Kolmen lapsen vanhemmat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maanvaiva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maanvaiva

Vieras
Oletteko hyväpalkkaisia? Meillä kolmonen haaveissa, mutta mietin, jos kaikki kolme teininä harrastavat kauheesti tms niin onko meillä varaa sellaiseen... Mun brutto 2418e ja miehen 2000e. Toisaalta, en minäkään ole kotoa saanu mitään suuria summia koskaan ja ihan onnellinen, oikeastaan tosi onnellinen lapsuus oli...

Ei olla.
Johan tässä kerkeää saamaan vaikka lottovoiton ennen ku nuo on teinejä. Toivottavasti elän kuitenki sinne asti.

Eli älä suotta tuollasta murehdi, ja ihan ok palkathan teillä on. :)

Riippuu menoista. Meillä suurin piirtein samat tulot kun naapureilla. Molemmilla 3 lasta, toisella perheellä aina rahat loppu, paljon tavaraa, kalliit harrastukset, autot jne. Toinen perhe elää tulojensa mukaan ihan hyvin pärjää, vaikka iso asuntolaina. Miehen tulot on kyllä melkein tuplana teihin verrattuna

En nyt sanois. Niin että vuokra ja vakuutukset saadan maksettua, autoon bensaa ja kaappiin ruokaa ja siisteissä ja sopivissa vaatteissa kuljetaan... Ja muutamasta kympistä-muutamaan sataseen saa pivoonkin. (Miehen palkka+lapsilisä+mun työkkäriraha)

Alkuperäinen kirjoittaja tre:
Kuule, lapsi tuo leivän tullessaan.

Ei se nyt ihan näinkään mene. Tulot tippuvat ja menot kasvavat kun lapsi syntyy..

Kyllä mun mielestä on järkevää perhesuunnittelua miettiä oman taloudenkin kestävyyttä.

Miksi pitäisi saada teininä harrastaa kaikkea? Varmaankin aika moni teini haluaa vaikka mitä, jos vain saa, mutta joku raja pitää vetää. Teinille hyvä antaa tietty kuukausiraha, josta kustantaa harrastuksensa ja töitäkin voi alkaa tekee kun ikä sallii.

Miehen tulot 2000?/kk käteen. Mie oon opiskelija ja teen sillon tällön työvuoroja. Eli tulot ei todellakaan oo mitkään päätä huimaavat,mut silti pärjätään. Asutaan omakotitalossa ja kaksi uudehkoa autoakin löytyy. Hyvin pärjätään,tosin lapset ei oo vielä lähelläkään teini-kää,saatikka kouluikää ;). Tässähän sitä nyt sit opiskellaan paremmille palkoille,että on sit varaa maksaa lasten teini-iän harrastukset;) ;) :D

No voi olla, että ikälisiä tms tulee, mutta alle 5000e joka tapauksessa kuussa. Ja tonnin verran menee lainanlyh ym asumiskuluihin... Mies harrastaa kalastusta, siitä jos joku lapsonen innostuu niin on kaikki valmiina :)

Ajokortti, mopo jne jne mitä näitä nyt on mietityttää, mies lähinnä on melko vähävaraisesta perheestä ja hän haluaisi, että omille lapsille pystytään tarjoamaan rahallisesti enemmän.

Rakkautta meillä riittää, kahden kanssa on toki kädet täynnä (5v ja 2v) mutta vahva tunne, että yhdelle vielä olisi tilaa... Talomme on iso, jokaiselle riittäisi oma huone.

Ajatuksia otetaan vastaan edelleen :)

Sinuna en kyllä epäröisi kolmannen yritystä, kun kerran kaikki asiat kunnossa. Sisarukset ovat rikkaus, joita ei voi rahassa mitata!
..Ja muistakaahan kuitenkin, että ne kaksoset voivat tulla, vaikkei niitä suvussa olisikaan valmiina :D
Nimimerkillä: Kolmannesta lapsesta aikanaan kuumeillut, nykyään neljän lapsen äiti ;)

Mä olen kolmen lapsen yh joista yksi on nyt esiteini, rahaa saan reilun tonnin käteen kuussa ja asun omakotitalossa. En epäile hetkeäkään, etteikö lapset sais harrastaa. Ihan kaikkeen tietysti ei ole mahdollista alkaa, mutta mahdollisuuksien mukaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja --:
Sinuna en kyllä epäröisi kolmannen yritystä, kun kerran kaikki asiat kunnossa. Sisarukset ovat rikkaus, joita ei voi rahassa mitata!
..Ja muistakaahan kuitenkin, että ne kaksoset voivat tulla, vaikkei niitä suvussa olisikaan valmiina :D
Nimimerkillä: Kolmannesta lapsesta aikanaan kuumeillut, nykyään neljän lapsen äiti ;)

Ootko sä Elina;)?

Alkuperäinen kirjoittaja olava:
Mä olen kolmen lapsen yh joista yksi on nyt esiteini, rahaa saan reilun tonnin käteen kuussa ja asun omakotitalossa. En epäile hetkeäkään, etteikö lapset sais harrastaa. Ihan kaikkeen tietysti ei ole mahdollista alkaa, mutta mahdollisuuksien mukaan :)

Arjen sankari, nostan hattua! Ja kiitos, että jaoit kokemuksesi.

Onhan se paljon kiinni siitä, miten lapset kasvattaa, kunpa onnistuisi siinä hommassa...

Hyvää kesää!

Ja kiitos kaikille vastanneille. Meillä mies vielä epäröi, joten annan hänelle rauhan miettiä ja katsotaan syksymmällä jätettäisiinkö ehkäisy pois.

