Kolmas pieni 3,5v sisällä...isompien hoitotilanne auki.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mammax3"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hyvänen aika, mikä tässä on ongelma? En kyllä suostu ymmärtämään miten olisi niin mahdotonta pärjätä kolmen lapsen kanssa kotona? Mietihän ap, pph:lakin on neljä lasta ja hän tekee ruuat ja hoitaa siivoukset, mikset sinä pystyisi omien lastesi kanssa samaan? Jos et asu ihan korvessa niin mihin sitä autoa tarvitsee? Hommaa tuplarattaat niin pääset hoitamaan asioita lasten kanssa. 3,4 -vuotiasta on sulle suuri apu kotona, ja itse kyllä pitäisin kaikki lapset kotona, etenkin sen 1-vuotiaan, niin pieni kärsii isossa ryhmässä erossa äidistä. Kouluta isommat lapset auttamaan vauvan hoidossa ja kotitöissä! Saatpa nähdä, että teillä on porukalla hauskempaa kuin sulla yksin pelkän vaivan kanssa!
Ja vielä mummikin apuna, Sullahan on tosi hyvä tilanne!

Mä kans pyörittelin tuossa mielessä, että miten hoito-kerho tms kuviot järkätään isommalle (kolmas lapsi kun syntyy elokuussa, esikoinen on 3v7kk ja keskimmäinen kk vajaa 2v), mutta toistaiseksi ajattelin, että kun ekoista viikoista selvitään (mulle tulee sektio) niin eiköhän sitä jaksa kerhot sun muut pyöritellä lasten kanssa. Meinasin ensin, että veisin osapäiväisesti tutulle perhepäivähoitajalle isoimman, mutta luultavasti käytän hyödyksi kaupungin tarjoamaa max 4krt kk hoitopaikkaa hoitoapupalveluun, joka siis aina samassa päiväkodissa. Siellä nämä kaksi lasta on jo nyt muutaman kerran olleet, kun olen käynyt tenttimässä tms menoa ollut. Jos suinkin jaksat, sinun tilanteessasi (tuo ruokailu esimerkiksi) veisin isomman kyllä sinne hoitoon kuten on nytkin ollut, mutta ehkä pienemmän pitäisin vielä kotosalla. Varsinkin jos se homma sujuu jo nyt hyvin, niin muuttaako pienen tuleminen sitä? Olettaen että saatte toivottavasti terveen ja hyvinvoivan vauvan :) Onnea odotukseen!

Mutta kahden lapsen hoitoon vieminen ja hakeminen yhden pienen kanssa olisi ihan helppoa, niillä samoilla harvoin kulkevilla busseilla? :)

No siis, mä voisin pk-päivinä saada sen auton käyttöön ja viedä/hakea ne ja sinä ainaka kun ne isommat on hoidossa hoitaa kauppareissut. Eli sit kun mies pääsee myöhään töistä olis hänellä sit aikaa olla lasten kanssa kauppareissujen sijaan. Kotipäivinä oltais sitten kaikki 3 kotona tai pihalla tms. Ei mitään suuria odotuksia niiden päivien suhteen...

3km matka tuplarattailla lumen seassa päiväkotiin oli yhtä helvettiä viime talvena. No eipä tarvinnut salilla käydä enää sen lisäksi. Busseja menee pari kertaa tunnissa jos mahtuu kyytiin.

[QUOTE="noh";26111780]Sun mielestä, ei mun! :D En nauttisi kolmen pienen kanssa täpötäysissä ruuhkabusseissa kahdesti päivässä; se on kamalaa eikä mun mielestä 'hyvää arkea'. ;) Mutta hyvä jos sun mielestä on![/QUOTE]
3 hoitopäivää viikossa, ei joka päivä... :)

Ja jos autoa ei ole käytössä ihan joka päivä, kuten aloituksessa luki, niin kai ne pk-reissut voisi ajoittaa siten, että auto on käytössä.

Saattaa se päiväkoti sitäpaitsi ihan naapurissakin olla.

Niin tai näin, en veisi 1 v lasta virikehoitoon jotta saisin siivottua, käytyä ruokakaupassa ja hoidettua vauvaa. Tai siksi, että joka päivä ei ole autoa käytössä.

Jos pysytään ap:n tilanteessa, vaihtoehtoihin ei vissiin kuulunut se toisen auton hankkiminen vaan lasten hoitokuviot.

Onko oikeasti paljon raskaampi kävellä sinne päiväkodille tuplarattaiden ja kävelevän/pyöräilevän/pulkassa istuvan esikoisen kanssa, jättää esikoinen sinne ja palata kotiin kahden pienemmän kanssa kuin se että jättäisi hoitoon kaksi lasta ja palaisi kotiin vauvan kanssa?

