kolmiperhepäivähoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kissa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
meillä oli. Eli mun lapset ja yhden toisen perheen lapset. Hoito tapahtui meillä. Mä ostin ruoat, laitoin ne, siivosin yms . siihen päälle sähkö ja vesi.. ja maksoin hoitomaksua saman kuin olisin vienyt pph tai päiväkotiin. Eli siis ihan p.. koko systeemi. Kalliimmaksi tuli mulle. Hyviä puolia siinä oli ettei tarvinnut herättää ja kuljettaa mihinkään. koti oli rikki ja sekaisin kun kotiin palasin. Hoitaja hoitaa vain lapsia ei kotia tai tee ruokaa. Yksityinen hoitaja on eriasia.

siis ei KOSKAAN meille enää.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.07.2006 klo 21:52 mamma kirjoitti:
meillä oli. Eli mun lapset ja yhden toisen perheen lapset. Hoito tapahtui meillä. Mä ostin ruoat, laitoin ne, siivosin yms . siihen päälle sähkö ja vesi.. ja maksoin hoitomaksua saman kuin olisin vienyt pph tai päiväkotiin. Eli siis ihan p.. koko systeemi. Kalliimmaksi tuli mulle. Hyviä puolia siinä oli ettei tarvinnut herättää ja kuljettaa mihinkään. koti oli rikki ja sekaisin kun kotiin palasin. Hoitaja hoitaa vain lapsia ei kotia tai tee ruokaa. Yksityinen hoitaja on eriasia.

siis ei KOSKAAN meille enää.

Minä olen ollut kolmiperhepäivähoitajana. Kaupungin palkkalistoilla. Ja ruoan laitto eikä siivous kuulunut työn kuvaan, mutta esim. perunoiden keitto tietenkin ja kastikkeen lämmitys. Asunnon tulee olla siinä kunnossa kuin se on ollut päivän alkaessakin. Eli esim. keittiön lattioiden siivous, tiskit, eteisen hiekat ja lelut paikoillaan.

Tuossa perheessä ei ollut vierasta lasta hoidossa kuin hetken. Tuolta ajalta perhe sai ruoka/kulukorvauksen hoitolapsesta. Muulta ajalta hoitomaksuista hyvitettiin kolmen(omien) ruoka/kulukorvaus. Siis se mikä perhepäivähoitajalle maksetaan palkan lisäksi.

Meillä on ollut kunnallinen perhepäivähoitaja omassa kodissa. Ruuat piti valmistaa edellisenä iltana. Ruuista ei saanut omien lasten osalta korvausta, mutta vieraiden lasten osalta sai pienen ruokakulukorvauksen. Hyvä puoli oli se, että sai jättää lapset aamulla nukkumaan. Huono puoli oli tuo ylimääräinen ruuanlaitto ja ruuan suunnittelu sekä ostaminen.

Onnistuminen riippuu paljon hoitajasta. Ei ole kiva tulla kotiin, jos joutuu katsomaan mihin jalkansa laittaa, kun lattiat ovat täynnä leluja. Ja hankalin tilanne on, jos joutuu opettamaan ja neuvomaan perusasioitakin hoitajalle. Hyvän ja kokeneen hoitajan kanssa tilanne on taas päinvastainen. Kotiin tullessa keittiön pöydät kiiltelevät puhtauttaan ja lasten vaatekaappikin on joutoajalla pistetty järjestykseen ja lapset on hyvin hoidettu, leikitetty jne.

Meillä lapsi 3-vee on minun ja mieheni vuorotöiden vuoksi "vuorohoidossa". Hoito tapahtuu perhepäivähoitajan kotona. Viemme lapsen hoitoon työvuorojemme mukaan, välillä lapsi on myös yön hoidossa, kun itse olen yövuorossa. Lapsi on myös hoidossa silloin kun nukun yövuoron jälkeen tai yövuoroa varten varastoon päivällä. Aluksi pelkäsin että lapsihan on koko ajan hoidossa, mutta itseasiassa hänen on tarvinnut olla vähemmän kuin esim jos tekisimme päivätyötä. Meillä on ihana hoitotäti jonka kanssa olemme saaneet hoitoajat sovittua niin kuin ne on meidän perheen ja lapsen kannalta olleet järkevimmät. Perhepäivähoitajan kannltahan tämä ei ole mikään hyvä juttu, päivät venyvät usein yli 12 tuntisiksi kun ensimmäinen lapsi saattaa tulla viideltä aamulla ja viimeinen lähteä kymmeneltä illalla... Nostan hattua heille, minusta siinä vaiheessa täytyy olla jo jonkunlaista kutsumusta siihen hommaan!

Olin kolmiperhepäivähoitajana melkein vuoden ja se aika jäi minulle sekä perheille hyvänä muistona. Minulle kuului perushoidon ja kasvatuksen lisäksi aamupalan, lounaan ja välipalan valmistus sekä lelujen korjaus yhdessä lasten kanssa. Perhe sai kulukorvaukset, joten vedestä ja sähköstä joutuivat maksamaan ylimääräistä, mut muuten se tuli samanhintaiseksi kuin muukin kunnallinen päivähoito. :)

Yhteistyössä