Alkuperäinen kirjoittaja ElämääniEksynyt:
Juu ei kyllä olla varakkaita.. Kolmen lapsen YH, opiskelija ammattikorkeessa.. Vanhin lapsista 5,5v. Mutta toimeen tullaan :)

Tälle mä nostan myös hattua,kuten edelliselle YH:lle. Mulla on kolme pientä lasta(vanhin nuorempi kuin yllä olevan vanhin),ja monesti oon miettinyt,että en varmaan ikinä jaksaisi YH:na näitten kolmen kanssa :ashamed:

mun tulot 1670 e/kk ja miehen 1580e/kk (bruttona). Hyvin ollaan pärjätty, tietenkään mitään ylellisyyksiä ei harrasteta, mutta saadaan mitä tarvitaan... ja neljäs haaveissa...

Alkuperäinen kirjoittaja niina:
Juu ei kyllä olla varakkaita.. Kolmen lapsen YH, opiskelija ammattikorkeessa.. Vanhin lapsista 5,5v. Mutta toimeen tullaan :)

Tälle mä nostan myös hattua,kuten edelliselle YH:lle. Mulla on kolme pientä lasta(vanhin nuorempi kuin yllä olevan vanhin),ja monesti oon miettinyt,että en varmaan ikinä jaksaisi YH:na näitten kolmen kanssa :ashamed:

Kyllä sitä jaksaa, kun pakko on :) Mäkin ajattelin suhteessa ollessani, etten jaksaisi yksin, mutta selvinnyt olen. Erotessa lapset olivat 1-, 2- ja 4-vuotiaat.

Samat sanat!

Meillä mies vuorotöissä ja aikaa vievä harrastus, mutta on se silti kullanarvoinen apu vaikka minä (ainakin toistaiseksi) päävastuun kannankin. Joskus korpeaa, kun miehelle lähtö omiin menoihin on vain ilmoitusluontoinen asia ja itse jos haluaa jossain käydä niin täytyy sumplia monen monta asiaa ja varmistaa miljoona kertaa, että mies muistaa jne jne.

Mutta aika pieniä murheita siis, täytyy muistaa se.

Kyllä sitä jaksaa, kun pakko on :) Mäkin ajattelin suhteessa ollessani, etten jaksaisi yksin, mutta selvinnyt olen. Erotessa lapset olivat 1-, 2- ja 4-vuotiaat.

Oot sie sissi:) :flower:

No meillä on pienemmät bruttotulot kun teillä ja ihan hyvin elellään :) Oma asunto ostettiin vuosi sitten, siinä on tietysti maksamista ja autoista tulee kuluja, mutta ei me mun mielestä mistään olla paitsi jääty. Meillä kaikki tyttöjä ja kyllä välillä mietin, että kun tytöt kasvavat niin kuinkahan paljon niitä menoja oikeesti tulee... Yks vaihtoehto on opettaa lapsille järkevää rahankäyttöä, esim. teini-ikäselle antaa tietty rahasumma kuukaudessa jolla on ostettava tilpehöörit ja vaatteet sun muut. Ja tietysti kun töitä tekee niin siitä voi palkita.
Meillä taas kaipaillaan vielä poikaa, eli en tiedä yritetäänkö vielä neljättä... Mutta en ole ajatellut rahaa kun neljättä on pohdittu, vaan ihan semmosia juttuja, että kuinka ehtii huomioida kaikki tasapuolisesti ja riittääkö tila ym. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja olava:

Arjen sankari, nostan hattua! Ja kiitos, että jaoit kokemuksesi.

Onhan se paljon kiinni siitä, miten lapset kasvattaa, kunpa onnistuisi siinä hommassa...

Hyvää kesää!

Ja kiitos kaikille vastanneille. Meillä mies vielä epäröi, joten annan hänelle rauhan miettiä ja katsotaan syksymmällä jätettäisiinkö ehkäisy pois.

Kiitoksia Ei se helppoa ole, mutta koska päitinä olisi pelkkää ruusuilla tanssimista :) täälä on onneksi paljon ns. melkein ilmais toimintaa ja ilmaistoimintaa. 4h josta käydään millon laskettelemassa ja milloin ratsastamassa. Seurakunnan kerhossa käy myös ja sieltä esikoinen pääsee leireille ym aina ilmaiseksi kun käy ahkeraan ja on oma-alotteinen ja auttavainen. Vaikken minä ja nuorin lapsi kirkkoon kuulutakkaan niin esikoinen saa uskoa mjumalaan ja elää sen mukaan jos haluaa :)

Meillä on opetettu rahan käyttöä heti pienestä. 4 ja 7-vuotiaalla on omia rahoja. Joskus kun 7v kaupassa kinuaa jotain lelua ja kysyy että haluatko lelun jos siihen pitää laittaa kaikki omat rahat, niin jää suosiolla lelu hyllyyn.. Toivotaan että osaa vielä murkkunakin.

Ja jos aikusetkin osaa rahan käytön niin eiköhän sitä aina pärjää. Vähän velkaa niin varmasti pärjää.

Mun brutto alle 2000 reilusti ja miehen yli 2500.Ja neljäs haaveissa.Meillä eivät ala harrastaa kalliita harrastuksia koska se ei ole mahdollista ja se on sanottu ihan suoraan.Suht halpojakin löytyy ja kaikkee kallista ei tartte saada/harrastaa. Hyvin on toiminu ja lapset melkeen 12 ,9 ja 6. Nuorin ei vielä harrasta mitään mutta alkaa harrastaa yleisurheilua.

Yhteistyössä