Kombit vs. Duo Edget

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tipu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tipu

Vieras
Vaunuhankinnat tuskastuttaa! Hinnat kamalia ja kunnolliset tekee mieli ostaa. Harkinnan alla Brion Kombit, joita kovasti kehuttu, sekä Emmaljungan Duo Edget, joiden pohjarakenne tuntuisi paremmalta. Onko kokemuksia? Kommentoikaa kiltit, ihanat!

Mulla on ollut käytössä 3kk nuo Emmaljungan Duo Edget ja tähän mennessä en ole löytänyt niistä mitään moitittavaa, olen tykännyt niistä. Kalliithan ne oli mutta on kyllä ollut hintansa arvoiset. Kevyet työntää ja helppo kasata( vie tosin kopan kanssa aika paljon tilaa autossa) muuten tosi hyvät.

Me kauan aikaa pohdittiin myös noiden vaunujen välillä ja lopulta päädyttiin, että ostetaan Duo Edget. Vielä ei tosin olla niitä kotiin tuotu, koska vaavi syntyy vasta syyskuussa. Tulin siihen tulokseen, että Edgessä on talvivauvalle tilavampi koppa ja jotenkin tuntuivat laadukkaammilta ja jämäkämmiltä vaunuilta. Täytyy toivoa, ettei sitten ole myöhemmin käytössä pettymys! Kiva olisi kuulla lisää oikeita käyttäjien kokemuksia! :)

Emmaljungan duo edgeillä on kärräilty menemään nyt 8 kuukautta. Olivat lämpöiset talvella, vauvalle ei tarvinnut olla tunkemassa villavaatteita haalarin alle ku kovimmilla pakkasilla ja sekös hämmästytti aina muita äitejä. Muksullamme on nyt pituutta 72 cm ja mahtuu vieläkin nukkumaan vaunukopassa. Näin kesällä se pohjan ilmastointi ja hyttysverkollinen ikkuna kuomussa on olleet tosi hyvät. Samoin kuomusta vetoketjun alta paljastuva hyttysverkko on ihan toimiva (Briolla kai irtonainen hyttysverkko?). Sadesuojakin kulkee kivasti rungossa kiinni olevassa säilytyspussissa (säilytyspussi puuttuu Briosta?)
Ja pikkusateilla ei suojaa tartte edes laittaa, jos on se Protex-kangas.
Kääntyvä työntöaisa on ollut kiva nyt auringon paisteilla, kun muksun saa käännettyä varjoon tarpeen mukaan. Ja työntöaisan saa pitkällekin ihmiselle sopivaks. Reippaasti kävellessä jalat ei osu runkoon, eikä tartte könöttää kyyryssä työntäessä. En suosittelis sitä sport cryptonite runkoa alle 160 cm ihmiselle.

Huonoja puolia... vaunut vievät paljon tilaa autossa. Meillä jouduttiin irroittamaan koppa joka kerta rungosta (tosin ei ole iso homma). Koppa kulki sitten joko takakontissa irrallaan rungon päällä tai useimmiten takapenkillä. Ratasosan kanssa mahtuvat juuri ja juuri takakonttiin kasattuna. Riippuu tietysti autosta, kannattaa testata jos vaan mahdollista.
Vaunut ovat myös melko leveät ainakin sen sport cryptonite-rungon kanssa. En ole tykännyt siitä kankaisesta tavarakorista. Se keräsi lumisateessa lunta ja kengistä roiskuneet hiekoitushiekat ja sohjot... nyt kesällä toimii ihan kivasti.
Ratasosaa ei saa säädettyä täysin vaakatasoon nukkumista varten, vaan se jää hiukan viistoon. Sen takia meillä siirryttiin sen käyttöön melko myöhään. Nyt isommalla muksulla se viisto asento on kyllä ihan riittävä unia varten.

Meidän muksu ei ollut kovin uteliasta sorttia, et olis pitäny maisemia nähdä hyvin jo pienenä... viihtyi siis hyvin vaunukopassa. Nii tosiaan vaunukopassa on pohjalla sellanen levy, jonka avulla vauvan voi nostaa pystympään maisemia tarkkailemaan. Pienempikin vauva voi olla puoli-istuvassa asennossa tukea vasten.

