Kolme ENNAKKOLUULOA. Mitkä tunnustat omaavasi?

  • Viestiketjun aloittaja Kyllästynyt
  • Ensimmäinen viesti
Kyllästynyt
Heitänpä tähän kolme ennakkoluuloa. Myönnätkö itse ajattelevasi näin, kun on kyse tällaisista tapauksista?

1. Lihavien lasten vanhemmat ovat välinpitämättömiä lastensa terveyden suhteen.

2. Kehitysvammaisen/-häiriöisen lapsen äiti käyttänyt päihteitä raskaana ollessaan.

3. Äiti, joka vie lapsensa tarhaan ollessaan itse kotona, ei halua olla lapsensa kanssa kotona joko oman mukavuudenhalunsa, väsymyksensä tai muun vastaavan syyn vuoksi.

 
d44
En ajattele mitään näistä. Tiedän ja tunnen tapauksia, joissa lapsen lihavuus ei todellakaan johdu vanhemmista. Jos tiedän, että perheessä eletään suklaapatukoilla ja sipseillä, niin tietysti kummastelen vanhempia, jotka eivät tarjoa terveellistä ravintoa lapsilleen.
 
vieras
En suoranaisesti tunnusta ajattelevani noin. Kolmoskohta on osittain totta, mutta pääasiassa ajattelen niin, että jos äiti on kotona ja vie lapsen hoitoon niin pidän sitä äitiä oikeastaan saamattomana, laiskana ja huonona organisoijana.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kyllästynyt:
Heitänpä tähän kolme ennakkoluuloa. Myönnätkö itse ajattelevasi näin, kun on kyse tällaisista tapauksista?

1. Lihavien lasten vanhemmat ovat välinpitämättömiä lastensa terveyden suhteen.

Ehkä tiettyyn pisteeseen saakka. Jos koko perhe on ylipainoisia, tunnen kieltämättä sääliä lasta kohtaan, ettei hän saa hyvää ravintokokemusta ja -ymmärrystä lapsuudestaan. Uskon, että ylipainoisenkin lapsen vanhemmat kyllä rakastavat ja välittävät lapsistaan, mutta eivät vain koe hyvää ravintoa tärkeänä tekijänä.

2. Kehitysvammaisen/-häiriöisen lapsen äiti käyttänyt päihteitä raskaana ollessaan.

En missään tapauksessa ajattele näin. Lapsella, joka on saanut vaurioita päihteiden käytöstä, on aivan tietyt ongelmat. FAS-lapsella esimerkiksi voi olla aivan omannäköisensä ongelmat. Koskaan ei voi tietää ja suurin osa häiriöistä on ilman muuta syntynyt ilman päihteitä.

3. Äiti, joka vie lapsensa tarhaan ollessaan itse kotona, ei halua olla lapsensa kanssa kotona joko oman mukavuudenhalunsa, väsymyksensä tai muun vastaavan syyn vuoksi.

Ei paljonkaan mielipiteitä. En voi tietää miksi kukin vie lapsensa trahaan enkä lähde arvaamaan. Harmi jos lapsi liian pienenä joutuu tarhaan, mutta toisaalta itsekin olin pienestä jo tarhassa. Viihdyin hyvin ja tunsin oloni erittäin turvalliseksi.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja tr:
3.on täyttä puppua ainakin mun osalta.oon kotona ja lapsi puolipäivähoidossa puheterapeutin suosituksen takia.
Meillä tyttö on neljänä päivänä viikossa tarhassa kavereiden ja puheen takia, niinäkin päivinä, kun olen kotona. Ihan lyhyt on hänen tarhapäivä. En tiedä miten olisin parempi äiti, että pitäisin häntä kotona, kun hänellä on tarhassa kivaa. Viimeistään yhdeltä hänet haetaan kotiin jokatapauksessa.
 
En kyllä mitään noista. Ehkä tuota 1. ajattelen, jos myös vanhemmat huomattavasti ylipainoisia ja kaikki lapset lihavia. Mutta aika harvinaista, enempi näkee sitä että vain yksi lapsista lihava ja silloin se ei oikein pelkästä ruokavaliosta voi olla kiinni? Mutta kuitenkin, en myönnä olevani ennakkoluuloinen näiden asioiden suhteen.
 
tr
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja tr:
3.on täyttä puppua ainakin mun osalta.oon kotona ja lapsi puolipäivähoidossa puheterapeutin suosituksen takia.
Meillä tyttö on neljänä päivänä viikossa tarhassa kavereiden ja puheen takia, niinäkin päivinä, kun olen kotona. Ihan lyhyt on hänen tarhapäivä. En tiedä miten olisin parempi äiti, että pitäisin häntä kotona, kun hänellä on tarhassa kivaa. Viimeistään yhdeltä hänet haetaan kotiin jokatapauksessa.
näin juuri.vaikka ei mitään suosituksia olisikaan siltikin veisin lapsen hoitoon kavereiden ja sosiaalisen kehityksen takia.
 
toi kolmoskohta pistää mulla niskakarvat pystyyn...

tiedän yhden tapauksen, jossa perheessä on 4 lasta (uusio perhe), nuorin edelleen kotona äidin kanssa (alle 3v), isommat tällä hetkellä koulussa, mutta tarha-aikana, nämä kolme isompaa tarhassa, pienin kotona.. eikä äidillä aikeitakaan töihin, kun näin on helpompaa.. (äitiysloman lopun jälkeen siis)

pistää vihaksi, että kotona olevat, miestensä tuloilla elävät äidit pistävät osan lapsistaan tarhaan ja osan jättävät kotiin.. vievät työssäkäyvien lapsilta tarhapaikat..

meidän töistäkin joutuu yksi mies jäämään vuorotteluvapaalle, kun ei tarhapaikkaa löydy, ja juurikin näiden "laiskamammojen" takia..

pistää vihaksi... tarhoissa muutenkin täyttä, niin pitäkööt kotiäidit lapsensa kotona, jos ei työnteko kiinnosta! :headwall: :headwall: :headwall:
 

Yhteistyössä