Kolme lasta ja nyt kaksoset?? APUA!

  • Viestiketjun aloittaja kaksoset
  • Ensimmäinen viesti
"tiina"
Kyllä meillä on isot tulot.

Silti meillä on myös viisi lasta, joten kai mulla on jotakin kokemustakin viidestä lapsesta ja kaksosista. Tuloihinko kaikki perustuu?
Onhan paljon muitakin asioita, kuin tulot..
Tottakai tulot vaikuttavat.Onhan se helpompi kun saa harrastaa mitä vaan,on rahaa uuteen isoon taloon,autoihin yms.Ap.hän ei kovin isotuloinen ollut niin varmasti hänellä tulee olemaan tiukkaa ja joutuu asumaan ahtaasti yms.
 
"Nippe"
Ei se raha olekaan tärkeintä. Jos lapsia on paljon, niin tavaroitahan voi helposti myös kierrättää.

Tutullani, jolla on vain yksi lapsi, menee ruokaa yhtä paljon rahaa kuukaudessa kuin meillä.
Meillä on ruokamenot yllättävän pienet suhteutettuna siihen, että meitä on seitsemän. Teen itse paljon ja ihan normaalia kotiruokaa syödään.
Mä en kauheasti ostele turhuuksia kaupasta (limpparia, lehtiä jne).
 
"tuplamamma"
Jaksaminen on huolena täälläkin. Meillä kaikki kolme olleet tosi huonoja nukkumaan vuoden ikään asti (kuopus on alkanut vasta nyt nukkumaan täysiä öitä). Kahdella on ollut koliikki. Jotenkin tämä talous tuli tässä nyt ensin huoleksi, enkä tarkoita vain harrastuksia vaan ihan yleistä eloa! Mutta tietysti jos ajattelee tähän kaksi koliikkivauvaa ja pienehkö asunto jossa isommatkin lapset saavat varmasti osuutensa valvomisesta... Huoh..
Mulla on niin sympatiat ja empatiat ja kaikki sun puolella! Itselle tosiaan vasta se neljäs tulossa ja pelkään myös koliikkia ja allergioita, koska kaikki kolme edellistäkin ovat niistä vaivoista kärsineet. Me on nyt ite asennoiduttu silleen, että tää on nyt tarkotettu näin ja todellakin lapset on nyt tässä. Muutaman vuoden päästä on mahtavaa kun kaikki on jo "isoja", on itellekin aikaa. Rahaa ei varmaan enempää oo kun pojat (jo olemassa olevat) tulevat varmaan syömään ihan kamalasti. Silti pelottaa mitä tuleman pitää juurikin tuon jaksamisen suhteen. Meillä kun pukkaa 5v ja 2 v uhmaakin vielä tähän samaan. Eikä nuo kaksoset muutenkaan mitään helppoja oo mm. erittäin vilkkaita, tappelevat keskenään ja siinäkun vielä yksi isompi villitsee niitä niin huh huh.
 
kaksoset
[QUOTE="tiina";28608236]Tottakai tulot vaikuttavat.Onhan se helpompi kun saa harrastaa mitä vaan,on rahaa uuteen isoon taloon,autoihin yms.Ap.hän ei kovin isotuloinen ollut niin varmasti hänellä tulee olemaan tiukkaa ja joutuu asumaan ahtaasti yms.[/QUOTE]

Jotenkin mua se talous huolettaa nyt kaikista eniten. Ehkä siksi, koska sain tietää kaksosista TÄNÄÄN enkä ole vielä sisäistänyt sitä kaikkea valvomista ja huutoa, itkua, kiukkua (mahd.koliikkia) joka sen mukana tulee...

Oikeasti kaipaisin nyt käytännön vinkkejä joltakin suurperheelliseltä! Mullehan käy nyt niin, että ehdin olla töissä vain pari-kolme kuukautta ennen uutta ä-lomaa. Minkä mukaan mun äitiyspäiväraha määräytyy sitten? Ei voida laskea kuuden kuukauden tulojen mukaan ja viiminen vahvistettu verotus on kh-tuki ajalta eli hyvin menee... Saako monikkoraskauksien kanssa muuta tukea (enkä puhu nyt vain taloudellisesta vaan ihan muustakin tuesta)?

