Kommentit kolmannen ja sitä useamman lapsen odottajille...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Missähän onnittelut ;)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Missähän onnittelut ;)

Vieras
No joo, nyt se sitten osui omalle kohdalle, mistä tältä palstalta on aina välillä lukenut ikävämpiäkin kokemuksia... On se kumma, millaisia (ainakin osan) ihmisten reaktiot on, kun kerrot odottavasi sitä kolmatta, neljättä tai n:nettä lasta. Kerroin tänään äidille, kaverille ja siskolle, että meille on tulossa kolmas lapsi, ja vastaukset oli: EI KAI! (äiti), Ai jaa. No, mihin mä jäinkään... (sisko), No sä sitten jaksat (kaveri).

Jep jep. Ilmeisesti se on niin, että kaksi lasta on se normi, ja kaikki sen yli/alle epänormaalia tai ei ainakaan enää niin "onniteltavaa".

Omakohtaista kokemusta ei ole, meillä on 'vain' kaksi lasta, mutta kaverille oli kaverinsa tokaissut kun neljännestä kertoi että jaa- on sitten turha rutista vähistä rahoista tms kun aina vain lapsia teette? Eikö tuo nyt jo riittäisi? (ja on ihan koulutetut ihmiset ja töissä oltu, ei sossun rahoilla tms)

:o kaverini oli kummiksi ajatellut tätä ihmistä ja jäi kyllä koko ystävyys samantien. Mä olin ymmärtävinäni että tämä kommentoija olis lapseton eikä vapaasta tahdostaan, eli tais kirpaista syvältä kun kuuli. Mutta silti.

Mutta jos mietitte millaiset ihmiset niitä juttuja latelee, niin yleensä ei kyseessä ole kovin lapsirakas henkilö. Tai sitten on itsellä sellaisia hirviölapsia ettei voi kuvitella että kukaan pärjäisi omiensa kanssa yhtään sen paremmin. :whistle:
Paljon onnea raskaudestasi :flower:

Ihanaa, uusi vauva! Vauvoja mahtuu maailmaan, tervetuloa :) ! t: 4 lapsen äiti
ps. isännälle oli anoppi sanonut neljännen jälkeen, että voisiko sitä ehkäisyä miettiä :(.
Onnittelut olisi ollut paljon kivempi juttu!

Alkuperäinen kirjoittaja hankey:
Alkuperäinen kirjoittaja hankey:
"Toivottavasti nyt olisi tyttö"
*tähän päänhakkaus-hymiö*

Tarkoitan tällä sitä, että itse sain monasti kuulla tuon lauseen.

Meille on jo neljä kertaa poikaa toivottu ja joka kerta on ollut kiva näille korppikotkille ilmoittaa että tyttö tuli, yrittäkäähän taas elää sen asian kanssa :laugh: Kaikki läheiset ihmisethän minut tuntee mutta vieraammat sitten kuvittelevat että joku olisi niin hullu että tietyn sukupuolen toivossa lapsia tekisi :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Swing:
Ketä nyt kiinnostaa toisten ihmisten kommentit?

Öööö, lähes kaikkia, jos ei kiinnosta niin ainakin loukkaa. Varsinkin raskausaikana nainen on usein aika herkillä ja jos niitä ikäviä kommentteja tulee lähipiiristä, niin ei siinä kovinkaan heikko tarvitse olla että se loukkaa. Siinähän tulee sellainen olo että mitä pahaa minä olen noille ihmisille tehnyt kun he eivät ole iloisia minun puolestani tästä upeasta asiasta.

Kiitos kommenteista- ja niistä onnitteluista :)

Tuohon, että ketä kiinnostaa muiden kommentit niin sanoisin, että ei ne mua välttämättä kiinnosta tai hetkauta niin kauheasti, mutta kun omasta mielestäni todella iloista uutista kerron läheisille, ja siihen on vastaus että "Ei kai! Voi kauheeta, eikö niitä tossa teillä jo ole riittävästi", niin kyllähän se hiukan loukkaa, ei voi mitään.

kyllä tuli onnitteluja oikeastaan kaikilta kun tästä kolmannesta kerrottiin. Vain yksi puolituttu totesi minun kuulteni kaverilleni, että nää yhdethän lisääntyy kuin marsut, kun kuuli, että meille on vauva tulossa. Ja ikäeroa kahdelle nuorimmalle on tulossa liki 4v. Ei nyt niin tosissaan tuota heittänyt, mutta tuntui silti aika kurjalta.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:

Öööö, lähes kaikkia, jos ei kiinnosta niin ainakin loukkaa. Varsinkin raskausaikana nainen on usein aika herkillä ja jos niitä ikäviä kommentteja tulee lähipiiristä, niin ei siinä kovinkaan heikko tarvitse olla että se loukkaa. Siinähän tulee sellainen olo että mitä pahaa minä olen noille ihmisille tehnyt kun he eivät ole iloisia minun puolestani tästä upeasta asiasta.

