Kolmas tissitön huutoyö..miten kauan kestää?

  • Viestiketjun aloittaja mami29
  • Ensimmäinen viesti
mami29
Elikkä meillä tyttö 1v3kk ja nyt kolmas yö meni huutaessa.Noin puolen vuoden ajan olen yrittänyt vierottaa pois yötissiltä ja nyt tyttö tekee sen ihan itse.
Kyselisin nyt teiltä että miten kauan tätä vielä kestää että alkaa nukkua yöt heräämättä?
Viime yö meni tosin jo helpommin, kun tyttö huusi vain hetken aikaa ja nukahti sitten rattaisiin.Omaan sänkyynsä ei rauhoittunut tai syliin.
Sekavasti selitetty mutta ei tullut pahemmin nukuttua siltikään viime yönä.

Eli kokemuksia unikoulusta kaipaan ja kaikista neuvoista olen kiitollinen.
 
Minä olen aina vaan päättänyt jonkun yön,kun tissittely loppuu.sit olen laittanu omaan sänkyyn,eka yönä heräilee usein,pikkuhiljaa helpottaa.muuan yö menee.olen kokeillu useita konsteja mut nopeiten oppii kun antaa huutaa eikä mene esim silttelemään vaikkakin sydäntähän se kylmää.minä olen menny muutamaksi yöksi eri huoneeseen itse nukkumaan.nyt nukutaan olohuoneessa neljättä yötä,mut toivon mukaan ei enää montaa yötä tarvi nukkua sohvalla.
 
Mya
Meillä kanssa lopetettiin tissittely muutama viikko sitten.
Poika oli tasan yks vee ja oikeestaan halus itsekkin jo lopettaa, kun ei tissi enää niin kelvannu...
Pari viikkoa nukahti aina maitopullon kanssa syliin, nyt ei enää tarvitse maitopulloa.
Poika ei varsinaisesti oo syönyt enää aikoihin yöllä tissiä, mutta aamuyöllä mulla oli tapana imettää siinä viiden maissa, niin että poika nukahti uudestaan. Nyt kun tuo aamuyönkin imetys on loppu niin poika on sitt alkanu heräileen sillon viideltä eikä nukahda enää uudestaan. Sitten ollaan koko porukka aina aamut tosi väsyneitä.

Nyt on parin pävän ajan poika nukkunu jo yli seitsemään, joten jospa tää tilanne nyt parastuis.... kolme viikkoa tässä meni!
 
Kea
Parisen vuotta(?) sitten Kaks'plussassa oli artikkeli lempeistä unikouluista, ja Elizabeth Pantleyn lisäksi mainittiin Jay Gordon. Alla olevassa linkissä Gordonin aika mukavasti kirjoitettama juttu; siinä puhutaan lähinnä unikoulusta perhepedissä, mutta voinee soveltaa muutoinkin.

www.drjaygordon.com/development/ap/sleep.asp

Voimia!<br><br>
 
Meidän neiti lopetti yösyönnin helposti itse noin 9-10kk iässä. Mutta HUOM! turha odottaa silti välttämättä kunnon yöunia. Meillä ollaan 1 (tosiaan yksi) yö nukuttu heräämättä kuuteen asti. Pääsääntöisesti neiti heräilee, milloin tutti kadoksissa tai näkee unia yms. Minä taas en ole unikoulujen kannttaja ollenkaan ja on mielestäni todella raastavaa jättää lapsi huutamaan. Toivon että meillä joskus nukutaan. Voi kuulemma helpottaa kun tutti jää mut huutoa senkin lopetus sitten tietää.. Voimia vaan kaikille valvoville!!
 
Meillä mentiin niin et ens ruvettiin ilta tissi antaa olohuoneessa ja iskä vei nukkuu. Sitä tehtiin viikko ja neiti nukahti paljon paremmin ku iskä vei kun minä ikinä. Sit nukuin kolme yötä eri huoneessa. Eka yö heräs kahdesti kerran huus n.15min ja toisen vaan muutaman - toinen yö heräs kerran huusi n.15min. kolmas yö- heräs kerran ja käänsi kylkeä. Sit palasin itse makkariin- eka yö heräs kahdesti. Iskä kävi sängyllä-rauhottu heti. Sen jälkeen yöheräämiset on olleet hyvin satunnaisia ja yleensä rauhottuu itekseen hetken kuluttua. Itse vältän edelleen sängyn luo menoa öisin, koska sit ei auta ku viereen ottaa. Harvoin herää ja silloin paras ku isi rauhottaa. Edelleen imetän- vaan en öisin. Lapsi lopetti yöimetyksen n.1v 2kk ja on nyt 1v 10kk.
 