Kyllä nämä ovat asioita joita mietin. Uskon kyllä että asioilla on tapana järjestyä ja toisaalta pidän näitä kaksosia meidän kaksosittomaan sukuun aika ihmeenä, mutta voi jessusmaria voisko ne asiat joskus järjestyä jotenkin helpomman kautta?
 
Olen aina sanonut että asioilla on tapana järjestyä :) Onnea odotukseen.
Meille on tulossa seitsemäs lapsi ja autona on volkkarin bussi ja talona vaja 200 neljöinen omakotitalo. Ja ei todellakaan tule ikinä olemaan joka lapsella omaa huonetta.
Elämä on ollut välillä vaikeeta ja välillä helppoa ihan kuin muillakin. Kun tuntuu ettei jaksa niin pyytää apua ja sitä saa/pitääkin silloin pyytää.
Ei ole meidän lapsilla kalliita harrastuksia ja en käsitä miksi niitä pitäis ollakkaan. Käyn tytön kans lähi tallilla silloin tällöin ratsastaan. Kesällä kuljemme kalassa,uimassa ja luonnossa retkeillään. Talvella hiihdetään ja luistellaan ihan luonnon jäillä. Yhtenä päivänä kuskaan pojat sählyyn.
Reissataan kotimaasa omalla asuntovaunulla. Ulkomaille meillä ei ole mitään hinkua lähtä lasten kans.
Itse olen käyny töissä aina välillä, en todellakaan jaksais olla päivät pitkät vaan kotona.
 
"tiina"
Minua tuossa ap.n tilanteessa häiritsisi tuo tilanahtaus.Tiedän mitä on asua ahtaasti ja se raastaa hermoja.Toki pystyy kaikkia tavaroita,leluja,vaatteita yms kierrättämään lapselta toisella ja halvalla laittamaan ruokaa yms mutta tilanahtaus on pahinta.
 
Siitä en osaa sanoa, miten toi äippäraha menee, mutta tukia saa kaksosista niin, että äitiysavustuksia tulee kolme(mä otin kaks pakkausta ja yhden rahana), vanhempainvapaa on kolme kuukautta pidempi. Muita tukia ei ole.
 
Ja siis mä hoidan meillä ruokaostokset. Ne tehdään pääosin Lidlissä, millä mä olen saanut meidän ruokalaskua pienemmäksi ihan reilusti. Kuten mä edellä sanoin, käytän kirppiksiä, ja olen aina tehnyt pienille ruuat itse, ei ole vaikeaa ja paljon halvempaa kuin purkkiruoka..
 
"tuplamamma"
Jotenkin mua se talous huolettaa nyt kaikista eniten. Ehkä siksi, koska sain tietää kaksosista TÄNÄÄN enkä ole vielä sisäistänyt sitä kaikkea valvomista ja huutoa, itkua, kiukkua (mahd.koliikkia) joka sen mukana tulee...

Oikeasti kaipaisin nyt käytännön vinkkejä joltakin suurperheelliseltä! Mullehan käy nyt niin, että ehdin olla töissä vain pari-kolme kuukautta ennen uutta ä-lomaa. Minkä mukaan mun äitiyspäiväraha määräytyy sitten? Ei voida laskea kuuden kuukauden tulojen mukaan ja viiminen vahvistettu verotus on kh-tuki ajalta eli hyvin menee... Saako monikkoraskauksien kanssa muuta tukea (enkä puhu nyt vain taloudellisesta vaan ihan muustakin tuesta)?

Kyllä nämä ovat asioita joita mietin. Uskon kyllä että asioilla on tapana järjestyä ja toisaalta pidän näitä kaksosia meidän kaksosittomaan sukuun aika ihmeenä, mutta voi jessusmaria voisko ne asiat joskus järjestyä jotenkin helpomman kautta?
Tuohon äitiyspäivärahaan en osaa sanoa kuinka määräytyy kohdallasi, mutta eikö sen joissain tapauksissa voi lasketuttaa myös lyhyemmän ajan osalta kuin 6kk. Ja kelahan maksaa sen mukaan mikä on hakijalle paras vaihtoehto (varmaan ainut asia missä kela suosii hakijaa). Mitään extraa ei monikoista valitettavasti saa. Paitsi äitiysavustuksen, jonka saa valita joko 3 pakkausta, 3 x 140 euroa tai 1 pakkaus ja 2 xraha tai 2 pakkausta ja 1x raha. Tietty lapsilisä menee siten että ekana syntyneestä maksetaan 4. lapsen mukaan ja tokana syntyneestä 5. lapsen mukaan.
Perhevapaita on enemmän. Eli kaksosista saa 60 ylimääräistä vanhempainvapaa päivää, jonka voi käyttää joko äiti tai isä. Ja isä voi käyttää näitä vapaita heti kun vauvat ovat syntyneet.
Hoitoapua kotiin järjestetään kaupungeissa/kunnissa omilla tavoillaan. Toisissa saa ja toisissa ei saa. Meistä esim. tehtiin lastensuojeluilmoitus jotta saatiin perhetyöntekijä auttamana muutamana tuntina viikossa lasten- ja kodinhoidossa. (tuli tarpeeseen kun kaksoset huusi 24/7)
 
