Kolmipyöräiset rattaat/vaunut

  • Viestiketjun aloittaja balik harmailee
  • Ensimmäinen viesti
balik harmailee
Eli kyselisin apua niiltä joilla on kokemusta kolmipyöräisistä rattaista/vaunuista talviaikana.

1. Onko vaikea työntää hangessa?

2. Tuntuuko että kippaisi sivulle helposti?

3. Onko yleisissä kulkuneuvoissa matkustaminen helppoa (esim. bussiin meno tai pois tulo), kippaako siinä vaiheessa kun koko paino on hetken yhen pyörän varassa noustessa matalalattiabussiin?

Taistellaan tulevan lapsen vaunumallista kotona ja pitäisi saada hyvää tietoa näistä kolmipyöräisitä, esim Herqules Raptor 3 spin.

Kiitos jo etukäteen hyvistä vinkeistä


=)
 
Meillä on kolmipyöräiset, carenat, mutta tupla-malliset. ne on kyllä hyvät ja tukevat, on niin isot pyörät, että hangessakin kulkee loistavasti. Ystävällä on juuri nuo herkulekset, ja miun mielestä ne on aika "horjakat" mitä oon niitä muutaman kerran työnnellyt. Eli kaatuu melko helposti. Muuten näppärät ja kevyet työntää.
 
Äitsyliini
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2007 klo 13:10 balik harmailee kirjoitti:
1. Onko vaikea työntää hangessa?

2. Tuntuuko että kippaisi sivulle helposti?

3. Onko yleisissä kulkuneuvoissa matkustaminen helppoa (esim. bussiin meno tai pois tulo), kippaako siinä vaiheessa kun koko paino on hetken yhen pyörän varassa noustessa matalalattiabussiin?
1. No jos lunta on yli 15 cm, niin onhan se aika raskasta, mutta kyllä niillä eteenpäin pääsee. Riippuu minkälaiset renkaat...Isojen hankien yli ei kyllä helposti pääse. Asutaan maaseudulla, eikä täällä aina tiet ole kunnolla aurattu, mutta kyllä me ollaan niillä 3-pyöräisillä vaunuilla eteenpäin päästy. :)

2. Ainoastaan jos on TODELLA epätasainen maasto, on muutaman kerran meinannut kipata sivulle ja bussissa muutaman kerran eli täytyy muistaa aina pitää kiinni niistä vaunuista vaikka olisi jarru päällä. Mutta kyllä ne 4-pyöräisetkin kaatumaan saa...

3. Bussiin meno on pienen totuttelun jälkeen ihan helppoa, täytyy vain muistaa ettei varaa sen etupyörän päälle liikaa ettei keikkaa ja tosiaan pitää kiini kokoajan vaunuista esim. äkkijarrutusten takia. Olen mennyt etuperin ja poistunut takaperin bussista ja varsinkin matalalattiabusseihin meno on todella helppoa.

Meillä Teutonian 3-pyöräiset yhdistelmävaunut, joissa kääntyvä etupyörä jonka saa myös lukittua. Ainoastaan bussiin mentäessä olen lukinnut etupyörän tai jos maasto kovin epätasaista tai jos olen kävelyllä sellaisessa maastossa, jossa tie on pitkä ja suora. Kolmipyöräisissä vaunuissa olen erityisen tyytyväinen ollutkin tuohon kääntyvään etupyörään, jonka ansiosta ahtaissa paikoissa esim. kaupassa/kaupungilla on niin helppoa yhdelläkin kädellä kääntää vaunuja vaikka paikallaan olisi. Jopa bussissa voi kääntää vaunut paikoillaan ollessa, jos haluaakin vaihtaa poistulosuuntaa.

Ehdottomasti suosittelen että ostat vaunut joissa on kääntyvä etupyörä. Mekin suunnittelimme ensin Herqules-vaunuja, mutta silloin ei ainakaan ollut mahdollista saada niitä kääntyvällä etupyörällä, joten päädyimme Teutonioihin, vielä kun saimme hyvän tarjouksen!