Jos siis puhutaan ihan noista hoitoonviemisistä ja sen raskaudesta. Itse kuvittelisin että vaiva on ihan yksi ja sama, istuuko rattaissa kotimatkalla 1 vai 2 lasta.

Ei varmasti. Mutta tässä esimerkissä puhuttiin bussireissusta. Meillä hoitopaikka olisi nimittäin bussimatkan päässä eikä mahdollisuutta mennä kävellen. Jos kävellen voi viedä niin eihän siinä toki mitään ongelmaa olekaan.. Ihme kun ihmiset hermostuu niin paljon siitä, että jonkun mielestä lasten kanssa liikkuminen päivittäin julkisilla ei heidän alueellaan ole sujuvaa ja että auto olisi iso helpotus arkeen! :) Vai eikö sitä saisi äitisissi ääneen sanoa, ettei haluaisi sellaista rumbaa kokea joka päivä.. Rauhoittukaa nyt, hyvät ihmiset.. :)

Niin ja muuten - muistathan että päivähoidon aloitus tuo tullessaan usein myös ikävät lastentaudit!

Minulla oli tällainen ajatus että lapset lopettavat päivähoidossa (olen siis nyt työelämässä) kun vauva syntyy, ja haen isommille kerhopaikan. Mielellään sellaisen jonka yhteydessä on avoin päiväkoti, jotta voin sitten vauvan kanssa odotella siellä kerhon päättymistä. Näin vältyn ikäviltä päiväunikeskeytyksiltä ja eletään samassa sykkeessä koko perhe.

Lisäksi haetaan syksyksi jokaiselle lapselle (paitsi vauvalle) oma harrastus, että edes sen kerran viikossa saa taattua yksilöhuomiota.

No jos esikoinen on tarhassa tulee ne taudit kuitenkin kotiin.

Ja mullekin olis kelvannut se kerho jo vuosi sitten kun pienin syntyi, mutta kun sitä on vaan 3.v täyttäville eikä ruotsiksi!!! Srk kerhoon emme halua lapsia mielellämme viedä. Jotain 2.v kerhopaikkaa tarjottiin kerran viikossa 2t, mutta sinne vieminen veisi jo niin kauan aikaa ettei ole järkeä.

Jos nämä "isommat" pääsisivät samaan kerhoon avoimen päiväkodin yhteyteen 2-3pv/vko olis aika jees, mutta kun isoin vasta täyttää 3.v kesällä ja keskimmäinen 1,8v sit syksyllä.

Niin ja muuten - muistathan että päivähoidon aloitus tuo tullessaan usein myös ikävät lastentaudit!

Minulla oli tällainen ajatus että lapset lopettavat päivähoidossa (olen siis nyt työelämässä) kun vauva syntyy, ja haen isommille kerhopaikan. Mielellään sellaisen jonka yhteydessä on avoin päiväkoti, jotta voin sitten vauvan kanssa odotella siellä kerhon päättymistä. Näin vältyn ikäviltä päiväunikeskeytyksiltä ja eletään samassa sykkeessä koko perhe.

Lisäksi haetaan syksyksi jokaiselle lapselle (paitsi vauvalle) oma harrastus, että edes sen kerran viikossa saa taattua yksilöhuomiota.

Oletko raskaana???

En ollut huomannut ollenkaan... Koska vauva vauva syntyy?

Niin ja onnittelut tietysti!!! :flower:

En minä sitä sano etteikö pelkästään vauvan kanssa liikkuessa pääsis helpommalla, tottakai pääsee, mut kaikkeen tottuu ja mä olen sitä mieltä et se oma asenne ratkasee sen kuinka helppoa tai vaikeaa se elämä on..

Olihan siinä tekeminen oppia toimimaan kahden kanssa, en osaa kuvitella mitä se olis kolmen kanssa, mut eikai se lopunviimein elämää kaada sekään..

Mulla on lapset 3 v 7 kk sisällä syntyneet (siis 3 kpl). Kaikki ovat olleet kotihoidossa koko ajan, mutta se on ihan "oma vikani", sillä olen näin halunnut tehdä. Näinkin siis voi selvitä täysjärkisenä, kunhan järjestää paljon mielekästä ohjelmaa lapsille ja itselleen.

Mutta teet juuri täysin niin kuin itse haluat!!