Nippe.
Mekin oltaisiin kyllä mahduttu myös sinne rintamamiestaloon, mutta mua ahdistaa jos on vähänkin sotkua ja paikat täynnä tavaraa. Mulla "pitää" olla avaraa. Mä olen myös kauhea vaatehamstraaja.

Älä sitä tilaakaan mieti. Mahdutte kyllä, ellet ole samanlainen siisteysfriikki, kuin minä. Kuten joku jo sanoi, asioilla on tapana järjestyä.

Onko teillä jossain vaiheesa mahdollisuus muuttaa isompaan?
 
"juki"
[QUOTE="tiina";28608236]Tottakai tulot vaikuttavat.Onhan se helpompi kun saa harrastaa mitä vaan,on rahaa uuteen isoon taloon,autoihin yms.Ap.hän ei kovin isotuloinen ollut niin varmasti hänellä tulee olemaan tiukkaa ja joutuu asumaan ahtaasti yms.[/QUOTE]

No jos sellaista helppoutta pitää kovin tärkeänä. Minusta ihmisten ongelmat on usein seurausta siitä, että ei tyydytä siihen mitä saa, (siis en ihaile passiivisuutta ja laiskottelua, tapatyöttömyyttä sun muuta. )
Olen tehnyt työni hyvin, enkä istu kotona laiskuuttani, tämän elintason sillä sain ja olen tyytyväinen. En halaja isompia tuloja, en kuvittele että minulla pitäisi olla jotain, mihin minulla ei ole varaa.
Monet haluaisivat enemmän kuin mitä he saavat ja saattavat siis jopa uhrata tärkeämmät asiat, niin kuin vaikka kohdussa kasvavat pienet perheenjäsenet sen takia, että muilla perheenjäsenillä olisi leveämpää. Ei sellainen tuo onnea. Ei tietenkään.

Tosin olen sitä mieltä, että suuret tuloerot ovat pahasta, mutta en silti pidä katkeruutta hyvänä ratkaisuna, tyytyväisyys tervehdyttää, katkeruus sairastuttaa.
 
[QUOTE="Nippe";28608240]Ei se raha olekaan tärkeintä. Jos lapsia on paljon, niin tavaroitahan voi helposti myös kierrättää.

Tutullani, jolla on vain yksi lapsi, menee ruokaa yhtä paljon rahaa kuukaudessa kuin meillä.
Meillä on ruokamenot yllättävän pienet suhteutettuna siihen, että meitä on seitsemän. Teen itse paljon ja ihan normaalia kotiruokaa syödään.
Mä en kauheasti ostele turhuuksia kaupasta (limpparia, lehtiä jne).[/QUOTE]

Mielenkiinnota kysyn että paljonko teillä menee ruokaan rahaa?
 
"juki"
[QUOTE="Nippe";28608240]Ei se raha olekaan tärkeintä. Jos lapsia on paljon, niin tavaroitahan voi helposti myös kierrättää.
[/QUOTE]


Mikä sitten on tärkeintä?
Aiemmin kirjoitit, että teidän lapsiluku olisi pienempi, jos tulot olisivat pienemmät. Ehkäisykeskustelua en tässä tarkoita, mutta olisitteko esim abortoineet tulokkaan rahan takia?
 
"Nippe"
Aborttia en varmasti pystyisi tekemään, enkä edes harkitsisi.
Jos meillä ei olisi näin suuret tulot, niin uskon, että lapsiluku olisi voinut jäädä pariin kolmeen.
Mä siis tarkoitin tuolla sitä, jos oltaisiin ns. vähävaraisia, en sitä, jos oltaisiin normaalituloisia /keskituloisia.
jos nettotulot olisivat esim. alle 2000e kuukauessa, olisi varmasti neljäs ja viides lapsi saanut odottaa ns. parempia aikoja, mutta jos olisi ollut tullakseen, niin tottakai olisi ilolla otettu vastaan.

