vauva jää sitten mummon syliin makoilemaan. Ja jos iltapalaa pitää laittaa niin kahdelle tuli vielä laitettua kaikki itse mutta nykyään isommat laittavat aivan automaattisesti pienemmillekin iltapalat, tyhjentävät potan, auttavat vaatteiden pukemisessa jne. Eli kun niitä lapsia on monta niin ainakin meillä isommat ovat jo apuna pienempien hoitamisessa ja seuraa pitämässä vauvalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaksi itellä:
Onhan nuo kommentit kieltämättä vähän loukkaavia ja yleensä vauvan odotus on positiivinen asia, jos siis kyetään ja jaksetaan kaikista huolta pitämään. Mutta ootteko ajatelleet, että kun niitä lapsia sitten välillä hoitoon viette, kun pitäähän sitä omaa aikaakin joskus saada, niin onhan se tietysti se oma äiti tai anoppi, joka niitä eniten hoitaa...ja onhan esim. neljässä jo aikamoinen työmäärä, jos heillä itsellään on "vain" kaksi lasta, eikä ole eläissään tottunut tai tarvinut hoitaa neljää kerralla. Että sikäli näkisin, että nuo ehkäisyvihjailut ovat ihan oikeutettuja. Saattehan te kuitenkin tehdä itse niin monta kuin tykkäätte. Tähän toivoisin kommentteja?

Ainakin minun äiti on sanonut että meidän viidestä lapsesta on paljon vähemmän vaivaa kun niistä kahdesta ensimmäisestä oli. Kun me lähdetään miehen kanssa jonnekin niin neljä lapsista katoaa yläkertaan leikkimään keskenään ja pieni vauva jää sitten mummon syliin makoilemaan. Ja jos iltapalaa pitää laittaa niin kahdelle tuli vielä laitettua kaikki itse mutta nykyään isommat laittavat aivan automaattisesti pienemmillekin iltapalat, tyhjentävät potan, auttavat vaatteiden pukemisessa jne. Eli kun niitä lapsia on monta niin ainakin meillä isommat ovat jo apuna pienempien hoitamisessa ja seuraa pitämässä vauvalle.

Ok, tuohan oli asiallinen kommentti ja hyvä kun kerroit miten teillä sujuu, kun lapset hoidossa mummulla. Vaikea sitä näin kahden lapsen äitinä on aina muistaa, että kun on useampia lapsia niin niistä voi tosiaan olla paljon apuakin kodinhoidossa ja pienempien sisarusten kanssa. Ja kun vielä äitisikin on todennut, että lapset eivät ole "työläitä" niin kuin helposti voisi kuvitella, niin teillä ainakin asiat ovat paremmin kuin hyvin.

Ei tosiaankaan vain monilapsiset perheet saa kuraa niskaan.. Meillä on vaan yksi lapsi ja kaikki sukulaiset sekä lähes jokainen kaveri kysyi onko se vahinko. Ukon sukulaiset halveksivat koko vauvaa ja saimme niskaamme tonnin paskaa. Lapsi oli toivottu ja pahoitin mieleni erityisesti kaverieni vahinkokyselyistä.

ei ne välttämättä pahalla tarkoita. On munkin vaikea onnitella. Musta lapsissa on vaan niin kova työ. ja suomessa naisen pitää mennä työhön kun nuorin on 3v vaikka lapsia olisi useampi. se on loppuelämäksi hirveä työmäärä, ne läksyt ja niistä muistuttelut, kuulustelut kokeita varten, harrastuksiin kuljettelut, ruoanlaitot isolle joukolle, astiat koneesta ja koneeseen, pyykit ripustumaan, sairastelut ja se rahanmeno, mikä lapsissa on. Musta jo 2 on kovaa työtä, 1 meni siinä sivussa ja oli vielä normaalia leppoisaa elämää. Musta on vaikea käsittää, miten joku haluaa vielä enemmän työtä 2030 vuodeksi. On ne vauvat ihania, mutta ...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ei ne välttämättä pahalla tarkoita. On munkin vaikea onnitella. Musta lapsissa on vaan niin kova työ. ja suomessa naisen pitää mennä työhön kun nuorin on 3v vaikka lapsia olisi useampi. se on loppuelämäksi hirveä työmäärä, ne läksyt ja niistä muistuttelut, kuulustelut kokeita varten, harrastuksiin kuljettelut, ruoanlaitot isolle joukolle, astiat koneesta ja koneeseen, pyykit ripustumaan, sairastelut ja se rahanmeno, mikä lapsissa on. Musta jo 2 on kovaa työtä, 1 meni siinä sivussa ja oli vielä normaalia leppoisaa elämää. Musta on vaikea käsittää, miten joku haluaa vielä enemmän työtä 2030 vuodeksi. On ne vauvat ihania, mutta ...

ymmärretään tuokin. mä olen kyllä kanssa näitä loukkaantuvia melko varmasti tulevaisuudessa, vaikka ymmärränkin että jotkut ei voi kuvitella kenenkään haluavan sitä ensimmäistä/toista lasta, niin miten sitten useampia?! raskaus on kuitenkin musta sellainen juttu mistä vaan kuuluu onnitella ja iloita (vaikka sitten tekoiloa), oli omat ajatukset mitä tahansa.

niin, ja mulla on kaksi pientä lasta enkä voisi kuvitellakaan, että nämä olisi nyt tässä kaikki. ;) jos vain siis lisää meille suodaan..