Ei hyvää päivää... Lapsi päiväkodissa syömättömyys ongelman takia. Miten ennen pärjättiin, kun hoitoon pääsi vain jos oli vanhemmat töissä. Okei joo, tuo isoin nauttiikin jo varmasti päiväkkodista... Mutta että 1v sinne, jotta äidillä olisi helpompaa. Hoida nyt ihmeessä itsesi sterilisaatioon ettei enää käy vahinkoa. Jos mummo auttaa välillä ja apuakin on tulossa niin mikä ongelma.... Muidenko se lapsi pitää kokonaan hoitaa. Sinä ja miehesi olette jokatapauksessa lapsen aikaan saaneet ja vastuussa hänestä. EI yhteiskunta. Itselläni 1v ja on vielä aika pikkuinen... Mieti mikä mustasukkaisuus voi kehittyä sisarusten välille. Olen tehnyt lasten kanssa töitä ja näitä tapauksia on nähty. Jos et pärjää lastesi kanssa niin ehkäpä joku tukiperhe tms voisi olla oikea apu ennemminkin kuin päiväkoti.

[QUOTE="Mammax3";26111841]No jos esikoinen on tarhassa tulee ne taudit kuitenkin kotiin.

Ja mullekin olis kelvannut se kerho jo vuosi sitten kun pienin syntyi, mutta kun sitä on vaan 3.v täyttäville eikä ruotsiksi!!! Srk kerhoon emme halua lapsia mielellämme viedä. Jotain 2.v kerhopaikkaa tarjottiin kerran viikossa 2t, mutta sinne vieminen veisi jo niin kauan aikaa ettei ole järkeä.

Jos nämä "isommat" pääsisivät samaan kerhoon avoimen päiväkodin yhteyteen 2-3pv/vko olis aika jees, mutta kun isoin vasta täyttää 3.v kesällä ja keskimmäinen 1,8v sit syksyllä.[/QUOTE]

Siis se 2.v kerho oli srk ja 30min bussilla+kävellen...ja kerhon kesto siis 2t/1 krt/vko. Meidän alueen avoimen kerho on 3.v ->.

Ja probleema ei ole se etten voisi kävellen mennä mihinkään. Päinvastoin, olen kävellyt tai mennyt julkisilla ja tuplarattailla joka paikkaan viimeisen vuoden. Mulla ei ole koskaan ollut autoa käytössä tätä ennen (en ole osannut ajaa...), nyt olen pakosta opetellut kun vaihdettiin automaattivaihteiseen ja olen vieläkin epävarma. 2 autoon ei ole varaa. LÄhin ruotsinkielinen pk on 3km meistä ja sinne voi kävellä syksyllä/keväällä, mutta hyvin huonosti jos on lunta. Eli sinne ei silloin mennä pulkalla tms. kun joku ehdotti. Ensi talvella aion mennä sinne autolla 10min sen 30-45min kävelemisen sijaan.

Just tätä mäkin ajan takaa.

Ja sekin on ihan yksi ja sama, käykö ruokakaupassa vauvan kanssa, vaiko vauvan ja yksivuotiaan kanssa.

NO ei se nyt ihan sama ole!!! Mä en saa tuplarattaiden tavarakoriin 2 lasta kyydiss kun vajaa kassillisen ruokaa+vaipat roikkumaan, eli sit pitää mennä kauppaan joka toinen pvä. Jos on vain 1 lapsi saan sen toisen paikalle toisen ruokakassin...Jos on auto saan vaikka kuukauden ruoat jos on varaa!

Miksi sitten edes haluat ne isommat hoitoon jos se kuskaaminen on noin hankalaa? Tai mikset hae hoitopaikkaa lähempää? Itsekin asun Espoossa ja meillä on 10 min kävelyn sisällä melkein 30 päiväkotia, myös muita kuin suomenkielisiä. En valitsisi sellaista paikkaa, minne pitää bussilla erikseen lähteä. Näin ainakin etelä-Espoossa.

[QUOTE="...";26111825]Ei varmasti. Mutta tässä esimerkissä puhuttiin bussireissusta. Meillä hoitopaikka olisi nimittäin bussimatkan päässä eikä mahdollisuutta mennä kävellen. Jos kävellen voi viedä niin eihän siinä toki mitään ongelmaa olekaan.. Ihme kun ihmiset hermostuu niin paljon siitä, että jonkun mielestä lasten kanssa liikkuminen päivittäin julkisilla ei heidän alueellaan ole sujuvaa ja että auto olisi iso helpotus arkeen! :) Vai eikö sitä saisi äitisissi ääneen sanoa, ettei haluaisi sellaista rumbaa kokea joka päivä.. Rauhoittukaa nyt, hyvät ihmiset.. :)[/QUOTE]

Niin, puhutaan vissiin eri asioista. Vaikka liikuttaisiin bussilla niiden tuplarattaiden kanssa niin saman tilanhan ne vie paluumatkalla, oli siellä kyydissä yksi tai kaksi lasta. Siksi siis en näkisi että sen 1v:n "virikehoitoon" jättäminen helpottaisi noita hoitomatkojen kulkemisia mitenkään.