Jos ymmärrätte pointtini.
 
kaksoset
[QUOTE="tiina";28608285]Minua tuossa ap.n tilanteessa häiritsisi tuo tilanahtaus.Tiedän mitä on asua ahtaasti ja se raastaa hermoja.Toki pystyy kaikkia tavaroita,leluja,vaatteita yms kierrättämään lapselta toisella ja halvalla laittamaan ruokaa yms mutta tilanahtaus on pahinta.[/QUOTE]

Joo, se mietityttää kyllä itseänikin kovasti... Ei nyt se, että on 4h+k, mutta tässä on sen verran vähän neliöitä että esimerkiksi nuo makkarit ovat aivan naurettavan kokoisia! En kyllä mitenkäänpäin keksi miten tänne mahtuisi KAKSI vauvaa!
 
"Maritta"
Tottakai lapsilukuun vaikuttaa raha, ellei lapsi ole ns. yllätys. Jokainen lapsi on lahja, rakas ja tervetullut.
Mutta meillä lapsia on kaksi vain siksi, että tulomme ovat niin pienet. Olen alle 30 ja lapsientekovuosia (jos lapsi vielä suodaan meille) on jäljellä. Kun mies valmistuu ja tulot nousee, niin sitten harkitsemme seuraavaa lasta.

Mutta jos nyt saisin tietää olevani raskaana, niin ok.
 
Minun on pakko tuohon harrastushommaan vielä sanoa,että ku meillä täällä pohjoisen peräkylällä ei ole edes sitä mahdollisuutta että lapset kävis kalliissa harrastuksissa. Tai aika harva vanhempi on valmis kuskaan kymmenijä/satoja kilommetrejä tai olis aikaakaan.
Jääkö meidän lapset jostain paitsi?
He kulkevat tuolla töissä mukana. Kiipeilevät puissa. Pyöräilevät keskenään. Tonkivat ja kuopivat metsässä. Kokoavat kylän pojat yhteen pelamaan jonku pihalle jalkapalloa. Käydään kalassa ja uimassa. Hiihdetään lähipellolla jonne on joku naapuri vetäny ladun.
Ja kaikki nämä hyvin halpoja harrastukia. Päällä on sisaruksilta perityt vaatteet. Tai jotain ei merkkiä olevat. Niin on kaikilla.

Tiedättekö että minua ahdistaa ajatuksin että joutuisin seitsemän lapsen kans asuun kehäkolmosen sisällä tai edes jossain taajaman asutusalueella. Täällä on niin paljon vapaampaa ja rennompaa.
 
kaksoset
Minun on pakko tuohon harrastushommaan vielä sanoa,että ku meillä täällä pohjoisen peräkylällä ei ole edes sitä mahdollisuutta että lapset kävis kalliissa harrastuksissa. Tai aika harva vanhempi on valmis kuskaan kymmenijä/satoja kilommetrejä tai olis aikaakaan.
Jääkö meidän lapset jostain paitsi?
He kulkevat tuolla töissä mukana. Kiipeilevät puissa. Pyöräilevät keskenään. Tonkivat ja kuopivat metsässä. Kokoavat kylän pojat yhteen pelamaan jonku pihalle jalkapalloa. Käydään kalassa ja uimassa. Hiihdetään lähipellolla jonne on joku naapuri vetäny ladun.
Ja kaikki nämä hyvin halpoja harrastukia. Päällä on sisaruksilta perityt vaatteet. Tai jotain ei merkkiä olevat. Niin on kaikilla.

Tiedättekö että minua ahdistaa ajatuksin että joutuisin seitsemän lapsen kans asuun kehäkolmosen sisällä tai edes jossain taajaman asutusalueella. Täällä on niin paljon vapaampaa ja rennompaa.
En itsekään välttämättä asuisi pk-seudulla jos ei tuo mies olisi tänne niin juurtunut... Lisäksi meillä molemmilla on täällä hyvät työpaikat ja mies on opparin jälkeen sidoksissa nykyiseen työpaikkaan ainakin vuoden. Älyttömän kallistahan tämä on...

