Kolmas lapsi vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Heiheidi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä haaveilen kolmannesta, ja tällä hetkellä kylmästi mietin ihan raha-asioita. Pärjätäänkö nykyisessä asunnossa ja nykyisellä autolla, miten meidän talous kestää jos en pääsekään heittämällä töihin sitten kun haluaisin jne. Mitään lukaalia me ei nykyiselläkään perhekoolla voida hankkia enkä sellaista kaipaakaan, mutta ollaan asuttu välillä niin ahtaasti tai muuten huonossa asunnossa, että haluan tuleviksi vuosiksi asumismukavuutta niin itselle kuin lapsillekin.

[QUOTE="minja";28723040]Minä kyllä oon ainakin nauttinut täysin siemauksin vauvasta sekä ihan samalla lailla esikoisesta vaikka pieni ikäero onkin. Ja saman uskon käyvän nytkin. (3v 3 lasta) Koska en mä mitenkään unohda muita lapsia vaikka vauva onkin, musta pelkän vauvan hoitaminen taas on vähän tylsää niin siksi en halua isoa ikäeroa. Sumussa ei ole mennyt ykskään päivä :-D

Ja joillakin, ainakin meillä on ihan "järki"syistä pienet ikäerot, ei vauvakuumeesta jota mulla ei ole ollut vielä kertaakaan. Ehkä sitten loppuraskaudesta kun toivoo vauvan syntyvän. Mutta vaan sellainen tunne että pienellä ikäerolla haluan vaikka se enemmän vaatiikin. Ja kukaan lapsista/vauvasta ei kyllä unohduksiin jää meillä ainakaan. Mutta ei pieni ikäero kaikille sovi.

Ärsyttää vaan tuo yleistys että ollaan niin vauvakuumeisia jos pienellä ikäerolla toivotaan ja että sitten unohtuu isommat lapset tai ei saa nauttia vauvasta. Joiltakin onnistuu kaikesta nauttiminen kun pitää saada kokoajan touhuta lasten kanssa. Ja on ihanaa kun on kokoajan pientä puuhaa :-)[/QUOTE]

En minäkään uskoisi unohtavani vanhempia lapsia, vaikka tänne vauva putkahtaisikin, mutta en voi tietää, miltä asia taaperoikäisten lasten näkökulmasta vaikuttaisi. Ei kenelläkään kuitenkaan ole enempää kuin kaksi kättä, ja pieni ihminen tarvitsee kuitenkin tosi paljon. Minä ja minun nautintoni on nyt vähän aikaa takalevyllä :)

Siksi meille riittää nyt kaksi lasta ainakin toistaiseksi. Tosin isompikin on vasta vähän päälle kaksivuotias.

Kolme lasta ollut aina ajatuksissa. Kakkosen jälkeen oon tähän asti ollut tyytyväinen näin, mutta kyllä meiltä vielä riittäisi rakkautta yhdelle pallerolle. Synnytys hirvittää, vaikka eihän sitä tuskaa kauan kestä... Viikko synnytyksen jälkeen pystyy ehkä jo istumaan...

Kannattais ehkä miettä tota asiaa pikkusen pidempään ennenkuin tekee mitään ratkaisuja. Itse suosittelisin, että pitäisit pari vuotta taukoa. Kävisit välillä töissä ja panostaisit vähän omaankin hyvinvointiin ja lapset vähän kasvaisi, olisi isompi edes vähän omatoiminen jos vauva sitten tulisi. Saisit raha-asioita parempaan kuntoon jos olisit välillä töissä ja äitiyspäivärahakin olis varmasti parempi. Samoin jaksaisit sitä kotiäitiarkea paremmin jos olisit ollut välillä töissä tuulettumassa. Itse olen samassa tilaneessa ja vauvakuume on kova. Esikoinen on 3v ja kuopus 10kk mutta yllä on luetelteltuna omat perusteet sille, että seuraavaa ei ole pariin vuoteen tulossa. Enkä kyllä mitenkään jaksaisikaan kolmen pienen kanssa vaan täytyy nyt pitää vähän taukoa tässä välissä, että lapset kasvaa. Jokainen tekee niinkuin parhaakseen näkee ja tietää mikä itselle ja omalle perheelleen on parasta. Tee vaikka plus ja miinus lista ylös paperille ja listaa kaikki mahdolliset asiat siihen, se varmaan auttaa päätöksenteossa.

