komennatteko muiden lapsia

  • Viestiketjun aloittaja äiti myös
  • Ensimmäinen viesti
äiti myös
voi että mua riepoo kun täällä meidän lähiössä ne omat lapset ei tee mitään (vanhempien mielestä) ja sitte tullaan aina ihmettelemään miksi miksi minä olen meuhkannut lapsille (itsellä neljä lasta kyllä,tiedän että lapset on vain lapsia) mutta en ymmärrä eikö ne vanhemmat itse joko nää tai viitsi puttua esim. siihen että lapset kuseksii ympäri pihaa (pienemmät jopa ulostavat!) ja sotkevat roskia roskalaatikosta ympäri pihaa. saati pihaistutuksien repimiset ja muu pihan sotkeminen ja repiminen. ja sitten ihmetellään miksi minä komennan. no siksi kun vanhemmat ei sitä itse tee. olen kumminkin osakkaana tässä talossa ja maksanut osaltani myös pihasta ja maksan myös sen pihan hoidosta.
 
Vaikka ei omia olekkaan, niin kyllä komennan jos aihetta on.
Jos ei omista vanhemmista ole jöötiä pitämään, niin ainakaan minun läsnäollessa ei tuhoja/sotkua tehdä. Koskemaan nyt en ihan heti menisi, mutta jos esimerkiksi tulisi jokin nujakka vaikka, niin varmaankin menisin väliin..
 
Kyllä. Meillä ei esim. hypitä sohvalla ja jos lapsen vanhemmat ei kiellä, minä kiellän! Yksi päivä oli IHAn hilkulla etten pysäyttänyt autoa kotimatkalla ja käynyt hieman ojentamassa jotain pentuja! Yksi, ehkä n. 10 vee ajoi fillarilla, toinen ehkä 3-4 vee makasi pulkassa jota se toinen kiskoi fillarin perässä ja kolmas, ehkä 6-7 vee juoksi sen pyörän ja pulkan perässä ja repi sitä pulkassa makaavaa jaloista niin että meinasi pudota kyydistä. Ja siis ylittivät juuri tietä jossa PALJON liikennettä, tosin suojatien kohdalla, mutta ei heijastimia kenelläkään.
 
Kyllä aivan varmana komennan muiden ja omien lapsia jos ja kun näin siihen tervetta. Olenkin sanonnut muutamalle "mutisija" mammalle tossa meitin pihalla että kun näkevät mun mukulat pahanteossa niin voisivat tulla meille sanoo siitä jos ei ite uskalla/viitsi kometaa.
Jotenkin hölmistyneiden näköisiä ovat nämä mammat olleet. Mutta kyllä mä haluan tietää jos mun mukulta ovat olleet pahanteossa tuolla pihalla.

Mutta kyllä ärsyttää ihmiset jotaka eivät voi hyväksyä sitä että lapset on lapsia myös ne omat kullannuput ja ne osaa tehdä väärin.
 
komentoora
Kyl komennan. Toisille on kato ihansama mitä niitten pennut tekee. Jotku luulee että niiden lapseen sattuu kun kieltää. Monilla vanhemmilla ei yksinkertaisesti ole antaa mitään evästystä pennuille elämää varten.
 
vieras
Komennan kylä naapurien kahta kauhukakaraa!! Rikkovat kaiken mitä löytävät, repivät kukat minun omasta kukkapenkistä äidilleen! Lasten hiekkalaatikolla ei voi olla enää omia leluja koko ajan kun hajottavat ne! Ja hakevat ne silti meidän oven edestä!
Ja vanhemmat ei sano mitään!

Asutaan pienessä puutaloyhteisössä, jossa lapsia meidän kaksi ja nuo kaksi poikaa. Ei mennä edes omaan pihaan leikkimään jos noi ovat siellä. Onneksi pian päästään pois. Muutkin asukkaat valittaneet näistä pojista, mutta.. ÄRGH!
 
