Ei ennen vauvakuumetta, nyt rupee tulemaan...ja töihinpaluu edessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Vieras
Esikoinen täyttää tällä viikolla 1 v.. Töihin pitäis palata ens vuoden alusta. Oon ajatellu aina, että lapset sais syntyä suht pienellä ikäerolla. Esikoisen kanssa on ollu -ja on vieläkin- aika raskasta (ei oo koskaan nukkunut hyvin-ei nuku vieläkään, on refluksitautia ym., joka tehnyt pienokaisen kanssa olosta toisinaan hiukan raskasta), mikä sai ajattelemaan etten ihan heti jaksais toista vauva-aikaa perään...

Nyt kuitenkin, kun töihin meno lähestyy, on ruvennut vauva-ajatus kytemään vahvana mielessä. Mieskin haluis jo syksystä alkaa yrittämään toista. Mulle on tullut vaan kauhukuva siitä, miten töissä suhtaudutaan jos heti jäisin taas äippälomalle vuoden sisään töihinpaluusta (olettaen, että raskautuisin jo suht pian yrityksen aloittamisen jälkeen).

Ihan tyhmäähän se on miettiä etukäteen moisia, eihän sitä tiedä raskautuuko sitä ollenkaan tai mitä tahansa aina voi sattua, mutta silti mietityttää noi asiat.

Antaisitteko te työn vaikuttaa "vauvanteon" -yritykseen? Onko olemassa "sopivaa aikaa" olla välillä töissä ennen toista äippälomakautta?

Alkuperäinen kirjoittaja Niin:
Ootko varma ettei "vauvakuume" ole todellisuudessa "kotiinjäämiskuume", eli töihin paluu alitajuisesti ei oikein houkuttele?

En haluais palata töihin, oot oikeassa. En lapsen takia enkä myöskään sen takia, etten viihdy työpaikassani (huono työilmapiiri, stressaava työ jne.) Mutta ei se vauvakuume kuitenkaan siitä johdu. Joka tapauksessa aion silloin vuoden alussa palata töihin, mies jää kotiin muutamaksi kuukaudeksi. Mietin vaan, että miten sitä "kehtaa" töihin paluun jälkeen jäädä mahdollisesti sitten jo vuoden sisään uudestaan äitiyslomalle. Toivon ja luulen, etten kuitenkaan anna työpaikan ilmapiirin ja yleisen mielipiteen siihen vaikuttaa.

Ei se työnantaja sille mitään voi. Mekin yritimme kakkosta ja esikoisen vauva-aikana, mutta kun häntä ei kuulunut, niin ilmoitin lokakuun alussa pomolle, että palaan tammikuusta töihin. Noh, pari viikkoa tämä ilmoituksen jälkeen tein positiivisen testin. Kun joulukuussa menin työpaikallani käymään, ilmoitin pomolle vaan, että jään sitten muuten toukokuun puolivälissä uudestaan äippälomalle. Ei hän siihen mitenkään kummasti suhdautunut :)

Eihän sitä voi ajatella, että mitä mieltä työnantaja on. Mä en ainakaan ole ajatellut ollenkaan. Itseasiassa me ollaankin aloittamassa juuri pikkukakkosen yritys ja olen palaamassa töihin. Jos hyvin käy, niin ehdin olla töissä vaan muutaman kuukauden ja sitten taas äitiyslomalle. En todellakaan pode syyllisyyttä asiasta. Älä sinäkään :)

Ja sitäpaitsi, eiköhän tuo ole ihan normaali tilanne, että usein äiti vain "käväisee" töissä ja sitten jää taas äitiyslomalle. Todennäköisesti työnantaja on osannut jo varautua siihen.

Herranen aika, ei voi aatella töitä tai mikä ois sopiva aika olla et vois taas jäädä äippälomille. Työt on töitä vaan, ja naiset nyt vaan tekee niitä lapsia ja ovat äitiyslomilla, ihan normaalia hommaa. Ei mun pomo ainakaan oo millänsäkään kun naisia jää pois heti kun on tullu takas :).

Uusimmat

Yhteistyössä