Mulle riittää että mä itsen iloitsen mun vauvoista.

jaettu ilo on kaksinkertainen ilo ja jos ilon meinaa jakaa ystävän kanssa ja saakin toiselta jotain epämäärästä vastausta ei se kovin iloselta tunnu...

Alkuperäinen kirjoittaja OnniKeiju:
"Rupesit sitte oikeen tehtaaks" :/

Hehe, kun kerroin odottavani toista lasta sain kommenteiksi mm. "Aloitte sitten ihan tehtailemaan" ja "Meinasitte sitten suurperheen perustaa" Olen ensin vähän ihemissäni noista kommenteista, mutta sitten alko naurattaa :D En kyllä koskaan ole ajatellut kahden lapsen olevan suurperhe tai tehtailua =)

Minä ainakin nautin suunnattomasti siitä että muut rakastavat meidän lapsia, kun mummot lepertelevät ja sylittelevät lapsia niin mulla on hymy korvissa ja sydäntä lämmittää. Että ainakin mulle se on tärkeää että kaikki läheiset ihmiset pitävät meidän lapsista ja kilpailevat kuka saa pitää vauvaa sylissä:D

-Oliko vahinko?
-Toivottavasti nyt tulee poika, ettei tarvi enempää tehä! (sanottiin kun kolmatta odotin)
-Mihin lahkoon ootte liittyneet?
-Ei kai taas!
-Ehkäisy on keksitty!
-Teillähän on jo poika ja tyttöjä!
-Joko laitatte piuhat poikki?

Nää nyt tuli mieleen, kommentit alkoi kolmannessa raskaudessa.

öö.. kuka kehtaa edes sanoa tuollaista?

itselläni ei ole tarvetta ihmetellä muiden lapsimäärää, mut jos olisi niin pitäisin asian omana tietonani ja ihmettelisin vaan mielessäni..

miksi pitää aina mölöttää typerät mielipiteet ääneen? miten kukaan kehtaa :o

Onhan nuo kommentit kieltämättä vähän loukkaavia ja yleensä vauvan odotus on positiivinen asia, jos siis kyetään ja jaksetaan kaikista huolta pitämään. Mutta ootteko ajatelleet, että kun niitä lapsia sitten välillä hoitoon viette, kun pitäähän sitä omaa aikaakin joskus saada, niin onhan se tietysti se oma äiti tai anoppi, joka niitä eniten hoitaa...ja onhan esim. neljässä jo aikamoinen työmäärä, jos heillä itsellään on "vain" kaksi lasta, eikä ole eläissään tottunut tai tarvinut hoitaa neljää kerralla. Että sikäli näkisin, että nuo ehkäisyvihjailut ovat ihan oikeutettuja. Saattehan te kuitenkin tehdä itse niin monta kuin tykkäätte. Tähän toivoisin kommentteja?

Joo onhan näitä jo omatkin korvat kuunnelleet. Sekin on hassua, että yleensä näitä kipeimpiä ja ärsyttävämpiä kommentteja suustaan päästävät joko ihan läheiset ihmiset tai lähisukulaiset. Muut tuttavat tai puolitutut sentään ovat osanneet "fiksummin" onnitella.

Pahiten mulla on jäänyt tonne "välikorvan uumeniin" se mitä äitini tokaisi, kun aloin kuudetta odottamaan (tämä raskaus meni kesken aika myöhään sitten...). Äitini oli ensin tovin hiljaa ja sitten tokaisi että Jaa'a kaksitoistako olet sitten ajatellut tehdä? Mä kuuntelin ihan kummissani tätä, koska mä en ole koskaan ollut vailla mun vanhemmilta edes lastenhoitoapua tms. Se kyllä satutti silloin. Äiti pyyteli kovasti anteeksi huonoa "huumoriaan" sitten kun surin menetettyä lasta. Nyt kun sitten olen uudelleen raskaana, äiti onkin ollut hyvin varovainen kommenteissaan... Juu ja anteeksi on annettu, mutta eihän noita koskaan unohda.

Yhteistyössä