Saraldo
Komennan ehdottomasti, jos joku tekee jotain omalle lapselleni. Ja komennan hyvin todennäköisesti, jos joku tekee muuten jotain hölmöä. Mä saan varmaan pihahirmun maineen vielä, mutta jos ei kerran omat vanhemmat älyä puuttua mihinkään, niin sitten on muiden se tehtävä.
 
Meillä kotona joo,muitten kotona en enkä missään julkisilla paikoilla. Ihan siksi,että nykyäajan äidit on niin pirun herkkiä näistä asioista. Osa pitää lapsiaan pyhimyksinä jotka ei ikinä tee mitään ja vika on minussa kun komennan,toisen mielestä ei oo mun tehtävä..eikä olekkaan ja sit on näitä tulee silmille teitpä mitä vaan..
 
Joo kyllä mä sanon, jos aihetta on. Esim. leikkikerhossa tms liian riehakkaista leikeistä, jos pienet (muutkin kun omani :) ) meinaa jäädä alle tai jos leluja revitään käsistä (muiltakin kuin omaltani :) ) ja jos se oma vanhempi ei siinä ole ko.tilannetta näkemässä.
Ja joskus oon varmaan sanonut, vaikka se riehujan omakin äiskä seisoo vieressä eikä asiaan puutu. Oon varmaan jonkun mielestä kauhee akka :D Mut toisaalta sit oon ihan kiitollinen, jos asiasta (!) mun lasta joku muukin komentaa, koska onhan sekin hyvä oppia, että muitakin aikuisia totellaan kuin vaan omia vanhempia...
 
Komennan ja mun lasta saa komentaa tarvittaessa. Etenkin kerhossa kyrsii kun joutuu paimentamaan muidenkin kersoja omansa lisäksi. Äidit pölisee omiaan eikä puutu tapahtumiin. Tönitään, lelut revitään käsistä jne...Taidan lopettaa koko kerhon kun etenkään nää pienimmät ei saa olla rauhassa isommilta.
 
ap
varmaan täälläkin naapurusto ajattelee että olen kauhee akka,että lapset kärsii meillä ja kyllä mä sen tiedän että nekin pahaa osaa tehdä ja on ne tehnytkin mut parhaani niitä vahdin ja olen iloinen jos joku toinen komentaa heitä!!!!!!!!!!!!!!!!! ja jos ne pahaa tekee niin kyllä siitä niille sanotaan! en mäkää tykkäis että joku vieras olis kokoajan niitä komentamassa,tulis ihan olo että niit ei ole ollenkaa kasvatettu siks koitanki niitä kasvattaa nii et ne osaa käyttäytyä paikassa kuin paikassa!!!
 
hemuli
Mun teinit on oppinu saman asenteen et jos on aihetta ni komentaa pitää :D 14v oli kaverin kanssa luistelemassa ja siellä oli lauma pikkupoikia oli tapellu ja hakannu jotaki pienempää kaveria. Siellä oli ollu aikuisiaki paljon luistelemassa mut yksikää ei ollu puuttunu asiaan millään tavalla. Oli sitte mun tyttö menny siihen komentanu lopettaa tappelun ja päästää sen pikku pojan menemään. Äitin tyttö :D

Mut minusta on ihme homma ettei muka saa komentaa sitä just mun omaa mussukkaa :eek: jos on aihetta ja on huonoilla teilla ni silloin saa ja pitää saada sanoo.
 
Saraldo
Alkuperäinen kirjoittaja Viivi:
Asiat voi ilmaista myös kohteliaan kauniisti eikä komentamalla.
No musta ei voi huomauttaa jostain väärästä toiminnasta lirkuttelemalla. Ei komentaminen tarkoita huutamista tai kiroilemista. Se on vaan asian ilmaisua tiukasti ja jämptisti. Sitä paitsi ei noihin kurittomiin kakaroihin toimi mikään "olisitko niin ystävällinen ja kiltti mussukka että tulisit pois sieltä hiekkalaatikolta viskelemästä sitä hiekkaa muiden päälle".
 

Yhteistyössä