[QUOTE="zzz";28723635]Kannattais ehkä miettä tota asiaa pikkusen pidempään ennenkuin tekee mitään ratkaisuja. Itse suosittelisin, että pitäisit pari vuotta taukoa. Kävisit välillä töissä ja panostaisit vähän omaankin hyvinvointiin ja lapset vähän kasvaisi, olisi isompi edes vähän omatoiminen jos vauva sitten tulisi. Saisit raha-asioita parempaan kuntoon jos olisit välillä töissä ja äitiyspäivärahakin olis varmasti parempi. Samoin jaksaisit sitä kotiäitiarkea paremmin jos olisit ollut välillä töissä tuulettumassa. Itse olen samassa tilaneessa ja vauvakuume on kova. Esikoinen on 3v ja kuopus 10kk mutta yllä on luetelteltuna omat perusteet sille, että seuraavaa ei ole pariin vuoteen tulossa. Enkä kyllä mitenkään jaksaisikaan kolmen pienen kanssa vaan täytyy nyt pitää vähän taukoa tässä välissä, että lapset kasvaa. Jokainen tekee niinkuin parhaakseen näkee ja tietää mikä itselle ja omalle perheelleen on parasta. Tee vaikka plus ja miinus lista ylös paperille ja listaa kaikki mahdolliset asiat siihen, se varmaan auttaa päätöksenteossa.[/QUOTE]

Olen ajatellut ruveta perhepäivähoitajaksi eli ei siinä hermot ainakaan saa sen enempää levätä, saatika omaa aikaa tulla lisää.

se nyt on ihan sama onko lapsia 2vai3. Ei elämä siitä raskaammaksi muutu. Eikä se kolmas lapsi mitään rahaa tarvi. Ainut murhe mulla oli se, että huoliiko kukaan enää töihin. Mutta sekin oli turha murhe. Asioilla on tapana järjestyä.

Vielä kiinnostaisi tietää vastauksia tuohon turvaistuin asiaan. Mahtuuko 3 istuinta taakse vierekkäin vai pitääkö yksi laittaa eteen? Kamalan turvatonta istuttaa lasta etupenkille, vaikka ennenhän kaukalot oli vallan edessä.

Laitoin pillerit kaappiin odottamaan. Päätettiin illalla yhdessä ruveta tuumasta toimeen. :) Laskeskeltiin, ettei ole rahallisesti huolta ja kyllä me tässä mahdutaan sen aikaa asumaan kun on tarvis. Muutetaan isompaan, kun esikoinen menee kouluun kolmen vuoden päästä. Ainut mikä pelottaa on synnytys! No, kahdesta ensimmäisestäkin selvitty niin jospa vielä kolmannesta. Ah, ihana tunne! Tekisi mieli kertoa koko maailmalle, vaikkei koko heldelmöittymistä ole vielä edes tapahtunut.

Kertokaahan nyt joku turvaistuin kokemuksia? Aiemmin pärjättiin yksillä vaunuilla, koska esikoinen on niin reipas kävelijä. Mahtaisiko nytkin riittää seisomalauta kakkoselle ja ykkönen pyöräilee vierellä.

[QUOTE="ap";28728175]Kertokaahan nyt joku turvaistuin kokemuksia? Aiemmin pärjättiin yksillä vaunuilla, koska esikoinen on niin reipas kävelijä. Mahtaisiko nytkin riittää seisomalauta kakkoselle ja ykkönen pyöräilee vierellä.[/QUOTE]

Meille ostettiin kolmannen lapsen tullessa tuplarattaat jotka osoittautuivat turhiksi koska kakkonen (vauvan syntyessä 1v9kk) käveli mielummin tai seisoi seisomalaudalla. Tietysti riippuu ihan lapsesta että paljonko on kävellen liikkunut paikasta toiseen. Meillä vaihdettiin isompaan autoon kolmannen tullessa. Tai no, on isompi muttei silti mikään tila-auto vaan ihan normaali henkilöauto. Aluksi siis oli telakallinen kaukalo, turvaistuin ja turvavyöistuin tuolla takapenkillä.

Ihan hirveästi kiinnostaisi tietää, että onko ap:lla tärpännyt? :) Käytin hakua hakusanoilla "kolmas lapsi" ja tällainen tuli.. Kolmas siis mietinnässä meilläkin...

Yhteistyössä