kolmas lapsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja katja_79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

katja_79

Vieras
Meillä kaksi lasta 3v ja 1,5v. Välillä mietin, et mitä jos vielä kolmas... Kertokaa kokemuksia kolmen lapsen kanssa elämisestä, varsinkin jos suht pienellä ikäerolla. Onko koskaan omaa aikaa, miten aika riittää tasaisesti kaikille lapsille, kuinka paljon vaikuttaa taloudellisesti ym ym. Mulla on toisinaan sellaisia päiviä et ajattelen, ettei ikinä ja välillä taas tuntuu, et kai se kolmaskin tossa menis ja olis ihanaa...

Kolme lasta ja lapset yleensäkin vievät ja vaativat ihan uskomattoman määrän energiaa. Omaa aikaa ja kaikkea on hankala järjestää, mutta meillä se kuitenmkin onnistuu, järjestelelyllä siis. Meillä on kaksi tervettä lasta ja yksi vakeavammainen, jonka hoito on vaativaa,: meillä on tosi hyvä tukiverkko, aina ollut. Esikoisemme on jo iso, 8v, tosi pärjääväinen ja reipas lapsi, sitten on keskimmäisemme, jolla vaikea vamma....pitkään harkitsimme kolmatta. Sitten uskaltauduimme...hän tuli ja TÄYDENSI ONNEMME.

Meillä' on kahdenkin kanssa vaikeuksia saada tarpeeksi omaa aikaa, tukiverkkoja ei ole liikaa. Ollaan ajateltu, että ihan senkin kannalta nämä kaksi saavat riittää, että tämän enempää en ole valmis tinkimään yhtään omasta ajasta kun olen vihdoin sitä vähissä määrin alkanut saada. Kolme lasta ei todennäköisesti mene siinä samassa kuin kaksi, kuten ei mennyt kaksikaan siinä samassa mitä yksi. JA tosiaan kun tässä on viimeiset vuodet pyöritelty vaippoja ja imetetty, saatu nuorinkin jo kolme vuotiaaksi, mä olen huomannut, etten enää kaipaakaan sitä pikkulapsiaikaa. Kiintiö siis on täynnä. Joskus silloin kun nuorin oli vielä 1 vuotias, mietin etten osaa tehdä muuta, että kai sitä vielä yksi menisi, että olisi ainakin aikaa miettiä mitä elämältään sitten tahtoo kun on hoitovapaalla. No onneksi ei sitten sitä kolmatta tehty, nyt en mistään hinnasta enää ryhtyisi samaan rumbaan. vaikka lapset on ihania ja kotiäitiys on ollut elämäni antoisin vaihe, koen että nyt on aika tehdä jotain muutakin ja nauttia tästä olemassa olevasta paketista. Kun voimme helposti liikkua, lapsista nauttii kun he ovat omatoimisia ja tykkäävät touhuta kaikkea perheen kesken. Nautin vihdoinkin kukoistavasta parisuhteesta, eikä mun enää tarvitse kärsiä huonoista öistä tai olla niin kiinni jossakin mitä vauvassa on. Tämä viimeinen vuosi on tehnyt suhteellemme hyvää, kun lapset ovat jo isompia. Minusta tuntuu, että haluan panostaa enemmän meihin, kuin väsyttää meitä sillä kolmennella lapsella, enää koskaan. Haikailen välillä lastemme vauvakuvia ja muistelen raskausaikoja, synnytyksiä, ne ovat ihana muisto, ja ehkä haluaisin kokea sen vielä joskus, mutta toisaalta tuo aika on niin lyhyt, ajattelen, että kohta sekin olisi vain yksi muisto ja sitten mulla oliisi niitä lapsia kolme tässä arjessa. Haaveilisinko sittenkin kenties vielä neljännestä, ehkä viidennestä vain koska, haluaisin kokea aina sen vaiheen. Ei, mä en halua enempää lapsia tähän, siksi nuo haaveet raskausajoista ja vauvoista saavat jäädä.

Ainakaan pieninä kolmas ei paljon talouteen vaikuta, isompana ehkä sitten. Kyllä meilläkin kolmas teki vasta jotenkin meistä sen meidän perheen. Kolmas tehtiin vähän isommalla ikäerolla kuin kaksi ekaa. Omaa aikaa ei hirveesti, mutta nyt pystyy jo käymään lenkillä välillä jne., kun pienin ei oo enää koko aikaa lahkeessa kiinni ja viihtyy myös isin kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma;23811767:
Kolme lasta ei tietenkään mene siinä missä kaksi, ei kai kukaan sellaista tosiaan luule

Joo, niinpä. Kyllä meilläkin olis nyt helppoa, jos ei olis tuota nuorinta vauhtiveikkoa, mutta miten rakas vauhtis se onkaan, kaikkien lemmikki, mutta ei silti piloille lellitty, samat säännöt kuin muillekin.

Yhteistyössä