Minulla kokemusta vain Brio Kombeista (vm. 2003), ovat olleet käytössä nyt 2 vuotta ja yhä uudenveroiset.
Tässä jotain hyvää ja huonoa:

- kova koppa tilava, kesällä viileä ja talvella mahtuu hyvin toppavaatteet sekä isokin vauva
- koppa on loistava matkasänkynä, helppo nostaa pois ja laittaa takaisin
- ratasosa on tilava, alle vuoden vanhalle jopa hurjan ison tuntuinen, mutta 5-pistevyöt pitävät lapsen paikoillaan, ainoa mitä kaipaan ovat pehmusteet vöihin
- teleskooppiaisa (en tiedä onko nykymalleissa) on hyvä ja napakka mutta vie enemmän tilaa esim. bussissa ja hississä kuin ""taittuva"" aisa
- nyky-kombeissa taitaa olla myös ""lennossa"" vaihdettava työntösuunta, siitä olen kuullut sekä hyvää että huonoa, yksi epäkuntoon menevä mekanismi lisää..
- ilmakumirenkaat ehdottomat, talvella kulkee paremmin hieman pehmeillä renkailla ja kesällä kovilla, ei ole tarvinnut muuten pumppailla
- meidän mallissamme kopan säätöruuvit löystyvät ajan kanssa, niitä on joutunut kiristämään kerran (ei iso vaiva)
- hyvät materiaalit, likaa ja kosteutta hylkivä kangas ja helpot irrottaa/pestä
- 2-vuotias ei ole vielä ainakaan saanut vaunuja kaatumaan vaikka kiipeilee ja keikkuu niissä
- isot vaunut myös kokoontaitettuina, menevät renkaiden irrotuksen jälkeen keskikokoisen automme takakonttiin sujuvasti, koppa kyydissä eivät mahdu
- suuresta koosta huolimatta kevyet työntää ja näppärät käännellä

Luulen että samoja ominaisuuksia löytyy Emmaljungistakin, aika samantyyppisistä vaunuista on kyse. Emmaljungan tuulettuvaa pohjaa ihastelin minäkin, en tiedä miten käytännössä toimii (eli onko kauheasti apua). Makuasia, käykää liikkeissä kokeilemassa miltä vaunut tuntuvat työntää ja miten menevät autoonne.

Vaunu-aitassa oli nyt Kombit hintaan 639,- Aika kamala tosiaan :/ Tarjouksia kannattaa kysellä ja katsella ja joskus kannattaa vaunut hankkia kauempaakin, osti sitten minkä merkkiset tahansa.

meillä brio kombit käytössä, maksoi 499 viime kesänä kun oli vaihtuvan malliston vanhempi väri mutta tietty uudet.

tässä kommentteja:
-pyörät ja työnnettävyys todella hyvä, kevyet työntää, kilometrejä on tullut vuoden aikana hirveästi kun olen lenkkeillyt päivittäin min. 6km
-kova koppa kevyt kantaa (meillä korkeat rappuset taloon joten runko säilytettiin lämpimässä autotallissa ja kannoin vauvan sitten kopalla vaunuihin sisältä)
-koppa taas mun mielestä vähän ahdas, ainakin kapea. Meillä poistui käytöstä 3-4kk kohdalla kun tuli talvi ja vauva nukkui 3 tunnin päikkäreitä ulkona joten vaatetta laitoin paljon+taljat ym ei mahtunu koppaan enää. Mutta ratasosassa onnistui nukkuminen todella hyvin
-kangasmateriaali mun mielestä aika hyvin säänkestävää, ei heti kastukaan läpiasti, en ostaisi niitä ""puuvillakankaisia"" tai mitä ne nyt on...
-sadesuojaan kyllä on runkoon kiinnitettävä säilytyspussi mutta käytännössä syksyn ja talven meillä oli sadesuoja koko ajan vaunuissa päällä
-työntöaisassa tarpeeksi säätövaraa korkeudessa
-mahtuu ilman pyöriä porrasperäiseen ford mondeoon hyvin, suht kevyt nostaakin oon meinaan nostellu autoon vuoden aikana toisenkin kerran kun viikottain reissuttu mummulassa

mitä haluaisin muuttaa/lisää:
-tuo emmanljungan kiinteä hyttyssuoja kiinnostais että toimiiko. Nyt varsinkin kun nukkuu ratasosassa, hyttyssuojaa vaikea saada niin ympäri ettei kuomuosan raoista pääse hyttysiä sisään (lienee yhdistelmien ongelma)
-ratasosan selkänojaan lisää kaltevuusvaihtoehtoja (nyt kolme, riittää toki nyt kun istuu itse jo)
-kova koppa mun mielestä ehdoton pikkuvauvalle mutta tilavuutta sais olla vähän lisää