Toisaalta mulla itselläni ei ole ajokorttia ollenkaan ja julkinen liikenne on ahkerassa käytössä. Isoon Prismaan meiltä kävelee alle 10min ja muutenkin on palveluita lähellä. Isompaa asuntoa on kyllä varmaan pakko katsoa...
 
  • Tykkää
Reactions: KuutioTasku
Eikö ole mahdollisuutta muuttaa isompaa?

Mä en tekisi lapsia, ellei tulot olisi ok. Kolme lasta vaatii jo isot tulot.
Minun palkkatulot oli viimevuodelta 1100€/kk ja mies on yrittäjä jonka tulot vaihtelee tosi paljon. Joskus ei tule yhtään ja jusku saadaan laskut maksettua jne.
Kasvimaa meillä on jossa kasvaa ruokaa. Ja mies harrastaa metästystä.
Ja kyllä me ollaan saatu lapset kasvatettua,ruokittua ja vaatetettua kaiketa huolimatta. Ja ilman mitään tukia(paitsi tietenki lapsilisät). Ja onhan tuota materiaaliakin näyttäny kertyvän. Minusta tuohon pelkkään rahaan tuijotetaan ihan liikaa. Kirppikeltä ja kierrättämällä saa paljon hyvää vaatetta.
 
En itsekään välttämättä asuisi pk-seudulla jos ei tuo mies olisi tänne niin juurtunut... Lisäksi meillä molemmilla on täällä hyvät työpaikat ja mies on opparin jälkeen sidoksissa nykyiseen työpaikkaan ainakin vuoden. Älyttömän kallistahan tämä on...

Toisaalta mulla itselläni ei ole ajokorttia ollenkaan ja julkinen liikenne on ahkerassa käytössä. Isoon Prismaan meiltä kävelee alle 10min ja muutenkin on palveluita lähellä. Isompaa asuntoa on kyllä varmaan pakko katsoa...
Aivan. Täällä taas ei pärjää ilman autoa. Tai se helpottaa huomattavasti elämää.

Kyllä minä sinulle sanon,että alku järkytyksen jälkeen kaikki järkestyy ja sinä/te pärjäätä hyvin.
 
nohh
Kyllä meillä on isot tulot.

Silti meillä on myös viisi lasta, joten kai mulla on jotakin kokemustakin viidestä lapsesta ja kaksosista. Tuloihinko kaikki perustuu?
Onhan paljon muitakin asioita, kuin tulot..
Joo, mutta vähän huvittavaa kun ap selvästi sanoo että asiassa suurin huoli on tulot, ja sit sä tulet kertomaan että miehen bemariin ei mahdu koko perhe, mutta onneksi on tuo iso perheauto vuosimallia 2012. Ja ei oo nurkissakaan ahdasta kun just rakennettiin uus omakotitalo, niin ihan hyvin pärjätään. Heh heh.

Ja eihän ne vauvana juuri mitään maksa, mutta kun talossa on 5 teini-ikäistä niin rahanmeno on vähän jo eri sfääreissä, vaikka säästeliäästi eläisi. Joten ymmärrän hyvin että tuossa suurin huoli voi olla nimenomaan RAHA.
 
  • Tykkää
Reactions: KuutioTasku
6xäiti
Hyvin se menee, älä panikoi. Meillä on 6 lasta, pienet tulot ja pieni talo, 3mh. Autokin on 7 hengen auto eli kaikki ei mahdu kerralla kyytiin.
Vähemmälläkin pärjää, ei aina tarvitse olla kaikkea viimeisen päälle eikä lapsilla kaiken maailman harrastuksia. Onhan niitä halvempiakin harrastuksia, jonka pariin voi lapsia opastaa. Meillä esim. kaksi vanhinta lasta harrastaa piirtämistä, ovat siinä taitavia ja kirjoittavat sarjakuvia. Yksi käy kuorossa, yksi pesäpallossa ja yksi painissa.
Ei minusta uusi/uudet sisarukset ole taakka muille lapsille vaan rikkaus. Ja jos te vanhemmat otatte vauvat ilolla ja odotuksella vastaan, sama heijastuu myös sisaruksiin. Ja kun kyseessä kaksoset, niin joka tapauksessa isommilla sisaruksilla ei ole niin paljon tarvetta esim. leikkiin osallistua pienten kanssa, kun kaveri omasta takaa.
 
  • Tykkää
Reactions: KuutioTasku

Yhteistyössä