Olen ollut erittäin tyytyväinen 3-pyöräisiin vaunuihin, ikinä en ostaisi 4-pyöräistä.
 
Meillä on Herqulekset (3-spin) ja ihan hyvin niillä talvi pärjättiin eli hangessa kahlaaminen ei ollut ongelma, ehkä hieman raskaampaa noita on työntää hangessa kuin nelipyöräisiä (kun tekee kolme uraa kahden sijasta), mutta pärjättiin.

Kaupungissa ja kaupoissa liikkuminen on helpompaa kun etupyörä kääntyy, ja bussiinkin nouseminen on ihan suht yksinkertaista. Tietysti noita pitää tukea enemmän kuin nelipyöräisiä, mutta joka kerta ollaan bussiin päästy kun on tarvinnut! Liikkuvassa bussissa ehkä pitää pitää enemmän huolta vaunuista etteivät kaadu, jos tulee äkkitilanne, mutta niin nuo näkyy nelipyöräisetkin heittelehtivän jos kuski äkkiä jarruttaa. Tasaisella maalla pysyvät ihan hyvin pystyssä, massansa vuoksi joskus jopa paremmin kuin monet muut.

Miinuspuolena voisin sanoa, että nuo rattaat on ihan älyttömän raskaat verrattuna esim johonkin vanhempiin nelipyöräisiin. Niitä työntäessä kunto kasvaa! Niin ja noissa Herquleksissa miinuspuolena on vielä se, että takapyörät ovat todella leveällä ja kapeita käytäviä kulkiessa saattaa käydä niin ettei yksinkertaisesti mahdu...

En ole niin paljon nelipyöräisillä ajellut, että osaisin sanoa, kummat on paremmat. Me ollaan tosiana Herquleksilla pärjätty (vauva syntyi loppusyksystä).
 
Meillä on Teutonian kolmipyöräiset S3:t ja on todella helpot ja kevyet vaunut. Ollaan kyllä sellaisella seudulla, että talvella on aina ollu tiet kohtuudella aurattuna, mutta mitään vaunuongelmia ei meillä ollut.

Etupyörän saa tosiaan lukittua ettei käänny ja bussiin mennessä kandee niin varmaan tehdäkin ja mulla tais kyllä olla koko talven etupyörä lukossa.

Vielä ei ole meillä ainakaan tullut tarvetta matkarattaille, kun ollaan ostettu ratasosakin vaunuihin. Nelipyöräisillä vaunuilla tulee ehkä helpommin matkaratastarve.

Toisaalta heittoaisa vois olla vaunuissa kätevä.
 
balik harmailee
Kiitos kaikille vastanneille :flower:

Elikkä yhteenvetona voisi sanoa että kulkevat ihan hyvin kaupungissa talvella.

Bussissa saattavat horjahdella helpommin kuin nelipyöräiset, mutta jokainenhan pitää tietty vaunuista kiinni, joten hirmuista kaatumisvaaraa ei ilmeisesti ole.

Bussiin nousu saattaa olla alussa hankalaa, mutta opittua ja etupyörä lukittuna sekin siis onnistuu.

Esikoisen kanssa mentiin talvi Gracon rattailla ja siinä on edessä tuplarenkaat joten tekevät myös lumessa ylimääräisiä uria, eli enköhän selviä sitten 3 urasta.

Paino on tosiaan aika kova kun liikkeessä kokeilin kääntää rattaita ilman kääntyvää etupyörää, oli todella hankalaa. Lähtisiköhän kilot sitten liikkeelle :D

En tiedä vielä mihin päädytään, mutta tahtoisin niin kovasti nuo Herqulesin Raptos 3 spin rattaat.

Tämä pikkuinen on tulossa maailmaan elo-syyskuun vaihteen aikoihin joten pari kuukautta kerkeää olla ihan hyviä kelejä ennen kuin tarvitsee hangessa rämpiä.

Kiitos vielä hyvistä vinkeistä =)
 

Yhteistyössä