Hyvin samanlainen kuin Edge, mutta voittaa Emmaljunga Edgen ainakin siinä, että menee kasaan koppaosan kanssa. Meille tämä oli tärkeä asia. Säästää tilaa ja hemoja jatkuvalta vaunujen osien irroittelulta. Lisäksi vaunujen ulkomitat (pyöriästä pyörään)vähän kapeammat, eli näppärämmät. Ja kevyemmät kuin Edget. Kuomuosa turvallisempi, koska kangas menee kopan alle, ei jää rakoa josta lapsi pääsisi pujottautumaan ulos ja jumittumaan.
Ja mikäli olen tulkinnut nettilähdettä oikein, Edgessa vain kankainen tavarakori! Ei varmasti yhtä kestävä kuin metallinen (Briossa).

Moi! Meillä tyttelillä Emmaljungan edget. Kauan mietein, mutta onneksi päädyin niihin. En ole katunut hetkeäkään! Vaunuosa on aivan ihana, vaavi mahtuu todella hyvin pitkän aikaa. Se oli meillä yksi hyvin ratkaiseva tekijä, sillä halusin vauvalle vaunut, jossa hän mahtuu nukkumaan koko ensi talvenkin. En halua siirtyä ratasosan käyttöön noin 5 kuukauden iässä juuri talvipakkasten alkaessa! Tuulettava pohja näillä helteillä tosi tarpeellinen; en osannut ajatellakkaan aikaisemmin, miten hyvä se on. Samoin kuomun kurkistusluukku antaa hyvää ilmankiertoa näillä helteillä. Kiinteä hyttysverkko tosi kätsä; sekin yllätti minut. Tosi näppärä vetasta vetskari auki ja sieltä hyttysverkko tulee! Tilaa vaunut vievät autossa, mutta sehän on selvä, koska ne on todella tilavat. Kannattaa pohtia, mikä ratkaisee teillä. Me ei ostettu vaunuja sitä varten, että ne vie vähän tilaa, vaan sitä varten, että vauvalla on tilaa! Kangaskoria ite vierastin aluksi, mutta vielä ainakin se on ollut ihan pätevä. Emmaljungassa käyttömukavuutta lisää upeat toiminnot, kasaus ja säädöt tosi näppäriä! Suosittelen! En vaihtaisi millään mihinkään muuhun vaunuun! Rahaa meni, mutta onneksi en säästänyt väärässä kohtaa...

Brio Duoissa on myös iso koppa, vaikka menevät autossa yhtenä pakettina kasaan. Muistelen, että Duon koppa isompi kuin Edgessä (pituudelta). Brio duo siis hyvin samanlainen kuin Edge, mutta parempi.:) Eli ratasosa ja vaunukoppaosa erikseen.

Kyllä minun käsittääkseni myös Edget menevät yhtenä pakettina kasaan! Ainakin myyjätäti ne kasasi niin, kun esitteli vaunuja. Ja Edgen koppa on muistaakseni 7cm leveämpi kuin Brio Duon, joka minusta on aika paljon. Ainakin talvella sitä tilaa kaipaa juuri leveyssuunnassa.

Juu, kyllä Edget menevät sekä vaunukopan, että ratasosan kanssa kasaan... työntöaisaa tosin voi joutua säätämään pidemmäksi, että se menee kuomuosan yli --> matalampi paketti.

Nyt tulee tyhmä kysymys Edgen käyttäjältä... Missä se rakonen siinä kuomuosassa on, josta lapsi pääsee pujottautumaan???
Kuomu on tosi tiiviisti kiinni sekä vaunukopassa (nepparit), että ratasosassa (nepparit ja vetoketjun alta paljastuva ""tuulipussi""). Ei sieltä edes tuule vaunuihin mistään rakosesta.
Nii ja jos en väärin ole Emmaljungan esitteitä tavannut, niin vaunuihin voi valita kolmesta erilaisesta rungosta mieleisen, joista kallein vaihtoehto on se, jossa kääntyvä työntöaisa ja kankainen tavarakori. Kahdessa muussa on metallinen kori.

Kestävyydestä sen verran, et kaikissa tavarakoreissa on ilmoitettu painoraja lastattavalle tavaralle. Tuskin kankainenkaan siis rikki menee, jos ei ylitäynnä ole. Ennen se irtoaa liikapainon alla, kuin menee kokonaan rikki.