Ap nyt näemmä on saamassa hoitopäiviksi auton käyttöönsä ja toki autolla on helpompaa liikkua useamman lapsen kanssa. Tosin en ymmärrä miten se 1v siellä autossakaan tekee paluumatkasta sen raskaamman.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="Mammax3";26111841]No jos esikoinen on tarhassa tulee ne taudit kuitenkin kotiin.

Jos nämä "isommat" pääsisivät samaan kerhoon avoimen päiväkodin yhteyteen 2-3pv/vko olis aika jees, mutta kun isoin vasta täyttää 3.v kesällä ja keskimmäinen 1,8v sit syksyllä.[/QUOTE]

Öh niin, anteeksi, en ollut kovin selkeä, puhuin siis omasta tilanteestani :D Meillä alkaa syksyllä siis neljän lapsen arki, mutta isommat ovat jo 3-ja 2x4-vuotiaat siinä vaiheessa.

Mutta kuten aiemmin sanoit, teet just silleen niinkuin parhaaksi näet, totta kai! Ei kukaan muu elä teidän arkea. Itsekin vein opintojeni tähden muksut 1-ja 2veenä päiväkotiin - ja osittain siitä syystä se meidän sairastelukierre silloin lähtikin. Nyt kun miettii jälkeenpäin niin olihan tuo 1v ihan mahdottoman pieni vielä silloin. Sitä vaan oli pakko toimia niin kuin silloin parhaaksi näin.

Mä en ymmärrä tuota päiväkotiin viemistä 1-vuotiaana! Ei tuon ikäinen saa sieltä mitään irti muutaku sen että ei saa olla kotona kun viskataan hoitoon vauvan synnyttyä :O keskimmäinen tulee kuitenkin olemaan 2 sijalla ainakin lapsesi mielestä,miksi vielä "lyödä" lisää viemällä hoitoon??? Kyllä kotonakin pärjää vaikka siellä olisi kaikki lapset :) se on nimenomaa organisointi kysymys miten arjen saa rullaamaan!

tässä pitäs jo kyllä kaupungin kieltätyä antamaan virikehoitopaikka 1 vuotiaalle! jestas sentään kun avuttomat lisääntyy niin kaikki palvelut tukkiutuu! ja lapset kärsii.

[QUOTE="Mammax3";26111922]NO ei se nyt ihan sama ole!!! Mä en saa tuplarattaiden tavarakoriin 2 lasta kyydiss kun vajaa kassillisen ruokaa+vaipat roikkumaan, eli sit pitää mennä kauppaan joka toinen pvä. Jos on vain 1 lapsi saan sen toisen paikalle toisen ruokakassin...Jos on auto saan vaikka kuukauden ruoat jos on varaa![/QUOTE]
No käy kaupassa autolla niinä päivinä kun auto on käytössä. Ihan sama se silloin on, onko mukana vauva vaiko vauva+1 v.

Tai kauppakäynnit viikonloppuihin, miehen kanssa.

Tai mies käy illalla kaupassa, kun tulee töistä.

Tuplarattaisiin saa muuten yhden täysinäisen ostoskassin kätevästi siten, että lapsi istuu mutta selkänoja on makuulla :). Plus tavaraa sinne tavarakoriin.

Mutta joo. Olet jo päättänyt, että arki ei suju ellei myös pieni 1 v lapsi ole virikehoidossa. Eikä se sitten sujukaan, jos niin on päätetty. Ei se välttämättä kyllä sitten suju silloinkaan, vaikka se pieni 1 v olisi hoidossa, kun saattaa illat ja yöt kiukutella hoitoon laittamista.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
[QUOTE="Vieras";26111923]Miksi sitten edes haluat ne isommat hoitoon jos se kuskaaminen on noin hankalaa? Tai mikset hae hoitopaikkaa lähempää? Itsekin asun Espoossa ja meillä on 10 min kävelyn sisällä melkein 30 päiväkotia, myös muita kuin suomenkielisiä. En valitsisi sellaista paikkaa, minne pitää bussilla erikseen lähteä. Näin ainakin etelä-Espoossa.[/QUOTE]

Espoossa on monta kivaa asuinaluetta, johon silti menee vaan se yksi tai kaksi bussi. Eikä todellakaan ole 30 tarhaa lähellä. :)

Ap onkin tuossa kertonut, että heillä on kotikielenä ruotsi, joten se on syynä päiväkotipaikkaan. Ymmärrän tuon täysin, meilläkin on toinen kotikieli ja meille on tärkeysjärjestyksessä aika korkealla se, että lapsemme päiväkotiin tällä kielellä. Monelle täysin suomenkieliselle perheelle voi olla vaikea tajuta, miksi on niin tärkeää ylläpitää sitä perheen ykköskieltä tai toista kotikieltä.

Yhteistyössä