Mutta kun kaikki ei ajattele samalla lailla. Toinen pärjää viiden tai kymmenenkin kanssa, kun toisella on "kädet täynnä työtä" jo yhden tai kahden kanssa.
Ei se ole hirveää työtä, jos omien lastensa kanssa on, elämältähän tuo kuulostaa.

Kolmannen raskauden alussa soittelin neuvolaan varatakseni aikaa, niin neuvolantäti siellä langan toisessa päässä vaan totesi, että OHO. Sitten pitkä hiljaisuus ja lopulta kysyi, että onko tämä ihan tarkoituksella tehty? Ehkä en vaan ollut hänestä kovinkaan loisto-äiti :/

Mutta kun kaikki ei ajattele samalla lailla. Toinen pärjää viiden tai kymmenenkin kanssa, kun toisella on "kädet täynnä työtä" jo yhden tai kahden kanssa.
Ei se ole hirveää työtä, jos omien lastensa kanssa on, elämältähän tuo kuulostaa.

joo elämää, mutta entä jos jotakuta kiinnostaa makoilla sohvalla ja lukea hyviä kirjoja, mutta ne kirjat pitää raahata aina jonnekin pukuhuoneeseen, kun usealla lapsella on paljon harrastuksia, viemisiä, paljon kokeita, joihin kuulustella, helposti tuossa saa koko elämän kulumaan (sen oman siis) niin, että passaa toisia, jos yrittää parhaansa tehdä lastensa eteen. ei kaikki vaa ymmärrä että joku jaksaa yli 2.

Joo, minä sain myös monenlaisia kommentteja kolmannesta odotuksesta lähtien. Mulla viisi lasta, joista neljä ekaa tyttöjä, viides poika. Parhaat kommentit tuli aika monelta, että onhan teidän sitä poikaa yritettävä eli saatiin tavallaan anteeks kun "tehtiin" lapsia enemmän kuin kaksi. Suvussa lähes kaikilla on kaksi lasta. Miehelläni, nyt kyllä ex, neljä siskoja ja kolme veljeä ja syntyneet niin, että tytöt ensin, niin minä vitsailin aina, että meille tulee samanlainen perhe. Ensin neljä tyttöä ja perään neljä poikaa. Hyvälle alulle päästiin mutta sitten tuli ero...

Alkuperäinen kirjoittaja OnniKeiju:
Alkuperäinen kirjoittaja Swing:
Ketä nyt kiinnostaa toisten ihmisten kommentit?

Öööö, lähes kaikkia, jos ei kiinnosta niin ainakin loukkaa. Varsinkin raskausaikana nainen on usein aika herkillä ja jos niitä ikäviä kommentteja tulee lähipiiristä, niin ei siinä kovinkaan heikko tarvitse olla että se loukkaa. Siinähän tulee sellainen olo että mitä pahaa minä olen noille ihmisille tehnyt kun he eivät ole iloisia minun puolestani tästä upeasta asiasta.

Mulle riittää että mä itsen iloitsen mun vauvoista.

jaettu ilo on kaksinkertainen ilo ja jos ilon meinaa jakaa ystävän kanssa ja saakin toiselta jotain epämäärästä vastausta ei se kovin iloselta tunnu...

Mulla on mies ja lapsia.

Ketä nyt kiinnostaa toisten ihmisten kommentit?

Öööö, lähes kaikkia, jos ei kiinnosta niin ainakin loukkaa. Varsinkin raskausaikana nainen on usein aika herkillä ja jos niitä ikäviä kommentteja tulee lähipiiristä, niin ei siinä kovinkaan heikko tarvitse olla että se loukkaa. Siinähän tulee sellainen olo että mitä pahaa minä olen noille ihmisille tehnyt kun he eivät ole iloisia minun puolestani tästä upeasta asiasta.

Mulle riittää että mä itsen iloitsen mun vauvoista.

Minä ainakin nautin suunnattomasti siitä että muut rakastavat meidän lapsia, kun mummot lepertelevät ja sylittelevät lapsia niin mulla on hymy korvissa ja sydäntä lämmittää. Että ainakin mulle se on tärkeää että kaikki läheiset ihmiset pitävät meidän lapsista ja kilpailevat kuka saa pitää vauvaa sylissä:D

Mä en tee lapsiani muille, mutta kyllä muut ihmiset silti aina vaan tykkää mun lapsista. Mikäs siinä sittennii...

"Te ette voi mitenkään selvitä!" Näin kannusti anoppi kun kolmannesta kuuli. Ikäerot on kyllä suht pienet, mutta tuntui silti tosi pahalta moinen tokaisu. :( Eipä niitä onnitteluja oikeastaan tullut keltään, kauhisteluja vain. Kellään ei käynyt mielessäkään että ehkäpä olisimme käyttäneet ehkäisyä jos emme lasta olisi halunneet..

Yhteistyössä