Meillä 1v1kk yövieroitus on mennyt näin: tyttö on tottunut nukkumaan perhepedissä, joten jatkettiin samaan tapaan, ainoastaan rintaa ei saa sängyssä, ei yöllä eikä iltaunille nukahtaessa. Päivällä saa vielä rintaa.

Ensin syötettiin kunnon illapala, sitten iltarituaalit, ja menin tytön viereen pötköttämään, ja jos tyttö yrittää nousta pystyyn, niin lasken hänet takaisin makuulle. Nukahtaa silittelyyn ja laulamiseen. Sama homma yöllä, että silitellään takaisin uneen, ei tietty lauleta.

Ekoina iltoina nostin tytön syliin, jos itku meni ihan yli, muuten yöpalvelut minimissä. Vettä saa tuttipullosta.

1. yö: huusi tunnin ennen nukahtamista ja tunnin aamuyöstä
2. yö: nukahti 15 minuutissa huutaen...heräsi 2 kertaa
--
7.yö: nukahti parissa minuutissa ILMAN HUUTOA :) heräsi kerran kieppumaan

Eli nyt on viikko takana, ja nukahtaminen äidin kainaloon sujuu helposti ja nopeasti. Yöllä vielä herää 1-2 kertaa, mutta se on paljon parempi kuin entinen tyyli. Tyttö nukkui tämän viikon aikana elämänsä ekan kerran 7 tuntia putkeen. No en minäkään huudattamisunikoulua kannata, mutta pakko oli tehdä jotain tolle yösyömiselle, ja kun itse aloin olla tosi väsynyt.

Mun mielestä ei kannata ryhtyä kantamaan ja nukuttamaan rattaisiin, vaan sinne missä yö olisi tarkoitus nukkua eli joko perhepetiin tai omaan sänkyyn. Lasta pitää vain lohduttaa ja helliä muutostilanteessa- ja olla johdonmukainen uusien rutiinien luomisessa. Ja jos ei uusien nukkumistapojen luominen onnistu nyt, niin ehkä parin viikon tai kuukauden kuluttua. Mut tosiaan ei kannata mennä ojasta allikoon, eli että jos ennen lapsi on tottunut nukahtamaan tissin avulla, että sit tulisikin tilalle pullo/ rattaat/ kantaminen keskellä yötä, jolloin lapsi eikä äippä nuku sen paremmin kuin aikaisemminkaan. Kyllähän se itkun kuunteleminen raastaa äidin sydäntä, mutta kun itse on rauhallinen ja tietää mitä on tekemässä, on helpompaa toteuttaa jonkin sortin unikoulu.<br><br>
 
Kea
Onneksi huudattamisunikoulu tässä taaperovaiheessa ei ole enää sihan ama asia kuin alle vuoden ikäisillä - nyt perusluottamus on jo syntynyt, eikä saa pahaa kolausta, vaikkei kaikkea haluamaansa enää saakaan :)

Itse olen vuosikkaan pojan äiti, ja vielä tissitellään öisin 2-x kertaa. Katsotaan nyt miten kauan! Meillä asiaa mutkistaa se, että on totuttu käymään potalla öisin suunnilleen vastasyntyneestä, ja poika herää varmaan pissahätään. Jos ei pääse potalle, niin sitten kärvistellään levottomana, kunnes pissa on vaipassa, ja sitten herätään kuitenkin. Heräämisen yhteydessä on ollut "pakko" ensin imettää, muuten ei useinkaan (enää) rentoudu pissalle. Sitten kyllä uni taas maittaa!

Jotenkaan nämä unikoulut eivät meille oikein sovi, kun ei ikinä huomioida tätä pissahätäjuttua. Silttele siinä nyt uneen, jos toisella on pissahätä! Luotan siihen, että homma jotenkin hoituu luonnostaan, ja unijaksot pitenevät ajan myötä (edelleen). Syvässä unessahan ei pissatakaan. Onneksi en ole vielä työelämässä, joten ylimääräinen yöheräilykään ei erityisemmin väsytä.
 

Yhteistyössä